1)

A KORBAN TAKEN PARTIALLY OUTSIDE THE AZARAH

אמר רבי אמי אמר רבי אלעזר היא בפנים ורגליה בחוץ
(a)

(R. Ami): If a Korban is inside the Azarah but its foot is outside:

חתך ואח"כ שחט כשירה (דף כו,א) שחט ואחר כך חתך פסולה
1.

If he cut the foot off and then slaughtered, it is Kosher. If he slaughtered and then cut the foot, it is Pasul.

חתך ואח"כ שחט כשרה בעל מום קא מקריב
(b)

Question: If he slaughtered after cutting off the foot, it is blemished!

אלא אימא [חתך ואח"כ קיבל כשרה] קיבל ואח"כ חתך פסולה
(c)

Answer #1 - Correction: Rather, if he cut the foot off (after Shechitah) and then did Kabalah, it is Kosher. If he did Kabalah and then cut the foot, it is Pasul.

חתך ואח"כ קיבל כשרה והא א"ר זירא הצורם אזן בבכור ואח"כ קיבל דמו פסול שנאמר ולקח מדם הפר פר שהיה כבר
(d)

Objection: R. Zeira taught that if one nicked the ear before Kabalah, it is Pasul. "v'Lakach... mi'Dam ha'Par" teaches the bull must be intact.

א"ר חסדא אמר אבימי חותך באבר עד שמגיע לעצם
(e)

Answer #2 (Rav Chisda): He cut only the flesh of the foot, but not the bone. (This is not a blemish.)

קיבל ואח"כ חתך פסולה שמעת מינה דם המובלע באברים דם הוא
(f)

Inference: (If Kabalah is done before it is cut, it is Pasul.) This teaches that the blood absorbed in limbs (e.g. the leg) is considered blood (to become Pasul if it leaves the Azarah. Rashi - and also, one who eats it is Chayav Kares; Tosfos - and Me'ilah and Pigul do not apply to it).

דלמא משום שמנונית
(g)

Rejection: No, perhaps the Pesul is because the blood absorbs fat from the leg, and this enters the Mizrak.

שמעת מינה בשר קדשים קלים שיצא לפני זריקת דם פסול
(h)

Inference: (The absorption disqualifies the blood because) meat of Kodshim Kalim that leaves the Azarah before Zerikah is Pasul (even though after Zerikah, one may take the meat anywhere in Yerushalayim to eat it)!

דלמא בקדשי קדשים
(i)

Rejection: Perhaps R. Ami discusses Kodshei Kodoshim.

ת"ר קדשי קדשים שחיטתן בצפון וקבול דמן בכלי שרת בצפון
(j)

(Beraisa): Kodshei Kodoshim must be slaughtered in the north (half of the Azarah), Kabalah of their blood must be in a Keli Shares in the north;

עמד בדרום והושיט ידו לצפון ושחט שחיטתו כשרה
1.

If one was in the south and he stuck his hand into the north and slaughtered, it is Kosher;

קיבל קבלתו פסולה
2.

If Kabalah was done this way, it is Pasul.

הכניס ראשו ורובו כאילו נכנס כולו
3.

If he entered his head and the majority of his body (into the north), it is as if he is entirely there (the Kabalah is Kosher).

פרכסה ויצתה לדרום וחזרה כשרה
4.

If the animal quivered after Shechitah and moved to the south and returned to the north, it is Kosher.

קדשים קלים שחיטתן בפנים וקיבול דמן בכלי שרת בפנים
(k)

Kodshim Kalim must be slaughtered in the Azarah. Kabalah must be in a Keli Shares in the Azarah;

עמד בחוץ והכניס ידו לפנים ושחט שחיטתו כשרה
1.

If one was outside (the Azarah) and stuck his hand in and slaughtered, it is Kosher;

קיבל קבלתו פסולה
2.

If Kabalah was done this way, it is Pasul.

הכניס ראשו ורובו כאילו לא נכנס
3.

If he entered his head and the majority of his body, this does not help.

פרכסה ויצתה לחוץ וחזרה פסולה
4.

If the animal quivered after Shechitah and left the Azarah and returned, it is Pasul.

שמע מינה בשר קדשים קלים שיצא לפני זריקת דמים פסולים
(l)

Inference: Meat of Kodshim Kalim that leaves the Azarah before Zerikah is Pasul.

דילמא באליה ויותרת הכבד ושתי כליות
(m)

Rejection: Perhaps it is Pasul because the tail (if it is a sheep) or the kidneys left (these are Eimurim offered on the Mizbe'ach, which may never leave the Azarah. Meat may leave after Zerikah, so perhaps it may leave even before Zerikah.)

בעא מיניה אבוה דשמואל משמואל היא בפנים ורגליה בחוץ מהו
(n)

Question (Shmuel's father): May one slaughter l'Chatchilah if the animal is inside the Azarah, but its feet are outside?

א"ל כתיב (ויקרא יז) והביאום לה' עד שתהא כולה לפנים
(o)

Answer (Shmuel): "V'Hevi'um la'Shem" - it must be entirely in front of Hash-m.

2)

MUST AVODAH BE ON THE FLOOR?

תלה ושחט מהו
(a)

Question (Shmuel's father): If one slaughtered it while it was hanging (in the air), what is the law?

א"ל כשרה
(b)

Answer #1 (Shmuel): It is Kosher.

א"ל אישתבשת בעינן שחיטה על ירך וליכא
(c)

Rejection (and Answer #2 - Shmuel's father): No, we require "Al Yerech (right near, i.e. on the floor) ha'Mizbe'ach."

נתלה ושחט מהו
(d)

Question (Shmuel's father): If one slaughtered it while he was hanging, what is the law?

אמר ליה פסולה
(e)

Answer #1 (Shmuel): It is Pasul.

אמר ליה אישתבשת שחיטה על ירך ולא שוחט על ירך
(f)

Rejection (and Answer #2 - Shmuel's father): No. The Shechitah (i.e. the animal) must be "Al Yerech ha'Mizbe'ach", but the slaughterer need not be.

נתלה וקבל מהו
(g)

Question (Shmuel's father): If one did Kabalah while he was hanging, what is the law?

אמר ליה כשרה
(h)

Answer #1 (Shmuel): It is Kosher.

אמר ליה אישתבשת אין דרך שירות בכך
(i)

Rejection (and Answer #2 - Shmuel's father): No, this is not the proper way to do Avodah.

תלה וקיבל מהו
(j)

Question (Shmuel's father): If one did Kabalah while it was hanging, what is the law?

אמר ליה פסולה
(k)

Answer #1 (Shmuel): It is Pasul.

אמר ליה אישתבשת שחיטה על ירך ולא קבלה על ירך
(l)

Rejection (and Answer #2 - Shmuel's father): No. Shechitah must be "Al Yerech ha'Mizbe'ach", but Kabalah need not be.

אמר אביי בקדשי קדשים כולן פסולות בר מנתלה ושחט
(m)

(Abaye): Regarding Kodshei Kodoshim, each of these is Pasul, except for one who slaughtered when he was hanging;

בקדשים קלים כולן כשרות בר מן נתלה וקיבל
1.

Regarding Kodshim Kalim, each of these is Kosher, except for one who did Kabalah while he was hanging.

אמר רבא מאי שנא תלה וקיבל בקדשים קלים דכשרה דאויר פנים כפנים דמי
(n)

Objection (Rava): You are Machshir Kodshim Kalim that are hanging, because (hanging in) the air above the Azarah is like (resting on) the Azarah;

בקדשי קדשים נמי אויר צפון כצפון דמי
1.

Likewise, you should Machshir Kodshei Kodoshim that are hanging, because (hanging in) the air above the north (half of the Azarah) is like (resting in) the north!

אלא אמר רבא בין בקדשי קדשים בין בקדשים קלים כשרות בר מן תלה ושחט בקדשי קדשים נתלה וקיבל בין בקדשי קדשים בין בקדשים קלים
(o)

(Rava): Rather, for any Korban, each of these is Kosher, except for Kodshei Kodoshim that were hanging (even though it is as if it is in the north, this is not Al Yerech) and a hanging Kohen who did Kabalah (for any Korban).

בעא מיניה רבי ירמיה מרבי זירא הוא בפנים וציציתו בחוץ מהו
(p)

Question (R. Yirmeyah): If the Kohen is in the Azarah, only his hair is outside, what is the law?

אמר ליה לאו אמרת והביאום לה' עד שתבא כולה לפנים הכא נמי (שמות כח) בבואם אל אהל מועד עד שיבא כולו לאהל מועד:
(q)

Answer (R. Zeira): Just like "v'Hevi'um la'Shem" teaches that the animal must be entirely in front of Hash-m, "b'Vo'am El Ohel Mo'ed" teaches that the Kohen must be entirely in the Azarah.

3)

BLOOD PUT IN THE WRONG PLACE

(משנה)
(a)

(Mishnah): In the following cases, the Korban is Pasul, but there is no Kares (this will be explained):

נתנו על גבי הכבש שלא כנגד היסוד
1.

The blood was put on the ramp, or on a part of the Mizbe'ach not above the Yesod (the Yesod was a base around two sides of the Mizbe'ach);

נתן את הניתנין למטה למעלה ואת הניתנין למעלה למטה
2.

Blood of a Korban that must be put on top (on the corners of the Mizbeach) was put on the bottom, or vice-versa;

ואת הניתנין בפנים בחוץ ואת הניתנין בחוץ בפנים פסול ואין בו כרת:
3.

Blood of a Korban that must be put on the inner Mizbe'ach was put on the outer Mizbe'ach, or vice-versa.

26b----------------------------------------26b
(דף כו,ב) אמר שמואל פסול בשר אבל בעלים נתכפרו
(b)

(Gemara - Shmuel): The meat is Pasul (forbidden), but the owner was Yotzei.

מאי טעמא
(c)

Question: What is the reason?

דאמר קרא (ויקרא יז) ואני נתתיו לכם על המזבח לכפר כיון שהגיע דם למזבח נתכפרו בעלים
(d)

Answer: "Va'Ani Nesativ Lachem Al ha'Mizbe'ach Lechaper" - once blood reaches the Mizbe'ach, there is Kaparah.

אי הכי בשר נמי
1.

Question: If so, the meat should be permitted!

אמר קרא לכפר לכפרה נתתיו ולא לדבר אחר
2.

Answer: "Lechaper" - the rest of the Mizbe'ach is Kosher for Kaparah, but not for other things.

אלמא קסבר שלא במקומו כמקומו דמי
(e)

Inference: Shmuel holds that (putting blood in) the wrong place is like (putting it in) the right place.

תנן באידך פירקין
(f)

Question (Mishnah #1): In the following cases, if Dam ha'Nefesh remains, a Kosher Kohen should receive it (to do a proper Zerikah):

נתנו על הכבש שלא כנגד היסוד
1.

The blood was put on the ramp, or on a part of the Mizbe'ach not above the Yesod;

נתן את הניתנין למטה למעלה ואת הניתנין למעלה למטה
2.

Blood that must be put on top was put on bottom, or vice-versa;

ואת הניתנין בפנים בחוץ ואת הניתנין בחוץ בפנים אם יש דם הנפש יחזור הכשר ויקבל
3.

Blood that must be put on the inner Mizbe'ach was put on the outer Mizbe'ach, or vice-versa.

ואי ס"ד שלא במקומו כמקומו למה לי יחזור הכשר ויקבל
i.

If (putting in) the wrong place is like the right place, why is another Zerikah needed?

וכי תימא להתיר בשר באכילה
(g)

Answer #1: We do a proper Zerikah to permit eating the meat.

מי איכא זריקה דלא מכפרת ושריא בשר באכילה
(h)

Objection: Since the Korban already atoned, another Zerikah does not permit the meat!

אי דיהביה כשר ה"נ הכא במאי עסקינן דיהביה פסול
(i)

Answer: The Korban did not atone. The case is, a Pasul Kohen did the first Zerikah.

וליהוי דחוי
(j)

Question: If so, the Korban was Nidcheh (permanently disqualified)!

דתנן וכולן שקיבלו חוץ לזמנו וחוץ למקומו אם יש דם הנפש יחזור הכשר ויקבל
1.

(Mishnah #2): If Kabalah was done (with intent to eat or do Zerikah) Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo, if Dam ha'Nefesh remains, a Kosher Kohen should do a proper Kabalah.

קיבלו אין זרקו לא
2.

Inference: An improper Kabalah can be fixed, but an improper Zerikah cannot.

מ"ט לאו משום דהוי דחוי
i.

Suggestion: An improper Zerikah cannot be fixed due to Dichuy!

לא משום דפסיל במחשבה
(k)

Answer #1: No. (It was not Nidcheh.) The Zerikah cannot be fixed because it was done with improper intent.

אי הכי קבלה נמי
(l)

Rejection #1: If so, also an improper Kabalah cannot be fixed!

ועוד מי פסלה מחשבה
(m)

Rejection #2: Improper intent of someone Pasul to serve does not disqualify!

והאמר רבא אין מחשבה מועלת אלא במי שראוי לעבודה ובדבר הראוי לעבודה ובמקום הראוי לעבודה
1.

(Rava): Intent disqualifies only if the person is Kosher to serve, on something Kosher for the Avodah, and in a place Kosher for the Avodah.

לא תימא זרקו לא
(n)

Answer #2: No, also an improper Zerikah can be fixed;

אלא אימא שחטו לא
1.

The correct inference from Mishnah #2 is that an improper Kabalah can be fixed, but an improper Shechitah cannot.

מאי קמ"ל דפסלה מחשבה תנינא
(o)

Question: This teaches that intent disqualifies. A Mishnah teaches this!

לפיכך הן פוסלין במחשבה
1.

(Mishnah): (Because Pesulim may slaughter,) they disqualify through improper intent.

הא קמ"ל דמקבלה ואילך לא פסלה מחשבה מ"ט כדרבא
(p)

Answer: The Chidush is that they do not disqualify Kabalah (or later Avodos), like Rava taught (because Kesherim are required).