TOSFOS DH Harei she'Hayah Holech Lishchot Es Pischo...
תוספות ד"ה הרי שהיה הולך לשחוט את פסחו...
(SUMMARY: Tosfos explains how we learn about one who is not a Kohen or Nazir.)
תימה היכי דייק מהכא דשחיטת פסח דוחה טומאת מתו שאני הכא שהוא כ''ג ונזיר
Question: How do we infer from here that Shechitas Pesach overrides Tum'ah for his Mes? Here is different, for he is a Kohen Gadol and Nazir!
וכי תימא אי לאו דבאפי נפשיה דחיא מתו לא היה צריך קרא למת מצוה דדחיא שלשתן
Suggestion: It is because if not that by itself, [Shechitas Pesach] overrides [Tum'ah for] his Mes, we would not need a verse for a Mes Mitzvah that it overrides all three (Pesach, Kohen Gadol and Nazir);
דכיון דכ''ג ונזיר נדחים משום מת מצוה בשביל שהולך עדיין לשחוט את פסחו לא מימנע
Since Kohen Gadol and Nazir are overridden for a Mes Mitzvah, because he is still going to slaughter his Pesach, he should not refrain (from the Mes Mitzvah).
א''א לומר כן דהא לכהן הדיוט ונזיר איצטריך קרא אף על גב דכהן הדיוט לחודיה מיטמא למתו
Rebuttal: One cannot say so. We need a verse for a Kohen Hedyot and a Nazir, even though a Kohen Hedyot alone becomes Tamei for his Mes!
ויש פירושים שמוגה בהם משום הך קשיא דלא מיירי הכא בנזיר אלא בהולך לשחוט פסחו לחודיה
Answer #1: In some Perushim, the text was changed due to this question, that we do not discuss a Nazir, rather, [a Stam person] goes to slaughter his Pesach alone (i.e. without any other reason to refrain).
ולא יתכן כלל דהיינו ברייתא דמייתי בסמוך דמיירי בכהן [צ"ל גדול - שיטה מקובצת] ונזיר
Rebuttal: This is not possible at all, for the Beraisa brought below discusses a Kohen Gadol and Nazir!
ונראה דדייק משום דקתני הכא אמרת לא יטמא ובכולהו לא קתני הכי משמע לא יטמא משום שחיטת פסחו ולא גרסינן ת''ל לא יטמא
Answer #2: It seems that we infer because it taught here 'you said "Lo Yitamei"', and in all of them it did not teach so. This implies that [we already know that] "Lo Yetamei", due to Shechitas Pesach. The text does not say 'the Torah says "Lo Yetamei."'
ועוד נראה לדקדק אי שחיטת הפסח לחודה לא דחיא טומאת קרובים ה''ל למתנייה ברישא (דהולך לשחוט כו' הרי שהיה כ''ג ונזיר והולך לשחוט כו' כמו כהן הדיוט דתני ברישא דמעיקרא תני הקל יותר כי היכי דתני כהן הדיוט קודם לנזיר ואח''כ כ''ג ונזיר) (צ"ל קודם כ''ג דמעיקרא תני הקל יותר כי היכי דתני כהן הדיוט נזיר ואח''כ כ''ג ונזיר - הגהת חק נתן)
Answer #3: If Shechitah of Pesach alone did not override Tum'ah for relatives, it should have taught [this] in the Reisha before Kohen Gadol, for initially it teaches what is more lenient, just like it taught Kohen Hedyot Nazir and afterwards Kohen Gadol Nazir.
TOSFOS DH Ha R. Yishmael Ha R. Akiva
תוספות ד"ה הא רבי ישמעאל הא ר''ע
(SUMMARY: Tosfos explains R. Akiva's opinion.)
פי' בקונטרס ואפילו מת לאחר חצות נמי קאמר ר''ע יטמא משום דקסבר לה יטמא מצוה ואין לה תשלומין
Explanation (Rashi): Even if he died after midday, R. Akiva says that he becomes Tamei, because he holds that "Lah Yitamei" is a Mitzvah, and there is no Tashlumin (compensation if he neglects it);
הילכך מטמאינן ליה וממילא אזל ליה כרת דה''ל טמא דפסח יש לו תשלומין בשני
Therefore, we are Metamei him, and automatically Kares goes away, for he is Tamei. Pesach has Tashlumin, [i.e. Pesach] Sheni.
ולא דמי לעשה דהשלמה דאתי עשה דפסח ודחי ליה כדאמר בריש תמיד נשחט (פסחים דף נט ושם.) אע''פ שיש לו תשלומין בשני
Observation: This is unlike the Aseh of Hashlamah (the afternoon Tamid must be the last Korban of the day). The Aseh of Pesach overrides this, like it says in Pesachim (59a), even though Pesach has Tashlumin on [Pesach] Sheni.
TOSFOS DH Nefesh Elu ha'Kerovim Mes Elu ha'Rechokim
תוספות ד"ה נפש אלו הקרובים מת אלו הרחוקים
(SUMMARY: Tosfos points out that we expound differently in Nazir.)
בנזיר בפ' כ''ג (דף מח:) גרס איפכא ועיקר
Alternative text: In Nazir (48b) the text says oppositely, and that is primary. (Meleches Yom Tov - first it expounds the smaller Chidush, that he is not Mitamei for strangers, and then that he is not Mitamei for relatives.)
ועושה שם [חדא] דרשא מלאביו ולאמו:
Remark: There it makes one Drashah from "l'Aviv ul'Imo."
100b----------------------------------------100b
TOSFOS DH Achilas Pesachim Me'akva
תוספות ד"ה אכילת פסחים מעכבא
(SUMMARY: Tosfos explains that is not precise.)
פלוגתא היא בפרק כיצד צולין (פסחים דף עח:) דרבי נתן ורבנן
Reference: R. Nasan and Rabanan argue about this in Pesachim (78b).
(ומשמע מתוך פירוש הקונטרס דסבר לה כמ''ד מעכבא לגבי הא דאפילו למ''ד לא מעכבא) [צ"ל ומדלא קתני דסבר לה כמ''ד מעכבא משמע לגבי האי אפילו למ''ד לא מעכבא דהא מודה] דבעינן גברא ראוי לאכילה כדמוכח התם
Inference: Since it was not taught "he holds like the opinion that it is Me'akev", this connotes that this is even according to the opinion that it is not Me'akev, for he agrees that we require a person who could eat, like is proven there;
אם כן אכילה [צ"ל חשובה היא - שיטה מקובצת] וסברא הוא שדוחה אנינות דרבנן
If so, eating is important, and it is logical that it overrides Aninus mid'Rabanan.
א''נ כיון דכתיב איש לפי אכלו למצוה דמצוה בדידיה מבאחריני סברא הוא דדחיא אנינות דרבנן
Alternatively, since it says "Ish l'Fi Achlo" for a Mitzvah, the Mitzvah is on him more than for other [Kodshim. Chidushei ha'GRY"M Feinstein - there is a Mitzvah on the person to eat Pesach. Other Kodshim, it is a Mitzvah that they be eaten.] Therefore, it is logical that it overrides Aninus mid'Rabanan.
ומעכבא דקאמר לאו דוקא
Explanation: This that it says that [eating] is Me'akev is not precise.
TOSFOS DH Samuch li'Shki'as ha'Chamah
תוספות ד"ה סמוך לשקיעת החמה
(SUMMARY: Tosfos points out that this is not precise.)
במנחה נקט סמוך נקט נמי הכא סמוך (צ"ל בחינם נקט סמוך - שיטה מקובצת) דהוה מצי למימר כאן קודם שקיעה כאן לאחר שקיעה
Observation: There was no need to say "close to." He could have said "this is before Shki'ah, and this is after Shki'ah."
TOSFOS DH va'Acharisah k'Yom Mar
תוספות ד"ה ואחריתה כיום מר
(SUMMARY: Tosfos tells where this verse is.)
פסוק הוא בתרי עשר [עמוס ח'] ושמתיה לאבל יחיד ואחריתה כיום מר ולא כמו שפירש בקונטרס:
Reference: This is a verse in the 12 minor prophets (Amos 8:10) - "v'Samtiha l'Evel Yachid va'Acharisah k'Yom Mar", unlike Rashi explained (that it compares the destiny of a Zonah to Aveilus).