1)

MISHNAH: THE THIRD AND FOURTH PAYIS

הפייס השלישי חדשים לקטרת באו והפיסו
(a)

Those who had never performed the Ketores were invited to the third Payis.

והרביעי חדשים עם ישנים מי מעלה אברים מן הכבש למזבח:
(b)

The fourth Payis, to bring the Eivarim from the Kevesh onto the Mizbe'ach, was open to all.

2)

THE UNIQUE KETORES

תנא מעולם לא שנה אדם בה
(a)

There was always a Kohen who had not yet done the Ketores.

מ"ט
(b)

Question: Why not let a Kohen win the Ketores twice?

א"ר חנינא מפני שמעשרת
(c)

Answer: Because it brought wealth.

א"ל רב פפא לאביי מ"ט
(d)

Question: Why is that so?

אילימא משום דכתיב (דברים לג) ישימו קטורה באפך וכתיב בתריה (דברים לג) ברך ה' חילו
1.

It cannot be from the Berachah of Moshe, since, if so;

אי הכי עולה נמי הכתיב (דברים לג) וכליל על מזבחך
2.

The Olah should also be restricted to one time.

א"ל הא שכיחא והא לא שכיחא
3.

No, the Olah is more frequent than the Ketores.

3)

OTHER GLEANINGS FROM THE BERACHAH OF MOSHE

אמר רבא לא משכחת צורבא מרבנן דמורי אלא דאתי משבט לוי או משבט יששכר לוי דכתיב (דברים לג) יורו משפטיך ליעקב יששכר דכתב <ובני> [ומבני] יששכר יודעי בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל
(a)

One who is Moreh Halachah must be from Levi or Yisachar.

ואימא יהודה נמי דכתיב (תהילים ס) יהודה מחוקקי
(b)

Question: Perhaps he could also be from Yehudah, who is called "Mechokek"?

אסוקי שמעתא אליבא דהילכתא קאמינא
(c)

Answer: While Yehudah had great scholars, Levi and Yisachar were blessed with learning Torah to its Halachah.

4)

PAYIS FOR THE AFTERNOON TAMID

א"ר יוחנן אין מפייסין על תמיד של בין הערבים אלא כהן שזכה בו בשחרית זוכה בו ערבית
(a)

(R. Yochanan): The Kohen who won a task in the Tamid of Shacharis, wins it for the Bein ha'Arbayim, as well.

מיתיבי כשם שמפייסין שחרית כך מפייסין בין הערבים
(b)

Question: But the Beraisa teaches that there was another Payis?

כי תניא ההיא בקטורת
(c)

Answer: That was for the Ketores Bein ha'Arbayim.

והתניא כשם שמפייסין לו שחרית כך מפייסין לו ערבית
(d)

Question: But the Beraisa uses the masculine 'Lo'!?

אימא לה
(e)

Answer: Teach the Beraisa with 'Lah', referring to Ketores.

והתניא כשם שמפייסין לו שחרית כך מפייסין לו ערבית וכשם שמפייסין לה שחרית כך מפייסין לה ערבית
(f)

Question: But a Beraisa specifies both the Tamid and the Ketores!?

אמר רב שמואל בר רב יצחק הכא בשבת עסקינן הואיל ומשמרות מתחדשות
(g)

Answer: That is speaking on Shabbos (when the Mishmaros are replaced before the afternoon Tamid).

ולמאי דסליק אדעתין מעיקרא נפישי להו פייסות
(h)

Question: How could we have thought there was a second Payis, since that would make five, not four Paysos!?

מייתי כולהו מצפרא אתו דזכי ביה שחרית זכי דזכי בערבית זכי:
(i)

Answer: Both Paysos would have been done in the morning.

5)

THE FOURTH PAYIS

הרביעי חדשים עם ישנים וכו': מתניתין דלא כרבי אליעזר בן יעקב דתנן רבי אליעזר בן יעקב אומר המעלה איברים לכבש הוא מעלה אותן למזבח
(a)

Our Mishnah, which assigns the task of bringing Eivarim from the Kevesh to the Mizbe'ach, argues with R. Eliezer b. Ya'akov who holds that the same Kohen who brings it to the Kevesh later brings it on to the Mizbe'ach.

במאי קמיפלגי
(b)

Question: What is their dispute?

מר סבר (משלי יד) ברב עם הדרת מלך ומר סבר מקום שכינה לאו אורח ארעא
(c)

Answer: Our Tana holds be'Rov Am, and R. Eliezer b. Ya'akov holds that it is impolite to leave a job unfinished in the presence of the Shechinah.

אמר רבא לא רבי אליעזר בן יעקב אית ליה דרבי יהודה ולא רבי יהודה אית ליה דרבי אליעזר בן יעקב דא"כ בצרו להו פייסות ואי משכחת תנא דתני חמש (דף כו,ב) ההוא דלא כרבי אליעזר בן יעקב ודלא כר' יהודה:
(d)

(Rava): R. Eliezer b. Ya'akov holds, unlike R. Yehudah (25b), that there was a separate Payis for the Machtah, and R. Yehudah holds, unlike R. Eliezer b. Ya'akov, that there was a Payis for bringing the Eivarim onto the Mizbe'ach, for otherwise, the count of each would be off (and any Tana who holds that there were five, disagrees with both of them).

26b----------------------------------------26b
6)

MISHNAH: POSSIBLE PARTICIPANTS IN THE TAMID

תמיד קרב בתשעה בעשרה באחד עשר בשנים עשר לא פחות ולא יותר
(a)

The Tamid could be, at times, brought by 9-12 Kohanim.

כיצד עצמו בט'
(b)

As before, nine Kohanim are always needed, while additions come from:

בחג ביד אחד צלוחית של מים הרי כאן עשרה
1.

Sukos- a Kohen brought the water.

בין הערבים באחד עשר הוא עצמו בתשעה ושנים בידם שני גזירי עצים
2.

Bein ha'Arbayim- two Kohanim brought the Gizrei Eitzim.

בשבת באחד עשר הוא עצמו בתשעה ושנים בידם שני בזיכי לבונה של לחם הפנים
3.

Shabbos- two brought the Bazichei Levonah.

ובשבת שבתוך החג ביד אחד צלוחית של מים:
4.

Shabbos and Sukos, combine to make 12.

7)

NISUCH HAMAYIM AT THE AFTERNOON TAMID

אמר ר' אבא ואיתימא רמי בר חמא ואיתימא ר' יוחנן אין מנסכין מים בחג אלא בתמיד של שחר ממאי מדקתני ובשבת שבתוך החג ביד אחד צלוחית של מים ואי סלקא דעתך בתמיד של בין הערבים מנסכין בחול נמי משכחת לה
(a)

The Nisuch must be only at Shacharis, since otherwise there could be 12 even on a weekday during Sukos!

אמר רב אשי אף אנן נמי תנינא ולמנסך אומר לו הגבה ידיך שפעם אחד נסך על גבי רגליו ורגמוהו כל העם באתרוגיהן שמע מינה
(b)

A Beraisa supports this, citing the incident of the Tzeduki who was pelted with Esrogim (at Shacharis) for desecrating the Nisuch.

8)

TWO KOHANIM WITH THE GIZREI EITZIM

תניא רשב"י אומר מניין לתמיד של בין הערבים שטעון שני גזירי עצים בשני כהנים שנאמר (ויקרא א) וערכו עצים
(a)

Question: The Beraisa teaches the source as "ve'Archu Eitzim".

אם אינו ענין לתמיד של שחר דכתיב (ויקרא ו) ובער עליה הכהן עצים בבקר בבקר וערך עליה תניהו ענין לתמיד של בין הערבים
1.

This is not needed for the Tamid of Shacharis (since we already were taught "u'Vi'er ... "), and thus informs the afternoon Tamid.

ואימא אידי ואידי בתמיד של שחר ואמר רחמנא עביד והדר עביד
2.

Question: Perhaps both Pesukim speak of Shacharis?

א"כ נימא קרא ובער ובער
3.

Answer: Then the Torah would have repeated the same word.

אי כתב רחמנא ובער הוה אמינא חד אין תרי לא קמ"ל דנעביד חד ונעביד תרי
4.

Question: But perhaps the change of language is to teach that the first wood is brought by one, and the second by two?

א"כ נימא קרא ובער ובערו א"נ וערך וערכו מאי ובער וערכו שמע מינה כדקא אמרינן
5.

Answer: Then the Torah would have used the same word, first in singular, then in plural, either "Bi'er" or "Arach".

9)

OTHER PERMUTATIONS FOR THE TAMID

תני ר' חייא פייס פעמים י"ג פעמים י"ד פעמים ט"ו פעמים ט"ז
(a)

The Beraisa teaches that there could be 13-16 Kohanim.

והתניא י"ז
(b)

Question: But we have a Beraisa which teaches 17?

ההיא דלא כר"א בן יעקב אלא כרבי יהודה:
(c)

Answer: That Beraisa disagrees with R. Eliezer b. Ya'akov (and holds like R. Yehudah).

10)

MISHNAH: TASKS FOR THE OTHER ANIMALS

איל קרב באחד עשר הבשר בחמשה הקרביים והסולת והיין בשנים שנים
(a)

An Ayil (as an Olah) was brought by 11, as detailed.

פר קרב בעשרים וארבעה הראש והרגל הראש באחד והרגל בשנים העוקץ והרגל העוקץ בשנים והרגל בשנים החזה והגרה החזה באחד והגרה בשלשה שתי ידים בשנים ושתי דפנות בשנים הקרביים והסולת והיין בשלשה שלשה
(b)

A Par (Olah) was brought by 24, as detailed.

בד"א בקרבנות ציבור אבל בקרבן יחיד אם רצה להקריב מקריב
(c)

These numbers are for Korbanos Tzibur, whereas a Korban Yachid could be brought by a single Kohen.

הפשיטן וניתוחן של אלו ואלו שוין:
(d)

The Hefshet and Nituach of both types of Korbanos can be done by a Zar.

11)

HEFSHET AND NITUACH BY A ZAR

תנא הפשיטן וניתוחן שוין בזר אמר חזקיה מניין להפשט וניתוח ששוה בזר
(a)

Question: What is the source for this permission?

שנאמר (ויקרא א) ונתנו בני אהרן הכהן אש על המזבח נתינת אש בעיא כהונה הפשט וניתוח לא בעיא כהונה
(b)

Answer (Chizkiyah): Since the Torah mentions the Kohanim only once it speaks of putting on the flame.