TOSFOS DH v'Harei Ma'aser d'Hu Nifdeh
תוספות ד"ה והרי מעשר דהוא נפדה
(SUMMARY: Tosfos discusses how Tefel is more stringent than Ikar.)
אפילו בירושלים אם נטמא כדילפינן מלא תוכל שאתו ואין שאת אלא אכילה
Explanation #1: [It is redeemed] even in Yerushalayim if it became Tamei, like we expound from "Lo Suchal Se'eiso" - Seis refers to eating;
ואילו לקוח בכסף מעשר שני אינו נפדה אליבא דר' יהודה אלמא איכא טפל חמור מעיקר כך פי' בקונטרס
What is bought with Kesef Ma'aser cannot be redeemed according to R. Yehudah. This shows that there is Tefel that is more stringent than Ikar (what is primary)! Rashi explained so.
ובספרי פרשת עשר תעשר מפרש טעמא דרבי יהודה משום דכתיב [הכסף] כסף ראשון ולא כסף שני
Explanation #2 (Sifri, Parshas Aser Ta'aser): R. Yehudah's reason is due to "ha'Kesef" - the first money, and not second money.
והא דאמר בריש הזהב (ב''מ דף מה.) גבי סלעין דינרין דכסף כסף ריבה
Implied question: It says in Bava Metzi'a (45a) about converting Sela'im [silver coins of Ma'aser Sheni, to gold] Dinarim, that "Kesef... Kesef" is an inclusion [for second money]!
יש לחלק בזה שנגמר כאן פדיונו לגמרי וקנה פירות ממעות (הגהת שיטה מקובצת) מעשר ואם היה טהור לא היה נפדה
Answer: We can distinguish. Here, the redemption was totally completed, and he acquired Peros from Ma'aser coins. If it was Tahor, it could not be redeemed;
דתנן (הגהת שיטה מקובצת כתב יד) במסכת מעשר שני פ' שלישי (מ''י) אמרו לו לר' יהודה מה אם מעשר שני עצמו שנטמא הרי הוא נפדה הלקוח בכסף מעשר שנטמא אינו דין שיפדה
Source - Citation (Ma'aser Sheni 3:10 - Mishnah): They told R. Yehudah "if Ma'aser Sheni itself became Tamei, it can be redeemed. What was bought with coins of Ma'aser and became Tamei, all the more so it can be redeemed!"
אמר להם לא אם אמרתם במעשר שני עצמו שכן נפדה טהור ברחוק מקום תאמרו בלקוח בכסף מעשר שאינו נפדה טהור ברחוק מקום
Citation (cont. - R. Yehudah): No. If you say about Ma'aser Sheni itself, which can be redeemed when it is Tahor when it is far [from Yerushalayim, that if it is Tamei it can be redeemed even in Yerushalayim], will you say so about what was bought with coins of Ma'aser, which cannot be redeemed when it is Tahor when it is far?!
ואית ספרים דגרסי הכא נטמא אין לא נטמא לא ומייתי ראייה מרבנן דטפל חמור מעיקר
Alternative text: Some texts say here "if it became Tamei, yes (it can be redeemed), but not if it did not become Tamei." It brings a proof from Rabanan that there is Tefel that is more stringent than Ikar;
פירוש נטמא נפדה לרבנן לא נטמא אינו נפדה אפי' חוץ לירושלים אע''פ שמעשר עצמו נפדה והיינו חוץ לירושלים דבירושלים אין מעשר טהור נפדה
Explanation: What became Tamei can be redeemed according to Rabanan, but what did not become Tamei cannot be redeemed, even outside Yerushalayim, even though Ma'aser itself can be redeemed, i.e. outside Yerushalayim, for in Yerushalayim, Tahor Ma'aser cannot be redeemed.
ובתוספתא דמעשר שני משמע כפי' הקונטרס דעל מילתא דר' יהודה פרכינן האי לישנא שעושה טפל חמור מן העיקר
Support (for Explanation #1): The Tosefta asks about R. Yehudah's opinion that he makes what is Tefel more stringent than Ikar;
והכי איתא התם הלקוח בכסף מעשר כו' אמרו לו לרבי יהודה תחמיר בטפילה יותר מן העיקר
Citation (Tosefta): What was bought with coins of Ma'aser... they told R. Yehudah "you are more stringent about the Tefel than about Ikar!"
ולגירסת הספרים לא נטמא לא ומוכיח דרבנן נמי סברי טפל חמור מן העיקר גבי מעשר טהור חוץ לירושלים קשה
According to [the other] text in Seforim "if it did not become Tamei, not", and it proves that also Rabanan hold that Tefel is more stringent than Ikar regarding Tahor Ma'aser outside Yerushalayim, this is difficult;
דאדפרכי (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) רבנן לר' יהודה תיקשי להו לדידהו כיון דקורא טפל חמור מן העיקר האי דלקוח טהור אינו נפדה ומעשר עצמו נפדה
Rather than Rabanan challenging R. Yehudah, they should challenge themselves, since [they] call "Tefel is more stringent than Ikar" this that what is bought cannot be redeemed while Tahor, and Ma'aser itself can be redeemed!
אבל לגירסת הקונטרס ניחא דאיכא למימר דהאי לא מיקרי טפל חמור מן העיקר ומעשר טהור (הגהת שיטה מקובצת) עצמו נפדה ברחוק מקום כדי ליקח (הגהה בגליון) בדמים בירושלים בקר וצאן יין ושכר כדכתיב ונתת הכסף בכל אשר תאוה נפשך
However, according to Rashi's text it is fine. We can say that this is not called "Tefel is more stringent than Ikar", for Tahor Ma'aser itself may be redeemed when it is far in order to buy with the money in Yerushalayim cattle, flock, wine and strong drink, like it says "v'Nasata ha'Kesef b'Chol Asher Te'aveh Nafshecha";
אבל אם לקח פירות בו חוץ לירושלים כדי לאוכלם בירושלים לא יפדה כמו שלא היה פודה מה שהיה לוקח בירושלים
However, if he bought Peros outside Yerushalayim in order to eat them in Yerushalayim, he cannot redeem them, just like he could not redeem what he bought in Yerushalayim.
ולגירסת הספרים לא נטמא לא קשה לפירוש הקונטרס דפרק הזהב (ב''מ דף נה:) גבי מחללין אותו כסף על נחשת נחשת על הפירות ויחזור ויפדה את הפירות דברי ר' מאיר (הגהת שיטה מקובצת)
Question: According to [the other] text in Seforim "if it did not become Tamei, not", it is difficult for Rashi's Perush in Bava Metzi'a (55b) regarding "we can profane [Kesef Ma'aser] silver [coins] on copper and copper on Peros, and he returns and redeems the Peros. R. Meir says so";
וחכמים אומרים יעלו פירות ויאכלו בירושלים
Chachamim say, he takes the Peros up, and eats them in Yerushalayim.
ופי' בקונטרס וחכמים אומרים לא הזקיקוהו לחזור לחללם כמו ת''ק אלא אם רצה יעלה פירות עצמן (כן נראה להגיה) דהקלו בו
Rashi explained that Chachamim do not obligate him to profane the Peros [onto coins] like the first Tana does. Rather, if he wants, he brings up the Peros themselves, for [Chachamim] are lenient.
משמע מתוך פירושו דר''מ מחמיר דלא שרי נחשת על הפירות אא''כ יחזור ויפדה את הפירות ויעלה הכסף לירושלים
Inference: R. Meir is stringent. He permits profaning copper on Peros only if he will return and redeem the Peros and bring the Peros up to Yerushalayim;
והכא משמע שזו היא קולא כשחוזר ופודה את הפירות ומשמע דאפילו איסורא איכא למאי דגרסי' לא נטמא לא דאינו נפדה טהור ברחוק מקום
Here it connotes that it is a leniency when he returns and redeems the Peros. It even connotes that there is an Isur, according to the text "if they did not become Tamei, no", for they are not redeemed when Tahor and far away!
ומשנה שלימה היא במסכת מעשרות (פ''ג מ''י) ושם הארכתי בפרק הזהב (ב''מ דף נה: ד''ה ויחזור)
A Mishnah in Ma'aseros (3:10) explicitly teaches this. I elaborated in Bava Metzi'a (55b).
TOSFOS DH Pesach bi'She'ar Yemos ha'Shanah Shelamim Hu
תוספות ד"ה פסח בשאר ימות השנה שלמים הוא
(SUMMARY: Tosfos explains that the same applies to an animal mistakenly called Asiri.)
וא''ת הרי אחד עשר שקראו עשירי דטעון נסכים ועשירי שקראו עשירי אינו טעון נסכים (הגהת שיטה מקובצת)
Question: The 11th [animal to leave the pen, which he mistakenly] called Asiri requires Nesachim, and the 10th, which he [properly] called Asiri, does not require Nesachim;
והרי מצינו (הגהת שיטה מקובצת) שטפל חמור מן העיקר כדאמרינן בפ' שתי מדות (מנחות צא:) האחד זה אחד עשר שלא מצינו לו בכל התורה טפל חמור מן העיקר
We find that Tefel that is more stringent than Ikar, like we say in Menachos (91b) "we do not find anywhere [else] in the entire Torah that Tefel is more stringent than Ikar"!
וי''ל כדמשני הכא מותר הפסח שלמים הוי ה''נ אחד עשר שלמים הוי דכל דיני שלמים עליו כדמשמע בבכורות (דף סא.)
Answer: We can answer like we answer here, that Mosar Pesach is a Shelamim. Also [there], the 11th is a Shelamim. It has all laws of Shelamim, like it connotes in Bechoros (61a).
והא דמצריך קרא (הגהת צאן קדשים)
Implied question: [If it is a full Shelamim,] why do we need a verse [to teach that the 11th requires Nesachim]?
מותר (הגהת צאן קדשים) הפסח נמי בעי קרא כדדרשינן פרק קמא (לעיל ט.) אם כשב להביא פסח שעברה שנתו ושלמים הבאין מחמת פסח לכל מצות שלמים שיטענו סמיכה ונסכים ותנופת חזה ושוק
Answer: Also Mosar Pesach needs a verse, like we expounded above (9a) "Im Kesev" to include Pesach whose year passed, and a Shelamim that comes due to Pesach, for all Mitzvos of Shelamim. They require Semichah, Nesachim and Tenufah of Chazah v'Shok;
והא דקרי ליה טפל לאו דווקא
This that it is called Tefel is not precise.
TOSFOS DH Le'akev Minalan di'Chsiv v'Shachat Es ha'Keves
תוספות ד"ה לעכב מנא לן דכתיב ושחט את הכבש
(SUMMARY: Tosfos asks what is the source for the Mekabel.)
למקבל לא ידעינן עיכובא
Question: We do not know [a source] that it is Me'akev that the Mekabel [be in the north].
TOSFOS DH l'Fi she'Yatza Asham Metzora Lidon bi'Devar ha'Chadash v'Chulei
תוספות ד"ה לפי שיצא אשם מצורע לידון בדבר החדש כו'
(SUMMARY: Tosfos explains what is considered a Chidush.)
מה שחטאת מצורע טעונה נסכים ושאר חטאות אין טעונין לא חשיב דבר חדש
Observation: This that Chatas Metzora requires Nesachim, and other Chata'os do not require Nesachim, this is not considered a Chidush;
וכן אוב וידעוני שיש כרת מה שאין כן בשאר מכשפים מדלא תני בל''ו כריתות ואפ''ה גמרינן סקילה מאוב וידעוני בשאר מכשפים פרק קמא דיבמות (דף ד.) ופרק ארבע מיתות (סנהדרין דף סז:)
Similarly, Ov and Yid'oni, which have Kares, unlike other witches, since [other Kishuf] is not taught among the 36 Kerisos (Kerisus 2a), and even so we learn stoning from Ov and Yid'oni to other witches, in Yevamos (4a) and in Sanhedrin (67b);
ואי מקרי כרת דכתיב באוב וידעוני דבר החדש היכי גמר מינייהו סקילה למ''ד כללו לא גמר מיניה וזה הקשה ה''ר יעקב מאורלינ''ש
If Kares written regarding Ov and Yid'oni were considered a Chidush, how could we learn from them stoning, according to the opinion (Reish Amud B) that [also] we do not learn from the Klal from [the Chidush]? The Ri of Orlins asked this.
אלא לא קרוי דבר חדש אלא כשסותר כללו כי הכא דשאר אשמות כל הדם למזבח ואשם מצורע נותן (הגהת שיטה מקובצת) ממנו לבהונות
Explanation: Something is called a Chidush only if it contradicts its Klal, like here, that in other Ashamos, all the blood goes on the Mizbe'ach, and in Asham Metzora, we put [some] from it on the Behonos...
וכגון אשת אח בפרק קמא דיבמות (דף ז.) שנאסרו כל העריות וזו הותרה וזהו דבר החדש שסותר כללו
Also Eshes Ach, in Yevamos (7a), for all Arayos are forbidden, and this is permitted. This is a Chidush that contradicts its Klal.
אבל מה שחטאת מצורע טעונה נסכים אינו סותר מכללו אלא תוספת הוא על הקרבן
However, this that Chatas Metzora requires Nesachim does not contradict its Klal. Rather, it is an addition to the Korban.
וא''ת למאן דאמר כללו גמר מיניה יהיו כל אשמות טעונין מתן בהונות ולילפו נמי כולהו עריות מאשת אח
Question: According to the opinion that we learn the Klal from [the Chidush], all Ashamos should require putting blood on the Behonos, and we should learn all Arayos from Eshes Ach!
וי''ל דלא גמר מיניה אלא מידי דלא חידש בו כגון שחיטת צפון אבל החידוש לא גמר מיניה כדפירש בקונטרס דא''כ לא היה עוד כאן דבר חדש
Answer: We learn from it only something that was not a Chidush in it, e.g. Shechitah in the north. However, we do not learn the Chidush from it, like Rashi explained. If we did, it would not be a Chidush (for it would apply to the Klal)!
ועוד דאם כן היה יוצא לידון בדבר החדש כיוצא בו ללמד על הכלל כולו
Also, if "something that left [its Klal] to teach a new matter" would be just like [something that was in a Klal, and left the Klal] to teach about the entire Klal. (R. Yishmael counts these as two separate Midos. Surely they are not the same!)
TOSFOS DH Nichtov b'Hai v'Lo Nichtov b'Hai
תוספות ד"ה נכתוב בהאי ולא נכתוב בהאי
(SUMMARY: Tosfos questions this Havah Amina.)
תימה ושאר אשמות היכי ילפי מאשם מצורע מה לאשם מצורע שכן בא להתיר:
Question: How can we learn other Ashamos from Asham Metzora? Asham Metzora is different, for it comes to permit [the Metzora to the Mikdash and Kodshim]!
49b----------------------------------------49b
TOSFOS DH Iy Akshei l'Olah v'Lo Akshei l'Chatas
תוספות ד"ה אי אקשיה לעולה ולא אקשיה לחטאת
(SUMMARY: Tosfos justifies the Havah Amina.)
תימה לא לכתוב את החטאת
Question #1: The Torah should not have written the Chatas!
ואי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש אמאי אקשיה לעולה כלל תיפוק ליה מחטאת האשם דמה חטאת צפון מעכב אף אשם כן
Question #2: And if something learned from a Hekesh returns to teach through a Hekesh, what was it equated to Olah at all? We should know from ka'Chatas ha'Asham - just like the north is Me'akev Chatas, also Asham!
וי''ל דאי לא כתב צפון לא הוה אמינא דאהדריה קרא למידי דלא בעיא כהונה והאשם כשאר אשמות יהא (הגהת שיטה מקובצת) לא הוה דרשינן ליה כלל דהא לא כתב כאשם דהוה משמע כשאר אשם דעלמא לצפון יהא זה
Answer: Had it not written the north, we would not think that the Torah returned it for something that does not require Kehunah, and we would not expound at all "ha'Asham" - it will be like other Ashamos, for it did not write ka'Asham, which would connote that this is like a regular Asham for [Shechitah in] the north;
אבל האשם משמע האשם זה יהא כחטאת למתן דמים למזבח
However, "ha'Asham" connotes that this Asham is like a Chatas for Matanos Dam on the Mizbe'ach.
וכן יש להקשות אי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש לא נכתוב צפון כלל ותיתי [באשמות] מכחטאת כאשם (הגהת צאן קדשים) כי היכי דילפינן מיניה סמיכה בפרק קמא (לעיל יא.)
Question: Similarly, we can ask if something learned from a Hekesh returns to teach through a Hekesh, the Torah should not write the north at all, and we would learn [other] Ashamos from ka'Chatas ka'Asham, just like we learn from it Semichah above (11a)!
ועוד נילף שאר אשמות מאשם מצורע ואשם מצורע מהיקישא דכחטאת
Also, we should learn other Ashamos from Asham Metzora, and Asham Metzora from the Hekesh ka'Chatas!
וי''ל דלא הוה אמינא דאהדריה קרא לשחיטת צפון ולא הוה דרשינן האשם כשאר אשם יהא (הגהת שיטה מקובצת) כיון דלא כתב צפון בהדיא בשאר אשמות
Answer: I would not think that the verse returned it for Shechitah in the north, and we would not expound "ha'Asham" - it is like [any] other Asham, since the north is not written explicitly about other Ashamos.
TOSFOS DH Ka'asher Yuram l'Mai Hilchesa
תוספות ד"ה כאשר יורם למאי הלכתא
(SUMMARY: Tosfos points out that elsewhere we expound this differently.)
תימה הא איצטריך לכדדרשינן בסוף כל הבשר (חולין דף קיז.) זה בא ללמד ונמצא למד מה פר כהן משיח יש בו מעילה אף שור זבח השלמים יש בו מעילה
Question: We need this like we expound in Chulin (117a) "this comes to teach, and it turns out it is learned! Just like Me'ilah applies to Par Kohen Mashi'ach, also Shor Zevach ha'Shelamim has Me'ilah!"
וי''ל דמצי לאקשויי לזבח השלמים ולא ליכתוב כאשר יורם דכאשר יורם משמע דאתא לרבויי הרמה אחרת
Answer #1: [The Torah] could have made a Hekesh to Zevach ha'Shelamim, and not written Ka'asher Yuram, for Ka'asher Yuram connotes that it comes to include something else that is taken off.
אי נמי ההיא דכל הבשר (שם) כתנא דבי רבי ישמעאל דנפקא ליה דרשא דהכא מועשה לפר זה פר העלם כדאמר פרק בית שמאי (לעיל דף מא.)
Answer #2: The Gemara in Chulin is like Tana d'Vei R. Yishmael, who learns the Drashah here from "v'Asah la'Par" - this is Par Helam, like it says above (41a);
אבל לתנא דבי רב דאמר ועשה לפר זה פר יום הכיפורים איצטריך כאשר יורם להך דרשא
However, according to Tana d'Vei Rav, who says that "v'Asah la'Par" - this is Par Yom Kipur, we need Ka'asher Yuram for this Drashah.
TOSFOS DH v'Nichtevei b'Gufei
תוספות ד"ה ונכתביה בגופיה
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the parable above.)
תימה כדאמר פרק ב''ש (גם זה שם:) משל למלך בשר ודם שכעס על אוהבו ומיעט בסרחונו מפני חיבתו (הגהת שיטה מקובצת)
Question: It says above (41a) that a parable for this is a mortal king who became angry at his dear friend. He abbreviated [the record of] his wrongdoing due to his dearness! (This is why the Torah did not write explicitly regarding Par Helam!)
וי''ל דבשביל חיבתן לא היה לו לגלגל אלו דרשות למילף מהיקשא
Answer: [Yisrael's] dearness is not a reason to go roundabout with these Drashos and learn from a Hekesh.
ומ''מ ילפינן מיניה חיבתן
Implied question: If so (the reason it is not written directly is not due to their dearness), how do we learn their dearness?
מדלא אשמעינן בדוכתא אחרינא דבר הלמד מהיקש אינו חוזר ומלמד בהיקש
Answer: Since [the Torah] did not teach elsewhere that something learned from a Hekesh does not return to teach through a Hekesh [and it taught specify regarding Par Helam, this shows their dearness].
TOSFOS DH Kodshei Kodoshim Yeseiri Kesivi
תוספות ד"ה קדשי קדשים יתירי כתיבי
(SUMMARY: Tosfos asks why we also need the Hekeshim above.)
תימה כיון דילפינן גזרה שוה מהדדי למה לן היקשות דלעיל דכחטאת האשם (הגהת שיטה מקובצת)
Question: Since we learn them from each other through a Gezeirah Shavah, why do we need the Hekeshim above "ka'Chatas ha'Asham"?