1)

TOSFOS DH u'Tetargem Masnisech b'Olah

תוספות ד"ה ותתרגם מתניתך בעולה

(SUMMARY: Tosfos explains the required similarity to Pesachim.)

פירוש כגון עולות תמידין ומוספין שיש כיוצא בהם נדבות

(a)

Explanation #1: This refers to Olos of the Tamid or Musaf, that there are similar Korbanos [Olah] that are Nedavah;

אבל חטאות הצבור כגון שעירי הרגלים אע''ג דקבוע להם זמן לא קרבו

1.

However, Chata'os of the Tzibur, e.g. Se'irei ha'Regalim, even though they have a fixed time, were not offered;

והא מילתא דייק לה מדקתני פסחים דליתני קבוע להם זמן ותו לא והוו להו פסחים בכלל

2.

We infer this, because it taught Pesachim. It should have taught only "what has a fixed time", and Pesach would be included!

אלא על כרחך מתניתין קמ''ל דלא קרבו לרבי שמעון בגדולה לבד מפסחים אלא חובות שיש כיוצא בהם נדבה (הגהת בארות המים)

3.

Rather, you are forced to say that our Mishnah teaches that according to R. Shimon, other than Pesachim, they offered on a Bamah Gedolah only Chovos that have similar Korbanos Nedavah;

והכי קאמר אלא פסחים שקרבו בגדולה לא קרבו בקטנה כלל ושאר דברים שקרבו כאן וכאן אין חילוק בהם אלא שבזה לא הקריבו אלא נדבות ובזה קרבו חובות הקבוע להם זמן כדפירש בקונטרס

4.

It means as follows. [The only difference] is Pesachim, which is offered on a Bamah Gedolah, but not on a Ketanah at all. Other matters, which are offered on both, there is no difference between them, just on this (Ketanah) they offered only Nedavos, and on this (Gedolah) they offered only Chovos with a fixed time, like Rashi explained.

והכי נמי הוה מצי למידק אברייתא דלעיל דקאמר ר''ש אף צבור לא הקריבו כו'

(b)

Observation: Likewise, [the Gemara] could have inferred this from the Beraisa above (117a-b), in which R. Shimon said "even the Tzibur offered only..."

ואי משום דלא איירי התם רבי שמעון בחילוק שבין במה גדולה לבמה קטנה כדאיירי הכא

(c)

Implied question: There, R. Shimon does not discuss the difference between a Bamah Gedolah and Bamah Ketanah, like it discusses here!

מ''מ על חנם הזכיר פסחים דהא הוו בכלל חובות הקבוע להם זמן

(d)

Answer: In any case, he mentioned Pesach superfluously, for it was included in Chovos without a fixed time.

ותימה מנא ליה לר' שמעון הא מילתא דחטאת דקבוע להם זמן לא קרב

(e)

Question #1: What is R. Shimon's source for this, that Chatas with a fixed time was not offered?

דהא לעיל מפרשינן טעמא דרבי שמעון דיליף מפסח גלגל והא ליכא למילף מפסח דפסח נמי אין כיוצא בו נדבה

1.

Above, we explained that R. Shimon learns from Pesach of Gilgal. He cannot learn from Pesach, for also Pesach does not have something like it offered for Nedavah!

ואי הוה מפרשינן כן דפסח חשיב כיוצא בו נדבה משום דהוי קדשים קלים כעין שלמים הוה ניחא אבל בקונטרס לא פירש כן

(f)

Answer: If we would explain that Pesach is considered that something like it is offered for Nedavah, because it is Kodshim Kalim, like Shelamim, this would be fine. However, Rashi did not explain like this.

וע''ק היכי דייק מדקתני פסחים דלמא הא דקתני פסחים משום דעיקר טעמא מפסח יליף

(g)

Question #2: How did [the Gemara] infer from this that it taught Pesachim? Perhaps it taught Pesachim because the reason is learned primarily from Pesach!

וכן בפ''ק דמגילה (דף ט:) תני פסחים לחוד ופריך בגמרא פסחים ותו לא אלא כעין פסחים

1.

Also in Megilah (9b), it taught only Pesachim, and the Gemara asked "is Pesachim the only difference?! Rather, like Pesachim";

ע''כ מה שהזכיר פסחים טפי מאינך משום דכולהו מפסח ילפינן

2.

You are forced to say that it mentioned Pesachim more than other [Chovos with a fixed time] because they are all learned from Pesach.

לכן נראה לפרש דקא אמר תתרגם מתניתך בעולה היינו משום דכיון דמפסח יליף אית לן למימר מה פסח שקבוע לו זמן וישנו בצבור כביחיד בשעת היתר הבמות

(h)

Explanation #2: "Explain your Beraisa to discuss Olah", i.e. since we learn from Pesach, we should say that just like Pesach has a fixed time, and it applies to a Tzibur like to an individual at a time that Bamos are permitted;

צבור בפסח ראשון ויחיד בפסח שני כדאמרי' פסחים (דף סז.) איש נדחה ואין צבור נדחין

1.

"A Tzibur" refers to Pesach Rishon, and "an individual" refers to Pesach Sheni, like it says in Pesachim (67a) that an individual is detained [to Pesach Sheni], but a Tzibur is not detained.

אף כל שקבוע להם זמן וישנו בצבור כביחיד בשעת היתר הבמות דהיינו עולות שישנן בצבור בתמידין ומוספין וביחיד בנדבה

2.

"Also everything with a fixed time, and it applies to the Tzibur like to an individual at a time of Heter Bamos" refers to Olos, which apply to the Tzibur regarding Tamid and Musaf, and to individuals, i.e. Nedavah;

אבל חטאת לא משכחת ביחיד בשעת היתר הבמות דאפילו בבמה גדולה לא קרבו חובות דיחיד לרבי שמעון כמו לר''מ ורבנן

i.

However, Chatas, we do not find that it applies to an individual at a time of Heter Bamos, for even on a Bamah Gedolah they did not offer an individual's obligations according to R. Shimon, just like according to R. Meir and Rabanan.

והכי פירושו דשמעתא ותתרגם מתניתך בעולה דאיכא עולת נדבה ונדבות דיחיד קרבו והוי דומיא דפסח

(i)

Explanation #2 (cont.): Our Sugya means as follows. "Explain your Beraisa to discuss Olah", for there is Olas Nedavah, and an individual's Nedavos are offered, and it is like Pesach;

דאי בחטאת חטאת נדבה מי איכא דמשכחת ביה חטאת ביחיד דאילו חובות דיחיד לא קרבו לא עולות ולא חטאות

1.

Whereas Chatas, do we find an individual's Chatas? An individual's obligations were not offered, not Olos and not Chata'os!

ופריך ונוקמה במנחה דאיכא חביתים ומשני אין מנחה בבמה

2.

[The Gemara] asks that we should establish it to discuss a Minchah, for there is Chavitim, and it answers that a Minchah is not offered on a Bamah.

וא''ת ונוקמה בשלמים כגון כבשי עצרת דהא איכא ביה שלמי נדבה

(j)

Question: We should establish it to discuss Shelamim, e.g. Kivsei Atzeres, for there are Shelamim of Nedavah!

וי''ל כדפרש''י דכבשי עצרת קק''ד נינהו ושלמי יחיד קדשים קלים ולא משכחת כיוצא בהן ביחיד:

(k)

Answer (Rashi): Kivsei Atzeres are Kodshei Kodoshim, and Shalmei Yachid are Kodshim Kalim. We do not find a similar Korban of an individual.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF