ברכות דף י: א
"נעשה נא עליית קיר קטנה", במה נחלקו בזה רב ושמואל?
| מה עשו | מה פי' "קיר" | מה פי' "עליית" | |
| חד אמר | עשו תקרה לעלייה | מלשון תקרה - שקירוה | כפשוטו שתקנו העלייה |
| וחד אמר | אכסדרה שחלקוה לשנים | כפשוטו שעשו קיר | שהיתה מעולה שבבתים |
הקורא ק"ש אחר זמנה, האם מברך?
| ברכת יוצר אור | שאר ברכות שלפניה ושלאחריה | |
| לרב חסדא | אינו מברך | מברך |
| לאיכא דאמרי בר"ח ולברייתא | מברך | מברך |
האם ק"ש בעונתה ותפלה גדולים מתלמוד תורה? [תוד"ה גדול].
| מתורה שבזמן ק"ש ותפלה | מתורה שלא בזמן ק"ש ותפלה | |
| קריאת שמע בעונתה | גדולה | |
| תפלה בעונתה | גדולה - דהרי דוחה | אינה גדולה [1] |
האם מותר לקרוא ק"ש באופנים דלהלן?
| ק"ש של ערבית | ק"ש של שחרית | |||||
| בעמידה | בשכיבה | בהליכה | בעמידה | בשכיבה | בהליכה | |
| לב"ש | אינו קורא | קורא | אינו קורא | קורא | אינו קורא | אינו קורא |
| לב"ה | בכל אופן יכול לקרות [2] | |||||
-------------------------------------------------
[1] ובזה יישבו התוס', שאף שמצינו שגם לתפלה פוסקים באמצע הלימוד, מ"מ לא חשובה תפלה גדולה מתלמוד תורה שלא בזמן תפלה, ורק בק"ש אמרו שחשובה יותר - אפי' מתלמוד תורה שבזמן אחר מזמן ק"ש.
[2] ובגמ' לקמן (דף יא.) מבואר שאפי' עוסקים במלאכתן וקורין, ונחלקו הפוסקים האם מיירי בפרשה שניה או אפי' בפרשה ראשונה, אולם בפסוק ראשון אסור לעסוק במלאכתו ולקרוא.
-------------------------------------------------

