1)

ABSORBED OIL

איתמר קומץ דמנחת חוטא ששמנו רבי יוחנן אומר פסול
(a)

(R. Yochanan): If oil was put on the Kometz of a Minchas Chotei, it is Pasul;

וריש לקיש אמר הוא עצמו משכשכו בשירי הלוג ומעלהו
(b)

(Reish Lakish): L'Chatchilah, one should rub the Kometz of a Minchas Chotei on the leftover oil from the Log brought for a (regular) Minchah, all the more so it is Kosher if oil was put on it!

והכתיב (ויקרא ה) לא ישים עליה שמן ולא יתן עליה לבונה
(c)

Question: It says "Lo Yasim Aleha Shemen v'Lo Yiten Aleha Levonah"!

ההוא שלא יקבע לה שמן כחברותיה
(d)

Answer: That forbids putting oil on it before Kemitzah.

איתיביה ר' יוחנן לריש לקיש חרב שנתערב בבלול יקריב
(e)

Question (R. Yochanan - Beraisa): If a Charev (Minchas Chotei or Minchas Sotah, which is not mixed with oil) became mixed with a Balul (a Minchah that is mixed with oil), we offer it;

רבי יהודה אומר לא יקריב
1.

R. Yehudah says, we do not offer it.

מאי לאו קומץ דמנחת חוטא דאיערב בקומץ דמנחת נדבה
2.

Suggestion: The case is, the Kometz of a Charev became mixed with the Kometz of Minchas Nedavah.

לא מנחת פרים ואילים במנחת כבשים
(f)

Answer: No, the case is, Minchas Nesachim for a bull or ram (which has two Lugim of oil for each Isaron of flour) became mixed with Minchas Nesachim for a lamb (which has three Lugim of oil per Isaron. The former is called Charev, for it is drier than the latter.)

והא בהדיא קתני לה
(g)

Question: Both of these are taught in the same Beraisa. Surely they are not the same case!

מנחת פרים ואילים במנחת כבשים וחרב שנתערב בבלול יקרב
1.

(Beraisa): If Minchas Nesachim for a bull or ram became mixed with that of a lamb, or if a Charev became mixed with a Balul, we offer it;

רבי יהודה אומר לא יקרב
2.

R. Yehudah says, we do not offer it.

פירושי קמפרש לה
(h)

Answer: Both are the same case. The Seifa explains the Reisha. (Even though the former is drier and absorbs from the latter, Chachamim are Machshir.)

בעי רבא קומץ שמיצה שמנו על גבי עצים מהו
(i)

Question (Rava): If the oil of a Kometz was squeezed onto wood, what is the law?

חיבורי עולין כעולין דמו או לאו כעולין דמו
1.

Are Chiburei Olim (things connected to something offered on the Mizbe'ach) considered like Olim; or not? (Rashi - if the Kometz is next to the oil, do we consider it as if the oil is inside, or is it considered Chaser? Alternatively - must we burn the wood with the Kometz (because the oil is still part of the Kometz, if it is not burned, the Kometz is Chaser), or not? Tosfos - he asks about a case in which some oil was absorbed and some is intact on the wood. Are they considered like one?)

אמר ליה רבינא לרב אשי לאו היינו דרבי יוחנן וריש לקיש
(j)

Suggestion (Ravina): R. Yochanan and Reish Lakish argued about this!

דאיתמר המעלה אבר שאין בו כזית ועצם משלימו לכזית רבי יוחנן אמר חייב ריש לקיש אמר פטור רבי יוחנן אמר חייב
1.

(R. Yochanan): If one is Ma'aleh (b'Chutz) a k'Zayis of meat including a bone (there is less than a k'Zayis of meat), he is liable;

חיבורי עולין כעולין דמו
i.

This is because Chiburei Olim (things connected to something offered on the Mizbe'ach) are considered like Olim;

ור"ל אמר פטור חיבורי עולין לאו כעולין דמו
2.

(Reish Lakish): He is exempt. Chiburei Olim are not like Olim.

תיבעי לר' יוחנן ותיבעי לריש לקיש
(k)

Rejection (Rav Ashi): No. It is not clear how either of them would hold in Rava's case:

תיבעי לר' יוחנן עד כאן לא קא אמר ר' יוחנן התם אלא בעצם דמינא דבשר הוא אבל האי דלאו דמינא דקומץ הוא לא
1.

R. Yochanan said that Chiburei Olim are like Olim only regarding a bone, for it is the same Min as meat, but wood (alternatively - oil) is not the same Min as a Kometz!

או דלמא אפי' לריש לקיש לא קא אמר אלא בעצם דבר מפרש הוא ואי פריש לאו מצוה לאהדורי אבל שמן דלאו בר מפרש הוא לא או דלמא לא שנא
2.

Reish Lakish said that Chiburei Olim are not like Olim only regarding a bone, for if it came off the fire, there is no Mitzvah to return it, but oil would never come off the fire.

תיקו:
(l)

This question is not resolved.

2)

WHEN IS MIN B'EINO MINO NOT BATEL?

(משנה) שתי מנחות שלא נקמצו ונתערבו זו בזו
(a)

(Mishnah): If two Menachos became mixed together before Kemitzah:

אם יכול לקמוץ מזו בפני עצמה ומזו בפני עצמה כשירות ואם לאו פסולות
1.

If one can take a Kometz from each of them by itself (e.g. they are mixed only in the middle, each is by itself on the side), they are Kesherim. If not, they are Pesulim;

קומץ שנתערב במנחה שלא נקמצה לא יקטיר
(b)

If a Kometz became mixed with a Minchah before Kemitzah, we are not Maktir the mixture;

ואם הקטיר זו שנקמצה עולה לבעלים וזו שלא נקמצה לא עולה לבעלים
1.

If a Kohen was Maktir the mixture; the owner of the (Minchah that was) Nikmetzes was Yotzei, the owner of the other Minchah was not Yotzei.

נתערב קומצה בשיריה או בשיריה של חבירתה לא יקטיר
(c)

If a Kometz became mixed with its Shirayim or those of another Minchah, we are not Maktir the mixture;

ואם הקטיר עולה לבעלים:
1.

If a Kohen was Maktir the mixture; the owner was Yotzei.

אמר רב חסדא נבילה בטילה בשחוטה שאי אפשר לשחוטה שתעשה נבילה
(d)

(Gemara - Rav Chisda): If a Neveilah became mixed with a majority of Shechutos (slaughtered animals), it is Batel, for a Shechutah cannot become (an Av ha'Tum'ah, like) a Neveilah. (Therefore, this is like Min b'Eino Mino.)

ושחוטה אינה בטילה בנבילה שאפשר לנבילה שתעשה שחוטה
1.

If a Shechutah became mixed with a Neveilah, it is not Batel, for a Neveilah can become like a Shechutah (this is like Min b'Mino);

דלכי מסרחה פרחה טומאתה
i.

When a Neveilah rots, it becomes Tahor.

ורבי חנינא אמר כל שאפשר לו להיות כמוהו אינו בטל וכל שאי אפשר לו להיות כמוהו בטל
(e)

(R. Chanina): If the Batel (minority) can become like the Mevatel (majority), it is not Batel. If the Batel cannot become like the Mevatel, it is Batel.

אליבא דמאן
(f)

Question: Like which Tana are these teachings?

אי אליבא דרבנן הא אמרי עולין הוא דלא מבטלי אהדדי אבל מין במינו בטל
1.

They are not like Chachamim. Chachamim say that Olim are not Mevatel each other, but Min b'Mino is Batel (whether or not one can become like the other)!

אי אליבא דרבי יהודה והא (דף כג,ב) רבי יהודה בתר חזותא אזיל ואידי ואידי מין במינו הוא
2.

They are not like R. Yehudah, for he says that Bitul depends on the appearance (22a, Dam Par cannot be Mevatel Dam Sa'ir, even though neither can become like the other). Min b'Mino is never Batel, whether or not one can become like the other!

23b----------------------------------------23b
אלא אליבא דרבי חייא
(g)

Answer: They are like R. Chiya:

דתני רבי חייא נבילה ושחוטה בטילות זו בזו
1.

(Beraisa - R. Chiya): If Shechutos and Neveilos became mixed, one of these (if it is the majority) is Mevatel the other. (Rashba - if either could be Mevatel the other, whether or not it can become like the other, R. Chiya would have said Stam 'Min b'Mino is Batel', without specifying Neveilos and slaughtered animals.)

רבי חייא אליבא דמאן
(h)

Question: Which Tana does R. Chiya hold like?

אי אליבא דרבנן הא אמרי עולין הוא דלא מבטלי אהדדי הא מין במינו בטיל
1.

He is not like Chachamim. Chachamim say that Olim are not Mevatel each other, but Min b'Mino is (always) Batel!

ואי אליבא דר' יהודה כל מין במינו לר' יהודה לא בטיל
2.

He is not like R. Yehudah, for he says that Min b'Mino is not (ever) Batel!

לעולם אליבא דר' יהודה וכי קא אמר ר' יהודה מין במינו לא בטל ה"מ היכא דאפשר ליה למיהוי כוותיה אבל היכא דלא אפשר ליה למיהוי כוותיה בטל
(i)

Answer: He is like R. Yehudah. Really, R. Yehudah says that Min b'Mino is not Batel only when one can become like the other, but if one cannot become like the other, there is Bitul;

ובהא קא מיפלגי דרב חסדא סבר בתר מבטל אזלינן
1.

Rav Chisda says that it depends on the Mevatel (if it cannot become like the Batel, there is Bitul);

ור' חנינא סבר בתר בטל אזלינן
2.

R. Chanina says that it depends on the Batel (if it cannot become like the Mevatel, there is Bitul).

3)

WHO IS THE AUTHOR OF OUR MISHNAH?

תנן שתי מנחות שלא נקמצו ונתערבו זו בזו אם יכול לקמוץ מזו בפני עצמה ומזו בפני עצמה כשרות ואם לאו פסולות
(a)

(Mishnah): If two Menachos became mixed together before Kemitzah, if one can take a Kometz from each of them by itself they are Kesherim. If not, they are Pesulim.

והא הכא כיון דקמיץ ליה מחדא אידך הוה ליה שירים
(b)

Observation: After taking one Kometz, the rest of that Minchah is Shirayim;

(c)

(Surely, there are pieces of the Tevel (the Minchah from which Kometz was not taken) amidst a majority of Shirayim. If these pieces became Batel, the Tevel would be considered Chaser before Kemitzah!)

ולא קא מבטלי שירים לטיבלא
1.

Since both are Kesherim, we infer that the Shirayim are not Mevatel the Tevel. (We cannot infer whether the Tevel is Mevatel (pieces of) the Shirayim, for Chisaron after Kemitzah is not Posel.)

מני
(d)

Question: Which Tana is this like?

אי רבנן הא אמרי עולין הוא דלא מבטלי הדדי הא מין במינו בטל
1.

It is not like Chachamim. Chachamim say that Olim are not Mevatel each other, but Min b'Mino is Batel (and Shirayim are not Olim)!

אלא פשיטא רבי יהודה
(e)

Answer: Clearly, it is like R. Yehudah.

בשלמא למ"ד בתר בטל אזלינן בטל הוי כמבטל דלכי קמיץ מאידך הוו להו שירים כי הני
(f)

Question: We understand according to R. Chanina. Since the Batel (Tevel) can become like the Mevatel (Shirayim) (through Kemitzah), there is no Bitul;

אלא למ"ד בתר מבטל אזלינן שירים מי קא הוו טיבלא
1.

However, Rav Chisda holds that since the Mevatel cannot become like the Batel, there should be Bitul. The second Minchah should be Pasul!

לימא <אליבא דרב חסדא> דלא כרבי חייא
2.

Suggestion: Rav Chisda must say that our Mishnah is unlike R. Chiya!

התם כדר' זירא
(g)

Answer: No, he explains like R. Zeira;

דא"ר זירא נאמרה הקטרה בקומץ ונאמרה הקטרה בשירים מה הקטרה האמורה בקומץ אין הקומץ מבטל את חבירו אף הקטרה האמורה בשירים אין שירים מבטלין את הקומץ
1.

(R. Zeira): It says "Haktarah" regarding the Kometz and regarding Shirayim. Just like Kamatzim are not Mevatel Kamatzim (even R. Yehudah agrees to this in our Mishnah), also Shirayim are not Mevatel Kamatzim.

ת"ש הקומץ שנתערב במנחה שלא נקמצה לא יקטיר
(h)

(Mishnah): If a Kometz became mixed with a Minchah before Kemitzah, we are not Maktir the mixture;

ואם הקטיר זו שנקמצה עלתה לבעלים וזו שלא נקמצה לא עלתה לבעלים
1.

If a Kohen was Maktir the mixture; the owner of the Nikmetzes was Yotzei. The owner of the Tevel was not Yotzei.

ולא קא מבטיל ליה טיבלא לקומץ
(i)

Inference: Since the Nikmetzes is Kosher, it follows that the Tevel does not Mevatel the Kometz.

מני
(j)

Question: Which Tana is this like?

אי רבנן הא אמרי עולין הוא דלא מבטלי הדדי הא מין במינו בטיל
1.

It is not like Chachamim - they say that Olim are not Mevatel each other, but Min b'Mino is Batel (the Tevel is not considered Olim, for it will not be offered)!

אלא פשיטא ר' יהודה
(k)

Answer: Clearly, it is like R. Yehudah.

בשלמא למ"ד בתר מבטל אזלינן מבטל הוי כבטל דכל פורתא חזי למקמץ מיניה והוי ליה מין ומינו ומין במינו לא בטל
(l)

Question: We understand according to Rav Chisda - since (part of) the Mevatel (Tevel) can become like the Batel (Kometz) (by doing Kemitzah), there is no Bitul;

אלא למ"ד בתר בטל אזלינן קומץ מי קא הוי טיבלא
1.

According to R. Chanina, since the Batel cannot become like the Mevatel, there should be Bitul, the Nikmetzes should be Pasul!

לימא דלא כרבי חייא
2.

Suggestion: R. Chanina must say that our Mishnah is unlike R. Chiya!

הא נמי כדרבי זירא
(m)

Answer: No, he explains like R. Zeira.

1.

(R. Zeira): It says "Haktarah" regarding Kometz and Shirayim - just like Kamatzim are not Mevatel Kamatzim (even according to R. Yehudah), Shirayim are not Mevatel Kamatzim.

ת"ש נתערב קומצה בשירים של חברתה לא יקטיר
(n)

(Mishnah): If a Kometz became mixed with (its Shirayim or) Shirayim of another Minchah, we are not Maktir the mixture;

ואם הקטיר עלתה לבעלים
1.

If a Kohen was Maktir the mixture; the owner was Yotzei.

והא הכא דלא הוי מבטל כבטיל ולא קא מבטלי ליה שירים לקומץ
(o)

Inference: Since it is Kosher, it follows that the Shirayim are not Mevatel the Kometz.

מני
(p)

Question: Which Tana is this like?

אי רבנן וכו'
(q)

Answer: It is not like Chachamim. (They would say that the Shirayim Mevatel the Kometz.) Rather, it is like R. Yehudah.

(r)

Question: Neither the Mevatel (Shirayim) nor Batel (Kometz) can become like the other. Rav Chisda and R. Chanina should agree that there is Bitul. This is unlike R. Chiya!

א"ר זירא נאמרה הקטרה בקומץ ונאמרה הקטרה בשירים מה הקטרה האמורה בקומץ אין קומץ מבטל את חבירו אף הקטרה האמורה בשירים אין שירים מבטלין את הקומץ
(s)

Answer (R. Zeira): It says "Haktarah" regarding Kometz and Shirayim. Just like Kamatzim are not Mevatel Kamatzim, Shirayim are not Mevatel Kamatzim.

4)

SEASONED MATZAH

ת"ש תיבלה בקצח בשומשמין ובכל מיני תבלין כשרה מצה היא אלא שנקראת מצה מתובלת
(a)

(Beraisa): If Matzah was seasoned with Ketzach (black cumin) or sesame or other spices, it is Kosher, for it is (still) Matzah, just it is called seasoned Matzah.

קא סלקא דעתך דאפיש לה תבלין טפי ממצה
(b)

We are thinking that the spices are the majority.

בשלמא למאן דאמר בתר בטל אזלינן בטיל הוי כמבטל דלכי מעפשא הוי לה כתבלין
(c)

Question: We understand according to R. Chanina. Since the Batel (Matzah) can become like the Mevatel (spices), when it will become moldy (it will lose the status of Matzah), it is not Batel;

אלא למאן דאמר בתר מבטל אזלינן תבלין מי קא הוו מצה
1.

according to Rav Chisda, since the Mevatel cannot become like the Batel, there should be Bitul!

הכא במאי עסקינן דלא אפיש לה תבלין דרובה מצה היא ולא בטלה
(d)

Answer: The case is, the Matzah is the majority, and not the spices.

דיקא נמי דקתני מצה היא אלא שנקראת מצה מתובלת ש"מ
(e)

Support: (Beraisa): It is Matzah, just it is called seasoned Matzah.