1)

FOR WHICH TRANSGRESSIONS DO KORBANOS ATONE? (cont.)

ועוד הא בעא מיניה ר' ירמיה מר' זירא שעירי עצרת שקבל דמן בשני כוסות ונזרק דמו של ראשון שני למה הוא בא
(a)

Answer #3 - Question (R. Yirmeyah): If the goats (of the Tzibur) of Shavu'os were slaughtered at the same time and their blood was received in different Kelim, after throwing the blood of one, why do we throw the blood of the other?

על טומאה שאורעה בין [זריקה של] זה לזה
1.

Answer (R. Zeira): It atones for Tum'ah that occurred in between the two Zerikos.

<נזרק דמו של שני למה הוא קריבין> עד כאן לא מיבעיא ליה אלא עשה דלאחר שחיטה אבל עשה דלאחר הפרשה לא קא מיבעיא ליה
2.

R. Yirmeyah asked only whether a Korban (i.e. the second) can atone for a transgression after it was slaughtered. This implies that he was sure that it can atone for a transgression after it was Hukdash!

דלמא
(b)

Rejection: Perhaps R. Yirmeyah was unsure also about that;

אם תימצי לומר קאמר:
1.

He asked, if you will say that that it can atone for a transgression after it was Hukdash, can it atone for a transgression after it was slaughtered?

2)

KORBANOS OFFERED SHE'LO LISHMAN

איתמר תודה ששחטה לשם תודת חבירו <כשרה> רבה אמר כשרה רב חסדא אמר פסולה רבה אמר כשרה תודה לשם תודה נשחטה
(a)

(Rabah): If Reuven's Todah was slaughtered l'Shem Shimon (who was Makdish a Todah for himself), it is Kosher. (Reuven was Yotzei. Shinuy Ba'alim only applies if it was on condition to do Zerikah for someone else);

רב חסדא אמר פסולה לשום שלמים דידיה נשחטה בעינן
(b)

(Rav Chisda): It is Pasul. (I.e. he was not Yotzei, but the Korban is Kosher.)

אמר רבה מנא אמינא לה דתניא (ויקרא ז) ובשר זבח תודת שלמיו ביום הקריבו את זבחו וגו' אבא חנין אמר משום ר' אליעזר בא ללמד תודה ששחטה לשם שלמים כשרה שלמים שנשחטו לשם תודה פסולים
(c)

Support (Rabah for himself - Beraisa - Aba Chavin): "U'Vesar Zevach Todas Shelamav" teaches that if a Todah was slaughtered l'Shem Shelamim, it is Kosher. If a Shelamim was slaughtered l'Shem Todah, it is Pasul.

ומה הפרש בין זה לזה
1.

Question: What is the difference between the cases?

תודה קרויה שלמים ואין שלמים קרויין תודה
2.

Answer: Todah is called a Shelamim (it is a type of Shelamim). A (regular) Shelamim is not called a Todah.

שלמים לשם תודה פסולה הא תודה לשם תודה כשרה
3.

Inference: If a Shelamim was slaughtered l'Shem Todah, it is Pasul, but a Todah slaughtered l'Shem a different Todah is Kosher!

מאי לאו דחבריה
4.

Suggestion: This means that if Reuven's Todah was slaughtered l'Shem Shimon's Todah, it is Kosher.

לא דידיה
(d)

Rejection: No, it means that Reuven's Todah was slaughtered l'Shem a different Todah of his (e.g. for a different danger that Hash-m saved him from), it is Kosher.

אבל דחבריה מאי פסולה אדתני שלמים לשם תודה פסולה ליתני תודה לשם תודה וכ"ש שלמים לשם תודה
(e)

Question: If when Reuven's Todah was slaughtered l'Shem Shimon's Todah it is Pasul, the Beraisa should have taught this, all the more so we would know that a Shelamim slaughtered l'Shem Todah is Pasul!

שלמים לשם תודה דידיה איצטריך ליה
(f)

Answer: It needed to teach about a Shelamim that was slaughtered l'Shem Todah;

סלקא דעתך אמינא מדתודה קרויה שלמים שלמים נמי קרויין תודה וכי שחיט להו לשם תודה ליכשרו קא משמע לן:
1.

One might have thought that since Todah is called Shelamim, also Shelamim is called Todah. The Beraisa teaches that this is not so.

אמר רבא חטאת ששחטה לשם חטאת כשירה
(g)

(Rava): If Reuven's Chatas was slaughtered l'Shem Chatas (Rashi - his own Chatas for a different transgression; R. Tam - Shimon's Chatas), it is Kosher (and Reuven was Yotzei);

לשם עולה פסולה
1.

If it was slaughtered l'Shem Olah, it is Pasul.

מאי טעמא
(h)

Question: What is the reason?

(ויקרא ד) ושחט אותה לחטאת אמר רחמנא והרי חטאת לשם חטאת נשחטה לשם עולה פסולה
(i)

Answer: "V'Shachat Osah l'Chatas" - as long as it was slaughtered l'Shem Chatas, it is fully Kosher, but not if it was slaughtered l'Shem Olah.

ואמר רבא חטאת ששחטה על מי שמחוייב חטאת פסולה
(j)

(Rava): If Reuven's Chatas was slaughtered for Shimon, and Shimon must bring a Chatas, it is (totally) Pasul;

על מי שמחוייב עולה כשרה
1.

If Shimon is obligated to bring (Rashi - and already was Makdish) an Olah, it is Kosher (but Reuven was not Yotzei).

מאי טעמא
(k)

Question: What is the reason?

וכפר עליו עליו ולא על חבירו
(l)

Answer: "V'Chiper Alav" - not for someone else;

חבירו דומיא דידיה במחוייב כפרה כמותו
1.

(Intent for) the other person disqualifies the Korban only if he resembles Reuven, i.e. he needs the same Kaparah. (Shimon does not need Kaparah from a Chatas. His Olah will atone for him.)

ואמר רבא חטאת ששחטה על מי שאינו מחוייב כלום פסולה
(m)

(Rava): If Reuven's Chatas (our text; some texts say 'Olah') was slaughtered on behalf of Shimon, and Shimon (thinks that he) need not bring any Korban, it is (totally) Pasul;

שאין לך אדם בישראל שאינו מחוייב עשה
1.

Surely, Shimon once was Mevatel an Aseh (but since he does not know this, he will not bring an Olah), so a Chatas could atone for him (like Rava taught).

ואמר רבא חטאת מכפרת על חייבי עשה
2.

(Rava): A Chatas atones for Bitul Aseh.

מק"ו על חייבי כריתות מכפרת על חייבי עשה לא כל שכן
i.

A Kal va'Chomer teaches this. A Chatas atones for Chayavei Kerisus. All the more so, it atones for Bitul Aseh!

למימרא דבת מינה היא והאמר רבא חטאת ששחטה על מי שמחוייב חטאת פסולה על מי שמחוייב עולה כשרה
(n)

Question: Since Chatas atones also for Bitul Aseh, why did Rava say that if a Chatas was slaughtered for someone obligated to bring a Chatas, it is Pasul, but if it was for someone obligated to bring an Olah (i.e. he was Mevatel an Aseh), it is Kosher?!

7b----------------------------------------7b
(דף ז,ב) מקיבעא לא מכפרא מקופיא מכפרא
(o)

Answer: Chatas gives a small Kaparah for Bitul Aseh, but not a major Kaparah.

ואמר רבא עולה ששחטה שלא לשמה אסור לזרוק דמה שלא לשמה
(p)

(Rava): If an Olah was slaughtered Lo Lishmah, one may not throw the blood Lo Lishmah.

איבעית אימא קרא איבעית אימא סברא
(q)

We can learn from reasoning or a verse.

איבעית אימא קרא (דברים כג) מוצא שפתיך תשמור וגו'
1.

A verse - "...v'Asisa Ka'asher Nodarta...Nedavah" (if you did as you vowed, i.e. the Zevach was slaughtered Lishmah, it is a Neder. If not, it is a Nedavah. A Nedavah may not be offered Lo Lishmah)!

איבעית אימא סברא משום דשני בה כו' כדריש פירקא
2.

Reasoning - because it was (improperly) slaughtered Lo Lishmah, should we do another Avodah Lo Lishmah?!

3)

OTHER TEACHINGS OF RAVA

ואמר רבא עולה הבאה לאחר מיתה שחטה בשינוי קודש פסולה בשינוי בעלים כשרה דאין בעלים לאחר מיתה
(a)

(Rava): If heirs inherited an Olah and it was offered b'Shinuy Kodesh, it is Pasul (it is Kosher, but the heirs must bring another Korban). If it was offered b'Shinuy Ba'alim, it is (fully) Kosher;

ורב פנחס בריה דרב אמי אמר יש בעלים לאחר מיתה
(b)

(Rav Pinchas brei d'Rav Ami): Shinuy Ba'alim applies even after the owner died.

אמר ליה רב אשי לרב פנחס בריה דרב אמי דוקא קאמר מר יש בעלים לאחר מיתה ובעי לאיתויי עולה אחריתי
(c)

Rav Ashi: Do you argue with Rava, and say that the heirs must bring another Korban?

או דלמא דאי איכא כמה עשה גביה מכפרא
1.

Or, do you just mean that (if the heirs were Mevatel an Aseh,) if it was offered properly, they get Kaparah, but if there was Shinuy Ba'alim, it does not atone for them?

א"ל דוקא קאמינא
(d)

Rav Pinchas: I argue with Rava.

ואמר רבא עולה דורון היא
(e)

(Rava): An Olah is a gift (even though it is brought for Bitul Aseh, its essence is not a Korban of Kaparah):

היכי דמי אי דליכא תשובה (משלי כא) זבח רשעים תועבה
1.

If the owner did not repent, Hash-m does not desire his Korban - "Zevach Resha'im To'evah"!

ואי דאיכא תשובה
2.

If he repented, he already got Kaparah!

התניא עבר על מצות עשה ושב לא זז משם עד שמוחלים לו
i.

(Beraisa): If one transgressed an Aseh and repented, Hash-m immediately pardons him!

אלא ש"מ דורון הוא
3.

Conclusion: Olah is merely a gift.

<חטא"ת ע"ל מ"י מכפ"ר עול"ה לאח"ר דורו"ן סימ"ן> תניא נמי הכי א"ר שמעון חטאת למה באה
(f)

Support (Beraisa - R. Shimon) Question: Why is a Chatas brought?

למה באה לכפר
1.

Objection: Surely, a Chatas comes to atone!

אלא למה באה לפני עולה
2.

Correction: Rather, (if one must bring a Chatas and an Olah,) why is the Chatas brought before the Olah?

לפרקליט שנכנס [ריצה פרקליט נכנס] דורון אחריו:
3.

Answer: If someone sinned against the king, it is proper that first an advocate appeases the king, and then the sinner sends a gift.

4)

A PESACH OFFERED SHE'LO LISHMAH IS NOT VALID

חוץ מן הפסח והחטאת כו':
(a)

(Mishnah): (Any Zevach slaughtered Lo Lishmah is Kosher) except for Pesach or Chatas...

פסח מנלן
(b)

Question: What is the source that Pesach (Lo Lishmah) is Pasul?

דכתיב (דברים טז) שמור את חדש האביב ועשית פסח שיהו כל עשיותיו לשם פסח
(c)

Answer: "Shamor...*v'Asisa* Pesach" - all its Asiyos (actions) must be l'Shem Pesach.

אשכחן שינוי קודש שינוי בעלים מנלן
(d)

Question: This teaches Shinuy Kodesh. What is the source for Shinuy Ba'alim?

דכתיב (שמות יב) ואמרתם זבח פסח הוא שתהא זביחה לשם פסח
(e)

Answer: "Va'Amartem Zevach Pesach Hu" - it must be Zavu'ach (slaughtered) l'Shem Pesach;

אם אינו ענין לשינוי קודש תניהו ענין לשינוי בעלים
1.

Since we do not need this to teach about Shinuy Kodesh (since we know this from the previous verse), we use it to teach about Shinuy Ba'alim.

אשכחן למצוה לעכב מנלן
(f)

Question: This teaches that Shinuy Kodesh and Shinuy Ba'alim are forbidden. What is the source that they disqualify a Pesach?

אמר קרא (דברים טז) וזבחת פסח לה' אלהיך וגו'
(g)

Answer #1: We learn from "v'Zavachta Pesach".

מתקיף לה רב ספרא האי וזבחת להכי הוא דאתא האי מיבעי ליה לכדרב נחמן
(h)

Question (Rav Safra): This verse teaches a different law!

דאמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה מנין למותר פסח שקרב שלמים שנאמר (דברים טז) וזבחת פסח לה' אלהיך צאן ובקר
1.

(Rav Nachman): Mosar Pesach is offered like a Shelamim - "v'Zavachta Pesach...Tzon u'Vakar";

והלא אין פסח בא אלא מן הכבשים ומן העזים
i.

Question: Korban Pesach cannot be Bakar (cattle).It must be a lamb or kid (goat)!

מכאן למותר הפסח שיהא לדבר הבא מן הצאן ומן הבקר ומאי ניהו שלמים
ii.

Answer: Rather, it teaches that Mosar Pesach becomes a Korban that can be (any, i.e. male or female) cattle or flock, i.e. Shelamim.

אלא אמר רב ספרא וזבחת פסח לכדרב נחמן
(i)

Answer #2 (Rav Safra): Rather, "v'Zavachta Pesach..." teaches Rav Nachman's law;

שמור את חדש האביב למצוה בשינוי קודש
1.

"Shamor... v'Asisa Pesach" - forbids Shinuy Kodesh l'Chatchilah;

ואמרת זבח פסח בשינוי בעלים למצוה
2.

"Va'Amartem Zevach Pesach" forbids Shinuy Ba'alim l'Chatchilah;

הוא לעכב בין הכא והכא
3.

"Hu" disqualifies the Korban in either case (Shinuy Kodesh or Ba'alim).

ואשכחן זביחה שאר עבודות מנלן
(j)

Question: This teaches about a Shinuy in Shechitah. What is the source for Shinuy in the other Avodos?

הואיל וגלי גלי
(k)

Answer #1: Since the Torah taught about Shechitah, we say that the same applies to the other Avodos.

רב אשי אמר הואיל וגלי גלי לא אמרינן
(l)

Objection: (Rav Ashi): We do not say this!

אלא [עבודות] מנלן דכתיב (ויקרא ז) זאת התורה לעולה ולמנחה וגו'
(m)

Answer #2 (Rav Ashi): Rather, we learn from "Zos ha'Torah la'Olah... (ul'Zevach ha'Shelamim)";

ותניא (ויקרא ז) ביום צותו את בני ישראל להקריב את קרבניהם זה בכור ומעשר ופסח
1.

(Beraisa): "B'Yom Tzavoso... Korbeneihem" (the verse after Zos ha'Torah) comes to include Bechor, Ma'aser and Pesach.

הקישו הכתוב לשלמים מה שלמים בין שינוי קודש בין שינוי בעלים בעינן למצוה אף כל בין שינוי קודש בין שינוי בעלים למצוה
2.

The Torah equates Pesach to Shelamim. Just like Shinuy Kodesh and Ba'alim are forbidden in Shelamim, also in Pesach;

וכשלמים מה שלמים בין זביחה בין שאר עבודות לא חלקת בהן למצוה אף פסח לא תחלוק בו בין זביחה לשאר עבודות לעכב
3.

Just all Avodos of Shelamim are the same regarding Shinuy (it is forbidden l'Chatchilah), all Avodos are the same regarding Pesach (Shinuy disqualifies).

<משום שנאמר הוא בזביחה אינו אלא לעכב> אלא הוא למה לי
(n)

Question: If so, what do we learn from "Hu"?

כדתניא נאמר בפסח הוא בשחיטה לעכב
(o)

Answer (Beraisa): It says "Hu" regarding the Shechitah of Pesach to disqualify it (if it was Lo Lishmah);

אבל אשם לא נאמר בו הוא אלא לאחר הקטרת אימורין
1.

Regarding Asham, it says "Hu" only after the Eimurim are burned,

והוא עצמו שלא הוקטרו אימוריו כשר:
i.

(A Korban is not Pasul if the Eimurim are burned Lo Lishmah.) Even if they are not burned at all, the Korban is Kosher!