1)

WHEN A MASHU'ACH BRINGS A CHATAS

מזיד ועשה שוגג כו': מנא ה"מ
(a)

Question: What is the source that he brings only when he sinned b'Shogeg due to a Hora'ah?

דתנו רבנן (ויקרא ד) לאשמת העם הרי משיח כצבור
(b)

Answer (Beraisa): "For the sin of the people" - the Mashu'ach is like the Tzibur.

<שיכול> והלא דין הוא (דף ז,א) צבור מוצא מכלל יחיד ומשיח מוצא מכלל יחיד
1.

Suggestion #1: We should know this without the verse! The Torah teaches that the Chatas of the Tzibur is unlike that of an individual, and also a Mashu'ach's Chatas is unlike an individual's;

מה צבור אין חייבין אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה אף משיח לא יהא חייב אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה
i.

Just like the Tzibur is liable only when most of Yisrael sinned b'Shogeg due to a Hora'ah, also a Mashu'ach is liable only when he sinned b'Shogeg due to Hora'ah.

או כלך לדרך זו נשיא מוצא מכלל יחיד ומשיח מוצא מכלל יחיד
2.

Suggestion #2: Perhaps we should learn from a Nasi (king). The Chatas of a Nasi is unlike that of a commoner. Also a Mashu'ach's Chatas is unlike an individual's;

מה נשיא מביא בשגגת מעשה בלא העלם דבר אף משיח מביא בשגגת מעשה בלא העלם דבר
i.

Just like a Nasi is liable even if his sin was not due to a mistaken ruling, also a Mashu'ach!

נראה למי דומה צבור בפר ואין מביאין אשם תלוי ומשיח בפר ואין מביא אשם תלוי
3.

Decision: We learn from the Tzibur, for the law of a Mashu'ach Gadol is more similar to the Tzibur's law. Both bring Parim, and both never bring Asham Taluy.

מה צבור אינו חייב אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה אף משיח לא יהא חייב אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה
i.

Just like the Tzibur is liable only when most of Yisrael sinned b'Shogeg due to a Hora'ah, also a Mashu'ach is liable only when he sinned b'Shogeg due to Hora'ah.

או כלך לדרך זו נשיא מביא שעירה <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} ומביא אשם ודאי ומשיח מביא שעירה <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} ומביא אשם ודאי מה נשיא מביא בשגגת מעשה אף משיח מביא בשגגת מעשה
4.

Question: Perhaps we should learn from a Nasi, for also he is like a Mashu'ach in two laws. Each brings a Se'irah if he transgressed idolatry, and each can bring an Asham (Vadai)!

ת"ל (ויקרא ד) לאשמת העם הרי הוא משיח כצבור מה צבור אינו מביא אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה אף משיח אינו מביא אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה
5.

Conclusion: "For the sin of the people" - the Mashu'ach is like the Tzibur.

אימא מה צבור הורה ועשו אחריו בהוראתו חייבין אף משיח כשהורה ועשו אחריו בהוראתו יהא חייב
(c)

Question: If most of Yisrael sinned due to a Hora'ah of Beis Din, Beis Din is liable. Likewise, if they sinned due to a Hora'ah of a Mashu'ach, he should be liable!

ת"ל (ויקרא ד) והקריב על חטאתו אשר חטא על מה שחטא הוא מביא ואין מביא על מה שחטאו אחרים
(d)

Rejection: "He will offer for the sin that he sinned" - he brings only for his own sin.

אמר מר משיח בפר ואין מביא אשם תלוי מנא ליה דאין מביא אשם תלוי
(e)

Question: The Beraisa said that a Mashu'ach does not bring an Asham Taluy. What is the source for this?

דכתיב (ויקרא ה) וכפר עליו הכהן על שגגתו אשר שגג מי שחטאתו ושגגתו שוה
(f)

Answer: "The Kohen will atone for the Shegagah that (an individual) Shagag" - Asham Taluy applies to one whose sin is b'Shogeg (e.g. he did not realize he is eating Chelev. This is like R. Chananel (printed on Daf 9a) and Rashash. Our (and Rashi's) text is difficult, for the verse does not mention 'Chataso');

יצא משיח שאין שגגתו וחטאתו שוה דכתיב לאשמת העם הרי הוא משיח כצבור
1.

It does not apply to a Mashu'ach, for he brings (a Chatas) only due to Hora'ah!

לאשמת העם ע"כ לא קאמר ליה
(g)

Question: The Beraisa exempted him from Asham Taluy before it brought the verse ("for the sin of the people") that teaches that he brings a Chatas only due to Hora'ah! (I.e. even without the verse, we would know that he is exempt.)

אלא אשם כדי נסבה:
(h)

Answer: Indeed, we only know this due to the verse. It was imprecise for the Beraisa to say (without the verse) that he is like a Tzibur because also he brings a Par and he is exempt from Asham Taluy. Really, (without the verse) we only have the first similarity.

2)

WHEN A MASHU'ACH NEEDS HIS OWN ATONEMENT

(משנה) הורה בפני עצמו ועשה בפני עצמו מתכפר לו בפני עצמו
(a)

(Mishnah): If a Mashu'ach relied on his own Hora'ah and sinned, he brings his own Korban;

הורה עם הצבור ועשה עם הצבור מתכפר לו עם הצבור שאין ב"ד חייבין עד שיורו לבטל מקצת ולקיים מקצת וכן המשיח
(b)

If he ruled with the Beis Din, and sinned with the Tzibur, he gets atonement with the (Korban of) the Tzibur, because Beis Din is liable only if their Hora'ah partially permits and partially forbids, and the same applies to a Mashu'ach;

ולא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} עד שיורו לבטל מקצת ולקיים מקצת:
1.

Also regarding idolatry, Beis Din is liable only if their Hora'ah partially permits and partially forbids.

מנהני מילי
(c)

(Gemara) Question: What is the source that if he sinned with the Tzibur, he gets atonement with the Tzibur?

דת"ר הורה עם הצבור ועשה עם הצבור יכול יביא פר לעצמו
(d)

Answer (Beraisa) Suggestion: If he ruled with the Beis Din, and sinned with the Tzibur, perhaps he brings his own Par!

ודין הוא נשיא מוצא מכלל יחיד ומשיח מוצא מכלל יחיד
1.

Question: This is illogical! The Chatas of a Nasi is unlike that of a commoner, and a Mashu'ach's Chatas is unlike a commoner's;

מה נשיא חטא בפני עצמו מביא בפני עצמו חטא עם הצבור מתכפר לו עם הצבור אף משיח חטא בפני עצמו מביא בפני עצמו חטא עם הצבור מתכפר לו עם הצבור
i.

If a Nasi sins by himself, he brings his own Korban. If he sins with the Tzibur, he gets atonement with the Tzibur's Korban. The same should apply to a Mashu'ach!

לא אם אמרת בנשיא שכן מתכפר לו עם הצבור ביום הכפורים תאמר במשיח שאין מתכפר לו עם הצבור ביום הכפורים הואיל ואין מתכפר לו עם הצבור ביום הכפורים יכול יביא פר לעצמו
2.

Answer: We cannot learn from a Nasi, for he gets atonement with the Tzibur's Korban on Yom Kipur, but a Mashu'ach does not! Therefore, the suggestion that a Mashu'ach should bring his own Korban is reasonable.

ת"ל (ויקרא ד) על חטאתו אשר חטא הא כיצד חטא בפני עצמו מביא בפני עצמו חטא עם הצבור מתכפר לו עם הצבור
3.

Rejection of Suggestion: "For his sin that he sinned" - if he sins by himself, he brings his own Korban. If he sins with the Tzibur, he gets atonement with the Tzibur's Korban.

היכי דמי
(e)

Question: What is the case?

אילימא דהוא מופלא והם אינן מופלאין
1.

Suggestion: He is Mufla (Rashi - the greatest Chacham; Tosfos ha'Rosh - proper for Hora'ah), and the Beis Din is not (Rashi - has no member as great as the Mashu'ach).

פשיטא דמתכפר לו בפני עצמו הוראה דלהון ולא כלום ובעי אתויי כשבה או שעירה כל חד וחד
2.

Rejection: If so, obviously he brings his own Korban! The Hora'ah of Beis Din is invalid. The Tzibur does not bring a Korban, rather every individual who sinned brings a Chatas!

ואי דאינון מופלאין והוא לאו מופלא
3.

Suggestion: Beis Din is Mufla and he is not.

אמאי מתכפר לו בפני עצמו הא הוראה דידיה ולא כלום היא
4.

Rejection: If so, he could not bring his own Korban. His Hora'ah is invalid!

7b----------------------------------------7b
(דף ז,ב) אמר רב פפא כגון שהיו מופלין שניהן
(f)

Answer (Rav Papa): Both he and Beis Din are (Rashi - equally) Mufla'im.

3)

SEPARATE RULINGS

סבר אביי למימר חטא בפני עצמו ועשה בפני עצמו היכי דמי דיתבי בשני מקומות וקא מורו בתרי איסורי
(a)

(Abaye): The case when he gave a Hora'ah by himself (apparently, this is the proper text; Abaye explains the Mishnah) and sinned by himself is when he ruled about one Mitzvah in one place, and Beis Din ruled about a different Mitzvah in another place.

אמר ליה רבא אטו שני מקומות גורמין
(b)

Objection (Rava): It does not matter where they rule!

אלא אפילו יתבי בחד מקום וכיון דקא מורו בתרי איסורי חטא בפני עצמו הוא:
(c)

(Rava): Rather, even if they ruled in the same place, if they ruled about different Mitzvos, it is considered that he sinned by himself.

פשיטא הוא בחלב והן <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} חטא בפני עצמו הוא דהא חלוקין בטעמייהו וחלוקין בקרבנות דהוא בפר והן בפר ושעיר דהא קא מייתו הני שעיר והוא לא מייתי
(d)

Obviously, if he permitted Chelev, and Beis Din permitted idolatry, these are separate rulings, because they are learned from different verses and different Korbanos are brought for them (he brings a Par, and they bring a Par and Sa'ir).

וכל שכן הוא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} והן בחלב דחלוקין בקרבנותיהן [לגמרי] דהוא שעירה ואינהו פר
1.

All the more so, if he permitted idolatry, and Beis Din permitted Chelev, these are separate rulings, because the Korbanos are totally different (he brings a Sa'ir, and they bring a Par).

אלא הוא בחלב המכסה את הקרב והן בחלב שעל הדקין מהו
(e)

Question #1: If he permitted Chelev covering the Kerev (stomachs), and Beis Din permitted Chelev of the small intestines, what is the law?

מי אמרינן אף על גב דקרבנן שוה כיון דמתרי קראי קאתו הא פליגין בטעמייהו
1.

Even though the same Korban is brought for either, since they are learned from different verses, they are separate rulings;

או דלמא שם חלב אחד הוא
2.

Or, since both are called Chelev, it is like one ruling?

אם תמצא לומר שם חלב אחד הוא הוא בחלב והן בדם מהו
(f)

Question #2: If you will say that all Chelev has the same name, if he permitted Chelev, and Beis Din permitted blood, what is the law?

מי אמרינן בטעמייהו הא פליגין
1.

Since they are learned from different verses, they are separate rulings;

או דלמא כיון דשוין בקרבן בתר קרבן אזלינן
2.

Or, since the same Korban is brought for either, it is like one ruling?

תיקו:
3.

This question is unsettled.

שאין בית דין חייבין עד שיורו לבטל מקצת ולקיים מקצת וכו':
(g)

(Mishnah): Beis Din is liable only if the Hora'ah partially permits and partially forbids...

מנלן דעד שיורו לבטל מקצת ולקיים מקצת
(h)

Question: What is the source of this?

כדאמרינן באידך פירקין ונעלם דבר דבר ולא כל הגוף:
(i)

Answer: We learned this in the first Perek. "And a matter was hidden", but the whole Mitzvah was not hidden.

וכן המשיח:
(j)

(Mishnah): The same applies to a Mashu'ach.

מנלן
(k)

Question: What is the source of this?

דכתי' (ויקרא ד) לאשמת העם הרי משיח כצבור:
(l)

Answer: "L'Ashmas ha'Am" - a Mashu'ach is like the Tzibur.

ולא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} כו':
(m)

(Mishnah): Also regarding idolatry (Beis Din is liable only if the Hora'ah partially permits and partially forbids)...

מנלן
(n)

Question: What is the source of this?

דתנו רבנן לפי שיצאה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} לדון בעצמה
(o)

Answer (Beraisa): Idolatry was written separately to teach that a different Korban is brought;

יכול יהו חייבין על עקירת מצוה כולה
1.

Suggestion: Perhaps there is another difference, that Beis Din is liable even for a Hora'ah to uproot an entire Mitzvah;

נאמר כאן מעיני ונאמר להלן מעיני
2.

Rejection: We learn a Gezerah Shavah "me'Einei-me'Einei" from the Korban Beis Din brings for mistaken Hora'ah about other Mitzvos;

מה להלן בב"ד אף כאן נמי בב"ד ומה להלן דבר ולא כל הגוף אף כאן נמי דבר ולא כל הגוף:
i.

Regarding other Mitzvos, Beis Din is liable only for partially uprooting a matter. The same applies to idolatry.

4)

CONDITIONS FOR THE KORBAN

(משנה) אין חייבין אלא על העלם דבר עם שגגת המעשה וכן המשיח
(a)

(Mishnah): Beis Din is liable only for Hora'ah and (the resulting) transgressions b'Shogeg. The same applies to a Mashu'ach;

ולא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} אין חייבין אלא על העלם דבר עם שגגת המעשה:
(b)

Also regarding idolatry, Beis Din is liable only for Hora'ah with Shegagah.

מנלן
(c)

(Gemara) Question: What is the source of this?

דתנו רבנן ישגו יכול יהו חייבין על שגגת מעשה
(d)

Answer (Beraisa) Suggestion: Perhaps "they will err" teaches that Beis Din is liable for regular Shegagah!

ת"ל ישגו ונעלם דבר אין חייבין אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה:
1.

Rejection: "They will err and a matter will be hidden", they are liable only for Hora'ah with Shegagah.

וכן המשיח:
(e)

(Mishnah): ... And also a Mashu'ach.

מנלן
(f)

Question: What is the source of this?

דכתיב לאשמת העם הרי משיח כצבור:
(g)

Answer: "L'Ashmas ha'Am" - a Mashu'ach is like the Tzibur.

ולא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה:
(h)

(Mishnah): Also regarding idolatry they are liable only for Hora'ah with Shegagah.

מנלן
(i)

Question: What is the source of this?

דת"ר לפי שיצאה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} לדון בעצמה
(j)

Answer (Beraisa): Idolatry was written separately to teach that a different Korban is brought;

יכול יהו חייבין על שגגת המעשה
1.

Suggestion: Perhaps Beis Din is liable for regular Shegagah!

נאמר כאן מעיני ונאמר להלן מעיני מה להלן אין חייבין אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה אף כאן אין חייבין אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה
2.

Rejection: We learn from "me'Einei- me'Einei." Just like Beis Din is liable for other Mitzvos only for Hora'ah with Shegagah, also regarding idolatry.

ואילו משיח <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} לא קתני
(k)

Inference: The Mishnah does not say that a Mashu'ach is liable for idolatry only for Hora'ah with Shegagah! (This implies that he is liable for Shegagah without Hora'ah.)

מתניתין מני
1.

Question: Who is the Tana of the Mishnah?

רבי היא
2.

Answer: It is Rebbi.

דתניא משיח <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} רבי אומר בשגגת מעשה
i.

(Beraisa - Rebbi): A Mashu'ach is liable for idolatry b'Shogeg;

וחכמים אומרים בהעלם דבר
ii.

Chachamim exempt, unless it was due to his Hora'ah;

ושוין שבשעירה ושוין שאין מביא אשם תלוי
iii.

All agree that (when he is liable) he brings a Sa'ir, and that a Mashu'ach never brings an Asham Taluy.

ותסברא בזדונו כרת ובשגגתו חטאת מי קתני
(l)

Rejection: The inference is unfounded. Also, the Mishnah does not say that he is liable only if he permits Chayavei Kerisus for which a Chatas is brought (if Shogeg), but surely this is true!

אלא תני הא הוא הדין להא
1.

You must say that this was taught regarding other Mitzvos, and it applies also to idolatry;

ה"נ תנא הא והוא הדין להא
2.

Also, we taught regarding other Mitzvos that he is liable only for Hora'ah with Shegagah, and this applies also to idolatry!

מ"ט דרבי
(m)

Question: What is Rebbi's reason?

אמר קרא (במדבר טו) וכפר הכהן על הנפש השוגגת בחטאה בשגגה
(n)

Answer: "The Kohen will atone for the soul that errs in sinning bi'Shgagah":

הנפש זה משיח השוגגת זה נשיא בחטאה בשגגה רבי סבר חטא זה בשגגה יהא
1.

"The soul" refers to a Mashu'ach. "That errs" refers to a Nasi. "In sinning bi'Shgagah" refers to unintentional sin (even if not due to Hora'ah).

ורבנן סברי מי שחטאתו בשגגה יצא משיח שאין חטאתו בשגגה אלא בהעלם דבר
2.

Chachamim hold that "in sinning bi'Shgagah" refers to one who brings a Chatas for Shogeg, to exclude a Mashu'ach, who is liable only due to Hora'ah.

ושוין שבשעירה כיחיד מנלן
(o)

Question: The Beraisa said, all agree that (when he is liable) he brings a Sa'ir. What is the source of this?

דאמר קרא (במדבר טו) ואם נפש אחת אחד יחיד ואחד נשיא ואחד משיח כולם בכלל נפש אחת הן:
(p)

Answer: "If one soul" includes a commoner, Nasi and a Mashu'ach.