1)

TOSFOS DH Mah Matzinu bi'Shechitah Shel Of she'Machsharta b'Achilah... (cont.)

תוספות ד"ה מה מצינו בשחיטה של עוף שמכשרתה באכילה וכו' (המשך)

ועוד קשה היכי דייק דדבר הלמד בק''ו חוזר ומלמד בבנין אב

(a)

Question #3: How does [R. Yirmeyah] infer that something learned from a Kal va'Chomer returns to teach through a Binyan Av?

אימא דשחיטת עוף אתיא בבנין אב משחיטת בהמה ודבר הלמד בבנין אב חוזר ומלמד בבנין אב כדמסקא בשמעתא

1.

I can say that Shechitas Ohf is learned from a Binyan Av from Shechitas Behemah, and something learned from a Binyan Av returns to teach through a Binyan Av, like we conclude in our Sugya!

ונראה דלישנא דמתני' קדייק דפשיטא דעיקר טעמו של ר''מ מהיקשא דזאת תורת הבהמה והעוף (הגהת שיטה מקובצת) כדלקמן

(b)

Answer: He infers from the wording of the Beraisa. It is obvious that R. Meir's primary reason is the Hekesh of "Zos Toras ha'Behemah veha'Of", like below (89b);

ופשיטא ליה דבמה מצינו מעוף יליף דאי מבהמה למה לי לאיתויי בק''ו:

1.

It is obvious to him that he learns from Mah Matzinu from a bird. If he learns from an animal, why [does he need a Mah Matzinu]? He can learn from a Kal v'Chomer!

2)

TOSFOS DH Pashut mi'Ha Chada

תוספות ד"ה פשוט מהא חדא

(SUMMARY: Tosfos asks why we do not resolve another question.)

תימה דתרתי תפשוט דכיון דמלמד בבנין אב חבירו אם כן מלמד בק''ו מק"ו (הגהת שיטה מקובצת)

(a)

Question: We should resolve two of these! Since [a Binyan Av] teaches through a Binyan Av like itself, if so, all the more so it teaches through a Kal v'Chomer!

ומה היקש שאינו מלמד בהיקש אי מדרבא (הגהה בגליון) אי מדרבינא מלמד בק''ו מדתנא דבי רבי ישמעאל בנין אב המלמד בבנין אב חבירו אינו דין שילמד בק''ו וכה''ג עביד ק''ו לעיל:

1.

A Hekesh, which does not teach through a Hekesh, whether due to [the proof of] Rava or of Ravina, teaches through a Kal v'Chomer from Tana d'Vei R. Yishmael. A Binyan Av, which teaches through a Binyan Av like itself, all the more so it teaches through a Kal v'Chomer! [The Gemara] made a Kal v'Chomer like this above (50b).

3)

TOSFOS DH Mipnei Mah Amru Lan b'Dam Kosher

תוספות ד"ה מפני מה אמרו לן בדם כשר

(SUMMARY: Tosfos justifies how we resolve the question from here.)

תימה היכי דייק מהכא דבנין אב חוזר ומלמד בבנין אב

(a)

Question: How does [the Gemara] infer from here that a Binyan Av returns to teach through a Binyan Av? (We learn blood after Shki'ah from Eimurim after dawn, and the latter is learned from meat after Linah);

דילמא לן הדם לאחר שקיעת החמה יליף מלן דאימורין דלא פסילי בשקיעת החמה אלא בעמוד השחר

1.

Perhaps we learn Linah of blood after Shki'ah from "Linah" of Eimurim (i.e. after Shki'ah, but before dawn), which is not Pasul after Shki'ah, only at dawn. (We do not need a Binyan Av to teach this. It says "ha'Olah Al Mokdah Al ha'Mizbe'ach Kol ha'Laylah Ad ha'Boker"!)

והדר יליף לן דאימורין הנפסלים בעמוד השחר דאם עלו לא ירדו מלן בשר

2.

Afterwards, [the Beraisa] returns to learn [absolute] Linah of Eimurim, which become Pasul at dawn, that Im Alah Lo Yered, from Linah of meat!

ויש לומר דפשיטא ליה דאע''ג דיליף באימורים שלא בהכשירו (הגהת שיטה מקובצת) מהכשירו דבשר דם המתיר עדיף ולא ילפינן דם שלא בהכשירו מהכשירו דאימורין (הגהת שיטה מקובצת כתב יד)

(b)

Answer: It is obvious to [the Gemara] that even though we learn Eimurim not in the proper way (i.e. after dawn) from the proper way of meat - blood, which permits, is preferable, and we do not learn blood in an improper way (after Shki'ah) from Eimurim in the proper way (after Shki'ah; rather, we learn from Eimurim after dawn).

תדע מדלא ילפינן מעיקרא לן דם מלן בשר

(c)

Proof: We do not learn Linah of blood directly from Linah of meat (because blood is unlike meat, and this is improper from proper).

4)

TOSFOS DH Asher Pesach Ohel Mo'ed

תוספות ד"ה אשר פתח אהל מועד

(SUMMARY: Tosfos explains why we need a verse to teach this.)

יסוד שכנגד הפתח וזהו מערבו של מזבח שהוא (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) כנגד פתח ההיכל כך פי' בקונטרס

(a)

Explanation (Rashi): The Yesod opposite the opening [of Ohel Mo'ed] is the west of the Mizbe'ach, which is opposite the opening of the Heichal.

ולא גריס מה שכתוב בספרים ההוא דפגע ברישא משום דמשמע מטעם שאין מעבירין על המצות ולא מן הפסוק פתח אהל מועד

1.

His text does not say what is written in Seforim "the one he encounters first", because it connotes that the reason is because we do not pass over Mitzvos, and not due to the verse "Pesach Ohel Mo'ed";

והלא גבי חטאת אית דאמרי שירי הדם על יסוד מערבי לקמן (דף נג.) ואמר טעמא ילמוד סתום מן המפורש מחטאת פנימי משמע דמפורש בהדיא

2.

Source #1: Regarding Chatas, some say below (53a) that Shirayim are [put] on the western Yesod, and it says that the reason is that we learn from Sasum (what is not explicit) from what is explicit, from an inner Chatas. This connotes that it is explicit.

ועוד דאית דאמרי על יסוד דרומי וקאמר ילמוד ירידתו מן הכבש מיציאתו מן ההיכל מה יציאתו (הגהת שיטה מקובצת) מן ההיכל בסמוך לו

3.

Source #2: Some say [there that Shirayim are put] on the southern Yesod, and [this opinion] says that we learn his descent from the ramp from his exit from the Heichal. When he exits the Heichal, [he puts Shirayim on the Yesod] nearby...

מהיכן פשוט לו זה יותר מזה והלא בתרוייהו שייך טעמא דאין מעבירין על המצות

i.

Why is one more obvious than the other? Regarding both of them, the reason "we do not pass over Mitzvos" applies!

ועוד אמרינן לקמן (דף נח:) על קדשי קדשים שירים בהדיא כתיב בהו אשר פתח אהל מועד

4.

Source #3: We say below (58b) about Kodshei Kodoshim "[the place of] Shirayim is explicitly written about them - "Asher Pesach Ohel Mo'ed"!

ומיהו הא גופא קשיא דלמה לי קרא דפתח אהל מועד תיפוק לי דאין מעבירין על המצות כדאשכחן טעם זה בפ''ק דיומא (דף טו:)

(b)

Question: This is difficult! Why do we need a verse Pesach Ohel Mo'ed? I should know from "we do not pass over Mitzvos", like we find this reason in Yoma (15b)!

דפריך מאי שנא דיהיב מזרחה צפונה ברישא וגבי דישון מזבח פנימי והמנורה אמר דישון מזבח קודם משום דאין מעבירין וכן עבורי דרעא אטוטפתא אסור

1.

It asks "why is it different that he puts first on the northeast corner?", and regarding Dishun of the inner Mizbe'ach and the Menorah, it says that Dishun of the Mizbe'ach is first, because we do not pass over Mitzvos. Similarly, it is forbidden to pass over the arm and (put on, or touch) the head Tefilin first!

ויש לומר דלא שייך אין מעבירין על המצות אלא כשיש שתי מצות לפניו כגון דישון מזבח פנימית ומנורה או כגון מצות קרנות שאינו יודע מהיכן יתחיל

(c)

Answer: "We do not pass over Mitzvos" applies only when there are two Mitzvos in front of him, e.g. Dishun of the inner Mizbe'ach and the Menorah, or Mitzvos of [Matanos on] the corners, and he does not know where to begin;

אבל לקבוע מקום אשפיכת שירים לא קבעינן מהאי טעמא אי לאו דגלי קרא בהדיא:

1.

However, to fix a place for pouring Shirayim, we would not fix due to this reason, had the Torah not explicitly revealed.

51b----------------------------------------51b

5)

TOSFOS DH Ten Lah Yesod l'Mizbe'ach Shel Olah (pertains to Amud A)

תוספות ד"ה תן (הגהת שיטה מקובצת) יסוד למזבח של עולה (שייך לעמוד א)

(SUMMARY: Tosfos discusses the source that Matanos and Shirayim require Yesod.)

פירש בקונטרס כל דמים הניתנין על מזבח החיצון טעון שפיכת שירים ליסוד

(a)

Explanation #1 (Rashi): All blood put on the outer Mizbe'ach requires pouring Shirayim on the Yesod;

ומשום דבעולה לא כתיבא שפיכת שירים ליסוד איצטריך למילף הכא

1.

Because regarding Olah pouring Shirayim on the Yesod is not written, we need to learn here;

או אינו מדבר כלל בשירים אלא למזבחה של עולה יהא ליסוד לתחילת דמים שיהו מתנות של כל הזבחים כנגד היסוד

2.

Or, perhaps it does not discuss Shirayim at all, rather, there must be a Yesod for the Mizbe'ach of the Olah for initial blood, that the Matanos of all Zevachim are k'Neged (above or on) the Yesod!

אמר רבי ישמעאל כו' וקרא לא איצטריך לתחילת מתנות כנגד היסוד דמקל וחומר דשירים של חטאת אתו אלא על כרחיך להצריך שירים ליסוד לכל הזבחים אתי קרא כך פירש בקונטרס

3.

R. Yishmael said... the verse is not needed for initial Matanos above the Yesod. They are learned from a Kal v'Chomer of Shirayim of Chatas! Rather, you are forced to say that it is to obligate Shirayim on the Yesod for all Zevachim. Rashi explained so.

וקשה דלעיל בפרק ב''ש (דף לז.) נפקא לן מקראי אחריני מדם זבחיך ישפך ולרבי מבדם

(b)

Question #1: Above (37a), we learn from other verses - from "[v']Dam Zevachecha Yishafech", and according to Rebbi from "b'Dam"!

וטפי הוה ליה לאיתויי הך דרשא לעיל על רבי ישמעאל דפליגי שהרי אית ליה הך דרשא וקרא דלעיל לייתי על רבי (הגהת צאן קדשים) עקיבא דהכא

1.

He should rather have brought this Drashah regarding R. Yishmael above (51a), for they argue (he expounds it differently), for [R. Yishmael] holds like this Drashah, and brought the verse above regarding R. Akiva here!

ועוד קשה דלקמן בסוף פירקין (דף נו:) ילפינן יסוד בתחילת מתנות בכור מעשר ופסח בגזירה שוה דזריקה זריקה מעולה

(c)

Question #2: Below (56b), we learn Yesod for initial Matanos of Bechor, Ma'aser or Pesach from a Gezeirah Shavah "Zerikah-Zerikah" from Olah;

ולמה לי תיפוק לי בקל וחומר דרבי ישמעאל ורבי עקיבא דהכא ומה שירים שחין מכפרין כו' כי היכי דילפינן מהאי קל וחומר עולה ושלמים

1.

Why do we need it? I should know from the Kal v'Chomer of R. Yishmael and R. Akiva here! Shirayim do not atone... just like we learn from this Kal v'Chomer Olah and Shelamim!

וכי תימא משום דשייכי בכפרה יותר מבכור שהוא בא חובה

2.

Suggestion: [We learn Olah and Shelamim] because they pertain to Kaparah more than Bechor, for it comes for a Chovah. (Therefore, we cannot learn Bechor.)

נילף בקל וחומר כי האי גוונא ומה שירים שאין מעכבין טעונין יסוד תחילת עולה שמעכבת אינו דין שטעונה יסוד

3.

Rejection #1: We can learn a Kal v'Chomer as follows. Shirayim, which are not Me'akev, require Yesod. The initial Matanah of Olah, which is Me'akev, all the more so it should require Yesod! (The same applies to all Korbanos.)

ועוד שירים טעונין יסוד מהאי קרא או מקרא דלעיל תחילתן לא כל שכן

(d)

Question #3: We learn that Shirayim [of all Korbanos] require Yesod from this verse, or from the verse above. All the more so the initial [blood! Why do we need the Gezeirah Shavah?]

ועוד דקאמר אתיא זריקה מעולה אמאי נקט עולה טפי משלמים או שאר קרבנות

(e)

Question #4: It says that we learn from a Gezeirah Shavah "Zerikah-[Zerikah]" from Olah. Why did it mention Olah more than Shelamim or other Korbanos?

הלא כולהו מקל וחומר דהכא אתו והוה ליה למימר אתיא זריקה זריקה משאר קרבנות

1.

We learn all of them from the Kal v'Chomer here! It should have said that we learn from a Gezeirah Shavah "Zerikah-[Zerikah]" from other Korbanos!

ועוד דקאמר התם ועולה גופא מנא לן דכתיב אל יסוד מזבח העולה

(f)

Question #5: It says there (57a) 'what is the source for Olah itself? It says "El Yesod Mizbach ha'Olah"';

הא תחילת מתנות מקל וחומר וקרא אתי לשירים ליסוד

1.

Inference: We know the initial Matanos from a Kal v'Chomer, and the verse comes for Shirayim, to obligate Yesod!

ובקונטרס דחק לקמן ופירש דכדי נסבה

(g)

Poor answer (Rashi 57a): It was taught without need. (It means that if not for the Kal v'Chomer, we would learn from the verse.)

ועוד קשה היכי עביד קל וחומר משירים נימא חטאת תוכיח שמכפרת ואינה טעונה יסוד אף אני אביא כל תחילת דמים מחטאת

(h)

Question #6: How can one make a Kal v'Chomer from Shirayim? We should say that Chatas is Yochi'ach. It is Mechaper, and it does not require Yesod. (The first Matanah is Mechaper, and it is on the southeast Keren. There was no Yesod in that corner!) I can learn all initial [Matanos] Dam from Chatas!

ויש לומר לפי שהיא על ארבע קרנות וליכא למימר יסוד בכולהו

(i)

Answer: [Chatas is different] because it is put on all four Keranos, and we cannot say that all of them [must be k'Neged the] Yesod.

ועוד אמרינן לקמן בפירקין (דף נג:) נאמר סביב בחטאת ונאמר סביב בעולה ופריך אי מה חטאת ארבע מתנות על ארבע קרנות אף עולה טעונה כו' (והא) אמרת עולה טעונה יסוד

(j)

Question #7: It says below (53b) "it says Saviv about Chatas, and it says Saviv about Olah", and it asks "just like Chatas requires four Matanos on four Keranos, also Olah should require... [this cannot be], for Olah requires Yesod;

מהיכן פשוט לו בעולה טפי מבחטאת הא בחטאת נמי איכא ק''ו דעולה

1.

Why is Olah more obvious [to the Makshan] than Chatas? Also regarding Chatas there is a Kal v'Chomer [just like that] of Olah (Shirayim are not Me'akev Kaparah, and they require Yesod...)!

ועוד עולת העוף שהיתה נעשית על קרן מזרחית דרומית כדלקמן (שם) אמאי לא תהא טעונה יסוד מקל וחומר

(k)

Question #8: Olas ha'Of was offered at the southeast Keren, like it says below (53b). It should require Yesod from a Kal v'Chomer!

ומה שירים דחטאת העוף שאין מכפרין טעונין יסוד תחילת עולה שמכפרת אינו דין שטעונה יסוד

1.

Shirayim of Chatas ha'Of, which are not Mechaper, require Yesod. The initial [Matanah] of Olah (Olas ha'Of), which is Mechaper, all the more so it should require Yesod!

ומפרש רבינו חיים דמקרא דהכא ליכא למילף שפיכת שירים לדמים החיצונים אלא לעולה דווקא כדמפרש בקרא

(l)

Explanation #2 (R. Chaim): We cannot learn from the verse here pouring Shirayim of outer blood, except for Olah, like the verse specifies;

וקרא דודם זבחיך ישפך (דברים יב) לא אתא אלא לנאכלין דכתיב בסיפיה והבשר תאכל וכן והנשאר בדם כתיב בחטאת העוף הנאכלת

1.

The verse v'Dam Zevachecha Yishafech comes only for [Zevachim] that are eaten, like the end of the verse says "veha'Basar Tochel." Similarly, "veha'Nish'ar ba'Dam" is written regarding Chatas ha'Of, which is eaten;

ופריך או אינו אלא מזבחה של עולה תהא ליסוד וקרא דאל יסוד מזבח אתא לאשמועינן בעולה שיש לו תורת יסוד (הגהה בגליון) כלומר תחילת מתנותיה של עולה יהא כנגד היסוד

2.

[The Gemara] asks or, perhaps [it teaches that] the Mizbe'ach of Olah must be to the Yesod, and the verse El Yesod Mizbach comes to teach that Olah has the law of Yesod! I.e. the initial Matanos of Olah must be k'Neged the Yesod.

ומסיק מי כתיב אל יסוד העולה דמשמע תחילת דמים יסוד מזבח העולה כתיב דמשמע שירים

3.

It concludes 'does it say "El Yesod ha'Olah", which would connote that the initial blood [is k'Neged the] Yesod? It is written "Mizbach ha'Olah"', which connotes Shirayim.

והדר אמר דדילמא כתיב מזבח דלא תימא אזקיפה דיסוד אלא אגגו

(m)

Explanation #2 (cont.): It then says that perhaps it is written Mizbach, lest you say that [one throws against] the vertical wall of the Yesod. Rather, [he pours] on its roof;

ועל זה קאמר רבי ישמעאל דמקל וחומר אתי דכיון דכתיב ביה יסוד בפירוש מקל וחומר ידענא דהוי אגגו ואם כן על כרחין לשירים של עולה דליהוי איסוד קאתי

1.

Regarding this, R. Yishmael says that we learn from a Kal v'Chomer. Since Yesod is written explicitly, I know from a Kal v'Chomer that it is on the roof. If so, you are forced to say that [the verse] comes to teach that Shirayim of Olah [require] the Yesod;

ומהשתא אתיא תחילת עולה בקל וחומר משירים דידיה

i.

Now, we learn the initial [Matanah] of Olah from a Kal v'Chomer from its Shirayim;

אבל משירים של חטאת לא עבדינן קל וחומר לתחילת דמים דקרבן אחר כי אם משירים (הגהת צאן קדשים) של אותו קרבן עצמו גמרינן תחילת מתנותיו

2.

However, we do not make a Kal v'Chomer from Shirayim of Chatas to initial blood of another Korban, only from Shirayim of that Korban itself we learn about its initial Matanos.

ושאר קרבנות דלא כתיב בהו יסוד אתו בג''ש זריקה זריקה מעולה כמו בכור ומעשר

3.

Other Korbanos, about which it is not written Yesod, are learned from a Gezeirah Shavah "Zerikah-Zerikah" from Olah, e.g. Bechor and Ma'aser.

והא דבעי לקמן (דף נז.) אבכור כנגד היסוד מנא לן

(n)

Implied question: [The Gemara] asked below (56b), regarding Bechor, "what is the source for k'Neged the Yesod?" (It could have asked about all Korbanos!)

משום דעליה קאי

(o)

Answer #1: [We asked about Bechor] because the Mishnah discussed Bechor (that its Matanah must be k'Neged the Yesod).

אי נמי לאחר שפירש כל הקרבנות קבעי כננד היסוד מנא לן וקאמר אתיא (הגהת שיטה מקובצת) זריקה זריקה מעולה אכולהו

(p)

Answer #2: After (the Mishnayos of our Perek were finished, and they) explained all the Korbanos, we asked what is the source [for all Korbanos] to require k'Neged the Yesod, and it says that we learn all from a Gezeirah Shavah "Zerikah-Zerikah" from Olah.

אבל מקל וחומר (הגהת צאן קדשים) לא אתי כיון דלא כתיב ביה יסוד בפירוש

1.

However, we cannot learn from a Kal v'Chomer [from Olah], since Yesod is not written explicitly in it;

דהאי קל וחומר לא אתי אלא לגלויי דיסוד דקאמר אגגו קאמר ולא שייך למימר חטאת תוכיח אהאי קל וחומר

2.

This Kal v'Chomer comes only to reveal that the Yesod said is on its roof. It is not applicable to ask "Chatas is Yochi'ach" about this Kal v'Chomer.

ומיהו קשה לתנא דבריש בית שמאי (לעיל דף לז.) דדריש שפיכה במעשר ופסח מודם זבחיך ישפך מנא ליה יסוד הא לא כתיב בהו זריקה

(q)

Question #1: According to the Tana (37a) who expounds from v'Dam Zevachecha Yishafech that the blood of Ma'aser and Pesach is poured, what is his source for Yesod? Zerikah is not written about them (so he cannot learn from the Gezeirah Shavah)!

ועוד (הגהת צאן קדשים) קשה לי כי היכי דילפינן תחילת עולה מקל וחומר דשירים דידיה הכי נמי נילף שאר קרבנות לתחילת דמים משירים דידהו דאתי מודם זבחיך

(r)

Question #2: Just like we learn initial [Matanah] of Olah from a Kal v'Chomer from its Shirayim, likewise we should learn for other Korbanos initial [Matanah] from a Kal v'Chomer from their Shirayim, which we learn from v'Dam Zevachecha;

ולמה לי לקמן למילף בכור ומעשר בגזירה שוה מעולה

1.

Why does (R. Elazar) learn below (57a) Bechor, Ma'aser and Pesach through a Gezeirah Shavah from Olah?

ותו דלקמן דקאמר ועולה נופה מנא לן דכתיב אל יסוד מזבח העולה קשה כמו לפירוש רש''י

(s)

Question #3: Below (57a), it says 'what is the source for [initial Matanah of] Olah itself? It says "El Yesod Mizbach ha'Olah."' This is difficult [for R. Chaim] just like for Rashi! (We should learn from a Kal v'Chomer from Shirayim!)

וגם אינו מתורץ אמרת עולה טעונה יסוד מהיכא פשוט לו יותר מחטאת

(t)

Question #4: It says below (53b) "you [must] say that Olah requires Yesod." Why is Olah more obvious than Chatas?

ויש ליישב פירוש זה דתחילת עולה כנגד יסוד לא גמר כלל מקל וחומר אפילו משירים דידיה

(u)

Answer: This that the initial [Matanah of] Olah must be k'Neged the Yesod, we do not learn at all from a Kal v'Chomer, even from its own Shirayim;

אלא מקרא דאל יסוד (הגהת שיטה מקובצת) העולה ידעינן תחילת דמים ליסוד ומזבח דמיותר לגג לא איצטריך דמקל וחומר אתי

1.

Rather, from the verse El Yesod ha'Olah we know the initial blood on the Yesod, and Mizbach, which is extra, is not needed for the roof, for we know it from a Kal v'Chomer;

אם כן דרשינן מיניה לשירים ליסוד אבל קל וחומר לא אתי כלל אלא לגגו היכא דכתיב יסוד השתא אתי הכל שפיר

2.

If so, we expound [Mizbach] for Shirayim on the Yesod. However, the Kal v'Chomer comes only for its roof, where Yesod is written. Now, everything is fine.

אך קשה קצת דדרשינן מן הפסוק תרתי מילי תחילת דמים ומיתורא דמזבח דרשינן שירים ואימא לשירים לחודא אתי

(v)

Question: We expound two matters from the verse - initial blood, and from Mizbach, which is extra, we expound Shirayim. I should say that it is only for Shirayim!

ויש לומר דקודם יש לי להעמיד פשטא דקרא דתחילת מתנות והייתור לשירים. ברוך.

(w)

Answer: First I should establish the simple meaning of the verse for initial Matanos, and what is extra for Shirayim. This is from R. Baruch.

ויש עוד לפרש בע''א תן יסוד למזבח של עולה שכל תחילת מתן דמים שעל מזבח העולה יהיו כנגד היסוד בר מחטאת דכתיב בהדיא קרנות דגזירת הכתוב הוא

(x)

Explanation #3: We can explain differently. Give a Yesod for the Mizbe'ach of the Olah, that all initial blood on Mizbach ha'Olah must be k'Neged the Yesod, except for Chatas, about which it explicitly says Keranos. It is a Gezeiras ha'Kasuv [that not all its Matanos are k'Neged the Yesod];

או אינו אלא מזבח של עולה יהא ליסוד כלומר דווקא דעולה ולא דשאר קרבנות

1.

Or, perhaps it teaches only that the Mizbe'ach of the Olah is for the Yesod, i.e. only Olah, but not other Korbanos!

ופריך מי כתיב ליסוד העולה דמשמע עולה דווקא מזבח העולה כתיב דמשמע כל דמים של מזבח העולה

2.

It asks (rejects this), is it written l'Yesod ha'Olah, which would connote only Olah? It is written Mizbach ha'Olah, which connotes all blood on Mizbach ha'Olah!

הדר קאמר דילמא כתיב מזבח העולה משום גג יסוד ועלה קאמר רבי ישמעאל גג אתי בקל וחומר

3.

It returns to say that perhaps Mizbach ha'Olah is written for the roof of the Yesod, and about this R. Yishmael said that we learn the roof from a Kal v'Chomer;

והאי קל וחומר לא אתי אלא לגלויי דיסוד דקאמר קרא אגגו קאמר ולא שייך למימר חטאת תוכיח

i.

This Kal v'Chomer is only to reveal that the Yesod that the verse mentioned refers to its roof, and it is not applicable to say that Chatas is Yochi'ach.

ומסיק תן יסוד למזבח של עולה

4.

It concludes "give a Yesod for Mizbach ha'Olah."

והא דצריך לקמן גזירה שוה דזריקה זריקה

5.

Implied question: Why do we need below (56b) a Gezeirah Shavah "Zerikah-Zerikah"?

משום דתחילת מתן דמים ליסוד מדרשא דלמזבחה של עולה לא ידעינן אלא דומיא דעולה שהיא (הגהת שיטה מקובצת) דורון ומכפר לאפוקי בכור ומעשר ופסח

6.

Answer #1: We would know that initial Matanos of blood are on the Yesod from the Drashah "to the Mizbe'ach of the Olah" only for what is like Olah, which is a gift and atones. This excludes Bechor, Ma'aser and Pesach.

אי נמי דומיא דעולה דשתי מתנות שהן ארבע

7.

Answer #2: [We would know only] what is similar to Olah, that it has two Matanos that are four;

ואפילו ילפינן שירים דידהו ליסוד מודם זבחיך ישפך או מדרבי מכל מקום תחילת דמים לא ידעינן

i.

And even if we learn that its Shirayim go on the Yesod from v'Dam Zevachecha Yishafech or from Rebbi's teaching (he learns other Korbanos from "veha'Nish'ar ba'Dam Yimatzei" - 37a), in any case initial blood we would not know;

דמקל (הגהת שיטה מקובצת כתב יד) וחומר משירים לא אתו דאיכא למימר חטאת תוכיח

ii.

We cannot learn from a Kal v'Chomer from Shirayim, for we can say that Chatas is Yochi'ach.

ולקמן דקאמר אמרת עולה טעונה יסוד משום דעיקר קרא בעולה כתיב

iii.

Below (53b) it says "you [must] say that Olah requires Yesod" because the verse is written primarily about Olah.

ואם תאמר אכתי תנא דדריש (הגהת שיטה מקובצת) מתן דמים ליסוד מזבח למעשר ופסח מודם זבחיך ישפך הא לא כתיב בהו זריקה ומנא לן יסוד

(y)

Question: Still, the Tana who expounds Matan Dam on the Yesod of the Mizbe'ach for Ma'aser and Pesach from v'Dam Zevachecha Yishafech, Zerikah is not written about them. What is the source for the Yesod?

וכי תימא מבנין אב דבכור

1.

Suggestion: He learns from a Binyan Av from Bechor.

אם כן תיפשוט דדבר הלמד בגזירה שוה חוזר ומלמד בבנין אב

2.

Rejection: If so, he should resolve that something learned from a Gezeirah Shavah returns to teach through a Binyan Av!

ויש לומר כיון דגלי לן קרא גזירה שוה במתנת בכור אם כן תן יסוד למזבחה של עולה בכל דמים איירי אפילו באותן שבמתנה אחת היינו מעשר (הגהה בגליון) ופסח

(z)

Answer: Since the Torah revealed a Gezeirah Shavah about Matanah of a Bechor, if so "give a Yesod for the Mizbe'ach of the Olah" discusses all blood, even of those [Korbanos] for which there is only one Matanah, i.e. Ma'aser and Pesach;

ומיהו עולת העוף לא אתיא דלא מיירי קרא אלא בנזבחים

1.

However, we do not learn Olas ha'Of, for the verse discusses only Korbanos that are slaughtered.

ואם תאמר דלקמן (דף נג:) מפרש דקרן דרומית מזרחית לא היה לה יסוד לפי שלא היתה בחלקו של טורף דרצועה (הגהת שיטה מקובצת) יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסת לחלקו של בנימין

2.

Question: Below (53b), it explains that the southeast corner did not have a Yesod because it was not in the portion of Toref (Binyamin), for a strip went out from Yehudah's portion and entered Binyamin's portion;

ומאן דאמר ירושלים לא נתחלקה פליג אההיא (הגהת שיטה מקובצת) ברייתא דרצועה כדמוכח בפ''ק דיומא (דף יב.)

i.

And the one who says that Yerushalayim was not divided [among the Shevatim], he argues with that Beraisa, like is proven in Yoma (12a);

ואם (הגהת שיטה מקובצת) כן לכוליה מזבח היה לו יסוד מזבח ואם כן כל הני קראי למה לי הא אין מזבח בלא יסוד כדאמר לקמן פרק קדשי קדשים (דף סב.) דכבש ויסוד וריבוע מעכבין

ii.

If so, the entire Mizbe'ach had a Yesod. If so, why do we need all of these Drashos? There cannot be a Mizbe'ach without a Yesod, like it says below (62a) that the ramp, Yesod and squareness are Me'akev!

ושמא אפי' למאן דאמר לא נתחלקה הכי גמרינן דלא היה לו יסוד

3.

Answer: Perhaps even according to the opinion that [Yerushalayim] was not divided, we have a tradition that [the southeast corner] did not have a Yesod.

וצריך לדקדק לקמן דבעי למימר רבי יהודה אף בדמים שיכול לזרוק על הרצפה מאי עביד להו להני קראי דמוכחי דעולה טעונה יסוד וגג יסוד

4.

Question: We must be meticulous [to explain] below (60a) that we want to say that according to R. Yehudah, even blood may be thrown on the floor (it received Kedushah like the Mizbe'ach), how does he expound these Drashos that prove that Olah requires Yesod, and the roof of the Yesod?

ויש לומר דקודם דקדיש דוד הרצפה או אם נעקרה הרצפה סמוך למזבח אי (הגהת שיטה מקובצת) לא קדיש עד ארעית תהומא

5.

Answer: [It was relevant] before David was Mekadesh the floor, of if the floor was uprooted near the Mizbe'ach, if until the depth was not made Kodesh.

6)

TOSFOS DH Hachi Garsinan me'Asher Pesach Ohel Mo'ed Nafka

תוספות ד"ה הכי גרסינן מאשר פתח אהל מועד נפקא

(SUMMARY: Tosfos points out that we expound also another law from this.)

ואף על גב דדרשינן ליה ליסוד מערבי

(a)

Implied question: We expound this for the western Yesod!

תרתי שמע מינה:

(b)

Answer: We expound two matters from it.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF