TOSFOS DH di'Vrai l'Gavai
תוספות ד"ה דבראי לגואי
(SUMMARY: Tosfos shows that even R. Akiva could agree to this.)
וא''ת הא אמר ר' עקיבא לקמן (דף פא:) דכל דמים שהכניס לפנים פסולין
Question: R. Akiva said below (81b) that all blood that enters inside is Pasul.
וי''ל דשירים אין מכפרין לרבי עקיבא ולא קרינן בהו לכפר בקודש
Answer: Shirayim are not Mechaper according to R. Akiva, and we do not apply to them "Lechaper ba'Kodesh."
TOSFOS DH Gag Yesod Lamah Li Kra Kal v'Chomer
תוספות ד"ה גג יסוד למה לי קרא ק''ו
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara below.)
הקשה ה''ר חיים לקמן פרק התערובת (דף פא.) אמרינן גבי דם חטאת שנתערב בדם עולה דפליגי רבי אליעזר ורבנן אמר אביי לא שנו אלא תחילת חטאת ועולה אבל סוף חטאת ותחילת עולה דברי הכל מקום עולה מקום שירים
Question (R. Chaim): Below (81a), we say about Dam Chatas that became mixed with Dam Olah, about which R. Eliezer and Rabanan, Abaye said "this is only regarding the beginning (i.e. blood for Matanos) of Chatas and Olah, but the end (Shirayim) of Chatas and beginning of Olah, all agree that (we throw it, for) it the place of [Matanos] Olah is the place of Shirayim";
פירוש דאם נתערבו שירי חטאת בתחילת עולה לכולי עלמא יתנם למטה מן החוט דמקום תחילת מתן עולה כשר לשירי חטאת ויזרקם לקיר המזבח ומאליהם שותתין ליסוד ואין כאן שנוי מקום
Explanation: If Shirei Chatas became mixed with the beginning of Olah, all agree that he puts it below Chut ha'Sikra, for the place of initial Matanah of Olah is Kosher for Shirei Chatas. He throws them at the wall of the Mizbe'ach, and automatically they drip to the Yesod, and there is no Shinuy Makom.
א''ל רב יוסף הכי אמר רב יהודה שיריים צריכין איצטבא
Citation (81a - Rav Yosef): Rav Yehudah said that Shirayim require a platform.
פירוש שישפכם על גג היסוד ממש העשוי כאיצטבא ולא יזרקם לקיר הזקוף כמשפט עולה
Explanation: This means that he pours literally onto the roof of the Yesod, which is made like a platform, and he does not throw them at the vertical wall [of the Mizbe'ach] like the law of Olah;
דמשמע דעולה אינה טעונה גג יסוד
Inference: Olah does not require the roof of the Yesod!
וי''ל דהאי דבעינן הכא בתחילת עולה גג יסוד לא אתא אלא למעוטי אמה (הגהת שיטה מקובצת) התחתונה של מזבח שמן הארץ עד הכניסה
Answer: This that we require the roof of the Yesod for initial [Matanos of] Olah is only to exclude the bottom Amah of the Mizbe'ach from the ground until it recesses (the Mizbe'ach gets thinner at a height of one Amah);
אבל קיר הזקוף של מעלה עד היסוד פשיטא דעדיף (בעולה) מגג יסוד ממש דחודה עדיף משום דבעינן שתי מתנות שהן ארבע
However, the erect wall until the Yesod, obviously it is better regarding Olah than the roof of the Yesod, for we require two Matanos that are four (i.e. Zerikah at the erect wall, on two opposite corners).
TOSFOS DH Limed Al Par Yom ha'Kipurim she'Ta'un Matan Damim li'Yesod
תוספות ד"ה לימד על פר יוה''כ שטעון מתן דמים ליסוד
(SUMMARY: Tosfos questions this Tana's source for Semichah.)
לעיל פרק בית שמאי (דף מ:) גבי ועשה לפר כאשר עשה דריש סמיכה ושירי הדם בפר יוה''כ
Reference: Above (40b), regarding "v'Asah la'Par Ka'asher Asah", we expound Semichah and Shirayim in Par Yom Kipur.
ותימא להאי תנא סמיכה מנא ליה ושם פירשנו
Question: According to this Tana [here], what is his source for Semichah? There we explained (40a DH li'Semichah. In Toras Kohanim, it expounds "v'Samach Al Rosh ha'Par", to include Par Yom Kipur for Semichah.)
TOSFOS DH u'Mah Mi she'Ein Nichnas Damo Lifnim Chovah
תוספות ד"ה ומה מי שאין נכנס דמו לפנים חובה
(SUMMARY: Tosfos explains that this is not the real source.)
תימה מה לפר כהן משיח שכן מכפר על עבירת מצוה ידועה כדפריך לעיל פ' בית שמאי (דף מ:)
Question: You cannot learn from Par Kohen Mashi'ach, for it atones for transgressing a known Mitzvah, like it asks above (40b)!
וי''ל דסמיך אהאי דאתי בקל וחומר משעירי רגלים ושעירי ראשי חדשים דדבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בק''ו
Answer: He relies on this that it comes through a Kal v'Chomer from Se'irei Regalim and Se'irei Roshei Chodoshim, for something learned from a Hekesh returns to teach through a Kal v'Chomer.
TOSFOS DH Yachol Ye'akvenu
תוספות ד"ה יכול יעכבנו
(SUMMARY: Tosfos explains why we suggest this.)
דלית לן למימר טרח וכתב לה קרא כל כמה דאיכא למידרש:
Explanation: We should not say that the Torah toiled to write a verse [even though it is not needed at all] when it is possible to expound it.
52b----------------------------------------52b
TOSFOS DH Osah she'Nasan Damah l'Ma'alah v'Lo Osah she'Nasan Damah l'Matah
תוספות ד"ה אותה שנתן דמה למעלה ולא אותה שנתן דמה למטה
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara above.)
וא''ת א''כ היכי פריך לעיל בריש בית שמאי (דף לח.) אימא וכפר אע''פ שלא נתן למעלה אלא למטה
Question: If so, how did we ask above (38a) "I can say that v'Chiper even if he did not put blood above, rather, below"?
וי''ל דהוה דריש אותה לדרשא אחריתי כדדריש לעיל בפ''ק (דף י:) אותה למעלה ולא אחרת למעלה
Answer #1: He would expound "Osah" for a different Drashah, like it expounds above (10b) "[Chatas] is above, and another is not above."
א''נ הוה מפרש אותה יאכלנה אבל למטה לא יאכלנה ולעולם כיפר
Answer #2: He would expound '"Osah" he will eat it, but [if he put the blood below] he will not eat it', but in any case he atoned.
ולא שייכא כאן דההיא דשמואל (לעיל ד' כו:) דכיון שהגיע דם למזבח נתכפר
Remark: Shmuel's teaching above (26b) "once blood reached the Mizbe'ach, he atoned" does not apply here.
TOSFOS DH Mah Damim ha'Amurim l'Matah Im Nasnan l'Ma'alah Lo Kiper
תוספות ד"ה מה דמים האמורים למטה אם נתנן למעלה לא כיפר
(SUMMARY: Tosfos questions Rashi's source for this.)
פירש בקונט' דבחטאת העוף כתיב היא שאם שינה בה פסלה
Explanation (Rashi): Regarding Chatas ha'Of it is written "Hi" - if he deviated, he disqualified.
ותימה הא בבהמה נמי כתיב היא ונימא כמו כן שאם שינה בה פסלה
Question: Also regarding Chatas Behemah it is written "Hi". We should likewise say that if he deviated, he disqualified it!
TOSFOS DH Tomar b'Nisnin l'Ma'alah she'Sofan l'Matah
תוספות ד"ה תאמר בניתנין למעלה שסופן למטה
(SUMMARY: Tosfos asks why we do not say so about Olas ha'Of.)
תימה מעולת העוף שסופן למטה ותנן לקמן בפ' חטאת העוף (דף סו.) עשאה למטה כמעשה כולן פסולה
Question: Olas ha'Of, [its blood] is destined to drip below, and a Mishnah below (66a) teaches that if he did them below, in any way (like Chatas ha'Of or Olas ha'Of) it is Pasul!
ומיהו היא גופה לא ידעינן מנא לן:
Remark: This itself, we do not know the source (that below, in any way it is Pasul).