1)

A MASHU'ACH DOES NOT BRING AN ASHAM TALUY

(דף ח,א) ושוין שאין מביא אשם תלוי
(a)

(Beraisa): All agree that he does not bring an Asham Taluy.

מנלן
(b)

Question: What is the source of this?

דכתיב (ויקרא ה) וכפר [עליו] הכהן על שגגתו אשר שגג רבי סבר מי שכל חטאו בשגגה יצא זה שאין [כל] חטאו בשגגה אלא בהעלם דבר
(c)

Answer - part 1 (for Rebbi): "The Kohen will atone for Shigegaso (his mistake) Asher Shagag" - this applies to one who brings a Korban only due to Shegagah (without Hora'ah), and not to a Mashu'ach (for Mitzvos other than idolatry, he brings a Korban for Hora'ah with Shegagah).

מידי כל כתיב
1.

Question: The verse does not say that his Korban is always due to Shegagah!

אין דאם כן נכתוב על שגגתו למה לי אשר שגג
2.

Answer: Indeed, it does. It could have said just "for Shigegaso";

הא קמ"ל דעד דאיכא כל חטאו בשגגה <יצא משיח שאין כל חטאו בשגגה אלא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} ולא בשאר מצות אלא בהעלם דבר עם שגגת מעשה>
i.

It adds "Asher Shagag" to teach that his sin is always due to Shegagah.

ורבנן מי שחטאו בשגגה יצא משיח שאין חטאו בשגגה לא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} ולא בשאר מצות אלא בהעלם דבר עם שגגת מעשה:
(d)

Answer - part 2 (for Chachamim): The verse discusses one whose brings a Korban for Shogeg (without Hora'ah), and not to a Mashu'ach (who is never liable for Shogeg without Hora'ah).

2)

THE HORA'AH MUST PERMIT KARES

(משנה) אין בית דין חייבין עד שיורו בדבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת וכן המשיח
(a)

(Mishnah): Beis Din is liable only for (permitting) Chayavei Kerisus for which a Chatas is brought (if one was Shogeg); the same applies to a Mashu'ach;

ולא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} עד שיורו על דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת:
(b)

They are liable for idolatry only for something punishable by Kares/Chatas (for Mezid/Shogeg).

מנלן
(c)

(Gemara) Question: What is the source of this (regarding Mitzvos other than idolatry)?

דתניא רבי אומר נאמר כאן (ויקרא ד) עליה ונאמר להלן (ויקרא יח) עליה מה להלן דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת אף כאן דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת
(d)

Answer #1 (Beraisa - Rebbi): We learn a Gezerah Shavah "Aleha-Aleha" from incest with one's wife's sister, which is punishable by Kares/Chatas.

אשכחן צבור משיח מנלן
1.

Question: This is the source for Beis Din. What is the source regarding a Mashu'ach?

לאשמת העם הרי משיח כצבור
2.

Answer: "L'Ashmas ha'Am" equates a Mashu'ach to the Tzibur.

נשיא יליף מצות מצות כתיב גבי נשיא (ויקרא ד) ועשה אחת מכל מצות ה' וכתיב בצבור (ויקרא ד) ועשו אחת מכל מצות מה צבור דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת אף נשיא דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת
i.

We learn that this applies to a Nasi from a Gezerah Shavah "Mitzvos-Mitzvos."

יחיד אמר קרא (ויקרא ד) ואם נפש וילמד תחתון מעליון:
ii.

The same applies to a commoner. "And if a soul" teaches that the law of a commoner is like the previous law (of a Nasi).

ולא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} עד שיורו:
(e)

(Mishnah): They are liable for idolatry only...

<בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} מנלן
(f)

Question: What is the source regarding idolatry?

דת"ר לפי שיצאה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} לדון בעצמה
(g)

Answer (Beraisa): Idolatry was written separately to teach that a different Korban is brought;

יכול יהו חייבין אפילו על דבר שאין זדונו כרת ושגגתו חטאת
1.

Suggestion: Perhaps they are liable even for something not punishable by Kares/Chatas?

נאמר כאן מעיני ונאמר להלן מעיני מה להלן דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת אף כאן דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת
2.

Rejection: We learn a Gezerah Shavah "me'Einei-me'Einei" from other Mitzvos. Just like by other Mitzvos, they are liable only for Chayavei Kerisus/Chatas, also by idolatry.

אשכחן צבור
(h)

Question: This is the source for Beis Din;

יחיד נשיא משיח מנלן
1.

What is the source for a commoner, Nasi or a Mashu'ach?

אמר קרא (ויקרא ד) ואם נפש אחת אחד יחיד ואחד נשיא ואחד משיח כולן בכלל נפש אחת הן
(i)

Answer: "And if one soul" includes a commoner, Nasi and a Mashu'ach;

וילמד תחתון מן העליון
1.

The 'Vov' ("and") teaches that the law of the previous Parshah (of Beis Din) applies.

הניחא למאן דמפיק לה לעליה לג"ש כדאמרן
(j)

Question: Rebbi's starting point to learn all these laws was Beis Din, which was learned from a Gezerah Shavah 'Aleha-Aleha';

אלא לרבנן דמפקי לה לעליה לעריות וצרות דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת מנא להו
1.

Chachamim say that "Aleha" teaches about relatives and their co-wives that fall to Yibum. How do they learn all these laws?

נפקא להו מדמתני ליה ר' יהושע בן לוי לבריה
(k)

Answer (and Answer #2 to Question (c)): They learn like R. Yehoshua ben Levi taught his son.

(במדבר טו) תורה אחת יהיה לכם לעושה בשגגה והנפש אשר תעשה ביד רמה וגו'
1.

(R. Yehoshua ben Levi): Regarding idolatry, it says "there will be one Torah (law) for you, for one who sins bi'Shgagah, and for Mezid" - the entire Torah is equated to idolatry:

הוקשה כל התורה כולה <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} מה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת אף כאן שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת
i.

Just like the punishment for idolatry is Kares if Mezid and Chatas if Shogeg, also for other Mitzvos, one brings a Chatas for Shogeg only if one would be Chayav Kares for Mezid.

אשכחן יחיד נשיא ומשיח בין <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} בין בשאר מצות
2.

The verses before and after this discuss a "Nefesh", so this teaches about every individual, i.e. a commoner, Nasi or Mashu'ach, both for idolatry and other Mitzvos.

צבור מנלן
(l)

Question: What is the source regarding the Tzibur?

יליף עליון מתחתון
(m)

Answer: The Torah discusses the Tzibur right before an individual. We learn the law of the Tzibur from that of an individual.

ורבי הא דר' יהושע בן לוי מאי עביד ליה
(n)

Question: Rebbi learned from "Aleha-Aleha." How does he expound R. Yehoshua ben Levi's verse?

מפיק ליה לכדתניא
(o)

Answer: He expounds like the following Beraisa;

לפי שמצינו שחלק הכתוב בין רבים ליחידים רבים בסייף וממונן אבד יחידים בסקילה וממונן פלט
1.

(Beraisa): The Torah distinguishes between a majority (of a city that served idolatry b'Mezid) and a minority. A majority (Ir ha'Nidachas) is killed through the sword, and their money (and the whole city) is destroyed. A minority is killed through stoning, and their money goes to their heirs;

יכול נחלוק בקרבנותיהם
2.

Suggestion: Perhaps we distinguish between a majority that serves idolatry b'Shogeg and a minority!

ת"ל תורה אחת יהיה וגו'
3.

Rejection: "There will be one law to you..."

מתקיף לה רב חלקיה מהגרוניא טעמא דלא חלק הכתוב הא חלק הוה אמינא נחלוק מאי נייתי
4.

Objection (Rav Chilkiyah of Hegronya): If not for this verse, they would have brought a different Korban. Which would they bring?! (It should be different than all other Korbanos, just like Par He'elem Davar for idolatry is different than all other Korbanos. On the other hand, we should not innovate a new Korban by ourselves. It should be a Korban brought for something else!)

נייתי פר צבור בשאר מצות הוא דמייתו
i.

It cannot be a Par. (This is not different, for) the Tzibur brings Parim for other Mitzvos!

נייתי פר לעולה ושעיר לחטאת צבור <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} הוא דמייתו
ii.

It cannot be a Par for an Olah and a Sa'ir for a Chatas. The Tzibur brings this for idolatry!

נייתי שעיר נשיא בשאר מצות הוא דמייתי
iii.

It cannot be a Sa'ir. A Nasi brings this for other Mitzvos!

נייתי שעירה יחיד נמי היינו קרבנו
iv.

It cannot be a Se'irah. An individual brings this for idolatry!

<אלמה לא> איצטריך ס"ד אמינא צבור מייתי פר לעולה ושעיר לחטאת הני נייתי איפכא פר לחטאת ושעיר לעולה
5.

Answer #1: One might have thought that they bring a Par Chatas and a Sa'ir Olah, the opposite of what the Tzibur brings. The verse teaches that this is not so.

א"נ צריך ואין לו תקנה קמ"ל
6.

Answer #2: One might have thought that they need to bring a different Korban, but they cannot (they do not get atonement).

דכ"ע מיהת כי כתיבי הני קראי <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} הוא דכתיבי מאי משמע
(p)

Question: Both Tana'im agree that the verses discuss idolatry. What is their source?

אמר רבא ואי תימא ר' יהושע בן לוי ואמרי לה כדי אמר קרא (במדבר טו) וכי תשגו ולא תעשו את כל המצות האלה איזו היא מצוה שהיא שקולה ככל המצות הוי אומר זו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(q)

Answer #1 (Rava): It says "all these Mitzvos." The Mitzvah equal to all the Mitzvos is idolatry.

דבי רבי תנא אמר קרא (במדבר טו) אשר דבר ה' אל משה וכתיב (במדבר טו) אשר צוה ה' אליכם ביד משה
(r)

Answer #2 (D'Vei Rebbi - Beraisa): It says "that Hash-m spoke to Moshe", and "that Hash-m commanded you through Moshe."

איזו היא מצוה שהיא בדיבורו של הקב"ה וצוה על ידי משה הוי אומר זו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
1.

The Mitzvah that Yisrael heard Hash-m say, and was explained through Moshe, is idolatry.

דתנא רבי ישמעאל (שמות כ) אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום
i.

(Tana d'Vei R. Yishmael): Yisrael heard "I (am Hash-m your G-d)" and "you will not have (other gods in front of Me)" from Hash-m.

דבי רבי ישמעאל תנא (דף ח,ב) (במדבר טו) למן היום אשר צוה ה' והלאה לדורותיכם איזו היא מצוה שהיא נאמרה בתחלה הוי אומר זו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(s)

Answer #3 (Tana d'Vei R. Yishmael): "From the day that Hash-m commanded" - the first Mitzvah Yisrael received was idolatry.

8b----------------------------------------8b
והא אמר מר עשר מצות נצטוו ישראל במרה <דכתי' (שמות טו) והיה אם שמוע תשמע לקול ה' אלהיך>
(t)

Rejection: Yisrael received 10 Mitzvos at Marah!

אלא מחוורתא כדשנינן מעיקרא:
1.

Rather, we must give one of the first two answers.

3)

MITZVOS FOR WHICH BEIS DIN IS EXEMPT

(משנה) אין חייבין על עשה ועל לא תעשה שבמקדש
(a)

(Mishnah): Beis Din is not liable for Hora'ah on a Lav or Aseh in the Mikdash (a Tamei person entering the Mikdash or delaying there, or eating Kodshim);

ואין מביאין אשם תלוי על עשה ועל לא תעשה שבמקדש
1.

One does not bring an Asham Taluy for a Lav or Aseh in the Mikdash;

אבל חייבין על עשה ועל לא תעשה שבנדה
(b)

Beis Din is liable for a Lav or Aseh regarding Nidah;

ומביאים אשם תלוי על עשה ועל לא תעשה שבנדה
1.

One brings an Asham Taluy for a Lav or Aseh regarding Nidah.

איזו היא מצות עשה שבנדה פרוש מן הנדה
2.

An Aseh regarding Nidah is to separate from a Nidah (only after the Kishuy ceases, e.g. if she became Nidah during relations; Rashi - refrain from relations before a woman's Veses, i.e. her normal period when she becomes Nidah);

ומצות לא תעשה אל תבא על הנדה:
3.

A Lav regarding Nidah is not to have relations with a Nidah.

מנא הני מילי דצבור לא מחייבי קרבן בעלמא ויחיד אשם תלוי נמי לא
(c)

(Gemara) Question: What is the source of the first two laws?

אמר רב יצחק בר אבדימי נאמר ואשם בחטאת ובאשם תלוי ונאמר ואשמו בצבור
(d)

Answer (R. Yitzchak bar Avdimi): It says "v'Ashem (he transgressed)" regarding Chatas and Asham Taluy, and it says "v'Ashemu" regarding the Tzibur.

מה ואשם ביחיד בחטאת קבועה אף ואשמו בצבור בחטאת קבועה
1.

Just like "v'Ashem" regarding an individual discusses a fixed Chatas (for which even a poor person must bring an animal), also regarding a Tzibur (it brings only for sins for which an individual brings a fixed Chatas);

ומה צבור בחטאת קבועה אף אשם תלוי נמי אין בא אלא על ספק חטאת קבועה
2.

Likewise, Asham Taluy is brought only for such sins.

אמרי אי הכי קרבן עולה ויורד נמי הא כתיב (ויקרא ה) והיה כי יאשם לאחת מאלה
(e)

Question: If so, the same should apply to Oleh v'Yored (a varying Chatas, in which an Oni brings a bird, and a very poor person brings a Minchah (flour-offering))! It says "v'Hayah Ki Yesham l'Achas me'Eleh"!

דנין <אשם מן אשמו> [אשמו מן אשם] ואין דנין אשם מן יאשם
(f)

Answer #1: We learn from "v'Ashem" from "v'Ashemu", for these are very similar (he or they sinned), but we do not learn to "Yesham (he will sin)."

ומאי נ"מ
1.

Question #1: We may learn, even though they are dissimilar!

והא תני דבי רבי ישמעאל (ויקרא יד) ושב הכהן ובא הכהן זו היא שיבה זו היא ביאה
i.

(Tana d'Vei R. Yishmael): It says "v'Shav ha'Kohen" and "u'Va ha'Kohen." These both mean that he will return. We learn a Gezerah Shavah between them.

ועוד נילף מן ואשם מטומאת מקדש וקדשיו דכתיב (ויקרא ה) והוא טמא ואשם
2.

Question #2: We should learn from "v'Ashem" regarding Tum'ah of the Mikdash and Kodshim (one brings Oleh v'Yored for this)!

אמר רב פפא דנין ואשם ומצות ה' מן ואשם ומצות ה'
(g)

Answer #2 (Rav Papa): We learn only when it says in both places "v'Ashem" and "Mitzvos Hash-m."

א"ל רב שימי בר אשי לרב פפא ונילף ואשם ונשיאת עון מן ואשם ונשיא' עון
(h)

Objection (Rav Simi bar Ashi): Why don't we learn between places where it mentions both "v'Ashem" and "bearing sin"?

אלא אמר ר"נ בר יצחק דנין ואשם ומצות ה' אשר לא תעשינה מואשם ומצות ה' אשר לא תעשינה ואל יוכיח שמיעת קול וביטוי שפתים וטומאת מקדש וקדשיו שלא נאמר בהם ואשם ומצות ה' אשר לא תעשינה:
(i)

Answer #3 (Rav Nachman bar Yitzchak): We only learn between places where it says both "v'Ashem" and "Mitzvos Hash-m that may not be done."

4)

THE LAWS OF THE NASI

(משנה) אין חייבין על שמיעת קול ועל ביטוי שפתים ועל טומאת מקדש וקדשיו
(a)

(Mishnah): Beis Din is not liable for Hora'ah regarding Shevu'as ha'Edus (the oath that one does not know testimony), Shevu'as Bituy (that one will or will not do an action), or Tum'ah of the Mikdash and Kodshim;

והנשיא כיוצא בהם דברי רבי יוסי הגלילי
(b)

R. Yosi ha'Galili says, the Nasi has the same law;

ר"ע אומר הנשיא חייב בכולן חוץ משמיעת הקול שהמלך לא דן ולא דנין אותו [לא מעיד ולא מעידין אותו]:
(c)

R. Akiva says, the Nasi is liable for all of these except for the Shevu'as ha'Edus, because he does not judge and is not judged, and he does not testify and we do not testify about him.

אמר עולא מ"ט דר' יוסי הגלילי
(d)

(Gemara - Ula) Question: What is R. Yosi ha'Galili's reason?

אמר קרא והיה כי יאשם לאחת מאלה כל שמתחייב באחת מתחייב בכולן ושאין מתחייב באחת אין מתחיי' בכולן
(e)

Answer #1 (Ula): "Ki Yesham l'Achas me'Eleh" - anyone who is liable for (any) one of these is liable for all. Anyone who is exempt for (any) one is exempt for all.

ואימא מתחיי' באחת מהן ואע"פ שאין מתחיי' בכולן
(f)

Objection: We should say that he is liable for one, even though he is not liable for all!