1)

WHEN DOES PIGUL APPLY?

מיתיבי חישב ליתן את הניתנין למעלה למטה למטה למעלה לאלתר כשר <למחר פסול>
(a)

Question (against Shmuel - Beraisa): If Shechitah or Kabalah was done (by someone Kosher) with intent to put, on the same day, blood that should be put on top on bottom, or vice-versa; it is Kosher;

חזר וחישב (דף כז,א) חוץ למקומו פסול ואין בו כרת
1.

If in a later Avodah he intended to eat the meat Chutz li'Mkomo, it is Pasul, and there is no Kares (for one who eats the meat);

חוץ לזמנו פיגול וחייבין עליו כרת
2.

If he intended Chutz li'Zmano, it is Pigul, and there is Kares.

למחר פסול
3.

If Shechitah or Kabalah was done with intent to put the next day blood in the wrong place (on top on bottom); it is Pasul;

חזר וחישב בין חוץ לזמנו בין חוץ למקומו פסול ואין בו כרת
i.

If in a later Avodah he intended to eat the meat or burn the Eimurim Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo, it is Pasul, and there is no Kares.

ואי שלא במקומו כמקומו דמי האי פסול פיגול הוא
4.

Summation of question: If putting in the wrong place is like in the right place, Chutz li'Zmano should make it Pigul with Kares!

אמר מר זוטרא זריקה דשריא בשר באכילה מייתא לידי פיגול זריקה דלא שריא בשר באכילה לא מייתא לידי פיגול
(b)

Answer (Mar Zutra): Only a kind of Zerikah that can permit meat to be eaten can make Pigul.

א"ל רב אשי למר זוטרא מנא לך הא דכתיב (ויקרא ז) ואם האכל יאכל מבשר זבח שלמיו פיגול יהיה מי שפיגולו גרם לו יצא זה שאין פיגולו גרם לו אלא איסור דבר אחר גרם לו
(c)

Question (Rav Ashi): Presumably, you learn from "v'Im He'achel Ye'achel ba'Yom ha'Shelishi (Lo Yeratzeh Pigul Yihyeh" that Pigul applies only if there was no other Isur;

אי הכי איפסולי נמי לא ליפסל
1.

If so, intent Chutz li'Zmano should not even disqualify!

אמר רב נחמן בר יצחק מידי דהוה אמחשבת הינוח ואליבא דרבי יהודה
(d)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): R. Yehudah holds that intent not to do Zerikah the same day (even without any intent Lizrok) disqualifies.

ריש לקיש אמר לעולם פסול ממש ושלא במקומו כמקומו דמי
(e)

(Reish Lakish): The Mishnah disqualifies absolutely. (This is unlike Shmuel at the top of 26b.) Putting in the wrong place is like putting it in the right place;

ולא קשיא כאן שנתן בשתיקה
1.

The Beraisa is Machshir when he was silent (he did not verbalize his intent; alternatively, he put blood in the wrong place without any Pasul intent);

כאן שנתן באמירה
2.

The Mishnah discusses when he said (verbalized his intent Chutz li'Zmano; alternatively, he had Pasul intent).

תנן חישב ליתן את הניתנין למטה למעלה למעלה למטה עד מידי דהוה אמחשבת הינוח ואליבא דרבי יהודה כו'
(f)

We challenge Reish Lakish with the same questions asked against Shmuel (26b 3:c), and he gives the same answers (ending with Rav Nachman bar Yitzchak's answer above (d)).

רבי יוחנן אמר אידי ואידי שנתן בשתיקה
(g)

(R. Yochanan): In both the Mishnah and Beraisa, he was silent;

ושלא במקומו לאו כמקומו דמי
1.

Putting in the wrong place is not like putting in the right place;

והא דאיכא דם הנפש הא דליכא דם הנפש
2.

The Beraisa is Machshir when there is more Dam ha'Nefesh (for a Kosher Kohen to be Mekabel). The Mishnah disqualifies when there is not.

תנן פסול ואין בו כרת
(h)

(Mishnah): It is Pasul, and there is no Kares.

בשלמא לריש לקיש היינו דקתני פסול ואין בו כרת
(i)

Question: According to Reish Lakish, this is a Chidush (even though he intended Chutz li'Zmano, it is Pigul only if Zerikah permitted the meat);

אלא לרבי יוחנן מאי אין בו כרת
1.

However, R. Yochanan holds that he was silent, and a Kosher Zerikah was not done. Obviously there is no Kares!

קשיא
(j)

This is left difficult.

ולשמואל מאי אין בו כרת
(k)

Question: How does Shmuel explain this? (Also he said that in the Mishnah he was silent!)

ה"ק אם נתן במחשבה פסול ואין בו כרת
(l)

Answer: It means that if he intended Chutz li'Zmano, it is Pasul, and there is no Kares.

2)

CAN WE GATHER BLOOD THAT WAS THROWN?

ורבי יוחנן אי שלא במקומו לאו כמקומו דמי ליהוי כי נשפך מן הכלי על הרצפה ויאספנו
(a)

Question: According to R. Yochanan, if putting in the wrong place is not like putting in the right place, it should be as if the blood spilled on the floor. He should be able to gather it and put in the proper place!

סבר לה כמ"ד לא יאספנו
(b)

Answer: He holds like the opinion that one may not gather it.

דאמר רב יצחק בר יוסף א"ר יוחנן הכל מודים בניתנין למעלה שנתנן למעלה למטה שנתנן למטה שלא כמצותן לא יאספנו
1.

(R. Yochanan): All agree that if blood that should be put on top was put on top (or on bottom was put on bottom) improperly (with bad intent), we do not gather it to put it again;

לא נחלקו אלא בניתנין למעלה שנתנן למטה למטה שנתנן למעלה שרבי יוסי אומר לא יאספנו ורבי שמעון אומר יאספנו
2.

They argue when it was put in the wrong place. R. Yosi says, we do not gather it. R. Shimon says, we gather it (some texts switch the opinions).

27b----------------------------------------27b
(דף כז,ב) ומשנתינו כדברי האומר לא יאספנו
3.

Our Mishnah is like R. Yosi.

ורב חסדא אמר אבימי הכל מודין בניתנין למטה שנתנן למעלה שלא יאספנו וכל שכן בניתנין למעלה שנתנן למטה הואיל ודמים העליונים למטה הן באין
(c)

(Rav Chisda): All agree that if blood was put on top instead of on bottom, we do not gather it to put it again, and all the more so if it was put on bottom instead of on top (for it would have dripped down to the bottom anyway);

לא נחלקו אלא בניתנין לפנים שנתנן בחוץ בחוץ שנתנן לפנים שר' יוסי אומר יאספנו ור"ש אומר לא יאספנו
1.

They argue when blood was put on the outer Mizbe'ach instead of the inner Mizbe'ach (or vice-versa - Tzon Kodoshim deletes this from the text). R. Yosi says, we gather it. R. Shimon says, we do not.

אמר רב נחמן בר יצחק אף אנן נמי תנינא רבי יהודה אומר (ויקרא ו) זאת היא העולה הרי אלו מיעוטין פרט לנשחטה בלילה ושנשפך דמה ושיצא דמה חוץ לקלעים אם עלתה תרד
(d)

Support (Rav Nachman - Beraisa - R. Yehudah): "Zos Hi ha'Olah" are three exclusions. They teach three cases in which limbs of an Olah which were brought up the ramp go down: it was slaughtered at night, the blood spilled, or the blood left the Azarah.

ר"ש אומר עולה אין לי אלא עולה כשרה
1.

R. Shimon says "Olah" connotes only a Kosher Olah (its limbs stay on the Mizbe'ach. They are not taken down);

מנין לרבות
2.

Question: What is the source to include (offering the limbs or Eimurim in) the following cases?

שנשחטה בלילה ושנשפך דמה ושיצא דמה חוץ לקלעים והלן והיוצא והטמא ושנשחט חוץ לזמנו וחוץ למקומו ושקיבלו פסולין וזרקו את דמה והניתנין למעלה שנתנן למטה והניתנין למטה שנתנן למעלה והניתנין בפנים שנתנן בחוץ והניתנין בחוץ שנתנן בפנים והפסח והחטאת ששחטן שלא לשמן מנין
i.

A Korban was slaughtered at night; the blood spilled; the blood left the Azarah; it (the meat) was left overnight; it left the Azarah; it was Tamei; it was slaughtered with intent Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo; Pesulim received and threw the blood; blood was put on top instead of on bottom or vice-versa; blood was put on the outer Mitzvah instead of the inner Mizbe'ach or vice-versa; a Pesach or Chatas that was slaughtered Lo Lishmah.

ת"ל תורת העולה ריבה תורה אחת לכל העולין שאם עלו לא ירדו
3.

Answer: "Toras ha'Olah" - the Torah gave one law for everything that is Olah (goes up) on the Mizbe'ach.

יכול שאני מרבה אף הרובע והנרבע והמוקצה והנעבד והאתנן והמחיר והכלאים והטריפה ויוצא דופן
4.

Suggestion: Perhaps we include an animal that had relations with a man or woman, Muktzeh (designated for idolatry), Ne'evad (one that was served), the wages of a harlot, an animal traded for a dog, a crossbreed, a Treifah, and a Yotzei Dofen (an animal born through Caesarian section)!

ת"ל זאת
5.

Rejection "Zos" excludes these.

ומה ראית לרבות את אלו ולהוציא את אלו
6.

Question: Why do we include the former and exclude the latter, and not vice-versa?

מרבה אני את אלו שהיה פסולן בקודש
7.

Answer: Each of the former was properly made Hekdesh, and the Pesul is Kodesh (Rashi - after it came to the Mikdash; Shitah Mekubetzes - it is Kosher for other Kodshim)

ומוציא אני את אלו שלא היה פסולן בקודש
i.

Each of the latter was not Pesulo Kodesh.

קתני מיהא הניתנין למטה שנתנן למעלה ולמעלה שנתנן למטה ולא פליג רבי יהודה
8.

Culmination of support: R. Shimon said that if the blood was put on top instead of on bottom or vice-versa, the Korban is not taken down, and R. Yehudah did not argue.

מ"ט לאו משום דקלטיה מזבח ושמע מינה לא יאספנו
i.

Because the Mizbe'ach received the blood, this is (partially) Machshir the Korban. Therefore, we would not gather the blood to do Zerikah again.

א"ר אליעזר מזבח הפנימי מקדש פסולין
(e)

(R. Elazar): The inner Mizbe'ach is Mekadesh Pesulim (Pasul Korbanos. If they were put on it, we do not take them down.)

מאי קמ"ל תנינא
(f)

Question: We already learn this from our Mishnah!

הניתנין בפנים כו'
1.

(Mishnah): Blood that should be put on the inner Mizbe'ach...

אי מהתם הוה אמינא ה"מ דם דחזי ליה אבל קומץ דלא חזי ליה אימא לא
(g)

Answer: One might have thought that that applies only to blood, which (for certain Korbanos) is put on the inner Mizbe'ach, but it does not Mekadesh a Kometz, for this is never put there;

קמ"ל
1.

R. Elazar teaches that it is Mekadesh even a Kometz.

מיתיבי קטרת זרה שעלה לגבי מזבח תרד שאין לך מקדש פסולין אלא מזבח החיצון בראוי לו
(h)

Question (Beraisa): If foreign Ketores (i.e. other than what the Torah commands) was put on the Mizbe'ach, we take it down. Only the outer Mizbe'ach is Mekadesh Pesulim (of kinds of Korbanos) that are proper for it.

חיצון אין פנימי לא
1.

Inference: The outer Mizbe'ach is Mekadesh, but the inner Mizbe'ach is not!

תריץ הכי קטרת זרה שעלתה למזבח החיצון תרד שאין מזבח החיצון מקדש פסולין אלא הראוי לו
(i)

Answer: We explain the Beraisa as follows. If foreign Ketores was put on the outer Mizbe'ach, we take it down, for the outer Mizbe'ach is Mekadesh only Pesulim of things that are proper for it;

והפנימי בין ראוי לו בין שאין ראוי לו
1.

Inference: The inner Mizbe'ach is Mekadesh Pesulim, even if they are not proper for it.

מאי טעמא
(j)

Question: What is the reason?

האי רצפה והאי כלי שרת:
(k)

Answer: The Kedushah of the outer Mizbe'ach is like the ground (it was not anointed). The Kedushah of the inner Mizbe'ach is like Klei Shares (it was anointed).

3)

WHAT MAKES PIGUL?

(משנה) השוחט את הזבח
(a)

(Mishnah): If one slaughtered a Korban with one of the following intents, it is Pasul, and there is no Kares:

לזרוק דמו בחוץ או מקצת דמו בחוץ
1.

He intended to throw the blood or part of it Chutz li'Mkomo (outside the Azarah),

להקטיר אימוריו בחוץ או מקצת אימוריו בחוץ
2.

He intended to burn the Emurim or part of them Chutz li'Mkomo;

לאכול בשרו בחוץ או כזית מבשרו בחוץ או לאכול כזית מעור האליה בחוץ פסול ואין בו כרת
3.

He intended to eat Chutz li'Mkomo (for Kodshim Kalim, outside Yerushalayim; for Kodshei Kodoshim, outside the Azarah) the meat, or a k'Zayis of the meat or skin of the tail.

(b)

If he slaughtered with one of the following intents, it is Pigul, and one who eats the meat is Chayav Kares:

לזרוק דמו למחר מקצת דמו למחר
1.

He intended to throw the blood or part of it the following day;

להקטיר אימוריו למחר או מקצת אימוריו למחר
2.

He intended to burn the Emurim or part of them the following day;

לאכול בשרו למחר או כזית מבשרו למחר או לאכול כזית מעור האליה למחר פיגול וחייבין עליו כרת:
3.

He intended to eat on the next day (for a Korban eaten only for one day) the meat, or a k'Zayis of the meat or skin of the tail.