1)

DO HEIRS ACQUIRE A KORBAN?

מתקיף לה רב יעקב מנהר פקוד אלא מעתה גבי מעשר דכתיב (ויקרא כז) ואם גאל יגאל לרבות את היורש
(a)

Question (R. Yakov of Nehar Pekod): It says about Ma'aser Sheni "v'Im Ga'ol Yig'al", to include an heir (he can redeem Ma'aser that he inherited, and he adds a fifth).

הכי נמי אחד גואל ואין שנים גואלין
1.

Will we likewise expound that one heir can redeem, but two heirs cannot?!

שאני מעשר דגבי אבוהון נמי איתיה בשותפות
(b)

Answer: Ma'aser Sheni is different, for their father himself could have redeemed it if he jointly owned it with a partner (but partners cannot make Temurah).

אמר ליה רב אסי לרב אשי ומינה
(c)

Question (Rav Asi): Temurah proves that heirs acquire a Korban!

אי אמרת בשלמא קניא להו היינו דחד מיהא מימר
1.

If they acquire, we understand why an heir can make Temurah;

אלא אי אמרת לא קניא להו היכי מימר
2.

If they do not acquire, why can an heir make Temurah?

והאמר רבי אבהו אמר ר' יוחנן המקדיש מוסיף חומש
i.

(R. Yochanan): If the one who was Makdish an animal (even if it was to fulfill someone else's obligation) redeems it (after it became blemished), he adds a fifth;

ומתכפר עושה תמורה
ii.

Only the one who will get Kaparah from a Korban can make Temurah from it (but this is forbidden);

והתורם משלו על של חבירו טובת הנאה שלו
iii.

If Reuven makes his produce Terumah to exempt Shimon's Tevel, Reuven has Tovas Hana'ah (he gives the Terumah to whichever Kohen he wants).

מקיבעא לא מכפרא מקופיא מכפרא:
(d)

Answer (Rav Ashi): No. Heirs get only a faint Kaparah from a Korban that they inherited (and this is enough to enable them to make Temurah).

2)

KAPARAH OF A KORBAN BROUGHT SHE'LO LISHMAH

איבעיא להו כיפרו על מה שבאו או לא כיפרו
(a)

Question: If a Korban was slaughtered Lo Lishmah, does it atone?

אמר רב ששת בריה דרב אידי מסתברא דלא כיפרו דאי סלקא דעתך כיפרו שני למה הוא בא
(b)

Answer (Rav Shisha brei d'Rav Idi): Presumably, it does not atone. If it does, why must he bring a second Korban?

ואלא מאי לא כיפרו למה הוא קרב
(c)

Objection: If it does not atone, why do we throw the blood?

אמר רב אשי רב שישא בריה דרב אידי הכי קא קשיא ליה אי אמרת בשלמא לא כיפרו שלא לשמו מכח לשמו קאתי ושני למה הוא בא לכפר
(d)

Correction (Rav Ashi): Rav Shisha asked the following. Granted, if it does not atone, we do Zerikah because it was originally Lishmah (i.e. when it was made Hekdesh), and we need a second Korban to atone;

אלא אי אמרת כיפרו שני למה הוא בא:
1.

However, if it atones, why do we need a second Korban? (Note: what was understood in the corrected version (we do Zerikah because it was originally Lishmah) could have answered the objection in the initial version. Presumably, we rejected the first version because in it, Rav Shisha never addressed how to answer an obvious objection.)

3)

FOR WHICH TRANSGRESSIONS DO KORBANOS ATONE?

איבעיא להו אעשה דלאחר הפרשה מכפרא או לא מכפרא
(a)

Question: (An Olah atones for certain transgressions, e.g. Bitul Aseh). Does an Olah atone for transgressions done after it was Hukdash?

מי אמרינן מידי דהוה אחטאת מה חטאת דקודם הפרשה אין דלאחר הפרשה לא אף הכא נמי דקודם הפרשה אין לאחר הפרשה לא
1.

Is it like a Chatas, which atones only for transgressions before it was Hukdash?

או דלמא לא דמיא לחטאת דחטאת על כל חטא וחטא בעי לאיתויי חדא חטאת והכא כיון דאיכא כמה עשה גביה מכפרא אעשה דלאחר הפרשה נמי מכפרא
2.

Or, perhaps it is different, for one Chatas can only atone for one transgression, but one Olah can atone for many?

תא שמע (ויקרא א) וסמך ונרצה וכי סמיכה מכפרת והלא אין כפרה אלא בדם שנאמר (ויקרא יז) כי הדם הוא בנפש יכפר
(b)

Answer #1 (Beraisa) Question: (Regarding an Olah it says) "v'Samach... v'Nirtzah" - Semichah does not atone, Zerikah does - "Ki ha'Dam Hu ba'Nefesh Yechaper"!

אלא מה תלמוד לומר וסמך ונרצה לכפר שאם עשאה לסמיכה שירי מצוה מעלה עליו הכתוב כאילו לא כיפר וכיפר
1.

Answer: "V'Samach... v'Nirtzah" teaches that if he treated Semichah like a remnant of the Mitzvah (i.e. omitted it), the Torah considers it as if he nevertheless atoned.

מאי לאו דכיפר עשה דקודם הפרשה לא כיפר אעשה דסמיכה דהוה ליה עשה דלאחר הפרשה
2.

Suggestion: This means that it atones for Mitzvos Aseh (that he failed to do) before he was Makdish it, but not for (omitting) Semichah, which was after the Hekdesh.

אמר רבא עשה דסמיכה קאמרת שאני התם דכל כמה דלא שחיט בעמוד וסמוך קאי
(c)

Rejection (Rava): This does not answer our question. It does not atone for Semichah because Semichah could have been done until Shechitah;

אימת קא הוי עשה לאחר שחיטה לאחר שחיטה לא קא מיבעיא לן
1.

He does not transgress until Shechitah. It is no Chidush that a Korban does not atone for transgressions after Shechitah.

א"ל רב הונא בר יהודה לרבא אימא כיפר גברא (דף ו,ב) לא כיפר קמי שמיא
(d)

Question (Rav Huna bar Yehudah): Perhaps he gets full Kaparah, but the Mitzvah was not done properly!

6b----------------------------------------6b
מי לא תנן (ויקרא יד) והנותר בשמן אשר על כף וגו' לכפר עליו לפני ה' אם נתן כיפר ואם לא נתן לא כיפר דברי ר"ע
1.

(Mishnah - R. Akiva): "Veha'Nosar Min ha'Shemen (will be put on the Metzora's head)... Lechaper Alav" - if he put it, he atoned. If not, he did not atone.

ר' יוחנן [בן נורי] אומר שירי מצוה הן בין ניתן בין שלא ניתן כיפר ומעלין עליו כאילו לא כיפר
2.

R. Yochanan ben Nuri says, this is a remnant of a Mitzvah. Whether or not he put it he atoned, but the Torah considers it as if he did not atone.

מאי כאילו לא כיפר
3.

Question: What does it mean 'as if he did not atone'?

אילימא דמבעי לאיתויי קרבן אחרינא
i.

Suggestion: He must bring another Korban.

האמרת בין ניתן בין לא ניתן כיפר
ii.

Rejection: He said that whether or not he put, he atoned!

אלא כיפר גברא לא כיפר קמי שמיא
4.

Answer #1: Rather, he gets full Kaparah, but the Mitzvah was not done properly.

הכא נמי כיפר כו'
5.

Summation of question: Likewise, one who omitted Semichah gets full Kaparah, but the Mitzvah was not done properly!

התם נמי כיפר מתן בהונות לא כיפר מתנות הראש
(e)

Answer (and Answer #2 to Question d:3): No, he (Tosfos - properly) fulfilled the Mitzvah of putting the oil on the Behonos (ear, thumb and toe), but he did not (Tosfos - properly) fulfill the Mitzvah of putting the oil on the head.

ת"ש ר' שמעון אומר כבשי עצרת למה הן באין
(f)

Answer #2 (to Question (a) - Beraisa - R. Shimon) Question: Why does the Tzibur bring special sheep on Shavu'os?

כבשי עצרת שלמים נינהו
1.

Interjection: Those are Shelamim of the Tzibur! (They permit bringing new grain in the Mikdash. The one who interjected knew that in the Seifa, R. Shimon says that they atone for Tum'ah.)

אלא שעירי עצרת למה הן באין
2.

Correction - Question: Why does the Tzibur bring (two) goats (Chata'os) on Shavu'os?

על טומאת מקדש וקדשיו
3.

Answer: They atone for Tamei people who entered the Mikdash or ate Kodshim.

נזרק דמו של ראשון שני למה קרב
4.

Question: Why is the second needed?

על טומאה שאורעה בין זה לזה
5.

Answer: The second atones for Tum'ah after the first was offered.

אמור מעתה ראויין היו ישראל להקריב קרבנותיהן בכל עת ובכל שעה אלא שחיסך הכתוב
i.

This shows that it is proper for Yisrael to constantly bring Korbanos (to bring immediate Kaparah for transgressions). We do not, for the Torah does not impose too great an obligation.

והא הכא דעשה דלאחר הפרשה וקא מכפרא
6.

Summation of answer: The second atones for Tum'ah after the first was offered, which was after the second was Hukdash!

אי דאפרשינהו בבת אחת הכי נמי
(g)

Rejection: Indeed, if the second was Hukdash before the first was offered, we would not throw its blood (for it would not atone for anything)!

הכא במאי עסקינן דאפרשינהו בזה אחר זה
1.

However, the case is, the second was Hukdash after the first was offered.

וליקו ולימא ליה לקרא דכי כתיבא בזה אחר זה כתיבא
(h)

Objection: It is unreasonable to say that the Torah commands to be Makdish the second after the first was offered!

אמר רב פפא קרבנות צבור קאמרת שאני קרבנות צבור דלב בית דין קמתנה עליהן
(i)

Answer (Rav Papa): Korbanos Tzibur are made Hekdesh on condition. (Rashi - it is as if the second were Hukdash just before its Shechitah, in order that it can atone for Tum'ah in between);

כדרב יהודה אמר שמואל דאמר רב יהודה אמר שמואל קרבנות צבור סכין מושכתן למה שהן
1.

Version #1 - Rashi [The following does not belong in our text, only in Shevu'os - (Shmuel): If a Korban Tzibur is not needed for what it was Hukdash (e.g. a Tamid that will not be needed this year) and was slaughtered Stam, it is Kosher for what it was destined to become (in this case, Kitz ha'Mizbe'ach).]

2.

Version #2 - Tosfos - (Shmuel): Gizbarim buy Korbanos Tzibur on condition that they are not Hukdash for any particular Korban until they are slaughtered. (At that moment, they become Hukdash for the particular Korban needed.)

אמר ליה רב יוסף בריה דרב שמואל לרב פפא ומי אית ליה לרבי שמעון לב בית דין מתנה עליהן
(j)

Rejection (Rav Yosef brei d'Rav Shmuel): R. Shimon does not say that Gizbarim buy Korbanos Tzibur on condition!

והאמר רב אידי בר אבין אמר רב עמרם אמר רבי יצחק אמר רבי יוחנן תמידין שלא הוצרכו לצבור (דף ז,א) לדברי ר' שמעון אין נפדין תמימים לדברי חכמים נפדין תמימין
1.

(Rav Idi bar Avin): According to R. Shimon, Temidim that will not be needed this year can be redeemed (in order to buy them back with next year's Shekalim to use for Temidim of next year) only with a blemish. Chachamim hold that they can be redeemed without a blemish!