1)

COVERED AND SCATTERED SHEAVES (Yerushalmi Peah Halachah 1 Daf 24b)

משנה גדיש שלא לוקט תחתיו כל הנוגעות בארץ הרי הוא של עניים

(a)

(Mishnah): If a heap of grain was made from which Leket had not yet been gathered (by the poor); whatever touches the ground belongs to the poor.

הרוח שפזרה את העומרים אומדין אותה כמה לקט היא ראויה לעשות ונותן לעניים

(b)

If the wind scattered the sheaves, they should evaluate the amount of Leket that the field would have produced and he should give it to the poor.

רשבג"א נותן לעניים כדי נפילה:

(c)

(R. Shimon ben Gamliel): He should give the poor the usual amount that falls.

גמרא הכא את אמר אומדי' אותה כמה לקט היא ראויה לעשות ונותן לעניים וכא את אמר כל הנוגעת בארץ הרי היא של עניים

(d)

(Gemara): Why in the first case, whatever touches the ground belongs to the poor, but in the latter case (of the wind), an evaluation is made?

רבי אבהו בשם ר' יוחנן קנס קנסו בו שגדש על גבי ליקטן של עניים

(e)

Answer (R. Abahu citing R. Yochanan): The Sages gave a penalty (in the first case) because he covered the Leket with his pile.

עד כדון מזיד אפי' שוגג אפי' כריכות אפי' חטין ע"ג שעורין ואפי' גדשו אחרים חוץ מדעתו ואפי' קרא לעניים ולא באו

(f)

Question: This would apply if he intended to cover it up, but what if he did it inadvertently? What if they were in bundles? What if it was wheat on top of barley (where the wheat can still be given to the owner and the barley to the poor)? What if others piled it up without the owner's knowledge? What if he called the poor to come and they did not come?

[דף כה עמוד א] רבי אימי בשם ר"ש בן לקיש דב"ש הוא דבש"א הפקר לעניים הפקר

(g)

(R. Imi citing R. Shimon ben Lakish): (When the Mishnah taught that whatever touches the ground belongs to the poor) it is according to Beis Shammai who say that it is exempt from Maaseros because it is Hefker just to the poor.

וכב"ה עניים מעשרים ואוכלים

1.

But according to Beis Hillel that unless it is Hefker also to the rich, it is not Hefker, it is obligated in Maaseros before the poor can eat.

א"ל ר' יוסי שמענו שהוא פטור מן המעשרות ד"ה משום קנס שהפקר ב"ד הפקר דכתי' (עזרא י) וכל אשר לא יבוא לשלשת הימים בעצת השרים והזקנים יחרם כל רכושו

(h)

(R. Yosi): I've heard that all agree that it is exempt from Maaseros because as a penalty, Beis Din render it Hefker just for the poor, as the pasuk states (Ezra 10:8), "Whoever does not come within three days, according to the counsel of the officers and elders, all of his property will be destroyed."

ומניין שהוא פטור מן המעשרות

(i)

Question: What is the source that it is exempt from Maaseros?

ר' יונתן ברי' דר' יצחק בר אחא שמע להן מן הדא אין מעברין את השנה לא בשביעית ולא במוצאי שביעית ואם עברוה הר"ז מעוברת

(j)

Answer (R. Yonasan son of R. Yitzchak bar Acha): Answer from this - They may not extend the year (to be a leap year) in the Seventh year or in the year that follows it and if they did, it is valid.

וחודש א' שהוא מוסיף לא פטור ממעשרות היא

1.

Conclusion of answer: Doesn't that extra month (that they wrongly added to the Seventh year) become exempt from Maaseros? (This shows that when necessary, Beis Din have the power to render something Hefker and exempt it from Maaseros.)

עד כדון שביעית מוצאי שביעית מניין

(k)

Question: It is understandable that they may not extend the Seventh year (in order not to extend the prohibition to work the land); but why not in the year that follows it?

א"ר אבון שלא לרבות באיסור חדש

(l)

Answer (R. Avun): In order not to extend for them the prohibition of Chadash (that applies to the new crops of any year before the Omer offering is brought on 16th Nisan.)

ר' זעירא בשם ר' אבהו הדא דתימר עד שלא התיר רבי להביא ירק מחוצה לארץ אבל משהתיר רבי להביא ירק מח"ל היא שביעית היא שאר שני שבוע

(m)

(R. Zeira citing R. Abahu): This applied before Rebbi permitted the bringing of vegetables from Chutz Ha'Aretz, but after that, even the Seventh year could be extended.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF