1)

MUST UNFINISHED GARMENTS BE LAUNDERED?

רבי אלעזר אומר בגד אין לי אלא בגד
(a)

(Continuation of Beraisa - R. Elazar): "Beged" teaches only that a 'Beged' must be laundered. (Rashi - Stam 'Beged' in the Torah refers to wool or linen. Rashi did not say this above when explaining R. Yehudah. Perhaps he holds like the opinion (Menachos 39b) that 'Beged' includes all materials);

מנין לרבות שק (דף צד,א) וכל מיני בגדים
1.

Question: What is the source to include (garments of) Sak and all materials?

תלמוד לומר (ויקרא ו) אשר עליה תכבס
2.

Answer: We learn from "Asher Yizeh Aleha Techaves."

יכול שאני מרבה עור משהופשט
3.

Suggestion: Perhaps this includes hide after Hefshet!

ת"ל בגד מה בגד דבר המקבל טומאה אף כל דבר המקבל טומאה
4.

Rejection: "Beged" connotes only things that are Mekabel Tum'ah.

מאי בינייהו
(b)

Question: What is the difference between R. Elazar and R. Yehudah?

אמר אביי מטלית פחותה משלש איכא בינייהו
(c)

Answer #1 (Abaye): They argue about a patch less than three by three (fingers; Rambam - three Tefachim by three Tefachim):

מאן דאמר ראוי הא נמי ראוי דאי בעי חשיב עליה
1.

R. Yehudah obligates laundering it, for it can be Mekabel Tum'ah (as is it now, once the owner intends to use it, e.g. to patch up a garment).

מ"ד דבר המקבל טומאה הא מיהא לאו בת קבולי טומאה היא
2.

R. Elazar exempts, for now it is not Mekabel Tum'ah.

רבא אמר בגד שחישב עליה לצורה איכא בינייהו
(d)

Answer #2 (Rava): They argue even about a full garment, if he intends to decorate it before using it:

מ"ד ראוי הא נמי ראוי דאי בעי מבטיל ליה למחשבתיה
1.

R. Yehudah obligates laundering it, for it can be Mekabel Tum'ah if he will (reconsider and) decide to use it as it is;

מ"ד דבר המקבל טומאה השתא מיהא לאו בת קבולי טומאה היא
2.

R. Elazar exempts, for now it is not Mekabel Tum'ah.

רבא אמר עוצבא דחשיב עלה לקצעה איכא בינייהו
(e)

Answer #3 (Rava): They argue about a cloth mat that intends to cut before using it;

מ"ד ראוי הא נמי ראויה
1.

R. Yehudah obligates laundering it, for it can be Mekabel Tum'ah if he will decide to use it as it is;

מאן דאמר דבר המקבל טומאה הא לאו מקבלה טומאה עד דמקצע לה
2.

R. Elazar exempts, for now it is not Mekabel Tum'ah.

והתניא רבי שמעון בן מנסיא אומר עוצבא שחשב עליה לקצעה טהורה עד שיקציענה:
(f)

Support (Beraisa - R. Shimon ben Menasiyah): If one intends to cut a cloth mat before using it, it is not Mekabel Tum'ah until he cuts it (or decides to use it as it is).

אין טעון כיבוס כו':
(g)

(Mishnah): Only the part of the garment that absorbed the blood must be laundered.

מנה"מ
(h)

Question: What is the source of this?

דת"ר יכול נתז על מקצת בגד יהא כל הבגד טעון כיבוס
(i)

Answer (Beraisa) Suggestion: Perhaps if blood splashed on part of a garment, the entire garment must be laundered!

ת"ל (ויקרא ו) אשר יזה לא אמרתי לך אלא מקום דם בלבד:
1.

Rejection: "Asher Yizeh" - only the place of the blood must be laundered.

דבר שהוא ראוי לקבל טומאה [וכו']:
(j)

(Mishnah): Only garments proper Lekabel Tum'ah (and proper to be laundered...)

סתמא כרבי יהודה
(k)

Our Stam Mishnah is like R. Yehudah;

ראוי לכיבוס למעוטי כלי דבר גרידה הוא:
1.

'Proper to be laundered' excludes Kelim that are scraped, and not laundered (e.g. wood or metal).

2)

WHICH GARMENTS MUST BE LAUNDERED?

אחד הבגד ואחד השק כו':
(a)

(Mishnah): The law of laundering is the same for cloth, Sak...(or leather...)

למימרא דעור בר כיבוס הוא
(b)

Inference: Laundering applies to leather.

ורמינהו היתה עליו לשלשת מקנחה בסמרטוט
(c)

Contradiction (Mishnah #1): (On Shabbos) if there was filth on a cloth, it may be wiped off with a rag;

היתה <על> של עור נותן עליה מים עד שתכלה
1.

If there was filth on a leather pillow, one pours water over it until it gets clean. (If laundering applied, this would be forbidden!)

אמר אביי לא קשיא הא רבנן הא אחרים
(d)

Answer #1 (Abaye): Our Mishnah is like Chachamim, [who say that laundering does not apply to leather]. Mishnah #1 is like Acherim [who says that it does];

דתניא הבגד והשק מכבסו הכלי והעור מגררו
1.

(Beraisa): If Dam Chatas splashed on Beged or Sak, it is laundered. If it splashed on a Kli (that is not laundered) or leather, it is scraped off;

אחרים אומרים הבגד והשק והעור מכבסו והכלי מגררו
2.

Acherim say, if it splashed on Beged, Sak or leather, it is laundered. If it splashed on a Kli, it is scraped off.

כמאן אזלא הא
3.

Question: According to which Tana is the following episode?

דאמר רב חייא בר אשי זימנין סגיאין הוה קאימנא קמיה דרב ושכשיכי ליה מסאניה במיא כמאן
i.

R. Chiya bar Ashi: Many times (on Shabbos) I shook Rav's shoes (in his presence) in water.

כרבנן
4.

Answer: It is like Chachamim.

אמר רבא ומי איכא למאן דאמר עור לאו בר כיבוס הוא והכתיב (ויקרא יג) והבגד או השתי או הערב או כל כלי העור אשר תכבס
(e)

Objection (Rava): Surely, all agree that laundering applies to leather - "veha'Beged... Oh Chol Kli ha'Or Asher Techaves"!

אלא אמר רבא קרא ומתניתין ברכין כי פליגי בקשין
(f)

Answer #2 (Rava): Rather, the verse and our Mishnah discuss soft leather. The Tana'im argue about whether laundering applies to hard leather.

והאמר רב חייא זימנין סגיאין הוה קאימנא קמיה דרב ושכשיכי ליה מסאניה במיא
(g)

Question: R. Chiya (bar Ashi) often shook Rav's shoes in water!

בקשין וכרבנן
(h)

Answer: They were hard shoes. He held like Chachamim.

הדר אמר רבא לאו מילתא היא דאמרי ניקו נימא ליה לקרא דכי כתיבן ברכין כתיבן מי לא עסקינן בכלי אכסלגיא הבאים ממדינת הים וקאמר רחמנא ניבעי כיבוס
(i)

Retraction (Rava): I was wrong. The verse did not specify. Surely it applies even to hard, cooked leather!

אלא אמר רבא צרעת כיון דמגופיה קא פרחה מחלחלא ליה ומשוי לה רך
(j)

Correction (Rava): The verse discusses all leather. Even if it was originally hard, since Tzara'as comes from the garment itself, this softens the garment.

אמר רבא אי קשיא לי הא קשיא לי (דף צד,ב) כרים וכסתות דרכין נינהו ותנן היתה של עור נותן עליה מים עד שתכלה
(k)

Question (Rava - Mishnah): If there was filth on a leather pillow, one pours water over it until it gets clean;

94b----------------------------------------94b
1.

Pillows are soft!

אלא אמר רבא כל כיבוס דלית ליה כיסכוס לא שמיה כיבוס
(l)

Answer #3 (Rava): Laundering without rubbing (one side of the garment on the other) is not considered laundering.

והא דאמר רב חייא בר אשי זימנין סגיאין הוה קאימנא קמיה דרב ושכשיכי ליה מסאניה במיא
(m)

Question: R. Chiya shook Rav's shoes in water!

שכשוך אין אבל כבוס לא
(n)

Answer: He shook them, but he did not rub them;

אי ברכין וכדברי הכל
1.

If the shoes were soft, all Tana'im agree to this (that one may not rub them);

אי בקשין וכאחרים
2.

If they were hard, this was like Acherim. (Chachamim would permit even rubbing.)

אי הכי בגד נמי
(o)

Question: If it is not considered laundering without rubbing, the Mishnah should permit shaking a Beged in water!

בגד שרייתו זהו כיבוסו
(p)

Answer: Soaking Beged in water is laundering.

[רבא לטעמיה
(q)

This is like Rava holds elsewhere;

דאמר רבא זרק סודר למים חייב זרק פשתן למים חייב
1.

(Rava): If one threw a turban into water (on Shabbos), he is liable. If one threw flax (some texts - flax seeds) into water, he is liable.

בשלמא סודר עביד כיבוס]
2.

Question: Granted, he is liable for the turban, for this is laundering;

אלא זרע פשתן מ"ט
i.

Why is he liable for flax?

וכ"ת משום דמקדח
ii.

Suggestion: He is liable for seeding (for it will sprout).

אי הכי חיטי ושערי נמי
iii.

Rejection: If so, he should be liable for throwing also wheat or barley!

הנך אית להו רירי
3.

Answer: He is liable for flax (for kneading), for it has strands (the flax sticks together).

א"ה שלחים נמי
4.

Question: If so, he should be liable also for throwing skins (our text, Rashi; Tosfos - cress)!

התם קעביד לישה
5.

Answer: Flax becomes kneaded (but skins or cress do not).

דרש רבא מותר לכבס מנעל בשבת
(r)

(Rava): One may launder shoes on Shabbos.

א"ל רב פפא לרבא והא"ר חייא בר אשי זימנין סגיאין הוה קאימנא קמיה דרב ושכשיכי ליה מסאני במיא שכשוך אין אבל כיבוס לא
(s)

Rav Papa: R. Chiya shook Rav's shoes in water. He did not rub them!

הדר אוקי רבא אמורא עליה ודרש דברים שאמרתי לפניכם טעות הם בידי ברם כך אמרו שכשוך מותר כיבוס אסור:
(t)

Rava publicly retracted. 'I erred. Shaking in water is permitted, but not rubbing.'

3)

STRINGENCIES OF CHATAS

הכיבוס במקום קדוש כו':
(a)

(Mishnah): It must be laundered in the Azarah.

מנא הני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

דת"ר (ויקרא ו) תכבס במקום קדוש
(c)

Answer (Beraisa): It says "Techabes b'Makom Kadosh."

שבירת כלי חרס מניין
(d)

Question: What is the source that a Kli Cheres must be broken in the Azarah?

ת"ל (ויקרא ו) וכלי חרס אשר תבושל בו ישבר
(e)

Answer: It says "u'Chli Cheres Asher Tevushal Bo Yishaver."

מריקה ושטיפה בכלי נחשת מנין
(f)

Question: What is the source that a copper Kli must be scoured in the Azarah?

ת"ל (ויקרא ו) ואם בכלי נחשת בושלה ומורק ושוטף במים:
(g)

Answer: "V'Im bi'Chli Nechoshes Bushalah u'Morak v'Shutaf b'Mayim.

זה חומר בחטאת כו':
(h)

(Mishnah): In this respect, Chatas is more stringent than other Kodshei Kodoshim.

ותו ליכא
(i)

Questions: There are other stringencies!

והאיכא שנכנס דמה <לפני ו>לפנים בחטאות החיצונו' שאם נכנס דמה <לפני ו>לפנים פסולה
(j)

Question #1: If blood of an outer Chatas entered the Heichal, it is Pasul!

כר"ע דאמר כל דמים שנכנסו להיכל לכפר פסולה
(k)

Answer #1: Our Mishnah is R. Akiva, who says that this applies to all Zevachim.

שכן מכפרין על חייבי כריתות
(l)

Question #2: Chatas atones for Chayavei Kerisus!

בחטאת דשמיעת הקול
(m)

Answer #1: This does not apply to all Chata'os, e.g. to the Chatas for Shevu'as ha'Edus.

שכן טעונה ארבע מתנות
(n)

Question #3: Dam Chatas requires four Matanos!

כר' ישמעאל דאמר כל דמים טעונין ד' מתנות על ד' קרנות
(o)

Answer #1: Our Mishnah is R. Yishmael, who says that this applies also to (most) Zevachim (i.e. those that require Matanos on opposite edges of the Mizbe'ach. He requires a separate Matanah on each of the two sides that meet at each edge.)

וליטעמיך האיכא קרן <בדם> האיכא אצבע האיכא חודה
(p)

Objection (to all these answers): Surely, there are other stringencies. Dam Chatas must be put on the Keren or the edge, and with the finger!

אלא חד מתרי תלתא חומרי נקט:
(q)

Answer (and Answer #2 to Questions 1-3): You must say that the Mishnah mentions one of the stringencies.

4)

BRINGING A GARMENT TO THE AZARAH TO BE LAUNDERED

(משנה) בגד שיצא חוץ לקלעים נכנס ומכבסו במקום קדוש
(a)

(Mishnah): If blood splashed onto a garment and it left the Azarah, we return it to the Azarah and launder it there;

נטמא חוץ לקלעים קורעו נכנס ומכבסו במקום קדוש
1.

If this same garment became Tamei outside the Azarah, we tear it (to be Metaher it), return it to the Azarah, and launder it there.

כלי חרס שיצא חוץ לקלעים נכנס ושוברו במקום קדוש
(b)

If Chatas was cooked in a Kli Cheres and it left the Azarah, we return it and break in the Azarah;

נטמא חוץ לקלעים נוקבו ונכנס ושוברו במקום קדוש
1.

If it became Tamei outside the Azarah, we puncture it, return it and break it in the Azarah.

כלי נחשת שיצא חוץ לקלעים נכנס ומורקו ושוטפו במקום קדוש
(c)

If Chatas was cooked in a copper Kli and it left the Azarah, we return it and do Merikah u'Shtifah in the Azarah;

נטמא חוץ לקלעים פוחתו ונכנס ומורקו ושוטפו במקום קדוש:
1.

If it became Tamei outside, we make a big hole in it, return it and scour it in the Azarah.

מתקיף לה רבינא קורעו בגד אמר רחמנא ולאו בגד הוא
(d)

(Gemara - Ravina) Question: If we tear the garment, there is no Mitzvah to launder it. The Torah commands about a Beged!

דמשייר ביה כדי מעפורת
(e)

Answer: We tear it, but we leave connected enough cloth to make a turban. (Therefore, regarding laundering, it is still considered a Beged.)

איני והאמר רב הונא ל"ש אלא שלא שייר בה כדי מעפורת אבל שייר בה כדי מעפורת חבור הוי
(f)

Objection: Rav Huna taught that if enough cloth remains connected to make a turban, it remains Tamei!

(דף צה,א) מדרבנן הוא:
(g)

Answer: Mid'Oraisa it is Tahor. It is Tamei mid'Rabanan. (Chachamim allow returning it to the Azarah to fulfill the Mitzvah.)