1)

RESPONSES TO RESHA'IM

הנהו בריוני דהוו בשבבותיה דר"מ והוו קא מצערו ליה טובא הוה קא בעי ר' מאיר רחמי עלויהו כי היכי דלימותו
(a)

There were Baryonim (profligate people) in R. Meir's area who used to bother him a lot; he prayed that they should die.

אמרה לי' ברוריא דביתהו מאי דעתך משום דכתיב (תהילים קד) יתמו חטאים מי כתיב חוטאים חטאים כתיב
(b)

Bruriyah (his wife): It says, "Yitamu Chata'im (sins) Min ha'Aretz," not "Chot'im" (sinners)!

ועוד שפיל לסיפיה דקרא ורשעים עוד אינם כיון דיתמו חטאים ורשעים עוד אינם
1.

Also, the end of the verse says, "u'Resha'im Od Einam" (only the termination of the Yetzer ha'Ra will ensure that there will be no more Resha'im).

אלא בעי רחמי עלויהו דלהדרו בתשובה ורשעים עוד אינם
2.

Rather, you should pray for mercy that Hash-m help them to repent.

בעא רחמי עלויהו והדרו בתשובה:
3.

R. Meir did so; they repented.

אמר לה ההוא <צדוקי> {מינא} לברוריא כתיב (ישעיהו נד) רני עקרה לא ילדה משום דלא ילדה רני
(c)

Question (a Tzeduki): "Rani Akarah Lo Yaladah" -- should a barren woman rejoice because she did not give birth?!

אמרה ליה שטיא שפיל לסיפיה דקרא דכתיב כי רבים בני שוממה מבני בעולה אמר ה'
(d)

Bruriyah: Fool! Read the end of the verse, "Ki Rabim Benei Shomemah mi'Benei Ve'ulah"!

אלא מאי עקרה לא ילדה רני כנסת ישראל שדומה לאשה עקרה שלא ילדה בנים לגיהנם כותייכו:
1.

Rather, "Rani Akarah Lo Yaladah" refers to Keneses Yisrael -- she is called barren because she did not give birth to people that will go to Gehinom like you!

א"ל ההוא מינא לר' אבהו כתיב (תהילים ג) מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום בנו וכתיב (תהילים נז) לדוד מכתם בברחו מפני שאול במערה הי מעשה הוה ברישא מכדי מעשה שאול הוה ברישא לכתוב ברישא
(e)

Question (a Tzeduki): It says (Tehilim 3), "Mizmor l'David b'Varcho Mipnei Avshalom Beno" and (Tehilim 57) "l'David Michtam b'Varcho Mipnei Shaul" -- David should have discussed fleeing from Shaul before discussing fleeing from Avshalom, since it happened earlier!

אמר ליה אתון דלא דרשיתון סמוכין קשיא לכו אנן דדרשינן סמוכים לא קשיא לן
(f)

Answer (R. Avahu): This is difficult for you [Tzedukim], for you do not expound Semuchim (the reason why Parshiyos are adjacent to each other) -- we expound Semuchim, it is not difficult;

דא"ר יוחנן סמוכין מן התורה מנין שנא' (תהילים קיא) סמוכים לעד לעולם עשוים באמת וישר
1.

(R. Yochanan): "Semuchim la'Ad l'Olam Asuyim b'Emes v'Yashar" teaches that we should expound Semuchim.

למה נסמכה פרשת אבשלום לפרשת גוג ומגוג שאם יאמר לך אדם כלום יש עבד שמורד ברבו אף אתה אמור לו כלום יש בן שמורד באביו אלא הוה הכא נמי הוה:
2.

Parshas Avshalom is Samuch to Gog and Magog to dispel doubts of anyone who cannot fathom that a slave would rebel against his master -- he will see that even a son can rebel against his father! (Tzelach - even though Nimrod, Pharaoh and others rebelled against Hash-m, verses do not detail their rebellion.)

2)

DECLARING HASH-M'S PRAISE

אמר ר' יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי מאי דכתיב (משלי לא) פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה כנגד מי אמר שלמה מקרא זה
(a)

Question (R. Yochanan): "Piha Paschah v'Chachmah v'Soras Chesed Al Leshonah" -- to whom does Shlomo refer?

לא אמרו אלא כנגד דוד אביו שדר בחמשה עולמים ואמר שירה
(b)

Answer: He refers to David his father, who lived in five worlds and sang Shirah for each of them:

דר במעי אמו ואמר שירה שנאמר (תהילים קג) ברכי נפשי את ה' וכל קרבי את שם קדשו
1.

He was in the womb (and sang Shirah for it) -- "Barchi Nafshi Es Hash-m v'Chol Keravai Es Shem Kodsho";

יצא לאויר העולם ונסתכל בכוכבים ומזלות ואמר שירה שנאמר (תהילים קג) ברכו ה' מלאכיו גבורי כח עושי דברו לשמוע בקול דברו ברכו ה' כל צבאיו וגו'
2.

He left the womb, and saw constellations -- "Barchu Hash-m Mal'achav... Kol Tzeva'av";

ינק משדי אמו ונסתכל בדדיה ואמר שירה שנאמר (תהילים קג) ברכי נפשי את ה' ואל תשכחי כל גמוליו
3.

He nursed -- "Barchi Nafshi... v'Al Tishkechi Kol Gemulav"

מאי כל גמוליו
i.

Question: What does "Kol Gemulav" refer to?

אמר ר' אבהו שעשה לה דדים במקום בינה טעמא מאי אמר <רבי> [רב] יהודה כדי שלא יסתכל במקום ערוה רב מתנא אמר כדי שלא יינק ממקום הטנופת
ii.

Answer (R. Avahu): Hash-m put the breasts over [the heart,] the place of understanding.

ראה במפלתן של רשעים ואמר שירה שנאמר (תהילים קד) יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם ברכי נפשי את ה' הללויה
4.

He saw the downfall of the wicked -- "u'Resha'im Od Einam..."

נסתכל ביום המיתה ואמר שירה שנאמר (תהילים קד) ברכי נפשי את ה' ה' אלהי גדלת מאד הוד והדר לבשת
5.

He saw the day of death -- "Barchi Nafshi... Elokai Gadalta Me'od Hod v'Hadar Lavashta."

מאי משמע דעל יום המיתה נאמר
6.

Question: How do we know that this refers to the day of death?

אמר רבה בר רב שילא מסיפא דעניינא דכתיב (תהילים קד) תסתיר פניך יבהלון תוסף רוחם יגועון וגו'
7.

Answer (Rabah bar Tav Shila): After this it says "... Tosef Rucham Yigva'un."

רב שימי בר עוקבא ואמרי לה מר עוקבא הוה שכיח קמיה דר' שמעון בן פזי והוה מסדר אגדתא קמיה דר' יהושע בן לוי אמר ליה מאי דכתיב (תהילים קג) ברכי נפשי את ה' וכל קרבי את שם קדשו
(c)

Question (Rav Simi bar Ukva): What do we learn from "Barchi Nafshi Es Hash-m v'Chol Keravai Es Shem Kodsho"?

אמר ליה בא וראה שלא כמדת הקדוש ברוך הוא מדת בשר ודם מדת בשר ודם צר צורה על גבי הכותל ואינו יכול להטיל בה רוח ונשמה קרבים ובני מעים
(d)

Answer (R. Shimon ben Pazi): Hash-m's ways are unlike the ways of people -- a person draws a form on the wall, he cannot put in it Ru'ach (breath, or the ability to speak), Neshamah, or innards;

והקב"ה אינו כן צר צורה בתוך צורה ומטיל בה רוח ונשמה קרבים ובני מעים
1.

Hash-m draws a form (fetus) within a form (mother), and puts all of these in it.

והיינו דאמרה חנה (שמואל א ב) אין קדוש כה' כי אין בלתך ואין צור כאלהינו. מאי אין צור כאלהינו אין צייר כאלהינו
2.

This is as Chanah said -- we read "Ein Tzur k'Elokeinu" as if it said "Ein Tzayar k'Elokeinu" (no one can make forms like Hash-m).

מאי כי אין בלתך
3.

Question: What do we learn from "Ki Ein Biltecha"?

אמר ר' יהודה בר מנסיא אל תקרי כי אין בלתך אלא אין לבלותך שלא כמדת הקדוש ברוך הוא מדת בשר ודם
4.

Answer (R. Yehudah bar Menasya): We read this Ki Ein li'Vlosecha -- Hash-m's ways are unlike the ways of people;

מדת בשר ודם מעשה ידיו מבלין אותו והקב"ה מבלה מעשיו
i.

A person's works outlast him, but Hash-m outlasts His works.

א"ל אנא הכי קא אמינא לך הני חמשה ברכי נפשי כנגד מי אמרן דוד
(e)

Question (Rav Simi bar Ukva): My question was, to whom do the five passages of "Barchi Nafshi" correspond?

לא אמרן אלא כנגד הקב"ה וכנגד נשמה
(f)

Answer (R. Shimon ben Pazi): They were said for Hash-m and the Neshamah:

מה הקב"ה מלא כל העולם אף נשמה מלאה את כל הגוף
1.

Just like Hash-m fills the world, the Neshamah fills the body;

מה הקדוש ברוך הוא רואה ואינו נראה אף נשמה רואה ואינה נראית
2.

Just like Hash-m sees and is not seen, also the Neshamah;

מה הקב"ה זן את כל העולם כלו אף נשמה זנה את כל הגוף
3.

Just like Hash-m sustains the whole world, the Neshamah sustains the body;

מה הקב"ה טהור אף נשמה טהורה
4.

Just like Hash-m is Tahor, also the Neshamah;

מה הקדוש ברוך הוא יושב בחדרי חדרים אף נשמה יושבת בחדרי חדרים
5.

Just like Hash-m dwells in a hidden place, also the Neshamah.

יבא מי שיש בו חמשה דברים הללו וישבח למי שיש בו חמשה דברים הללו:
6.

Thus, the Neshamah, which has these five attributes, should praise Hash-m, who has them!

3)

CHIZKIYAH'S PRAYER AND DEEDS

אמר רב המנונא מאי דכתיב (קוהלת ח) מי כהחכם ומי יודע פשר דבר מי כהקדוש ברוך הוא שיודע לעשות פשרה בין שני צדיקים בין חזקיהו לישעיהו
(a)

(Rav Hamnuna): "Mi kehe'Chacham u'Mi Yode'a Pesher Davar" -- who is like Hash-m, who knows how to make a Pesharah (compromise) between two Tzadikim, Chizkiyah and Yeshayah;

חזקיהו אמר ליתי ישעיהו גבאי דהכי אשכחן באליהו דאזל לגבי אחאב <שנאמר (מלכים א יח) וילך אליהו להראות אל אחאב>
1.

Chizkiyah thought, Yeshayah should come to me, for we find that Eliyahu went to the king (Ach'av);

ישעיהו אמר ליתי חזקיהו גבאי דהכי אשכחן ביהורם בן אחאב דאזל לגבי אלישע
2.

Yeshayah thought, Chizkiyah should come to me, for we find that Yehoram ben Ach'av went to the Navi (Elisha)!

מה עשה הקב"ה הביא יסורים על חזקיהו ואמר לו לישעיהו לך ובקר את החולה שנאמר (מלכים ב כ; ישעיהו לח) בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו כה אמר ה' <צבאות> צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה וגו'
3.

Hash-m made Chizkiyah sick, and told Yeshayah to visit him.

מאי כי מת אתה ולא תחיה
(b)

Question: (Yeshayah told to him) "Ki Mes Atah v'Lo Sichyeh" -- what do we learn from this ("v'Lo Sichyeh" is extra)?

מת אתה בעולם הזה ולא תחיה לעולם הבא
(c)

Answer: You will die in this world, and will not live in the World to Come.

אמר ליה מאי כולי האי אמר ליה משום דלא עסקת בפריה ורביה
1.

Chizkiyah did not know why; Yeshayah explained, because he did not fulfill Peru u'Revu.

א"ל משום דחזאי לי ברוח הקדש דנפקי מינאי בנין דלא מעלו
2.

Chizkiyah: I did not have children, for I saw through Ru'ach ha'Kodesh that unworthy children would come from me!

א"ל בהדי כבשי דרחמנא למה לך מאי דמפקדת איבעי לך למעבד ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא לעביד
3.

Yeshayah: You should not delve into Hash-m's secrets -- you should do what you are commanded, Hash-m will do what He wants!

אמר ליה השתא הב לי ברתך אפשר דגרמא זכותא דידי ודידך ונפקי מנאי בנין דמעלו
4.

Chizkiyah: Let me marry your daughter -- perhaps our combined merits will cause proper children to result!

א"ל כבר נגזרה עליך גזירה
5.

Yeshayah: It was already decreed that you will die!

א"ל בן אמוץ כלה נבואתך וצא כך מקובלני מבית אבי אבא אפי' חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים
6.

Chizkiyah: Finish your prophecy (Gra - do not tell it to others, for then it will be harder to overturn it) -- I have a tradition from my father's house (David) that a person should not despair from Hash-m's mercy even if a sword is on his neck!

אתמר נמי רבי יוחנן ורבי <אליעזר> [אלעזר] דאמרי תרוייהו אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים שנא' (איוב יג) הן יקטלני לו איחל:
i.

(R. Yochanan): A person should not despair from Hash-m's mercy even if a sword is on his neck -- "Hen Yikteleni Lo Ayachel."

10b----------------------------------------10b
(דף י ב) א"ר חנן אפי' בעל החלומות אומר לו לאדם למחר הוא מת אל ימנע עצמו מן הרחמים שנאמר (קוהלת ה) כי ברוב חלומות והבלים ודברים הרבה כי את האלהים ירא מיד (ישעיהו לח) ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל אל ה'
ii.

(Rav Chanan): If a person has a dream that he will die tomorrow, he should not despair from Hash-m's mercy -- "Ki v'Rov Chalomos va'Havalim u'Devarim Harbeh Ki Es ha'Elokim Yera" (Maharsha - even though it is probably from a Shed (and totally false), he should be concerned that it is from Hash-m, and pray).

מאי קיר
7.

Question: "Va'Yasev Chizkiyah Panav El ha'Kir va'Yispalel" -- what does this mean?

אמר רשב"ל מקירות לבו שנא' (ירמיהו ד) מעי מעי אוחילה קירות לבי וגו'
8.

Answer #1 (R. Shimon ben Lakish): He prayed mi'Kiros (from the deep chambers) of his heart -- "Me'ai Me'ai Ochilah Kiros Libi."

ר' לוי אמר על עסקי הקיר
9.

Answer #2 (R. Levi): He based his prayer on a Kir (wall);

אמר לפניו רבונו של עולם ומה שונמית שלא עשתה אלא קיר אחת קטנה החיית את בנה אבי אבא שחפה את ההיכל כולו בכסף ובזהב על אחת כמה וכמה
i.

He said, You revived the son of the Shunamis woman, because she built one small wall (to make a lodging for Elisha) ; my ancestor (Shlomo) covered the entire Heichal with gold and silver, all the more so [You should grant me more life in his merit]!

(ישעיהו לח) זכר נא את אשר התהלכתי לפניך באמת ובלב שלם והטוב בעיניך עשיתי מאי והטוב בעיניך עשיתי
10.

Question: "Zechor Na... veha'Tov b'Einecha Asisi" -- what does this refer to?

א"ר יהודה אמר רב שסמך גאולה לתפלה
11.

Answer #1 (Rav): He was Somech Ge'ulah l'Tefilah.

ר' לוי אמר שגנז ספר רפואות
12.

Answer #2 (R. Levi): He hid the Sefer ha'Refu'os (to ensure that people will pray to Hash-m to be cured.)

תנו רבנן ששה דברים עשה חזקיהו המלך על ג' הודו לו ועל ג' לא הודו לו
(d)

(Beraisa): Chachamim approved of three things that Chizkiyah did, and disapproved of three;

על ג' הודו לו
1.

They approved of three:

גנז ספר רפואות והודו לו
i.

He hid the Sefer ha'Refu'os;

כתת נחש הנחשת והודו לו
ii.

He ground up the copper snake that Moshe had made (to save people who had been bitten by snakes; people had started to worship it);

גירר עצמות אביו על מטה של חבלים והודו לו
iii.

He dragged his father's bones around on mats (Achaz was a Rasha and deserved this disgrace, and it would be an atonement for him).

ועל ג' לא הודו לו
2.

They disapproved of three:

סתם מי גיחון ולא הודו לו
i.

He dammed the waters of Gichon (to impede Sancheriv's impending attack against Yerushalayim; Hash-m had promised to save Yerushalayim, he should have relied on this);

קצץ דלתות היכל ושגרם למלך אשור ולא הודו לו
ii.

He cut off the doors of the Heichal and sent them to Sancheriv (for tribute, so he would not attack);

עבר ניסן בניסן ולא הודו לו
iii.

He was Me'aber the year (added a second Adar) in Nisan.

ומי לית ליה לחזקיהו (שמות יב) החדש הזה לכם ראש חדשים זה ניסן ואין אחר ניסן
(e)

Question: Did he not agree that, "ha'Chodesh ha'Zeh Lachem Rosh Chadashim," once Nisan begins, it cannot be changed to another month!

אלא טעה בדשמואל
(f)

Answer: Rather, he erred concerning Shmuel's law:

דאמר שמואל אין מעברין את השנה ביום שלשים של אדר הואיל וראוי לקובעו ניסן
1.

(Shmuel): We may not be Me'aber the year on the 30th day of Adar, for this day could become Rosh Chodesh Nisan (if witnesses would come). (Me'iri - b'Di'eved, all agree that the year is Me'ubar.)

סבר הואיל וראוי לא אמרינן:
2.

Chizkiyah held that the fact that it could become Rosh Chodesh Nisan is immaterial.

א"ר יוחנן משום ר' יוסי בן זמרא כל התולה בזכות עצמו תולין לו בזכות אחרים וכל התולה בזכות אחרים תולין לו בזכות עצמו
(g)

(R. Yochanan): If one requests something in his own merit, [even if he gets it] it will be attributed to another's merit; if one requests in another's merit, it will be attributed to his own merit;

משה תלה בזכות אחרים שנא' (שמות לב) זכור לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך
1.

Moshe requested (that Hash-m pardon Yisrael) in others' merit -- "Zechor l'Avraham l'Yitzchak ul'Yisrael Avadecha";

תלו לו בזכות עצמו שנאמר (תהילים קו) ויאמר להשמידם לולי משה בחירו עמד בפרץ לפניו להשיב חמתו מהשחית
i.

The pardon was attributed to Moshe -- "va'Yomer l'Hashmidam Lulei Moshe Bechiro Amad ba'Peretz..."

חזקיהו תלה בזכות עצמו דכתיב זכר נא את אשר התהלכתי לפניך
2.

Chizkiyah requested (that Hash-m save Yerushalayim) in his own merit -- "Zechor Na Asher His'halachti Lefanecha";

תלו לו בזכות אחרים שנא' (מלכים ב יט) וגנותי אל העיר הזאת להושיעה למעני ולמען דוד עבדי
3.

It was granted in others' merit -- "v'Ganosi Al ha'Ir... Lema'ani u'Lema'an David Avdi."

והיינו דריב"ל דאמר ריב"ל מאי דכתיב (ישעיהו לח) הנה לשלום מר לי מר
4.

Question (R. Yehoshua ben Levi): What does it mean, "Hineh l'Shalom Mar Li Mar"?

אפי' בשעה ששיגר לו הקב"ה שלום מר הוא לו:
5.

Answer: Even when Hash-m saved Yerushalayim, it was bitter for Chizkiyah (for it was not attributed to him).

4)

THE CHESED DONE FOR ELISHA

(מלכים ב ד) נעשה נא עליית קיר קטנה רב ושמואל חד אמר עלייה פרועה היתה וקירוה
(a)

(Rav or Shmuel): "Na'aseh Lo Na Aliyas Kir Ketanah" -- the Shunamis and her husband already had an exposed attic room, they put a ceiling over it (for Elisha);

וחד אמר אכסדרה גדולה היתה וחלקוה לשנים
(b)

(The other of Rav and Shmuel): They already had a [ground floor] room, they divided it into two.

בשלמא למ"ד אכסדרה היינו דכתיב קיר
(c)

Question: According to the second opinion, we understand why it says "Kir" (they added a wall);

אלא למ"ד עלייה מאי קיר
1.

How does the first opinion explain "Kir"?

שקירוה
(d)

Answer: "Kiruha" -- they covered it.

בשלמא למ"ד עלייה היינו דכתיב עליית
(e)

Question: According to the first opinion, we understand why it says "Aliyas";

אלא למ"ד אכסדרה מאי עליית
1.

How does the second opinion explain this?

מעולה שבבתים.
(f)

Answer: It means, it was "Me'ulah" (the best) quarters.

ונשים לו שם מטה ושלחן וכסא ומנורה אמר אביי ואיתימא ר' יצחק הרוצה להנות יהנה כאלישע
(g)

(Abaye): If one wants to benefit from others, there is nothing wrong with this -- "v'Nasim Lo Sham Mitah v'Shulchan v'Chisei u'Menorah" (Me'iri - but he should do something in return, like Elisha, who prayed that she should have a son);

ושאינו רוצה להנות אל יהנה כשמואל הרמתי שנאמר (שמואל א ז) ותשובתו הרמתה כי שם ביתו
1.

If one does not want to benefit from others, there is nothing wrong with this -- "u'Seshuvaso ha'Ramasah Ki Sham Beiso";

וא"ר יוחנן שכל מקום שהלך שם ביתו עמו.
2.

(R. Yochanan): [This is extra, to teach that] Shmuel's house (i.e. everything he needed) was with him wherever he travelled (Me'iri - this is not haughtiness, people know that a judge must distance himself from benefiting from people).

(מלכים ב ד) ותאמר אל אישה הנה נא ידעתי כי איש אלהים קדוש הוא א"ר יוסי בר' חנינא מכאן שהאשה מכרת באורחין יותר מן האיש קדוש הוא
(h)

(R. Yosi b'Rebbi Chanina): "Va'Tomer El Ishah Hinei Na Yadati Ki Ish Elokim Kadosh Hu" -- this shows that a woman understands the nature of guests more than a man does.

מנא ידעה
(i)

Question: How did she know that he was Kadosh?

רב ושמואל חד אמר שלא ראתה זבוב עובר על שולחנו
(j)

Answer #1 (Rav or Shmuel): She never saw a fly above his table.

וחד אמר סדין של פשתן הציעה על מטתו ולא ראתה קרי עליו
(k)

Answer #2 (The other of Rav and Shmuel): She put a linen sheet on his bed and never saw a discharge on it.

קדוש הוא א"ר יוסי בר' חנינא הוא קדוש ומשרתו אינו קדוש
(l)

(R. Yosi b'Rebbi Chanina): "Kadosh Hu" -- he is Kadosh, but his servant (Gechazi) is not;

<שנא'> (מלכים ב ד) ויגש גיחזי להדפה א"ר יוסי בר' חנינא שאחזה בהוד יפיה.
1.

"Va'Yigash Gechazi LeHODfah" -- he grabbed her by her 'Hod' (most beautiful part. Rav Elyashiv - this is not merely 'not Kadosh'. This is lewd! Also, he did so long after she said this! Indeed, now he only lacked Kedushah; he descended, and later did that vulgar act.)

עובר עלינו תמיד א"ר יוסי בר' חנינא משום רבי אליעזר בן יעקב כל המארח תלמיד חכם בתוך ביתו ומהנהו מנכסיו מעלה עליו הכתוב כאילו מקריב תמידין.
(m)

(R. Yosi b'Rebbi Chanina): "Over Aleinu Tamid" -- if one hosts and benefits a Chacham from his property, it is considered as if he offered the Korban Tamid (the daily Tamid offering).

5)

HOW TO PRAY AND WHEN TO SAY SHEMA

וא"ר יוסי בר' חנינא משום ראב"י אל יעמוד אדם במקום גבוה ויתפלל אלא במקום נמוך ויתפלל שנא' (תהילים קל) ממעמקים קראתיך ה'
(a)

(R. Yosi b'Rebbi Chanina): "Mi'Ma'amakim Kerasicha Hash-m" -- one should not pray from a high place, rather, from a low place.

תניא נמי הכי לא יעמוד אדם לא על גבי כסא ולא ע"ג שרפרף ולא במקום גבוה ויתפלל אלא במקום נמוך ויתפלל לפי שאין גבהות לפני המקום שנאמר ממעמקים קראתיך ה' וכתיב (תהילים קב) תפלה לעני כי יעטוף
(b)

Support (Beraisa): One should not stand on a chair or stool or a high place when praying, rather, from a low place, for one may not act haughtily in front of Hash-m -- it says, "Mi'Ma'amakim Kerasicha Hash-m" and "Tefilah l'Ani Ki Ya'atof."

וא"ר יוסי בר' חנינא משום ראב"י המתפלל צריך שיכוין את רגליו שנא' (יחזקאל א) ורגליהם רגל ישרה
(c)

(R. Yosi b'Rebbi Chanina): One must put his feet together when praying -- "v'Ragleihem Regel Yesharah" (it is as if they have only one foot). (Rashba - we emulate the angels during prayer, for one must try to emulate their perfect deeds. Additionally, one should consider himself unable to move without Hash-m's help.)

<א"ר יצחק א"ר יוחנן> וא"ר יוסי בר' חנינא משום ראב"י מאי דכתיב (ויקרא יט) לא תאכלו על הדם לא תאכלו קודם שתתפללו על דמכם
(d)

(R. Yosi b'Rebbi Chanina): "Lo Sochlu Al ha'Dam" -- do not eat (in the morning) before praying for your Dam (life).

<א"ד> א"ר יצחק א"ר יוחנן א"ר יוסי בר' חנינא משום ראב"י כל האוכל ושותה ואח"כ מתפלל עליו הכתוב אומר (מלכים א יד) ואותי השלכת אחרי גויך
(e)

(R. Yitzchak): "V'Osi Hishlachta Acharei Gavecha" -- this refers to one who eats before praying;

אל תקרי גויך אלא גאיך אמר הקב"ה לאחר שנתגאה זה קבל עליו מלכות שמים:
1.

We read this "Ge'echa" -- after acting haughtily, you accept Ol Malchus Shamayim?!

ר' יהושע אומר עד ג' שעות:
(f)

(Mishnah - R. Yehoshua) Answer #3: The time (for morning Shema) extends until the third hour.

אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבי יהושע:
(g)

(Rav Yehudah): The Halachah follows R. Yehoshua.

הקורא מכאן ואילך לא הפסיד:
(h)

(Mishnah): One who says it after this time does not lose.

אמר רב חסדא אמר מר עוקבא ובלבד שלא יאמר יוצר אור
(i)

Version #1 (Rav Chisda): However, he may not say the blessing of Yotzer Or.

מיתיבי הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם שהוא קורא בתורה אבל מברך הוא שתים לפניה ואחת לאחריה
(j)

Question (Beraisa): One who says Shema after this does not lose, this is like learning [any other part of] Torah, but he makes two Berachos before it and one after it.

תיובתא דרב חסדא תיובתא
(k)

Rav Chisda is refuted.

איכא דאמרי אמר רב חסדא אמר מר עוקבא מאי לא הפסיד שלא הפסיד ברכות
(l)

Version #2 (Rav Chisda): The Mishnah means, he does not lose the Berachos.

תניא נמי הכי הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם שקורא בתורה אבל מברך הוא שתים לפניה ואחת לאחריה
(m)

Support (Beraisa): One who says Shema after this does not lose, this is like learning Torah, but he makes two Berachos before it and one after it.

א"ר מני גדול הקורא ק"ש בעונתה יותר מהעוסק בתורה
(n)

(Rav Mani): Reading Shema in its time is greater than engaging in Torah;

מדקתני הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה
1.

We learn this from the Mishnah -- it says that one who says Shema after this does not lose, this is like learning Torah;

מכלל דקורא בעונתה עדיף:
2.

This implies that reading Shema in its time is greater.

6)

HOW AND WHEN TO SAY SHEMA

בית שמאי אומרים בערב כל אדם יטה ויקרא ובבקר יעמוד שנאמר (דברים ו) ובשכבך ובקומך
(a)

(Mishnah - Beis Shamai): At night, one should lie down and recite [Shema]; in the morning, he should stand to say it -- "uv'Shochbecha uv'Kumecha";

ובית הלל אומרים כל אדם קורא כדרכו שנאמר ובלכתך בדרך
(b)

Beis Hillel says, one should recite in whatever position he is -- "uv'Lechtecha va'Derech."

אם כן למה נאמר ובשכבך ובקומך
(c)

Question: If so, what do we learn from "uv'Shochbecha uv'Kumecha"?

בשעה שבני אדם שוכבים ובשעה שבני אדם עומדים
(d)

Answer: We recite at the time that [most] people lie down and rise.

א"ר טרפון אני הייתי בא בדרך והטתי לקרות כדברי ב"ש וסכנתי בעצמי מפני הלסטים
(e)

R. Tarfon: I was on the road and lied down to say Shema, like Beis Shamai -- I endangered myself on account of bandits.

אמרו לו כדי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי ב"ה:
(f)

Chachamim: You were liable to die for transgressing Beis Hillel's opinion!