1)

TITHING FOR A DIFFERENT OBLIGATION LEVEL (Yerushalmi Demai Perek 5 Halachah 8 Daf 23a)

משנה מעשרין משל ישראל על של עכו''ם ומשל עכו''ם על של ישראל ומשל ישראל על של כותים ומשל כותים על של כותים

(a)

(Mishnah): One may tithe from a Jew's produce for a gentile's produce and vice-versa. A Jew may also tithe for a Kusi's produce and one may tithe from a Kusi's produce for a Kusi's produce.

ר''א אוסר משל כותים על של כותים

(b)

R. Eliezer prohibits tithing for a Kusi's produce for a Kusi's produce.

עציץ נקוב הרי הוא כארץ תרם מן הארץ על עציץ נקוב ומעציץ נקוב על הארץ תרומתו תרומה.

(c)

A planter with a hole (at its base) is considered to be part of the ground. If a person separated Terumah from produce of the ground for produce in such a planter, or vice-versa, it is valid.

[דף מח עמוד ב (עוז והדר)] ומשאינו נקוב על הנקוב תרומה ויחזור ויתרום

(d)

If he separated from produce from a planter without a hole (whose obligation is only Rabbinic) for one with a hole, it is Terumah, but he must separate again.

מן הנקוב על שאינו נקוב תרומה ולא תאכל עד שיוציא עלי' תרומה ומעשרות

(e)

If he separated from a planter with a hole for one without a hole, it is Terumah, but he may not eat from that Terumah until he separates Terumos and Maaseros for it.

תרם מן הדמאי על הדמאי דמאי

(f)

If he separated Terumah from Demai for Demai, it is Demai.

על הודאי תרומה ויחזור ויתרום

(g)

If it was separated for definite Tevel, it is Terumah, but he must separate again.

מן הודאי על הדמאי תרומה ולא תאכל עד שיוציא עליה תרומה ומעשרות:

(h)

If from definite Tevel for Demai, it is Terumah, but he may not eat it until he separates Terumos and Maaseros for it.

גמרא מתני' דרבי מאיר דרבי מאיר אמר אין קניין לעכו''ם בא''י להפקיעו מיד מעשר

(i)

(Gemara): The Mishnah follows the opinion of R. Meir, who said that a gentile's acquisition in Eretz Yisrael does not exempt it from (the obligation of) Maaser.

רבי יודה ור''ש אומרים יש קניין לעכו''ם בא''י לפוטרו מן המעשר

(j)

R. Yehuda and R. Shimon say that his acquisition does exempt it from Maaser.

רבי אימי בשם ר''ש בן לקיש טעמא דרבי מאיר והתנחלתם אותם לבניכם אחריכם לרשת אחוזה הקישה אחוזה לעבדים מה עבדים אתם קונין מהם והן אינם קונין מכם אף אחוזה אתם קונין מהם והם אינן קונין מכם

(k)

(R. Imi citing R. Shimon ben Lakish): R. Meir's source is the pasuk (Vayikra 25:46), "And you shall bequeath (your slaves) as a heritage to your children after you to inherit as a possession''. The Torah compares 'a possession' to slaves - just as for slaves, you acquire from (amongst) them and they don't acquire from (amongst) you, so too you acquire possessions (of land) from them but they do not acquire from you.

אר''א בי רבי יוסי קומי רבי יסא והא מסייעא לר''מ והארץ לא תמכר לצמיתות כי לי הארץ לחולטנית

(l)

(R. Elazar bei R. Yosi to R. Yasa): This pasuk supports R. Meir (Vayikra 25:23), "The land shall not be sold Litzmisus, because the land belongs to Me'' - Litzmisus means completely - as it is returned in Yovel - similarly, it is not sold completely to a gentile - as it is still obligated in tithes.

א''ל כל גרמא אמר דהוא מסייעא לר''ש לא תמכר הא אם נמכרה חלוטה היא.

(m)

Rebuttal (R. Yasa): The entire pasuk says that it's a support for R. Shimon - 'Do not sell', but if it was sold (to a gentile), it is permanent (and exempt from tithes)!

רבי הונא רובא דציפורין אמר הנהיג ר' חנינא בציפורין כהדא דר''ש רבי זעירא אמר הנהיג ר''ח בציפורין כהדא כר''ש

(n)

(Rav Huna the Great of Tziporin): R. Chanina established the custom in Tziporin like R. Shimon. And R. Zeira also said this.

[דף מט עמוד א (עוז והדר)] רבי זעירא אמר קומי רבי אבהו בשם ר''א אע''ג דר''מ אמר אין קנין לעכו''ם בא''י לפוטרו מן המעשרות מודה הוא הכא דיש לו קנין נכסים

(o)

(R. Zeira to R. Abahu citing R. Elazar): Even though R. Meir said that a gentile's acquisition of the land of Eretz Yisrael does not exempt it from Maaser, he agrees that he can acquire the fruits.

אמר רבי בא אוכלת פירות:

(p)

(R. Ba): The gentile eats from the fruits of the field that he bought.

[דף כג עמוד ב] והתנינן הלוקח מביא ביכורין מפני תיקון העולם ויביא ביכורים דבר תורה

(q)

Question (Mishnah in Gitin): One who sells a field to a gentile, he must buy fruits from the gentile in order to bring them as Bikurim - as a deterent to stop a Jew selling his land to a gentile. But according to this (that a gentile's acquisition does not exempt from Maaser), there should be a Torah obligation of Bikurim? (The Gemara leaves this question unanswered.)