1)

THE REVENGE OF THE TALMID CHACHAM

ואמר רבי יוחנן משום ר' שמעון בן יהוצדק כל תלמיד חכם (דף כג,א) שאינו נוקם ונוטר כנחש אינו תלמיד חכם
(a)

A Talmid Chacham must take revenge and bear a grudge like a snake.

והכתיב לא תקום ולא תטור
(b)

Question: But what of the Torah prohibition?!

ההוא בממון הוא דכתיב דתניא איזו היא נקימה ואיזו היא נטירה נקימה אמר לו השאילני מגלך אמר לו לאו למחר אמר לו הוא השאילני קרדומך אמר לו איני משאילך כדרך שלא השאלתני זו היא נקימה ואיזו היא נטירה א"ל השאילני קרדומך אמר ליה לא למחר א"ל השאילני חלוקך אמר לו הילך איני כמותך שלא השאלתני זו היא נטירה
(c)

Answer: That is speaking in money matters (as the examples of Nekimah and Netirah indicate).

וצערא דגופא לא והא תניא הנעלבין ואינן עולבין שומעין חרפתן ואינן משיבין עושין מאהבה ושמחין ביסורין עליהן הכתוב אומר (שופטים ה) ואוהביו כצאת השמש בגבורתו
(d)

Question: But the Beraisa speaks of letting go of vengeful thoughts even in personal (non-financial) matters?!

לעולם דנקיט ליה בליביה
(e)

Answer: The Talmid Chacham is permitted to bear it (only) in his heart.

והאמר רבא כל המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו
(f)

Question: But Rava taught that it is praiseworthy to overlook even such slights!?

דמפייסו ליה ומפייס:
(g)

Answer: That speaks of his willingness to forgive when approached.

2)

PUTTING OUT FINGERS IN THE PAYIS

ומה הן מוציאין אחת או שתים וכו': השתא שתים מוציאין אחת מבעיא
(a)

Question: If two fingers are permitted, then certainly one!?

אמר רב חסדא לא קשיא כאן בבריא כאן בחולה והתניא אחת מוציאין שתים אין מוציאין במה דברים אמורים בבריא אבל בחולה אפילו שתים מוציאין
(b)

Answer (Rav Chisda): One speaks of a healthy Kohen (only permitted to put out one) and the other of an ill Kohen (does not have the dexterity to put out one) as we learn in the Beraisa.

והיחידין מוציאין שתים ואין מונין להן אלא אחת
(c)

We count the two fingers of the ill Kohen as one.

ואין מונין לו אלא אחת והתניא אין מוציאין לא שליש ולא גודל מפני הרמאים ואם הוציא שליש מונין לו גודל אין מונין לו ולא עוד [אלא] שלוקה מן הממונה בפקיע
(d)

Question: But the Beraisa implies that we count it as two (while the one who puts out a thumb is not counted as two, but is rather struck with a Pakia)?

מאי מונין לו נמי אחת
(e)

Answer: It means we count the ill Kohen as one, and we do not count the thumb-user at all.

מאי פקיע
(f)

Question: What is a Pakia?

אמר רב מדרא
(g)

Answer (Rav): Midra.

מאי מדרא
(h)

Question: What is a Midra?

אמר רב פפא מטרקא דטייעי דפסיק רישיה
(i)

Answer (R. Papa): It is a whip with strands at the end.

אמר אביי מריש הוה אמינא הא דתנן בן ביבאי ממונה על הפקיע אמינא פתילתא כדתנן מבלאי מכנסי הכהנים ומהמייניהן מהן היו מפקיעין ובהן היו מדליקין כיון דשמענא להא דתניא ולא עוד אלא שלוקה מן הממונה בפקיע אמינא מאי פקיע נגדא:
(j)

(Abaye): I used to think that Ben Bibai was in charge of wicks (Pakia), but now I see that it means the whip.

3)

TRAGEDY ON THE KEVESH

מעשה שהיו שניהן שוין ורצין ועולין בכבש: ת"ר מעשה בשני כהנים שהיו שניהן שוין ורצין ועולין בכבש קדם אחד מהן לתוך ארבע אמות של חבירו נטל סכין ותקע לו בלבו
(a)

There was a tragic incident wherein a Kohen stabbed the winner of a Kevesh-race.

עמד רבי צדוק על מעלות האולם ואמר אחינו בית ישראל שמעו הרי הוא אומר (דברים כא) כי ימצא חלל באדמה ויצאו זקניך ושופטיך אנו על מי להביא עגלה ערופה על העיר או על העזרות געו כל העם בבכיה
(b)

R. Tzadok brought the People to tears with his call regarding the Eglah Arufah.

בא אביו של תינוק ומצאו כשהוא מפרפר
(c)

The victim's father found his son still in his death throes:

אמר הרי הוא כפרתכם
1.

He said that the son is their atonement.

ועדיין בני מפרפר ולא נטמאה סכין
2.

He said that the knife could still be removed before becoming Tamei.

ללמדך שקשה עליהם טהרת כלים יותר משפיכות דמים וכן הוא אומר (מלכים ב כא) וגם דם נקי שפך מנשה [הרבה מאד] עד אשר מלא [את] ירושלים פה לפה
3.

This teaches the relative importance of Tum'ah and bloodshed in the eyes of the people (as in the Pasuk regarding the time of Menasheh).

הי מעשה קדים
(d)

Question: Which incident came first (this or the Mishnah)?

אילימא דשפיכות דמים השתא אשפיכות דמים לא תקינו פייסא אנשברה רגלו תקינו
1.

If it was this one, why didn't the Takanah follow?

אלא דנשברה רגלו קדים וכיון דתקינו פייסא ארבע אמות מאי עבידתייהו
2.

If it was the Mishnah, then how did this one happen?

אלא לעולם דשפיכות דמים קדים ומעיקרא סבור אקראי בעלמא הוא כיון דחזי אפילו ממילא אתו לידי סכנה תקינו רבנן פייסא
(e)

Answer: The murder came first, but was regarded as an isolated incident; while the Mishnah triggered the Takanah.

עמד רבי צדוק על מעלות האולם ואמר אחינו בית ישראל שמעו הרי הוא אומר כי ימצא חלל באדמה אנן על מי להביא על העיר או על העזרות וירושלים בת אתויי עגלה ערופה היא
(f)

Question: What Eglah Arufah did R. Tzadok refer to?

23b----------------------------------------23b
והתניא עשרה דברים נאמרו בירושלים וזו אחת מהן (דף כג,ב) אינה מביאה עגלה ערופה
1.

Among the ten qualities of Yerushalayim is that an Eglah Arufah is not brought from there.

ועוד (דברים כא) לא נודע מי הכהו כתיב והא נודע מי הכהו
2.

Also, an Eglah Arufah refers to an unsolved murder, not to this incident where the murderer is known?!

אלא כדי להרבות בבכיה
(g)

Answer: He was speaking to elicit the people's tears.

בא אביו של תינוק ומצאו כשהוא מפרפר אמר הרי הוא כפרתכם ועדיין בני קיים [כו'] ללמדך שקשה עליהם טהרת כלים יותר משפיכות דמים איבעיא להו שפיכות דמים הוא דזל אבל טהרת כלים כדקיימא קיימא או דילמא שפיכות דמים כדקיימא קיימא אבל טהרת כלים היא דחמירא
(h)

Question: Had bloodshed become worthless or had Taharas Keilim become precious?

ת"ש מדקא נסיב לה תלמודא וגם דם נקי שפך מנשה שמע מינה שפיכות דמים הוא דזל וטהרת כלים כדקיימא קיימא
(i)

Answer: Given the reference to Menasheh, we may conclude that bloodshed had lost significance.

4)

THE GARMENTS OF THE KOHEN

ת"ר (ויקרא ו) ופשט ולבש בגדים אחרים והוציא את הדשן
(a)

"Ufashat" indicates a change of garments as on Yom Kipur.

שומעני כדרך יום הכפורים שפושט בגדי קודש ולובש בגדי חול
(b)

In this case, a change to Chol garments.

תלמוד לומר ופשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים מקיש בגדים שלובש לבגדים שפושט מה להלן בגדי קודש אף כאן בגדי קודש
(c)

Acherim thus corrects this assumption, that the change is into Kadosh garments.

א"כ מה תלמוד לומר אחרים
(d)

Question: Then how are they 'Acherim' from the first set?

פחותין מהן
(e)

Answer: They are shabbier than the first, but still Kadosh.

רבי אליעזר אומר אחרים והוציא לימד על הכהנים בעלי מומין שכשרין להוציא הדשן
(f)

Answer (R. Eliezer): "Acherim" refers to the person, teaching that a Ba'al Mum may take out the Deshen (the Chachamim say that a Ba'al-Mum may not take out the Deshen).

אמר מר אחרים פחותין מהן כדתנא דבי רבי ישמעאל דתנא דבי רבי ישמעאל בגדים שבשל בהן קדרה לרבו לא ימזוג בהן כוס לרבו
(g)

Regarding the first answer, we were taught in a Beraisa that it is proper to change from the cooking to the serving garments, to thus honor the Master.

אמר ריש לקיש כמחלוקת בהוצאה כך מחלוקת בהרמה ורבי יוחנן אמר מחלוקת בהוצאה אבל בהרמה דברי הכל עבודה היא
(h)

There is a Machlokes if the dispute between R. Eliezer and Chachamim also applies to taking the Terumah (Resh Lakish) or is restricted to taking the Deshen out (R. Yochanan).

מאי טעמא דריש לקיש
(i)

Question: What is the rationale of Resh Lakish?

אמר לך אי ס"ד עבודה היא יש לך עבודה שכשירה בשני כלים
(j)

Answer: Terumas ha'Deshen must not be an Avodah, since the Torah speaks of its performance with two garments.

ור' יוחנן
(k)

Question: What will R. Yochanan do with this Pasuk?

גלי רחמנא בכתונת ומכנסים והוא הדין למצנפת ואבנט
(l)

Answer: The two garments infer the presence of all four.

ומאי שנא הני מדו בד
(m)

Question: Why, then, are these two singled out?

מדו כמדתו מכנסי בד לכדתניא מנין שלא יהא דבר קודם למכנסים שנאמר (ויקרא ו) ומכנסי בד ילבש על בשרו
(n)

Answer: "Mido" teaches that it must be a correct fit; "Michnesei Bad" teaches that they must be the first garments donned.

וריש לקיש
(o)

Question: Whence will Resh Lakish learn these Halachos?

מדו כמדתו מדאפקיה רחמנא בלשון מדו שלא יהא דבר קודם למכנסים מעל בשרו נפקא
(p)

Answer: "Mido" (versus Ketones) teaches the first; "Al Besaro" teaches the second.

נימא כתנאי
(q)

Question: Perhaps this Machlokes regarding the status of the Terumas ha'Deshen as an Avodah has a precedent between the Tanaim (R. Yehudah and R. Dosa)?!

על בשרו מה תלמוד לומר ילבש להביא מצנפת ואבנט להרמה דברי רבי יהודה
1.

R. Yehudah holds that "Yilbash" teaches that the four garments are required for Haramah.

רבי דוסא אומר לרבות בגדי כהן גדול ביום הכפורים שכשירין לכהן הדיוט
2.

R. Dosa holds that "Yilbash" the four garments of the Kohen Gadol may be used by a Kohen Hedyot.

אמר רבי שתי תשובות בדבר חדא דאבנטו של כהן גדול לא זה הוא אבנטו של כהן הדיוט
3.

Question #1: But the Avnet of a Kohen Gadol differs from that of a Kohen Hedyot?!

ועוד בגדים שנשתמשת בהן קדושה חמורה תשתמש בהן קדושה קלה
4.

Question #2: How can garments be used for a lesser Kedushah?!

אלא מה תלמוד לומר ילבש (דף כד,א) לרבות את השחקים
5.

Rather, Yilbash allows the use of worn (but not torn) garments.

(ויקרא טז) והניחם שם מלמד שטעונין גניזה
6.

The dispute over whether the Bigdei Kohen Gadol may be used by a Kohen Hedyot derives from "ve'Hinicham Sham", teaching that they must be placed in Genizah.

ר' דוסא אומר ראוין הן לכהן הדיוט ומה תלמוד לומר והניחם שם שלא ישתמש בהן יום הכפורים אחר
7.

R. Dosa holds that they may be used by a Kohen Hedyot and the Pasuk teaches that they may not be reused by the Kohen Gadol on a subsequent Yom Kipur.

מאי לאו בהא קא מיפלגי דמר סבר עבודה היא ומר סבר לאו עבודה היא
8.

Would it not, then, appear that R. Yehudah holds that Terumas ha'Deshen is Avodah, and R. Dosa holds it is not?

לא דכולי עלמא עבודה היא והכא בהא קא מיפלגי מר סבר צריכא קרא לרבויי ומר סבר לא צריכא קרא לרבויי
(r)

Answer: No, they may both hold that it is Avodah, but R. Yehudah holds that we need a Pasuk to add the Mitznefes and Avnet (to the two listed) while R. Dosa holds that we do not need a Pasuk to add them.