1)

RETURNING A KLI THAT BECAME TAMEI TO THE AZARAH

כלי חרס שיצא כו':
(a)

(Mishnah): If a Kli Cheres left the Azarah...

כלי אמר רחמנא ולא כלי הוא
(b)

Question: If we puncture it, there is no Mitzvah to break it. The Torah commands about a Kli!

שניקב בשורש קטן:
(c)

Answer: We make a puncture the size of a small root. (Therefore, regarding breaking it, it is still considered a Kli.)

כלי נחשת [כו'] פוחתו [וכו']:
(d)

(Mishnah): If a copper Kli left...

והא לאו כלי הוא
(e)

Question: If we make a hole, it ceases to be a Kli!

דרציף מרציף <הוא>
(f)

Answer: After returning it, we pound on it to close the hole (Rashi; Tosfos - we turn it inside out. It is considered a new Kli and therefore it is Tahor.)

אמר ריש לקיש מעיל שניטמא מכניסו בפחות משלש על שלש ומכבסו
(g)

(Reish Lakish): If (blood splashed onto) the Me'il (of the Kohen Gadol and it) became Tamei outside, we enter less than Shalosh by Shalosh of it at a time, and launder [the part entered. Shalosh is feminine. It refers to three fingers; Bach changes this to Sheloshah (masculine), i.e. three Tefachim];

משום שנא' (שמות כח) לא יקרע
1.

It may not be torn - "Lo Yikare'a".

מותיב רב אדא בר אהבה העבין והרכים אין בהן משום שלש על שלש
(h)

Question (Rav Ada bar Ahavah - Mishnah): Thick or felt (unwoven) garments of three by three fingers (Bach - Tefachim) are not Mekabel Tum'ah! (These materials are not proper for a patch, only for a seat, and less than three by three is not proper for a seat. More could be entered at a time!)

אגב אביהן חשיבי
(i)

Answer: Even three by three of a big garment is important, so it is Mekabel Tum'ah.

והא בעי שבעת סממנין דא"ר נחמן אמר רבה בר אבוה דם חטאת ומראות נגעים צריכין שבעת סממנין
(j)

Question: Rav Nachman taught that seven ingredients must be applied to launder Dam Chatas absorbed in a garment, and for a garment with Tzara'as. (One of the seven is urine);

ותניא אלא שאין מכניסין מי רגלים למקדש
1.

(Beraisa): We may not bring urine into the Mikdash. (Rashi - we question the Mishnah. Tosfos - we challenge only Reish Lakish, who discussed blood that splashed on the Me'il. The Mishnah does not say that it discusses Bigdei Kehunah. The seven ingredients are not needed for Chulin garments.)

95b----------------------------------------95b
(דף צה,ב) וכי תימא דמבלע להו בהדי שבעה סממנין ומעבר להו לכולהו כחד
2.

Suggestion: Perhaps urine can be absorbed in the other six (it is Batel, so it may be entered in this way), and all seven will be applied at the same time!

והתנן העבירן שלא כסדרן או שהעביר שבעתן כאחד לא עשה ולא כלום
3.

Rejection (Mishnah): If the seven were applied in the wrong order or at the same time, it is as if they were not applied.

וכי תימא דמיבלע להו בהדי חד מסממנין
4.

Suggestion: Perhaps urine can be absorbed in one of the others!

והא צריך לכסכס שלש פעמים בכל אחד ואחד תנן
5.

Rejection (Mishnah): Each of them must be rubbed three times (by itself).

אלא דמבלע להו ברוק תפל
(k)

Answer: Urine can be absorbed in Tefel spit (i.e. of someone who did not eat all day);

דאמר ריש לקיש רוק תפל צריך שיהא עם כל אחד ואחד:
1.

(Reish Lakish): Tefel spit must be applied with each of the seven.

2)

CONCERN FOR ISURIM ABSORBED IN A KLI

(משנה) אחד שבישל בו ואחד שעירה לתוכה רותח
(a)

(Mishnah): The same law applies to a pot in which Chatas was cooked, or into which boiling Chatas was poured;

אחד קדשי הקדשים ואחד קדשים קלים טעונין מריקה ושטיפה
(b)

Merikah u'Shtifah (for metal Kelim) applies to Kodshei Kodoshim and Kodshim Kalim alike;

ר"ש אומר קדשים קלים אין טעונין מריקה ושטיפה:
(c)

R. Shimon says, Kodshim Kalim do not obligate Merikah u'Shtifah.

ת"ר (ויקרא ו) אשר תבושל בו אין לי אלא שבישל בו
(d)

(Gemara - Beraisa): "Asher Tevushal Bo" teaches about a pot in which Chatas was cooked;

עירה לתוכו רותח מנין
1.

Question: What is the source for a pot into which boiling Chatas was poured?

ת"ל ואשר תבושל בו ישבר
2.

Answer: "Asher... Bo Yishaver" - if it (a Kli Cheres) absorbed Chatas (in any way), it must be broken.

בעי רמי בר חמא תלאו באויר תנור מהו
(e)

Question (Rami bar Chama): If Kodesh meat was suspended (on a spit) in an oven and roasted, what is the law?

אבישול ובילוע הוא דקפיד רחמנא
1.

Perhaps Merikah u'Shtifah is required only when Kodshim were cooked inside and the Kli absorbed. Here, the meat did not touch the oven, so there were no absorptions!

או דילמא אבישול בלא בילוע
2.

Or, perhaps it is required whenever Kodshim were cooked inside, even without absorptions!

אמר רבא ת"ש אחד שבישל בו ואחד שעירה לתוכו רותח
(f)

Answer #1 (Rava - Mishnah): The same applies to a pot in which Chatas was cooked, or into which boiling Chatas was poured.

1.

Merikah u'Shtifah is required for absorptions without cooking. Similarly, it is required for cooking without absorptions!

בלוע בלא בישול לא קמיבעיא לן כי קמיבעיא לן בישול בלא בילוע מאי
(g)

Rejection (Rami bar Chama): I knew that it is required for absorptions alone, but we cannot learn from this whether it is required for cooking alone.

ת"ש דאמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה תנור של מקדש של מתכת היה
(h)

Answer #2 (Rav Nachman): The oven in the Mikdash was made of metal.

ואי ס"ד בישול בלא בלוע לא קפיד ניעביד של חרס
1.

Inference: If we were not concerned for cooking alone, it could have been made of earthenware (which is more standard for ovens), and there would be no need to break it!

כיון דאיכא שירי מנחות דאפייתן בתנור ואיכא בישול ובילוע עבדינן של מתכת
(i)

Rejection: Shirayim of Menachos were cooked in the oven, and there were absorptions. This is why it was made of metal.

3)

WHEN CAN KELIM BE KASHERED TO REMOVE THEIR ABSORPTIONS?

ההוא תנורא דאטחו בה טיחייא אסרה רבה בר אהיליי למיכלה לריפתא לעולם
(a)

An oven was smeared with lard of the tail. Rabah bar Ahilai forbade all bread that would ever be baked in it;

ואפי' במילחא דילמא אתי למיכלה בכותחא
1.

He forbade eating the bread even with salt (i.e. without substantial accompaniment), lest it be eaten with Kutach (a common accompaniment made with milk).

מיתיבי אין לשין את העיסה בחלב ואם לש כל הפת כולה אסורה מפני הרגל עבירה
(b)

Question (Beraisa): We may not knead a dough with milk. If this was done, all the bread is forbidden, lest it be eaten with meat;

כיוצא בו אין טשין את התנור באליה ואם טש כל הפת כולה אסורה עד שיסיק את התנור
1.

We may not smear an oven with lard (and bake bread). If this was done, all the bread is forbidden, unless the oven was Husak (heated up) before this.

תיובתא דרבה בר אהיליי תיובתא
2.

Rabah is refuted.

אמר ליה רבינא לרב אשי וכי מאחר דאיתותב רבה בר אהיליי אמאי אמר רב קדירות בפסח ישברו
(c)

Question (Ravina): Since Rabah was refuted, this should also refute Rav, who says that bowls may not be Kashered for use on Pesach, so they must be broken!

אמר ליה רב מוקי לה ההיא בשל מתכת
(d)

Answer #1 (Rav Ashi): Rav establishes the Beraisa to discuss a metal oven (but Klei Cheres cannot be Kashered, so they must be broken).

ואי בעית אימא בתנור של חרס זה הסיקו מבפנים
(e)

Answer #2 (Rav Ashi): The Beraisa discusses an oven of Cheres. It can be Kashered, for it is Husak from the inside, where the lard was;

וזה הסיקו מבחוץ
1.

Rav requires breaking bowls on Pesach, for they cannot be Kashered through Hesek from the outside.

ונעביד הסקה מבפנים
(f)

Question: He should permit bowls Kashered through Hesek from the inside!

חייס עלייהו דמתברי
(g)

Answer: We are concerned lest the owner not heat them up enough, for he is concerned lest they break.

הילכך האי כוביא הסיקו מבחוץ הוא ואסיר
(h)

Corollary: Therefore, tiles (on top of an oven; pots are often placed on them. Sometimes they are smeared with lard (of the tail) and bread is baked on them) may not be Kashered, for they are not heated from the side where the lard is.