1) TOSFOS DH Tefilin Yesh Lahen Bedikah (continued)
תוספות ד"ה תפילין יש להן בדיקה
ושמא (הכא בשאר ספרים איירי) [צ"ל מפרש דהכא בשאר ספרים איירי ודוחק - צאן קדשים]
(a) Answer: Perhaps [Rashi] explains that here we discuss other Seforim. This is difficult.
ונראה לפרש תפילין יש להם בדיקה בחסירות ויתירות ואפ''ה אין ניקחין שגנאי לסותרן אבל לעיבוד לשמה לא חיישינן שהכל בקיאין בו
(b) Explanation #2: One can check Tefilin for extra or missing letters. Even so, one may buy them [only from an expert] for it is disgraceful to undo [the stitching to open and check] them. However, we are not concerned for tanning Lishmah, for all are expert about this.
והא )דתניא) [צ"ל דאמר - ישר וטוב] בהמוצא תפילין (עירובין דף צז.) הלוקח תפילין (מן השוק בודקה אחת אחת) [צ"ל ממי שאינו מומחה בודק שתים של ראש ואחת של יד או שתים של יד ואחת של ראש - ישר וטוב]
(c) Implied question: A Beraisa in Eruvin (97a) says that one who buys Tefilin from one who is not an expert [he checks... I.e. one may buy from an amateur!]
בדיעבד איירי (ולפי' הקונטרס נראה לי לפרש דבדיעבד לא חיישינן - ישר וטוב - מוחקו)
(d) Answer: There it discusses b'Di'eved. )This answers also for Rashi. B'Di'eved we assume that everyone is expert and knows that tanning must be Lishmah. This cannot be checked!)
והכי תניא בתוספתא דמסכת ע''ז אין לוקחין תפילין אלא מן המומחה ואם לקח ממי שאינו מומחה ומצא בידו שנים או שלשה צמדים בודק ממנו תפילין אחד של יד או של ראש בצמיד הראשון וכן שני וכן שלישי
1. Source (Tosefta, Avodah Zarah 3:2): We buy Tefilin only from an expert. If one bought from one who is not is expert, and he found with him two or three pairs, he checks from [each pair] one, the hand or head Tefilin from the first pair, and similarly from the second and third.
והא דתנן (שם דף צה.) המוצא תפילין מכניסן זוג זוג אע''פ שלא בדקן
(e) Implied question: A Mishnah (Eruvin 95a) says that one who finds Tefilin [in Reshus ha'Rabim on Shabbos, he wears them and] brings them inside one pair at a time, even though he did not check them!
התם משום כבוד דתפילין לא חיישינן
(f) Answer #1: There, due to Kavod of Tefilin we are not concerned.
א''נ מוצא שאני דרוב מצויין אצל תפילין מומחין הן
(g) Answer #2: The case of finding is different, for the majority of people who [make] Tefilin are experts.
ובמכילתא איתא נאמר כאן ימימה ונאמר להלן (ויקרא כה) ימים תהיה גאולתו מה להלן י''ב חדש אף כאן מגיד שצריך לבדוק תפילין אחת לי''ב חדש דברי ב''ה
(h) Citation (Mechilta): It says here (about Tefilin) "Yamimah", and it says there (about one who sold a house in a walled city) "Yamim Tihyeh Ge'ulaso." Just like there (he has the right to redeem it for) 12 months, also here. This teaches that one must check Tefilin once in 12 months. Beis Hillel says so;
ב''ש אומרים אין צריך בדיקה שמאי אומר אלו תפילין של אבי אימא
1. Citation (cont.): Beis Shamai say, he need not check them. Shamai says, these are the Tefilin of my mother's father (they were never checked - Rosh, Sof Hilchos Tefilin).
ופרק המוצא תפילין ירושלמי נמי תניא תפילין צריך [בדיקה] אחת לי''ב חדש דברי רבי רשב''ג אומר אין צריך
(i) Citation (Yerushalmi in Eruvin): One must check Tefilin once in 12 months. Rebbi says so. R. Shimon ben Gamliel says, he need not.
וכל הני דמצרכי בדיקה סבירא להו בחזקת תפילין הכתוב מדבר ולא קי''ל הכי
(j) Opinion #1: All those who obligate checking hold that the verse discusses the Chazakah of Tefilin. We do not hold like this.
מיהו בשימושא רבה איכא שמצריך לבדקן פעמיים בשבוע
(k) Opinion #2 (Shimusha Rabah): Some obligate checking Tefilin twice in seven years.
והני בדיקות לא הוו משום חסירות ויתירות אלא שמא בלו ונתקלקלו
(l) Explanation: These Bedikos are not for missing or extra letters, rather, lest they became worn out and ruined.
ובמזוזה אשכחן בדיקה דאמרינן במס' יומא (דף יא.) שנבדקת פעמיים בשבוע ויש לחלק
(m) Remark: We find checking regarding a Mezuzah, for we say in Yoma (11a) that one checks it twice in seven years. [However,] one can distinguish [Tefilin from Mezuzah].
2) TOSFOS DH Ben Arba'im
תוספות ד"ה בן ארבעים
(SUMMARY: Tosfos explained this elsewhere.)
פירשתי פרק האשה בנדה (דף סג.)
(a) Reference: I explained this in Nidah (63a DH Tana. According to this text, it is urine of a 40 day old baby. Some texts in Shabbos (90a) say "until 40 days." One tests with urine emitted between three and 40 days ago.)
3) TOSFOS DH Mai Ein Lah Bedikah Nami deka'Amar a'Te'imah
תוספות ד"ה מאי אין לה בדיקה נמי דקאמר אטעימה
(SUMMARY: Tosfos explains the case in which the Bedikos help.)
ובדיקה דרב יצחק ורב אדא אהני בלוקח מן המומחה שיודע דטעימה פסולה אבל לא ידע מקלא אילן דאיהו גופיה לא ידע
(a) Explanation: The Bedikah of Rav Yitzchak and Rav Ada help for one who bought from an expert who knows that something dyed to test is Pasul, but he does not if it is Kala Ilan, for [the seller] himself did not know. (Yashar v'Tov - he told him that he sells to him Safek Techeles.)
4) TOSFOS DH v'R. Shimon Poter b'Nashim
תוספות ד"ה ור''ש פוטר בנשים
(SUMMARY: Tosfos discusses why he does not obligate them due to the Semichus.)
אף על גב דאמרינן ברכות (דף כ:) גבי קידוש דנשים חייבות דכל שישנו בשמירה ישנו בזכירה )וזכור) [נראה שצ"ל דזכור] ושמור בדבור אחד נאמרו
(a) Implied question: It says in Brachos (20b) about Kidush that women are obligated, for whoever must guard (not do Melachah on Shabbos) has Zechirah (the Mitzvah to remember Shabbos, i.e. Kidush), and Zechor and Shamur were said at once [to teach this];
ואמרינן נמי )במכילתין) [צ"ל במכילתא - יפה עינים] ובירושלמי דגדילים ולא תלבש בדיבור אחד נאמרו
1. And we say also in the Mechilta and in the Yerushalmi that "Gedilim" and "Lo Silbash [Sha'atnez]" were said at once! (We should say that just like women are commanded about Sha'atnez, they have the Mitzvah of Gedilim.)
לאו מילתא היא דהתם לא איתמר בדבור אחד אלא לאשמועינן הא
(b) Answer: This is not [difficult]. There (regarding Shabbos), they were said at once only to teach this (that women are obligated in Kidush);
אבל הכא איתמר כי היכי דלא ניסתרו אהדדי
1. However, here, [Kil'ayim and Tzitzis] were said [at once] lest they contradict each other (here Kil'ayim is permitted, and elsewhere it is forbidden. We do not additionally learn that whoever is commanded... for the Klal is, women are exempt from Mitzvas Aseh sheha'Zman Gerama.)
והכי נמי אין להקשות דנידרוש כי היכי דמרבינן (פסחים מג:) גבי אכילת מצה
(c) Implied question: Likewise, we can ask that we should expound [to obligate women] just like we include [women] for eating Matzah (since they are forbidden to eat Chametz, even though this is unlike the Klal)!
דהתם שאני דכתיבי בחד קרא:
(d) Answer: There is different, for they are written in one verse.
43b----------------------------------------43b
5) TOSFOS DH v'R. Shimon me'Asher Nafka
תוספות ד"ה ורבי שמעון מאשר [נפקא]
(SUMMARY: Tosfos concludes that the text is correct.)
ר''ת לא גריס ליה דא''כ כולהו מרבו בעלת חמש ופ''ב דזבחים (דף יח:) תניא ארבע ולא שלש ארבע ולא חמש ומוקי לה כר''ש
(a) Correction: R. Tam's text does not say so, for if so all [Tana'im] include a five-cornered garment, and in Zevachim (18b) a Beraisa teaches "four, and not three. Four, and not five", and we establish it like R. Shimon.
ומיהו על כרחין נ''ל דתלת תנאי הוו ואליבא דר''ש פליגי התם
(b) Rebuttal: We are forced to say that there are three opinions among the Tana'im, and [Tana'im] argue about R. Shimon's opinion there!
דהא קיימא לן הלכה כר''ש בכסות לילה כמו שהוכחתי למעלה (דף מ:) וקיימא לן נמי דבעלת חמש חייבת לעיל (דף לז:) גבי האי מאן (דחייטיה) [צ"ל דבצרה] לגלימיה לא עבד כלום דשויה בעלת חמש ואנן כמאן
1. Source: We hold like R. Shimon regarding a night garment, like I proved above (40b DH Mishum), and we hold also that a five-cornered garment is obligated, above (37b) regarding one who cut off (on a diagonal) one of the corners. He did nothing (it is not exempted from Tzitzis), for he made it five-cornered! Like whom do we hold?!
אלא על כרחין גירסא נכונה היא
(c) Conclusion: We are forced to say that the text is correct.
והא דפ' בית שמאי (זבחים דף מ.) לא דריש ר''ש אשר
(d) Implied question: In Zevachim (40a) R. Shimon does not expound "Asher"!
היינו לההיא דרשא וכי האי גוונא הוי טובא
(e) Answer: He does not expound it for that Drashah. There are many cases like this.
6) TOSFOS DH v'Eizeh Zo Zo Kri'as Shma
תוספות ד"ה ואיזו זו זו קרית שמע
(SUMMARY: Tosfos explains that this is only an Asmachta.)
אסמכתא בעלמא דקרית שמע דרבנן
(a) Explanation: This is a mere Asmachta, for Kri'as Shma is mid'Rabanan.
7) TOSFOS DH Bein Techeles l'Lavan
תוספות ד"ה בין תכלת ללבן
(SUMMARY: Tosfos concludes that this is between Techeles and white in Tzitzis.)
בברכות (דף ט:) אמרינן בין תכלת [שבה] ללבן שבה
(a) Citation: In Brachos (9b) it says "between the Techeles in it and the white in it."
פירש בקונטרס בין צמר שקלט צבע תכלת לצמר שלא קלט
(b) Explanation #1 (Rashi): [One can distinguish] between the wool that absorbed the Techeles dye, and wool that did not absorb it.
וליתא דא''כ מאי ראיה זו
(c) Rebuttal: This is wrong. If so, what is this Re'iyah? (Tosfos Brachos 9b - it does not depend on seeing Tzitzis. Alternatively, sometimes one can distinguish them even at night!)
ובערוך פי' בין חוליא של תכלת לחוליא של לבן
(d) Explanation #2 (Aruch): [One can distinguish] between a Chuliyah of Techeles and a Chuliyah of white.
ופ''ק דברכות ירושלמי כיני מתניתין בין תכלת שבציצית ללבן שבה )וראיתם אותו מן הסמוך ר''א) [צ"ל ומ"ט דרבנן וראיתם אותו מן הסמוך לו ומ"ט דר''א - צאן קדשים] דאמר כדי שיכיר בין תכלת לכרתי וראיתם אותו שיהא ניכר בין הצבועים
(e) Citation (Yerushalmi in Brachos): Our Mishnah means between the Techeles in Tzitzis and the white in it. What is Rabanan's reason? "U'Re'isem Oso" - what is next to it. What is R. Eliezer's reason, who says in order to distinguish between Techeles and Karti (leeks)? "U'Re'isem Oso" - that one can distinguish colors.
8) TOSFOS DH Hachi Garsinan Raki'a Domeh l'Sapir
תוספות ד"ה ה''ג רקיע דומה לספיר
(SUMMARY: Tosfos affirms that this is the correct text.)
דהכי כתיב קרא וה''נ גרסי' פרק כסוי הדם (חולין דף פט.)
(a) Explanation: This is the correct text, for so says the verse (Yechezkel 1:26 - "umi'Ma'al la'Raki'a... k'Mar'eh Even Sapir"), and so is the text in Chulin (89a).
ולא כספרים דגרסי רקיע דומה לכסא הכבוד
1. The text is not like Seforim that say "the Raki'a resembles the Kisei ha'Kavod."
9) TOSFOS DH Chosam Shel Tit
תוספות ד"ה חותם של טיט
(SUMMARY: Tosfos explains why this parable was given.)
מה שמדמה חותם של טיט לציצית
(a) Implied question: Why does it compare a signet of mud to Tzitzis?
שכן עושין לעבדים והציצית מעיד על ישראל שהם עבדי הקב''ה
(b) Answer: People [normally] make a signet of mud for slaves, and Tzitzis testifies about Yisrael that they are Hash-m's slaves;
כדאיתא פרק במה אשה (שבת דף נז:) כבלא דעבדא תנן
1. This is like it says in Shabbos (57b, that a woman may not go out with Kavul) "our Mishnah teaches about Kavla (a signet) of slaves."
10) TOSFOS DH Sho'el mi'Imach
תוספות ד"ה שואל מעמך
(SUMMARY: Tosfos gives four explanations how the verse hints to 100.)
פי' ר''ת דהוי מלא ויש מאה אותיות בפסוק
(a) Explanation #1 (R. Tam): [The word Sho'el] is written full (with a Vov) and there are 100 letters in the verse.
וי''מ דמה עולה בא''ת ב''ש מאה
(b) Explanation #2: [The Gematriya of] Mah is 100 in At Bash (each letter is switched to the corresponding letter counting back from Tav. Mem Hei, the 14th and fifth letters, become Tzadi Yud, the 14th and fifth letters from the end. Their Gematriyos are 90 and 10.)
ובקונטרס פירש אל תקרי מה אלא מאה כלומר שחייב ק' ברכות
(c) Explanation #3 (Rashi): Do not read Mah, rather, Me'ah, i.e. one is obligated 100 Brachos.
וי''מ כדי להשלים מאה באותיותיה וכי קרית מאה הרי כולן:
(d) Explanation #4: [We read it Me'ah] in order to complete 100 letters in the verse. When you read Me'ah (with an Aleph), you have all (100 letters. This opinion holds like R. Tam, but it holds that Sho'el is written Chaser.)