1)

THE QUANTITY OF TERUMAS HADESHEN

בעי ר' אבין תרומת הדשן בכמה
(a)

Question: How much Deshen must be removed?

מתרומת מעשר ילפינן לה
1.

If we apply Terumas Ma'aser, it would be a tenth.

או מתרומת מדין ילפינן לה
2.

If we apply Terumas Midyan, it would be 1/500th.

תא שמע דתני ר' חייא נאמר כאן (ויקרא ו) והרים ונאמר להלן (ויקרא ו) והרים מה להלן בקומצו אף כאן בקומצו
(b)

Answer: From Korban Minchah we learn that it is a Kometz.

2)

A ZAR IS CHAYAV MISAH FOR THE FOLLOWING

אמר רב ארבע עבודות זר חייב עליהן מיתה זריקה והקטרה וניסוך המים וניסוך היין ולוי אמר אף תרומת הדשן וכן תני לוי במתניתיה אף תרומת הדשן
(a)

There is a Machlokes whether Terumas ha'Deshen is (Levi) or is not (Rav) one of the Avodos for which a Zar is Chayav Misah.

מאי טעמא דרב
(b)

Question: What are Rav's sources?

דכתיב (במדבר יח) ואתה ובניך אתך תשמרו את כהונתכם לכל דבר המזבח ולמבית לפרוכת ועבדתם עבודת מתנה אתן את כהונתכם והזר הקרב יומת עבודת מתנה ולא עבודת סילוק ועבדתם עבודה תמה ולא עבודה שיש אחריה עבודה
(c)

Answer: Avodas Matanah (not Avodas Siluk); also, Avodah Tamah (no Avodah following it).

ולוי
(d)

Question: What is Levi's source?

רבי רחמנא לכל דבר המזבח
(e)

Answer: The Torah has included Avodas Siluk ["le'Chol D'var HaMizbe'ach"].

ורב ההוא לאתויי שבע הזאות שבפנים ושבמצורע
1.

Rav uses this Pasuk to include sprinklings.

ולוי נפקא ליה מדבר וכל דבר
2.

Levi learns the sprinklings from "D'var" and "Kol D'var".

ורב דבר וכל דבר לא דריש
3.

Rav does not see the significance of these words.

ואימא לכל דבר המזבח כלל עבודת מתנה פרט כלל ופרט אין בכלל אלא מה שבפרט עבודת מתנה אין עבודת סילוק לא
(f)

Question: Maybe there is a Klal ("le'Chol D'var") U'frat ("Avodas Matanah") here to exclude Avodas Siluk?

24b----------------------------------------24b
אמר קרא (דף כד,ב) ולמבית לפרוכת ועבדתם
(g)

Answer: The Klal U'frat is interrupted by intervening words.

אל מבית לפרוכת הוא דעבודת מתנה ולא עבודת סילוק
1.

The restriction of Avodas Siluk (not being Chayav) only applied to the Avodah within the Paroches.

הא בחוץ אפילו עבודת סילוק
2.

Outside the Paroches, a Zar is Chayav for Avodas Siluk.

אי הכי ועבדתם נמי אל מבית לפרוכת הוא דעבודה תמה ולא עבודה שיש אחריה עבודה הא בחוץ אפילו עבודה שיש אחריה עבודה
(h)

Question: Perhaps Avodah Tamah also only applies within?

ועבדתם הדר ערביה קרא
(i)

Answer: The Vav of "va'Avadtam" connects it to "le'Chol D'var".

3)

AVODAS SILUK IN THE HEICHAL

בעי רבא עבודת סילוק בהיכל מהו לפנים מדמינן ליה או לחוץ מדמינן ליה
(a)

Question (Rava): What is the status of Avodas Siluk in the Heichal (is it like within or without)?

הדר פשטא מבית ולמבית
(b)

Answer: "u'le'mi'Beis" comes to include the Heichal.

אלא מעתה זר שסידר את השלחן ליחייב
(c)

Question: Then a Zar who places the Lechem ha'Panim (in the Heichal) should be Chayav (and included in the list of Rav)?

איכא סידור בזיכין
(d)

Answer: It is not Avodah Tamah (there is Bazichin after).

סידר בזיכין ליחייב
(e)

Question: Then a Zar should be Chayav for Sidur Bazichin?

איכא סילוק והקטרה
(f)

Answer: There is still Siluk Bazichin and Haktarah.

זר שסידר את המנורה ליחייב
(g)

Question: A Zar who cleans out the Menorah should be Chayav?

איכא נתינת פתילה
(h)

Answer: It is followed by the placement of the Pesilim.

נתן פתילה ליחייב
(i)

Question: Then placing the Pesilim should be Mechayev?!

איכא נתינת שמן
(j)

Answer: There is still the pouring of the oil.

נתן שמן ליחייב
(k)

Question: The Zar should be Chayav for pouring the oil?

איכא הדלקה
(l)

Answer: There is still the lighting.

הדליק ליחייב
(m)

Question: The Zar should be Chayav for the lighting?

הדלקה לאו עבודה היא
(n)

Answer: Hadlakah is not an Avodah.

ולא והתניא (ויקרא א) ונתנו בני אהרן הכהן אש על המזבח וערכו עצים על האש לימד על הצתת אליתא שלא תהא אלא בכהן כשר ובכלי שרת
(o)

Question: But the Beraisa teaches that igniting the Alisa is an Avodah?!

הצתת אליתא עבודה היא הדלקה לאו עבודה היא
(p)

Answer: Igniting the Alisa is an Avodah; Hadlakah is not.

4)

A ZAR AND SIDUR HAMA'ARACHAH

אלא מעתה זר שסידר את המערכה ליחייב
(a)

Question: A Zar should be Chayav for Sidur ha'Ma'arachah?

איכא סידור שני גזירי עצים
(b)

Answer: There is still the Sidur of the Eitzim.

סידר שני גזירין ליחייב
(c)

Question: Then he should be Chayav for Sidur Eitzim?

איכא סידור אברים
(d)

Answer: There is still Sidur Eivarim (which is listed).

והא אמר רב אסי אמר רבי יוחנן זר שסידר שני גזירי עצים חייב
(e)

Question: But R. Yochanan taught that a Zar would be Chayav for Sidur Eitzim?

בהא פליגי מר סבר עבודה תמה היא ומר סבר לאו עבודה תמה היא
(f)

Answer: Their Machlokes is whether the Sidur Eitzim is the conclusion of the Avodah (R. Yochanan) or the Sidur Eivarim (Rav).

תניא כוותיה דרב תניא כוותיה דלוי תניא כוותיה דרב עבודות שזר חייב עליהם מיתה זריקת דם בין לפנים בין לפני ולפנים והמזה בחטאת העוף והממצה והמקטיר בעולת העוף והמנסך שלשה לוגין מים ושלשה לוגין יין תניא כוותיה דלוי עבודות שזר חייב עליהן מיתה המרים את הדשן ושבע הזאות שבפנים ושבמצורע והמעלה על גבי המזבח בין דבר כשר בין דבר פסול
(g)

There are Beraisos to support both Rav and Levi (as cited).

5)

FOUR PAYSOS

למה מפיסין
(a)

Question: Why do the Paysos?

למה מפיסין כדאמרן
(b)

Answer: The Mishnah is explicit about the reasons!!

אלא למה מפיסין וחוזרין ומפיסין
(c)

Question: Why do we not do the Paysos one after the other?

אמר רבי יוחנן כדי להרגיש כל העזרה שנאמר (תהילים נה) אשר יחדיו נמתיק סוד בבית אלהים נהלך ברגש
(d)

Answer: To increase the frequency of tumult in the Azarah.

6)

PROPER ATTIRE FOR A PAYIS

במה מפיסין
(a)

Question: What garments are worn to attend the Payis?

רב נחמן אמר בבגדי חול ורב ששת אמר בבגדי קדש
(b)

Answer: It is a Machlokes whether they wear Bigdei Chol (R. Nachman) or Bigdei Kodesh (R. Sheishes).

רב נחמן אמר בבגדי חול דאי אמרת בבגדי קדש איכא בעלי זרועות דחמסי ועבדי
1.

R. Nachman is concerned for losers who might change into Bigdei Kodesh and usurp the jobs they lost.

רב ששת אמר בבגדי קדש דאי אמרת בבגדי חול אגב חביבותיה מיקרו ועבדי
2.

R. Sheishes is concerned about excited winners who would jump ahead to do the Avodah before changing garments.