1)

TOSFOS DH Lo Nichtov Rachmana b'Olah v'Teisi mi'Chatas v'Asham

תוספות ד"ה לא נכתוב רחמנא בעולה ותיתי מחטאת ואשם

(SUMMARY: Tosfos discusses limitations of what we can learn from the Binyan Av. 2. Tosfos discusses possible sources for learning a Binyan Av from something learned from a Hekesh.)

פי' ולכתוב בהדיא צפון בחטאת ואשם

(a)

Explanation: The Torah would write [Shechitah in] the north explicitly regarding Chatas and Asham.

ואם תאמר ולכתוב בזבחי שלמי צבור ונילף עולה מינייהו

(b)

Question: The Torah should have written [Shechitah in the north] regarding Zivchei Shalmei Tzibur, and we would learn Olah from them!

וי''ל דאיכא למיפרך דמה לזבחי שלמי ציבור שכן זמנן קבוע

(c)

Answer: We can challenge this. You cannot learn from Zivchei Shalmei Tzibur, for they have a fixed time (Shavu'os);

ועוד דחטאת לא אתי מיניה שכן זכרים ואשם שכן אינו בציבור

1.

Also, we could not learn Chatas from them for they are males, and we could not learn Asham, for it does not apply to the Tzibur.

וא''ת למה לי לאקושי לקמן (דף נה.) זבחי שלמי ציבור לעולה תיפוק לי בבנין אב

(d)

Question: Why do we need a Hekesh below (55a) of Zivchei Shalmei Tzibur to Olah? The Binyan Av should suffice!

וכי תימא לאשמועי' שהם קדשי קדשים כעולה

1.

Suggestion: It is to teach that they are Kodshei Kodoshim, like Olah.

הוי מצי למילף מדאיתקש לחטאת לקמן (הגהת שיטה מקובצת)

2.

Rejection: We could have learned from the Hekesh to Chatas below (55a)!

וי''ל דאיכא למיפרך שכן תדיר כדפריך בפרק אלו דברים (הגהת צאן קדשים, חק נתן) (פסחים דף סו.)

(e)

Answer #1: We could challenge it, for [Olah, and also Chatas and Asham] are Tadir (more frequent than Kivsei Atzeres), like it asks in Pesachim (66a that we cannot learn Pesach from Tamid, for the Tamid is Tadir).

אי נמי מה לשם שלמים שכן אינן טעונין צפון

(f)

Answer #2: We could challenge it, for [Zivchei Shalmei Tzibur] are called Shelamim, which do not require the north.

וא''ת בפ''ק דשבועות (דף ט. ושם) דיליף שעיר דר''ח משעיר חיצון דאינו מכפר אלא על טומאת מקדש וקדשיו דקאמר הואיל וזה בא לזמן קבוע

(g)

Question: In Shevuos (9a) we learn Se'ir Rosh Chodesh from the outer goat [of Yom Kipur], which is Mechaper only for Tum'as Mikdash v'Kodoshav, and it says "since this comes at a fixed time"...

ובשעיר הנעשה בחוץ קאמר כדפירש התם בקונטרס דאי מפנימי הוה ליה למיפרך שכן נכנס דמה לפני ולפנים

1.

It discusses the outer goat, like Rashi explained there, for if it were the inner, it should have asked that its blood is brought inside [the Kodesh ha'Kodoshim]!

ועוד דאדרבה נילף משעיר המשתלח דמכפר בשאר עבירות

2.

Also, just the contrary (if it discusses the inner goat), we should rather learn from Se'ir ha'Mishtale'ach that it is Mechaper for other Aveiros!

אבל השתא אי מחיצון גמר ניחא דדמו אהדדי טפי משעיר המשתלח והשתא אי מחיצון גמר

i.

However, now that we learn from the outer goat, this is fine, for [Se'ir Rosh Chodesh and the outer goat] resemble each other more than Se'ir ha'Mishtale'ach [and Se'ir Rosh Chodesh].

א''כ תפשוט דדבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בבנין אב דחיצון גופיה לא ידענא אלא מהיקשא דפנימי

3.

Summation of question: If so, we should resolve that something learned from a Hekesh returns to teach through a Binyan Av, for the outer goat itself we know only through a Hekesh to the inner!

וי''ל דהא אמרינן התם דגילוי מילתא בעלמא הוא

(h)

Answer: We say there that it is a mere Giluy Milsa.

וא''ת והיכי גמר בפ''ב דביצה (דף כ.) סמיכה בשלמי חובה בבנין אב (משלמי נדבה) [מעולת חובה] והא עולת חובה מכמשפט ילפא דהיינו היקש

(i)

Question: How do we learn in Beitzah (20a) Semichah on Shalmei Chovah through a Binyan Av from Olas Chovah? We know Olas Chovah from "ka'Mishpat", which is a Hekesh!

וי''ל דקושיא בעלמא הוא דפריך התם ממאי דבית הלל כו' דלמא מעולת חובה גמרי כלומר אם תימצי לומר דדבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בבנין אב

(j)

Answer: It is a mere question that we ask there, what is the source that Beis Hillel [learn Shalmei Chovah from Shalmei Nedavah?] Perhaps they learn from Olas Chovah, i.e. if you will say that something learned from a Hekesh returns to teach through a Binyan Av.

ועו''ק בהקומץ רבה (מנחות דף כא:) נאמר הבא מנחה והבא מלח ונאמר הבא מנחה והבא עצים מה עצים משל ציבור אף מלח משל ציבור

(k)

Question: In Menachos (21b), it says "bring a Minchah, and bring salt", and it says "bring a Minchah, and bring wood." Just like wood is from the Tzibur, also salt is from the Tzibur;

ועצים גופייהו לא ידעינן אלא מדאיתקש למזבח דכתיב (ויקרא א) על העצים אשר על האש אשר על המזבח מה מזבח משל ציבור וכו'

1.

Wood itself we know only from the Hekesh to the Mizbe'ach, for it is written "Al ha'Etzim Asher al ha'Mizbe'ach" - just like the Mizbe'ach is from the Tzibur...

2)

TOSFOS DH Im Al Todah v'Chulei

תוספות ד"ה אם על תודה כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses why we need other sources for Korbanos that come only from Chulin.)

הקשה ה''ר יעקב מאורלינ''ש בפרק דם חטאת (לקמן דף צח.) ובפ' התודה (מנחות דף פג.) דאמר מה חטאת אינה באה אלא מן החולין

(a)

Question #1 (Ri of Orlins): Below (98a) and in Menachos (83a) it was taught "just like Chatas is brought only from Chulin..."

למה לי הא שלמים ותודה שני כתובין הבאין כאחד ואין מלמדין

1.

Why do we need [to learn from Chatas]? Shelamim and Todah and Shnei Kesuvim ha'Ba'im k'Echad (two verses, one of which teaches something that we could have learned from the other), and they do not teach [to elsewhere. Just the contrary, the law applies only to them!]

עוד קשה היכי יליף התם מחטאת כיון דאיכא שלמים ותודה דבאין מן המעשר דלא ילפינן בהיקשא דזאת התורה אלא דבר שיכול לנהוג בכל הנזכרים בפסוק

(b)

Question #2: How can we learn there from Chatas, since there are Shelamim and Todah, which can come from Ma'aser? We learn them the Hekesh "Zos ha'Torah" only something that can apply to everything mentioned in the verse!

דמהאי טעמא מיבעי לן קרא בפ''ב דביצה (דף כ.) עולת חובה טעונה סמיכה ולא ילפינן מהיקשא דזאת התורה משום דסמיכה לא בעי בכולהו

1.

Source: This is why we need a verse in Beitzah (20a) that Olas Chovah needs Semichah, and we do not learn from the Hekesh "Zos ha'Torah", for Semichah is not required for all of them;

דבכור ומעשר לא בעו סמיכה כדתנן פרק שתי מדות (מנחות דף צב.)

i.

Bechor and Ma'aser do not require Semichah, like a Mishnah in Menachos (92a) teaches.

וי''ל דכל חובה מקשינן לחטאת מה חטאת דבר שבחובה ואינו בא אלא מן החולין כדמוכח בפרק התודה (שם דף פג.)

(c)

Answer: Every obligation we equate to Chatas. Just like Chatas is an obligation and it is brought only from Chulin, like is proven in Menachos (83a, also every Chovah).

וצ''ע מנחת נדבה דאינה באה אלא מן החולין מנ''ל

(d)

Question: What is the source that Minchas Nedavah comes only from Chulin?

וא''ת בפ''ק דחגיגה (דף ח.) דדריש מסת מלמד שאדם מביא חגיגתו מן החולין למה לי הלא חובה היא ותיפוק לי מהיקש

(e)

Question: In Chagigah (8a) we expound "mi'Sas" to teach that one brings his Chagigah from Chulin. Why do we need this? It is a Chovah. I already know from the Hekesh!

וי''ל משום דקאמר התם דחגיגה באה נמי מן המעשר איצטריך מסת למימר דאינה באה הכל מן המעשר אלא מן החולין ומן המעשר מתרוייהו

(f)

Answer #1: Because it says there that Chagigah comes also from Ma'aser, we need "mi'Sas" to teach that it cannot come totally from Ma'aser, rather, from both Chulin and Ma'aser.

אי נמי משום דכתיב כאשר יברכך בסיפיה דקרא סלקא דעתך דאתיא ממעשר להכי איצטריך מסת

(g)

Answer #2: Because it says Ka'asher Yevarechecha at the end of the verse, one might have thought that it comes from Ma'aser. Therefore, mi'Sas is needed.

3)

TOSFOS DH Amar Amrah

תוספות ד"ה אמר אמרה

(SUMMARY: Tosfos discusses whether we can resolve some of these questions from the Gemara in Menachos.)

ורבינו שמואל מפרש אימר אמרת שמא אתה רוצה לומר ששניהם בעינן קדש

(a)

Explanation (Rashbam): Did you say? Perhaps you want to say that (what is learned does not return to teach) only if both of them (the Lamed and Melamed) are Kodesh?

ורבינו תם גריס אמי אמרה ואמי שם חכם

(b)

Alternative text: R. Tam's text says "Ami Amrah." Ami is the name of a Chacham;

וביבמות פרק הערל (דף פ.) היינו דשמענא ליה לאמי כל שממעי אמו לקוי ובכתובות (דף מד:) אמר רבא תני אמי בתולת ישראל ולא בתולת גרים

1.

Source: In Yevamos (80a) it says "we heard Ami say that anyone who was stricken from his mother's womb (i.e. from birth), and in Kesuvos (44b) Rava said 'Ami taught a Beraisa "Besulas Yisrael", and not Besulas Gerim.'

וא''ת דלמר זוטרא לא איפשיטא בעיא ובסוף אלו מנחות (מנחות עו.) אמרינן לחמי תודה ונזירות באות עשר עשר לחמי תודה בהדיא כתיב בהן

(c)

Question #1: According to Mar Zutra, the question was not settled. In Menachos (76a), we say that Lachmei Todah and Nezirus, we bring 10 loaves of each kind. This is written explicitly regarding Lachmei Todah;

פירוש דכתיב ממנו אחד מכל קרבן תרומה לה' ואמר בפרק התודה (שם דף עז:) נאמר כאן תרומה ונאמר להלן בתרומת מעשר תרומה מה להלן אחד מעשרה אף כאן אחד מעשרה

1.

Explanation: It is written "Mimenu Echad mi'Kol Korban Terumah la'Shem", and it says in Menachos (77b) "it says here "Terumah", and it says there about Terumas Ma'aser "Terumah". Just like there it is one of 10, also here it is one of 10;

ונזירות מהיקש דאמר מר על זבח תודת שלמיו לרבות שלמי נזיר פי' לכל דין לחמי תודה לעשרה קבין ירושלמית וחצי לוג שמן ושיהיו באות י'

2.

[There (76a),] we learn Nezirus from a Hekesh, for it was taught "Al Zevach Todas Shelamav" to include Shalmei Nazir. I.e. all laws of Lachmei Todah apply - we use 10 Yerushalmi Kavim [of fine flour], half a Log of oil, and 10 [loaves].

אלמא דין דתודה אתיא בג''ש חוזרת ומלמדת בהיקש

3.

Inference: The law of [10 loaves of] Todah is learned from a Gezeirah Shavah, and it returns to teach through a Hekesh!

ותו בההיא שמעתא לעיל ילפינן דכל המנחות באות עשר בבנין אב מלחמי תודה דאתיא בג''ש מתרומת מעשר

(d)

Question #2: Earlier in that Sugya, we learn that all Menachos come 10 [loaves] through a Binyan Av from Lachmei Todah, which is learned from a Gezeirah Shavah from Terumas Ma'aser;

ואם כן תפשוט דבר הלמד בג''ש חוזר ומלמד בבנין אב

1.

If so, we should resolve that something learned from a Gezeirah Shavah returns to teach through a Binyan Av!

ובההיא שמעתא גופה פריך התם אי ס''ל דדבר הלמד בג''ש חוזר ומלמד בבנין אב נילף מחביתין

2.

In that Sugya itself, it asks "if we hold that something learned from a Gezeirah Shavah returns to teach through a Binyan Av, we should learn from Chavitei [Kohen Gadol]!

וי''ל דתרומת מעשר דהתם חולין הוא כדקאמר הכא מעשר דגן חולין הוא

(e)

Answer: Terumas Ma'aser there is Chulin, like it says here that Ma'aser of grain is Chulin. (Therefore, we may learn Lamed from Lamed.)

ומיהו הך קשיא בתרייתא קשה (הגהת שיטה מקובצת) לרבינא דס''ל הכא בתר למד אזלינן ובסמוך אמרינן תיקו

(f)

Question: However, this latter question is difficult for Ravina, who holds that it depends on the Lamed (if it is Kodesh, it cannot return to teach). Below, we say Teiku (the question was not resolved)!

ודוחק לומר דלרבינא איפשטא ליה כמו כן בעיא דלקמן מההיא דמנחות

(g)

Poor answer: According to Ravina, also the question below (if something learned from a Gezeirah Shavah can teach through a Binyan Av) is resolved from Menachos.

4)

TOSFOS DH Mah Lehalan Al Yedei Nitu'ach she'Lo b'Hefshet

תוספות ד"ה מה להלן ע''י ניתוח שלא בהפשט

(SUMMARY: Tosfos justifies settling the question from here.)

ואם תאמר היכי יליף מהכא דדבר הלמד בג''ש חוזר ומלמד בג''ש דילפינן פר יום הכפורים בנתוח שלא בהפשט מפר כהן משיח וניתוח בפר כהן משיח גמרינן מעולה

(a)

Question #1: How can we learn from here that something learned from a Gezeirah Shavah returns to teach through a Gezeirah Shavah, that we learn from Par Yom Kipur has dissection without flaying from Par Kohen Mashi'ach, and dissection of Par Kohen Mashi'ach we learn from Olah?

הלא כה''ג אפילו למד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש כיון שניתן לדרוש לענין שלא בהפשט דאינו בא בג"ש בפר כהן משיח אתי ניתוח בהדי אגב גררא והוי (הגהת שיטה מקובצת) הימנו ודבר אחר

1.

In such a case, even something learned from a Hekesh returns to teach through a Hekesh! Since we expound it regarding [dissection] without flaying, which is not learned for Par Kohen Mashi'ach through a Gezeirah Shavah, we learn dissection along with it, and it is [learned] from it and something else!

ועוד קשה (הגהת שיטה מקובצת) דשלא בהפשט בפר כהן משיח מדאיתקש עור ובשר לפרש יליף כדפירש בקונטרס ודבר הלמד בהיקש אינו חוזר ומלמד בגזירה שוה

(b)

Question #2: We learn without flaying regarding Par Kohen Mashi'ach from a Hekesh of skin and meat to Peresh (excrement), like Rashi explained, and something learned from a Hekesh does not return to teach through a Gezeirah Shavah!

ושמא אין זה היקש אלא גילוי מילתא בעלמא

(c)

Answer #1 (to Question #2): Perhaps it is not a Hekesh, rather, a mere Giluy Milsa.

וי''ל דשלא (מכאן מעמוד ב) בהפשט נקט אגב אורחיה ולא צריך למילף דמגופיה דפר יום הכפורים שמעינן

(d)

Answer (to Question #1, and Answer #2 to Question #2): Without flaying was mentioned Agav. We need not learn it [from Par Kohen Mashi'ach], for we learn it in Par Yom Kipur itself!

50b----------------------------------------50b

דכתיב (ויקרא טז) ושרפו באש את עורותם ואת בשרם ואת פרשם דאיתקש עורם ובשרם לפרשם

1.

It is written "v'Sarfu va'Esh Es Orosam v'Es Besaram v'Es Pirsham." The skin and meat are equated to Peresh.

5)

TOSFOS DH Ela l'Man d'Leis Lei d'Rav Papa Mai Ika Lemeimar

תוספות ד"ה אלא למאן דל''ל דרב פפא מאי איכא למימר

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot resolve according to Rav Ada bar Ahavah.)

ורב אדא בר אהבה דיליף לעיל צפון דמעכב בעולה מק''ו מחטאת והדר יליף אשם מדאיתקש לעולה

(a)

Implied question: Above (48b), Rav Ada bar Ahavah learned that Tzafon is Me'akev for Olah from a Kal v'Chomer from Chatas, and then he learned Asham, for it is equated to Olah!

היינו למצוה דלמצוה בעולה כתיב

(b)

Answer: He learned l'Chatchilah, for l'Chatchilah it is written regarding Olah;

ומיהא מדאיתקש תרי זימני אעולה הוא דילפינן עיכובא באשם

1.

However, since Asham is equated twice to Olah, we learn that it is Me'akev in Asham.

וא''ת דבפ' אמר להם הממונה (יומא דף לב.) משמע דקידוש ידים ורגלים הבא בק''ו חוזר ומלמד בהיקש

(c)

Implied question: In Yoma (32a), it connotes that Kidush (washing) the hands and feet, which is learned from a Kal v'Chomer, returns to teach through a Hekesh!

דקאמר ר''ש בן אלעזר ק''ו ומה במקום שאין טעון טבילה טעון קידוש מקום שטעון טבילה אינו דין שטעון קידוש כו'

1.

R. Shimon ben Elazar makes a Kal v'Chomer. In a place where Tevilah is not needed, Kidush is needed. Where Tevilah is needed, all the more so Kidush is needed!

והדר קאמר מקיש פשיטה ללבישה מה לבישה טעון קידוש אף פשיטה טעון קידוש

2.

Afterwards, he says that we equate removing [garments] to putting on. Just like putting on requires Kidush, removing requires Kidush!

וי''ל דהאי לא איקרי קדשים אלא גוף הקרבן דוקא

(d)

Answer: This is not called Kodshim. Only the Korban itself is called Kodshim.

6)

TOSFOS DH Ben Beno Shel Kal v'Chomer Hu

תוספות ד"ה בן בנו של ק''ו הוא

(SUMMARY: Tosfos explains why this is a problem.)

וכולי האי לית לן למילף ולמיזל

(a)

Explanation #1: We should not learn and go so far.

וקשה כיון דק''ו הוא אמאי לא נילף שפיר כל כמה דמצינן למילף כי היכי דילפינן בג''ש אפילו הן מאה

(b)

Question: Since it is a Kal v'Chomer, why can't we learn properly as much as we can learn, just like we learn through Gezeirah Shavah, even if there are 100?

ויש לפרש בן בנו של ק''ו הוא משום דמעיקרא הוא דמבעיא ליה אי דבר הלמד בק''ו חוזר ומלמד בק''ו (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) היאך בא להוכיח מדה זו (הגהת חק נתן) בק''ו בג''ש שמלמדה בק''ו ע''י ק''ו

(c)

Explanation #2: It is Ben Beno of a Kal v'Chomer because initially he asks whether something learned from a Kal v'Chomer returns to teach through Kal v'Chomer. How does he come to prove this method through a Kal v'Chomer from a Gezeirah Shavah, which [we learned at the top of this Amud] returns to teach through Kal v'Chomer, and we learned this (about Gezeirah Shavah) through a Kal v'Chomer!

א''כ אתה רוצה לדון ק''ו ע''י ק''ו מדבר הבא בקל וחומר הלא זאת היא שאילתך שאתה מסופק בה

1.

If so, you come to judge a Kal v'Chomer via a Kal v'Chomer, i.e. through a matter learned from a Kal v'Chomer. This is the matter you were unsure about!

7)

TOSFOS DH R. Yehudah Omer Metam'ah Begadim b'Beis ha'Bli'ah

תוספות ד"ה רבי יהודה אומר מטמאה בגדים בבית הבליעה

(SUMMARY: Tosfos explains that he argues about Shechitah and Melikah.)

פי' בקונטרס דבמס' טהרות (פ''א) משמע דלר''מ אחת שחיטה בעוף של חולין ואחת מליקה בקדשים מטהרות טרפותן מידי נבילה ולרבי יהודה זו וזו אינה מטהרת

(a)

Explanation (Rashi): In Taharos (1:1) it connotes that according to R. Meir, both Shechitah of a Chulin bird, and Melikah of Kodshim, is Metaher a Tereifah from [Tum'as] Neveilah, and R. Yehudah holds that neither is Metaher.

וא''ת דבפרק אלו טריפות (חולין דף נו.) אמרינן רבי יהודה בדיק בידא ור' נחמיה בדיק במחטא

(b)

Question: In Chulin (56a) we say that R. Yehudah would check [for a weasel's bite], by hand, and R. Nechemyah checked with a needle;

וא''ל מאן דבדיק במחטא למאן דבדיק בידא עד מתי אתה מאכיל נבילות לישראל נבילות ס''ד הא שחוטות נינהו

1.

[R. Nechemyah,] who checked with a needle, said to [R. Yehudah, who] checked by hand "how long will you cause Yisrael to eat Neveilos?!" (Sometimes there is a small hole, and you cannot feel it by hand. The Gemara asked) "do you think that they are Neveilos? They were slaughtered!"

מאי קשיא לרבי יהודה ודאי נבילות הויין כדמשמע הכא דשחיטת עוף אינה מטהרת

2.

What was the question? According to R. Yehudah, indeed they are Neveilos, like it connotes here that Shechitah of a [Tereifah] bird is not Metaher it!

וי''ל דלא הו''ל למיפרך אליבא דרבי יהודה כיון דרבנן פליגי עליה

(c)

Answer: He should not have asked [using an expression] according to R. Yehudah, since Rabanan argue with him [and say that it is only Tereifah].

8)

TOSFOS DH Mah Nivlas Behemah she'Metam'ah b'Maga uv'Masa v'Chulei

תוספות ד"ה מה נבלת בהמה שמטמאה במגע ובמשא כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that really, he learns from a Hekesh.)

תימה מה לנבלת בהמה שאינה מטמאה בבית הבליעה

(a)

Question: You cannot learn from Neveilah of a Behemah, which is not Metamei in Beis ha'Bli'ah!

וי''ל דעיקר טעמא דר''מ מהיקשא דזאת תורת הבהמה והעוף כדלקמן פ' חטאת העוף (דף סט:) כדפי' בקונט'

(b)

Answer: R. Meir's primary reason is from the Hekesh "Zos Toras ha'Behemah veha'Of", like below (89b), like Rashi explained.

9)

TOSFOS DH Mah Matzinu bi'Shechitah Shel Of she'Machsharta b'Achilah v'Chulei

תוספות ד"ה מה מצינו בשחיטה של עוף שמכשרתה באכילה וכו'

(SUMMARY: Tosfos discusses how R. Yirmeyah deduced how R. Meir learns.)

ודחי ולא היא תרוייהו משחיטת חולין גמרי

(a)

Explanation: We reject this. Both of them learn from Shechitah of Chulin;

פי' מליקת קדשים במה מצינו משחיטת עוף שאינה כי אם בחולין ושחיטת עוף של חולין בק''ו משחיטת בהמת חולין

1.

I.e. we learn Melikah of Kodshim from a Mah Matzinu from Shechitah of a bird, which is only in Chulin, and we learn Shechitah of a Chulin bird from Shechitah of a Chulin animal.

ותימה היאך גמר מליקת עוף משחיטת עוף מה לשחיטה שכן מכשרת בחולין

(b)

Question #1: How do we learn Melikah of a bird from Shechitah of a bird? You cannot learn from Shechitah, which permits Chulin!

ועוד קשה דמנא ליה דמליקת עוף משחיטת עוף גמר ושחיטת עוף משחיטת בהמת(הגהה בגליון על שיטה מקובצת)

(c)

Question #2: (R. Yirmeyah resolved our question from the Beraisa.) What is his source that [R. Meir] learns Melikah of a bird from [a Binyan Av from] Shechitah of a bird, and Shechitah of a bird [was learned from a Kal va'Chomer] from Shechitah of an animal?

דלמא דמליקת עוף משחיטת בהמת גמר דכך חשיבא מליקת עוף בקדשים כשחיטת בהמת בחולין (הגהה בגליון על שיטה מקובצת)

1.

Perhaps [R. Meir] learns Melikah of a bird from Shechitah of an animal, for Melikah of a bird of Kodshim is like Shechitah of a Chulin animal!

ונראה לי דאם כן הוה גמר בק''ו כדגמר שחיטת עוף

(d)

Answer: If so, (he learns Melikah from Shechitas Behemah), he would have learned from a Kal v'Chomer, like he learned Shechitas Ohf [from Shechitas Behemah].

והיינו טעמא (מכאן מדף הבא) דלא גמר דאיכא תרי שינויי מליקה משחיטה ועוף מבהמה. ברו''ך

(e)

Support: The reason why he does not learn [from a Kal v'Chomer from Shechitas Behemah] is because there are two differences - Melikah from Shechitah, and a bird from an animal. This is from R. Baruch.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF