ZEVACHIM 99 (TISHA B'AV) - Dedicated by Rabbi Dr. Eli Turkel of Ra'anana, Israel, in memory of his father, Reb Yisrael Shimon ben Shlomo ha'Levi Turkel, whose Yahrzeit is on 10 Av.

1)

TOSFOS DH Tevul Yom u'Mechusar Kipurim Einam Cholkim... (cont.)

תוספות ד"ה מתני' טבול יום ומחוסר כיפורים אינם חולקים... (המשך)

פי' בנמצא חוץ לירושלים דלא גזרו על ספק כלים הנמצאים בירושלים כדאמר בפ''ק דפסחים (דף יט:)

(a)

Explanation: [The Kli] was found outside Yerushalayim, for they did not decree on Safek Kelim in Yerushalayim, like it says in Pesachim (19b);

ובי''ד שוחט בה מיד דמסתמא הטבילוהו מאתמול כדי שיהא לו הערב שמש

1.

[If he found it] on the 14th he slaughters with it immediately, for presumably [the owner] immersed it yesterday so it will have Ha'arev Shemesh.

ולא חיישינן שמא נטמא בטומאה דרבנן דלא בעי הערב שמש ולא חש להטביל עד י''ד ועדיין לא הטביל

(b)

Implied question: We should be concerned lest it became Tamei through a Tum'ah mid'Rabanan, which does not require Ha'arev Shemesh, and he was not concerned to immerse it before the 14th, and he did not immerse it yet!

היינו משום דכיון דהוזקק להטביל בי''ג משום טומאה דאורייתא לא חיישינן שמא נטמא אחר כך בשום טומאה

(c)

Answer #1: Since he needed to immerse it on the 13th due to Tum'ah mid'Oraisa, we are not concerned lest it became Tamei afterwards through any Tum'ah. (Sefas Emes asks that perhaps the owner had no concern for Tum'ah mid'Oraisa, and intended to immerse on the 14th for Tum'ah mid'Rabanan! Tosfos in Chagigah says that this is a Safek mid'Rabanan; Chachamim were not stringent. Alternatively, it is normal to immerse the night before. Our Tosfos could hold like the first answer.)

ועוד כשגזרו על ספק כלים הנמצאים משום חשש טומאה דאורייתא גזרו ולא משום טומאה דרבנן

(d)

Answer #2: When they decreed about Safek Kelim that were found, they decreed due to Safek Tum'ah mid'Oraisa, and not due to Tum'ah mid'Rabanan.

ומיהו יש טומאה דרבנן דבעיא הערב שמש

(e)

Observation: There is a Tum'ah that requires Ha'arev Shemesh.

כדאשכחן בפסחים בסוף האשה (דף צב.) כל הפורש מן הערלה כפורש מן הקבר דבעי הזאה שלישי ושביעי וכ''ש הערב שמש

(f)

Source #1: We find in Pesachim (92a) "anyone who separates from Orlah (becomes circumcised) is like one who separates from a grave." He must receive Haza'ah [with Mei Chatas] on days three and seven, and all the more so Ha'arev Shemesh.

וההיא דרבי ישמעאל בן קמחית בפרק הוציאו לו (יומא דף מז.) שנתזה צינורא דהגמון על בגדו (צנורא דערבי) (צ"ל דערבי על בגדו - צאן קדשים) ונכנסו אחיו ושימשו תחתיו אע''ג דטומאת עכו''ם דרבנן בעיא הערב שמש

(g)

Source #2: A case occurred with R. Yishmael ben Kimchis (the Kohen Gadol) in Yoma (47a) in which spit of an Aravi splashed on him, and his brother served in place of him. Even though Tum'ah of Nochrim is mid'Rabanan, it requires Ha'arev Shemesh (so he could not serve that day).

וכי ההיא דחומר בקודש (חגיגה דף כג.) דשפופרת שחתכה לחטאת ר' יהושע אומר יטמא ויטביל

(h)

Source #3: The case in Chagigah (23a) of a tube cut for [Mei or Efer] Chatas - R. Yehoshua says, he is Metamei it and immerses it (and uses it the same day, to show that Ha'arev Shemesh is not needed).

ופריך דחתכה מאן אי דחתכה חבר ל''ל טבילה ואי דחתכה עם הארץ בהא נימא רבי יהושע יטמא ויטביל משמע בהדיא דטומאת עם הארץ בעיא הערב שמש

1.

[The Gemara] asks, who cut it? If a Chaver cut it, why does it need Tevilah? If an Am ha'Aretz cut it, would R. Yehoshua say about this "he is Metamei it and he immerses it?" (It is already Tamei!) This explicitly connotes that [elsewhere] Tum'as Am ha'Aretz requires Ha'arev Shemesh. (If not, we would say that an Am ha'Aretz cut it, and he is Metamei it to show that even when Ha'arev Shemesh is normally needed, it is not needed for Parah!)

וההיא דכהן השורף את הפרה שהיו אחיו הכהנים סומכין ידיהן עליו כדי לטמאותו לעשות (להכעיס) (צ"ל היכרא - שיטה מקובצת, צאן קדשים) לצדוקים שהיו אומרים במעורבי שמש היתה נעשית

(i)

Source #4: The case of the Kohen who burns Parah Adumah, his fellow Kohanim put their hands on them to be Metamei him, for a Heker (overt disproval) for the Tzedukim, who said that it was done only through people who had Ha'arev Shemesh;

ובגדי אוכלי קודש מדרס לחטאת ומשמע דבעי הערב שמש

1.

Garments [even] of people who eat Kodesh are Midras (considered Tamei) for Chatas, and it connotes that [elsewhere, such Tum'ah] requires Ha'arev Shemesh.

2)

TOSFOS DH Eino Cholek b'Basar she'Ne'emar ha'Makriv...

תוספות ד"ה אינו חולק בבשר שנאמר המקריב...

(SUMMARY: Tosfos discusses whether this text can be defended.)

ר''ת ל''ג ליה משום דבגמ' (לקמן דף קב:) בדינא דר''א בר''ש דריש ליה מקרא אחרינא מדכתיב הזורק את דם השלמים

(a)

Correction: R. Tam's text does not say so, because in the Gemara (102b), in the Kal v'Chomer of R. Elazar b'Ribi Shimon, he expounds this from a different verse "ha'Zorek Es Dam ha'Shelamim";

והאי קרא דמקריב אתא לכהן שאינו מודה בעבודה כדדרשינן בחולין בפ' הזרוע (דף קלב:) כדפירש בקונטרס בגמ' לת''ק דאבא שאול

1.

This verse "ha'Makriv..." comes for a Kohen who does not admit to Avodah, like we expound in Chulin (132b), like Rashi explained in the Gemara according to the first Tana of Aba Sha'ul.

ומיהו י''ל דכולה מילתא דרשינן מקרא דהמקריב דמואת החלב דרשינן כהן שאינו מודה בעבודה והמקריב דרשינן שיהא טהור בשעת זריקה

(b)

Defense (of our text): We can say that we expound everything from the verse ha'Makriv. We expound about a Kohen who does not admit to Avodah from "v'Es ha'Chelev", and we expound ha'Makriv to teach that he must be Tahor at the time of Zerikah;

ושמא הנך תרי קראי צריכי חד לזריקה וחד לקבלה

1.

Perhaps we need these two verses, one for Zerikah and one for Kabalah;

דהמקריב משמע קבלה כדדרשינן בפ''ק (לעיל יג.) והקריבו זו קבלת הדם

i.

Ha'Makriv connotes Kabalah, like we expounded above (13a) "v'Hikrivu" - this is Kabalas ha'Dam.

ומיהו מדקאמר התם בחולין ובהקומץ רבה (מנחות דף יח:) [צ"ל מנין - שיטה מקובצת] לרבות הקבלות וההזאות משמע דאכתי לא ידעינן קבלה

2.

Disclaimer: However, since it says there in Chulin and in Menachos (18b) "what is the source to include Kabalah and Haza'ah?", this connotes that we still do not know Kabalah (we do not learn it from ha'Makriv).

3)

TOSFOS DH v'Harei Katan d'Ein Ra'uy l'Chituy v'Ochel

תוספות ד"ה והרי קטן דאין ראוי לחיטוי ואוכל

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not answer that the Torah included a minor.)

וא''ת אמאי לא משני קטן רחמנא רבייה כדמשני בתר הכי גבי בעל מום לבתר דמסיק מאי יאכלנה יחלקנה

(a)

Question: Why don't we answer that the Torah included a minor (it is an exception to the Klal "whoever cannot be Mechaper, may not eat"), like it answers afterwards about a Ba'al Mum, after it concludes "what is `he will eat'? He will divide!"? (A Ribuy teaches that a Ba'al Mum divides, unlike the Klal.)

וי''ל כיון דקטן ובעל מום (אוכל) (צ"ל אוכלים - שיטה מקובצת) מאי אתא קרא לאשמועינן

(b)

Answer #1: Since a minor and a Ba'al Mum eat, what does [this Klal that we learn from] the verse come to teach?!

אי נדרוש שאינו מחטא אינו אוכל אי למעוטי טבול יום ומחוסר כיפורים

1.

Suggestion: We will expound that "one who cannot be Mechaper cannot eat" excludes a Tevul Yom or Mechusar Kipurim.

הא נפקא לן בפ' הערל (יבמות דף עד:) מקרא אחרינא דהביא כפרתו אוכל בקדשים

2.

Rejection: We learn them from another verse in Yevamos (74b) that one who brought his Kaparah eats Kodshim!

הילכך נדרוש אינו חולק

3.

Therefore we expound that ["does not eat" means that] he does not divide.

א''נ אי הוה משני רבייה קרא תיקשי ליה אכתי מבעל מום כדפריך בסמוך

(c)

Answer #2: Had we answered that the Torah included [a minor], it would still be difficult from a Ba'al Mum (also he cannot be Mechaper, and he eats), like it asks below. (It is better to expound so there is only one exception to the rule - Olas Shlomo.)

4)

TOSFOS DH Hagahah Ra'uy l'Chituy Cholek

תוספות ד"ה (ה''ג) (צ"ל הג"ה - שיטה מקובצת) ראוי לחיטוי חולק

(SUMMARY: Tosfos points out that there are exceptions to this rule.)

ותימה הרי כה''ג אונן וטמא בקרבנות ציבור דראויין לחיטוי ואינם חולקין כדבסמוך

(a)

Question: A Kohen Gadol Onen, or a Tamei regarding Korbanos Tzibur, they are proper to be Mechaper, but they do not divide, like it says below!

י''ל דעיקר קרא אצטריך לדיוק שאינו ראוי לחיטוי אינו חולק

(b)

Answer: The verse primary is needed for the inference that one who is not proper to be Mechaper does not divide.

5)

TOSFOS DH Hagahah Ha d'Asach Daitei v'Chulei

תוספות ד"ה (ה''ג) (צ"ל הג"ה - שיטה מקובצת) הא דאסח דעתיה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that Hesech Da'as disqualifies for Kodshim.)

היסח הדעת פוסל בקדשים

(a)

Explanation: Hesech Da'as disqualifies for Kodshim.

והא דנקט אונן

(b)

Implied question: Why did it mention an Onen? (The same applies to anyone who had Hesech Da'as!)

משום דרגיל לאסוחי דעתיה לפי שאינו יכול לאכול

(c)

Answer: It is common that he has Hesech Da'as, because he cannot eat.

6)

TOSFOS DH mi'Davar ha'Metameini

תוספות ד"ה מדבר המטמאני

(SUMMARY: Tosfos discusses what is Tamei for Terumah, but not for Kodesh.)

טומאה דאורייתא דבעיא הערב שמש ולא מדבר הפוסלני לאכילת קדשים מדרבנן דלא בעיא הערב שמש [ה''ג רש''י

(a)

Version #1: [He was careful about something that would be Metamei him] Tum'ah mid'Oraisa, which requires Ha'arev Shemesh, but not from something that disqualifies him mid'Rabanan from eating Kodshim, which does not require Ha'arev Shemesh. This is Rashi's text.

ונראה דה''ג באומר לא נשמרתי מדבר הפוסלני לקודש אבל נשמרתי מדבר הפוסלני מתרומה]

(b)

Version #2: It seems that the text says "the case is, he says 'I was not careful about something that disqualifies me from Kodesh, but I was careful about something that disqualifies me from Terumah.'"

דאונן אסור לאכול קודש ולכך לא שמר עצמו מדבר הפוסלו לקודש ולא נתן לבו שיהא מותר לערב

1.

An Onen is forbidden to eat Kodesh. Therefore he did not guard himself from something that disqualifies him from Kodesh, and he did not put his mind [to be careful] so he will be permitted at night;

אבל לתרומה מותר אפילו [בו] ביום כדאמרינן זרות אמרתי לך ולא אנינות ולכך שמר עצמו מדבר הפוסלו לתרומה

2.

However, he is permitted to Terumah even during the day, like we say [about Terumah] "I (the Torah) forbade Zarus to you, but not Aninus." Therefore he guarded himself from something that disqualifies him to Terumah.

וא''ת מאי ניהו אותה טומאה דקאמר דטמא בה לקודש אבל לא לתרומה דקתני מתני' דחגיגה (דף כ:) צריכין טבילה לקודש אבל לא לתרומה

(c)

Question: What is that Tum'ah that is Tamei for Kodesh, and not for Terumah, that the Mishnah in Chagigah (20b) taught that Tevilah is needed for Kodesh, but not for Terumah?

ומפרש ה''ר חיים כגון דאכל ככר שלישי של תרומה שגופו שני לקדש אבל לא לתרומה כדאמר בפרק שני דחולין (דף לג:)

(d)

Answer #1 (R. Chaim): The case is, he ate a Terumah loaf that was a Shelishi [l'Tum'ah]. His body is a Sheni l'Tum'ah for Kodesh, but not for Terumah, like it says in Chulin (33b). (Olas Shabbos - the Torah forbids eating a Shelishi of Terumah! Rather, the loaf was Chulin Al Taharas Terumah. Even this disqualifies him to eat Terumah until he immerses. Now Tosfos holds that he must immerse before touching Kodesh, but not before touching Chulin.)

ובסמוך ליכא לפרושי הכי גבי (כלי) [לבי] על הסל ולא על המגריפה טמאה לפסול קודש ואינה פוסלת פירות תרומה שבסל דככר אינו פוסל כלי

(e)

Implied question: Below we cannot explain so regarding "my mind was on the basket, but not on the rake, [the rake] is Tamei to disqualify Kodesh, but it does not disqualify Terumah Peros in the basket"! [We cannot say so,] for a load does not disqualify a Kli. (What Tum'ah is discussed there?) (This Dibur continues on Amud B.)

99b----------------------------------------99b

ואי משקין דמטמו כלי גזירה' משום משקה זב וזבה

1.

Suggestion: It is liquids. They are Metamei a Kli due to a decree due to fluids of a Zav or Zavah.

א''כ אפילו לתרומה נמי

2.

Rejection: If so [they should be Metamei] even for Terumah!

ואי משקין שנגעו לטבול יום דאינו תחלה (אלא - זבחי אפרים מוחקו) לקדש כדתנן (פרה מ''ח מ''ז) כל הפוסל התרומה מטמא משקין להיות תחילה חוץ מטבול יום

3.

Suggestion: It is liquids that a Tevul Yom touched. They are not a Rishon for Kodesh, like a Mishnah (Parah 8:7) teaches "anything that disqualifies Terumah, it is Metamei liquids to be a Rishon, except for a Tevul Yom."

א''כ אפילו קדש נמי לא (מטמא) [צ"ל [נראה שצ"ל מטמאו] רק לפסול כדאיתא במעילה ריש פ' חטאת העוף (דף ח.) וא''כ לא יטמאו המגריפה לפסול קדש

4.

Rejection: If so, also for Kodesh [the liquids] are not Metamei, only to disqualify, like it says in Me'ilah (8a). If so, they would not be Metamei the rake to disqualify Kodesh. (Zivchei Efrayim - this is like R. Meir there, who says that a Tevul Yom is like a Sheni for Kodesh. Tosfos assumes that all Tana'im agree with the Mishnah he cited. The liquid he touches is a Shelishi. A Kli receives Tum'ah only from an Av ha'Tum'ah, or mid'Rabanan from a liquid that is a Rishon! Eliyahu Rabah says that Kelim that will contact Kodshim are like Kodshim.)

דטמאה משמע לעשות פסול אחרי כן מדלא קאמר מגריפה פסולה

i.

"Tamei" connotes to make Pasul afterwards, since it does not say "the rake is Pasul."

דכי [צ"ל האי גוונא] אמרינן פ''ק דפסחים (דף כ.) גבי הבשר טמא למאי אי למנות ראשון ושני בחיבת הקדש תפשוט דבעי ר''ל צריד של מנחות כו'

ii.

Source: We say like this in Pesachim (20a) regarding "the meat is Tamei - for what? If it is to count (levels of Tum'ah of matters that touch it, i.e.) Rishon and Sheni through Chibas (the dearness of) ha'Kodesh, we should resolve the question of Reish Lakish, if a dry Minchah" [became Tamei, does it make a Sheni, i.e. can it be Metamei other foods? It was not Huchshar through a liquid, only through Chibas ha'Kodesh.]

לכך נראה לפרש דמשכחת לה במעת לעת שבנדה דאמרינן פ''ק דנדה (דף ו.) לקודש אבל לא לתרומה

(f)

Answer #2: We find [Tum'ah for Kodesh, and not for Terumah] through the 24 hours of Nidah (when she first becomes Nidah, she is retroactively Temei'ah, lest the blood left the Makor earlier). We say in Nidah (6a) that it is for Kodesh, but not for Terumah.

א''נ בבגדי [צ"ל אוכלי - שיטה מקובצת] תרומה דמדרס לקודש

(g)

Answer #3: Garments of people who eat Tum'ah are Midras for Kodesh.

והא דאמר (ולא שמרתיה מדבר הפוסלה) (צ"ל שמרתיה מדבר המטמאה - טהרת הקודש) אע''פ שמטמאה לקדש

(h)

Implied question: Why does he say "I guarded [the rake] from something that is Metamei it?" [The Nidah or garment] made [the rake] Metamei for Kodesh!

כל דבר שאינו (עושה שלישי ועושה) (צ"ל עושה כלום - טהרת הקודש) ועושה אחרי כן לקדש קרי פוסלה כמו (שלישי) (צ"ל שני - טהרת הקודש) של חולין

(i)

Answer: Anything that does not do anything (to its own kind, e.g. Chulin or Terumah), and later it does so (is Metamei) to Kodesh, is called Pesulah, like a Sheni of Chulin.

7)

TOSFOS DH Hachi Garsinan Hacha Nami b'Achilah Avud Rabanan Mailah

תוספות ד"ה ה''ג ה''נ באכילה עבוד רבנן מעלה

(SUMMARY: Tosfos favors Rashi's Perush.)

פירש בקונטרס והא דתנן אונן צריך טבילה אאכילה תנן אבל נוגע א''צ לטבול

(a)

Explanation #1 (Rashi): The Mishnah says that an Onen needs Tevilah in order to eat [Kodshim], but he need not immerse in order to touch.

והשתא לא קאי שינוייא דרבי יוחנן

(b)

Consequence: Now, R. Yochanan's answer above (99a, that an Onen or Mechusar Kipurim may touch Kodesh only after immersing) is not sustained!

ונראה דאפשר לקיימו דלעולם מתני' בשטבל וההיא דחגיגה בדלא טבל אבל הא דאמר אונן שטבל דאנינותו חוזרת עליו היינו באכילה

(c)

Explanation #2: One can sustain [his answer]. Really, our Mishnah discusses when he immersed, and in the Mishnah in Chagigah, he did not immerse. This that it says that an Onen who immersed, his Aninus returns to him, this is regarding eating.

ופ''ה עיקר

(d)

Conclusion: Rashi's Perush is primary.

8)

TOSFOS DH Onen Tovel v'Ochel Pischo la'Erev Aval Lo b'Kodshim

תוספות ד"ה אונן טובל ואוכל פסחו לערב אבל לא בקדשים

(SUMMARY: Tosfos explains why the text does not say Mechusar Kipurim.)

משנה היא בפסחים בפרק האשה (דף צא:) ול''ג מחוסר כיפורים דאונן דוקא הוא דלא אכיל בקדשים לערב משום אנינות לילה

(a)

Assertion: This is a Mishnah in Pesachim (91b), and the text does not say Mechusar Kipurim, for only an Onen does not eat Kodshim at night, due to Aninus of the night;

אבל מחוסר כיפורים כיון שהביא כפרתו וטבל למה לא יאכל

1.

However, a Mechusar Kipurim, since he brought his Kaparah and immersed, why should he not eat?!

9)

TOSFOS DH Amar Rav Chisda Pesach Kedi Nasbei

תוספות ד"ה אמר רב חסדא פסח כדי נסביה

(SUMMARY: Tosfos explains the conclusion.)

במסקנא משני כאן קודם ששחטו וזרקו עליו כאן לאחר ששחטו וזרקו עליו

(a)

Remark: In the conclusion (100b), we answer "this is [when his relative died] before they did Shechitah and Zerikah for him, and [there] is after they did Shechitah and Zerikah for him";

דההיא לא יביא פסחו כשמת קודם ששחטו וזרקו עליו וההיא דטובל ואוכל לערב כשמת לאחר ששחטו וזרקו עליו

1.

The case that he does not bring his Pesach is when he died before they did Shechitah and Zerikah for him. The case when he immerses and eats at night is when he died after they did Shechitah and Zerikah for him.

אבל הנך אמוראי לא בעו לשנויי הכי משום דקסברי אכילה לא מעכבא וכיון דלא מעכבא אמאי דחיא אכילתה אנינות לילה דרבנן טפי משאר קדשים

2.

The other Amora'im did not want to answer like this, for they hold that eating [Korban Pesach] is not Me'akev (Pesachim 75b). Since it is not Me'akev, why should eating it override Aninus of the night, which is mid'Rabanan, more than other Kodshim?!

אבל היכא דמת קודם ששחטו אף על גב דאכילה לא מעכבת אי לא שרית לאוכלו לא מייתי

(b)

Distinction: However, when he died before they did Shechitah, [they agree that he may eat at night,] even though eating is not Me'akev, [for] if we do not permit him to eat, he will not bring.

ויש לתמוה דמשמע דשרי ר''ש לשחוט ולזרוק אחר שמת לו מת משום דאנינות לילה דרבנן

(c)

Question: It connotes that R. Shimon permits to do Shechitah and Zerikah after his relative died, because Aninus of the night is mid'Rabanan;

והלא אנינות יום דאורייתא ודל אכילה מהכא מ''מ הקרבה ביום אסור (בחטאת) (צ"ל כחטאת - שיטה מקובצת, צאן קדשים) עולה ואשם דאסור להביא כשהוא אונן מדכתיב קרבנו כל ששמו קרבן

1.

Aninus of the day is mid'Oraisa! Ignore eating - in any case offering during the day is forbidden, like for Chatas, Olah and Asham. He may not bring when he is an Onen, since it says "Korbano" - whatever is called Korban! (Perhaps Tosfos mentioned these because we include them even though they are very unlike Shelamim - PF.)

וכי תימא משום דאתי עשה דפסח ודחי עשה דאנינות דכשהוא שלם מביא

2.

Suggestion: The Aseh of Pesach overrides the Aseh of Aninus that he may bring [only] when he is complete (not an Onen).

א''כ היכי דייק מינה אנינות לילה מדרבנן אפילו היא דאורייתא דחיא

3.

Rejection: If so, how do we infer that Aninus of the night is mid'Rabanan? Even if it were mid'Oraisa, [Korban Pesach] would override it!

ומתוך פי' הקונטרס משמע דסבר השתא דכולה אסמכתא בעלמא

(d)

Answer #1: Rashi connotes that [the Gemara] holds now that it is all a mere Asmachta. (The Isur for an Onen to offer any Korban is only mid'Rabanan.)

ונראה לפרש כיון דעיקר פסח לא בא אלא לאכילה כדתנן (פסחים דף עו:) פסח הבא בטומאה נאכל בטומאה שעיקרו לא בא אלא לאכילה

(e)

Answer #2: It seems that primarily, Pesach comes only to be eaten, like the Mishnah (Pesachim 76b) says that Pesach brought in Tum'ah is eaten in Tum'ah, for primarily it comes only to be eaten. (If we would not eat it b'Tum'ah, we would not bring it);

הלכך לא חיישינן ביה לאנינות בזמן הקרבה אלא בזמן אכילה ואף על גב דאכילה לא מעכבת:

1.

Therefore, we are not concerned for Aninus at the time of offering, rather, at the time of eating, even though eating is not Me'akev. (For other Korbanos, Hakravah is primary, so the Torah forbids an Onen to offer them.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF