1)

WHY A SHOPKEEPER MAY NOT SELL DEMAI (Yerushalmi Perek 2 Halachah 4 Daf 10b)

חברייא בשם ר''י מפני התינוקות דלא ייכלון טבל

(a)

(Chevraya citing R. Yochanan): (The Mishnah taught that a shopkeeper may not sell Demai) This is to prevent the children (who buy there) from eating Tevel.

רבי לא בשם רבי יוחנן מידה דקה הואיל והמוכר משתכר המוכר מפריש מידה גסה הואיל והלוקח משתכר הלוקח מפריש

(b)

Reason #2 (R. Ila citing R. Yochanan): When selling a small quantity, since the seller makes a large profit, the seller must tithe; when selling a large quantity, where the profit margin is small, which is a benefit to the buyer, the buyer must tithe.

[דף יא עמוד א] מתניתא מסייע לדין מתניתא מסייע לדין מתניתין מסייע לחברייא רבי נחמיה אמר את שהוא טפל לדקה כדקה ואת שהוא טפל לגסה כגסה

(c)

There is a Baraisa that supports each of them. The Baraisa that supports the Chevraya - R. Nechemia said - if he sells in small quantities and the buyer wishes to add a Se'ah to the purchase, he becomes a seller of large quantities and the buyer separates. If the opposite happened, he becomes a seller of small quantities and the seller separates.

מתניתין מסייע לרבי לא תני רבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקה אמר מדד לו בדקה חייב [דף כג עמוד א (עוז והדר)] אפילו לא מדד לו אלא סאה ורובע צריך לעשר את אותו הרובע

(d)

The Baraisa that supports R. Ila - R. Yishmael son of R. Yochanan ben Beroka said - if he measured for him with a small measure, the seller is obligated. Even if he only measured out 11/4 Seah, he must tithe the extra 1/4.

אמר ר''ז חשבון שכר ביניהן מדד לו סאה לענין רביעין הואיל והמוכר משתכר המוכר מפריש מכר לו רביעין לענין סאה הואיל והלוקח משתכר הלוקח מפריש:

(e)

(R. Zeira): Sometimes a calculation must be made as to who gains more (whether the buyer or the seller) and he should therefore tithe. For example, if the buyer asked for several Reviyin (quarters of a Se'ah), fixing a price for each Rova. If the seller then combined all of the Reviyin into Se'in and sold them to him as Se'in and the fractions as Reviyin, since the seller gained from the deal by selling them as Reviyin, he separates. If they did the opposite, since the buyer gained, he separates.

2)

CHANGING ITS REGULAR WAY OF MEASURING (Yerushalmi Perek 2 Halachah 5 Daf 11a)

משנה ר''מ אומר את שדרכו למדוד בדקה ומדדו בגסה טפילה דקה לגסה ואת שדרכו למדוד בגסה ומדדו בדקה טפילה גסה לדקה.

(a)

(Mishnah) (R. Meir): If something that is usually measured out in small quantities was measured in a large quantity, it is treated as a large quantity (and the seller is exempt from Maaser Sheni). If something that is usually measured out in large quantities was measured in a small quantity, it is treated as a small quantity (and the seller is obligated in Maaser Sheni).

איזו היא מידה גסה ביבש שלשה קבין ובלח דינר

(b)

What is a large quantity? For dry produce it is three Kav and for liquids it is a Dinar.

רבי יוסי אומר סלי תאני' וסלי ענבים וקופות של ירק כל זמן שהוא מוכרן אכסרא פטור:

(c)

(R. Yosi): Fig baskets, grape baskets and boxes of vegetables - as long as he sells them through estimation (rather than size), they are exempt (as they are treated as if sold in large quantities).

גמרא על דעתיה דהאי תנא נתנו שיעור ליבש לא נתנו שיעור ללח נתנו דמי' ללח לא נתנו דמים ליבש

(d)

(Gemara): According to this Tanna, they gave a quantity for dry produce but not for liquid. They gave a value for liquid, but not for dry produce.

תני רבי חייא הין מידה גסה מן ההין ולמטן מידה דקה טמן מידה דקה מן הטמן ולמעלה מידה גסה

(e)

Baraisa (R. Chiya): A large quantity for liquids is a Hin; less than that is a small quantity. The value of a Taman (a type of coin) of dry produce is considered a small quantity; more than a Taman is a large quantity.

על דעתיה דהדין תניא נתנו שיעור ללח ולא נתנו שיעור ליבש נתנו דמי' ליבש ולא נתנו דמים ללח

(f)

According to this Baraisa, they gave a quantity for liquid but not for dry; they gave a value for dry but not for liquid.

[דף כג עמוד ב (עוז והדר)] רבי יוחנן בשם ר''ש בן יהוצדק תניי ב''ד הוא שתהא תרומת מעשר משל מוכר ומ''ש משל לוקח

(g)

(R. Yochanan citing R. Shimon ben Yehutzedek): It is a stipulation of Beis Din that Terumas Maaser should be given by the seller and Maaser Sheni by the buyer.

מה אנן קיימין אם במידה דקה הואיל והמוכר משתכר המוכר מפריש ואם במדה גסה הואיל והלוקח משתכר הלוקח מפריש

(h)

What is the case? If the seller sells in small quantities, since the seller benefits, he separates; if he sells in large quantities, since the buyer gains, he should separate...?

אמר רבי בון בר חייא תפתר באומר לו מכנסו

(i)

Answer (R. Bun bar Chiya): The stipulation applied when the seller informed the buyer that he was selling his own produce.

א''ר יוסי אפילו תימר שלא מהכנסו באומר בדעתו נתקן אעפ''כ אמרו לו תניי ב''ד הוא שתהא תרומת מעשר משל מוכר ומ''ש משל לוקח

(j)

(R. Yosi): Even if it's not his own produce; the case is when one suggested to the other that they should fix up the produce, but nevertheless, they must follow the stipulation of Beis Din.

רבי לעזר בשם ר' הושעיא תניי ב''ד הוא החלב משל טבח וגיד הנשה משל לוקח

(k)

(R. Elazar citing R. Hoshiya): It is a stipulation of Beis Din that when a butcher sells meat, he must cover the expense of removing the Chelev (forbidden fat) and the expense of removing the Gid HaNasheh (sciatic nerve) must be covered by the buyer.

הנהיג רבי אבהו בקיסרין שיהו שניהן משל לוקח בגין דיהוון מרבין טבאות:

(l)

R. Abahu set up in Kisarin that both expenses should be covered by the buyer, so that the butchers would remove them properly.

הדרן עלך פרק אלו דברים
HADRAN ALACH PEREK EILU DEVARIM