1)

PROPER ATTIRE FOR A PAYIS (cont'd)

אמר רב נחמן מנא אמינא לה
(a)

R. Nachman reported his source that the Payis is done in Bigdei Chol.

דתנן מסרון לחזנין והיו מפשיטין אותן את בגדיהן ולא היו מניחין עליהן אלא מכנסים בלבד
1.

The Mishnah teaches that the attendants removed all but the Michnasayim of the Koh anim.

(דף כה,א) מאי לאו באותן שזכו לפייס
2.

We assume that these Kohanim are the ones who won.

3.

The changing, then, is into Bigdei Kodesh, from Bigdei Chol!

אמר רב הונא בר יהודה אמר רב ששת לא באותן שלא זכו לפייס
4.

(R. Sheishes): No, the attendants removed the garments of those who lost.

הכי נמי מסתברא דאי ס"ד באותן שזכו לפייס לא היו מניחין עליהן אלא מכנסים בלבד
i.

This is supported by the fact that they left on the Michnasayim, which must be the first garments to be donned.

והתניא מניין שלא יהא דבר קודם למכנסים תלמוד לומר (ויקרא טז) ומכנסי בד יהיו על בשרו
ii.

If we were speaking of the winning Kohanim, then the Michnasayim would then be donned last.

ואידך הא ל"ק הכי קתני עד שעודן עליהן בגדי חול מלבישין אותן מכנסי קדש והיו מפשיטין אותן בגדי חול ולא היו מניחין אלא מכנסים בלבד
5.

(R. Nachman): No, the attendants put Michnesei Kodesh on the winners first, then removed the rest of their Bigdei Chol, leaving them with Michnasayim.

אמר רב ששת מנא אמינא לה
(b)

R. Sheishes reported his source that the Payis is done in Bigdei Kodesh.

דתניא לשכת הגזית כמין בסילקי גדולה היתה פייס במזרחה וזקן יושב במערבה והכהנים מוקפין ועומדין כמין <בכוליאר> [כוכליאר] והממונה בא ונוטל מצנפת מראשו של אחד מהן ויודעין שממנו פייס מתחיל ואי סלקא דעתך בבגדי חול מצנפת בבגדי חול מי איכא
1.

The Beraisa teaches that the overseer of the lottery removed the Mitznefes from the head of the starting Kohen, a garment only appearing in Bigdei Kodesh!

אין כדתני רב יהודה ואיתימא רב שמואל בר יהודה כהן שעשתה לו אמו כתונת עובד בה עבודת יחיד
2.

Yes, there were Kohanim who wore a Mitznefes Chol.

2)

THE LISHKAS HAGAZIS

אמר אביי שמע מינה לשכת הגזית חציה בקדש וחציה בחול ושמע מינה שני פתחים היו לה אחד פתוח בקדש ואחד פתוח בחול
(a)

(Abaye): The Lishkas ha'Gazis must have been half in Kodesh and half in Chol.

דאי סלקא דעתך כולה בקדש זקן יושב במערבה והאמר מר אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד
1.

The sitting elder indicates that there must have been a part in Chol.

ואי סלקא דעתך כולה בחול פייס במזרחה והא בעינן (תהילים נה) בבית אלהים נהלך ברגש וליכא אלא שמע מינה חציה בקדש וחציה בחול
2.

The Pasuk "be'Vais Elokim... " indicates that the Payis must have been in Kodesh.

ואי סלקא דעתך פתח אחד יש לה ופתוח לקודש
(b)

Also, it must have had an entrance to both Kodesh and Chol.

זקן יושב במערבה והתנן הלשכות הבנויות בחול ופתוחות לקדש תוכן קודש
1.

Since its entrance determines the status of the room, it must have had an entrance to Chol, since he sat.

ואי סלקא דעתך פתוח לחול פייס במזרחה והתנן בנויות בקדש ופתוחות לחול תוכן חול אלא לאו ש"מ שני פתחים היו לה אחד פתוח בקדש ואחד פתוח לחול:
2.

The Payis indicates that it had an entrance to Kodesh.

3)

MISHNAH: THE SECOND PAYIS

הפייס השני מי שוחט מי זורק מי מדשן מזבח הפנימי ומי מדשן את המנורה ומי מעלה אברים לכבש הראש והרגל ושתי הידים העוקץ והרגל והחזה והגרה ושתי הדפנות והקרבים והסלת והחביתין והיין שלשה עשר כהנים זכו בו
(a)

The Mishnah lists the 13 tasks which the second lottery assigned.

אמר בן עזאי לפני ר' עקיבא משום ר' יהושע דרך הלוכו היה קרב:
(b)

Ben Azai (citing R. Yehoshua) argues over the order in which the parts of the Tamid were brought onto the Kevesh.

4)

A PAYIS FOR EACH TASK, OR A COLLECTIVE PAYIS

איבעיא להו כשהן מפייסין לעבודה אחת מפייסין או דילמא לכל עבודה ועבודה הן מפייסין
(a)

Question: Was a Payis conducted for each of the 13 tasks, or was one Payis conducted and the tasks were automatically assigned from that one?

תא שמע ארבע פייסות היו שם ואי סלקא דעתך לכל עבודה הן מפייסין טובא הוו
(b)

Answer: We have been taught that there were a total of four.

אמר רב נחמן בר יצחק הכי קאמר ארבע פעמים נכנסין להפיס ולכל חדא וחדא היו בה טובא פייסות
1.

No, that they entered four times for Paysos (but perhaps they had many Paysos once they entered).

25b----------------------------------------25b
(דף כה,ב) תא שמע רבי יהודה אומר לא היה פייס למחתה אלא כהן שזכה בקטרת אומר לזה שעמו זכה עמי במחתה
2.

From the Beraisa regarding the Ketores and Machtah in the third Payis we see that there were only four, and the other tasks were automatically assigned to the Kohen to his right.

שאני מחתה וקטרת דחדא עבודה היא
3.

No, that was unique to the Ketores and Machtah (but our 13 would involve separate Paysos).

איכא דאמרי דוקא מחתה וקטרת דחדא עבודה היא אבל שאר עבודות בעי פייס
4.

Alternately, the sequence began with the inference that other Avodos (than Ketores and Machtah) required a separate Payis, since these were singled out

מחתה אצטריכא ליה סלקא דעתך אמינא הואיל ולא שכיחא ומעתרא נתקין לה פייס בפני עצמה קמ"ל
5.

No, they were singled out because we might have (incorrectly) made two Paysos for them.

ת"ש דתני ר' חייא לא לכל עבודה ועבודה מפייסין אלא כהן שזכה בתמיד שנים עשר אחיו הכהנים נמשכין עמו שמע מינה:
6.

In the end, a clear Beraisa teaches that the other 12 assignments were automatic after the first Payis.

5)

WHO DOES THE KABALAH?

פייס השני וכו': איבעיא להו מי מקבל שוחט מקבל
(a)

Question: Is the Shochet also the Mekabel, or is the Zorek?

דאי אמרת זורק מקבל אגב חביבותיה לא מקבל ליה לכוליה דם
1.

The Zorek might rush the Kabalah.

או דילמא זורק מקבל דאי אמרת שוחט מקבל זימנין דשחיט זר
2.

The Shochet might be a Zar.

ת"ש בן קטין עשה י"ב דד לכיור כדי שיהיו י"ב אחיו הכהנים העסוקין בתמיד מקדשין ידיהן ורגליהן בבת אחת ואי סלקא דעתך שוחט מקבל תליסר הוי אלא לאו ש"מ זורק מקבל שמע מינה אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי אף אנן נמי תנינא שחט השוחט וקבל המקבל ובא לו לזרוק שמע מינה:
(b)

Answer: The 12 spigots of Ben Katin teach us that it is the Zorek who is the Mekabel (R. Acha cites a supporting Beraisa).

6)

DIFFERING ORDERS FOR HAKRAVAS HATAMID

אמר בן עזאי לפני רבי עקיבא וכו': ת"ר כיצד דרך הלוכו הראש והרגל החזה והגרה ושתי ידים ושתי דפנות העוקץ והרגל
(a)

The Tana Kama teaches the order of its Hiluch (cited by Ben Azai in the name of R. Yehoshua).

ר' יוסי אומר דרך הפשטו היה קרב כיצד דרך הפשטו הראש והרגל העוקץ והרגל ושתי דפנות ושתי הידים החזה והגרה
(b)

R. Yosi teaches the order of its Hefshet.

ר"ע אומר דרך ניתוחו היה קרב כיצד דרך ניתוחו הראש והרגל ושתי ידים החזה והגרה ושתי דפנות והעוקץ והרגל
(c)

R. Akiva teaches the order of the Nituach.

רבי יוסי הגלילי אומר דרך עילויו היה קרב כיצד דרך עילויו הראש והרגל החזה והגרה ושתי הדפנות והעוקץ והרגל ושתי הידים
(d)

R. Yosi ha'Gelili teaches the order of its Ilui.

והכתיב (יחזקאל כד) כל נתח טוב ירך וכתף
1.

Question: But from the Pasuk we learn that the Yerech is more valuable than the Kasef?!

ההיא בכחושה
2.

Answer: That speaks of a lean animal.

אמר רבא בין תנא דידן ובין ר' יוסי בתר עילויא דבשרא אזלינן מר אזיל בתר איברא דבישרא ומר אזיל בתר שמנא דבישרא
(e)

(Rava): The Tana Kama and R. Yosi ha'Gelili agree regarding the priority of value, and only argue as to whether size (Tana Kama) or fat (R. Yosi ha'Gelili) is valued more.

מ"ט סלקא רגל בהדי רישא
(f)

Question: Why do all the Tanaim agree that the right hind leg goes together with the head.

משום דרישא נפישי ביה עצמות קרבא רגל בהדיה
(g)

Answer: It, like the head, has many bones.

דכולי עלמא מיהת ראש קרב ברישא מנא לן
(h)

Question: What is the source that the head is first?

דתניא מניין לראש ופדר שקודמין לכל האברים ת"ל (ויקרא א) את ראשו ואת פדרו וערך
(i)

Answer: The Pasuk puts the Rosh and Pader first to "ve'Arach".

ואידך פדר אחרינא למאי אתא
(j)

Question: Why does Pader need to be singled out?

לכדתניא כיצד היה עושה נותן את הפדר אבית השחיטה ומעלהו וזה הוא דרך כבוד של מעלה:
(k)

Answer: It was placed over the Beis ha'Shechitah for Kavod.