1)

TO WHICH ITEMS DOES HA'ALAS CHUTZ APPLY?

א"ל רבי ירמיה תניא קרן וכבש וריבוע ויסוד מעכבין בבמה גדולה ואין מעכבין בבמה קטנה:
(a)

(Mishnah): One is liable for Ha'alas Chutz of Kosher Kodshim, and Pasul Kodshim that had Sha'as ha'Kosher.

(דף קט,א משנה) אחד קדשים כשרין ואחד קדשים פסולין שהיה פסולן בקודש והקריבן בחוץ חייב
(b)

One is liable for Ha'alah of a k'Zayis (combined) of limbs and Eimurim of an Olah.

המעלה כזית מן העולה ומן האימורין בחוץ חייב:
(c)

(Gemara - Beraisa) Question: "Asher Ya'aleh Olah (Oh Zevach - Shitah Mekubetzes deletes these words from the text)" teaches only that one is liable for (Ha'alas Chutz of) Olah;

ת"ר (ויקרא יז) אשר יעלה עולה או זבח אין לי אלא עולה
1.

What is the source for Eimurim of Asham, Chatas, Kodshei Kodoshim and Kodshim Kalim?

מנין לרבות אימורי אשם ואימורי חטאת ואימורי קדשי קדשים ואימורי קדשים קלים
2.

Answer: We learn from "Zevach".

ת"ל זבח מנין לרבות הקומץ והלבונה והקטורת ומנחת כהנים ומנחת כהן משיח והמנסך שלשת לוגין יין ושלשת לוגין מים
3.

Question: What is the source to Mechayev for Kometz, Levonah, Ketores, Minchas Kohanim, Minchas Chavitim, (or Nisuch of) three Lugim of wine or water?

ת"ל (ויקרא יז) ואל פתח אהל מועד לא יביאנו כל הבא לפתח אהל מועד חייבין עליו בחוץ
4.

Answer: "V'El Pesach Ohel Mo'ed Lo Yevi'enu" obligates for offering outside anything that should be brought to Pesach Ohel Mo'ed.

ואין לי אלא קדשים כשרים מנין לרבות פסולין כגון
5.

Question: What is the source to include Kodshim that became Pasul through any of the following:

הלן והיוצא והטמא ושנשחט חוץ לזמנו וחוץ למקומו ושקבלו פסולין וזרקו את דמו והניתנין למטה שנתנן למעלה והניתנין למעלה שנתנן למטה והניתנין בחוץ שנתנן בפנים והניתנין בפנים שנתנן בחוץ ופסח וחטאת שנתנן שלא לשמן מנין
i.

Linah, Yotzei, Tum'ah, intent Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo, Kabalah or Zerikah of Pesulim, Zerikah above (Chut ha'Sikra) instead of below or vice-versa, or on the inner Mizbe'ach instead of the outer Mizbe'ach or vice-versa, Pesach or Chatas offered Lo Lishmah?

ת"ל לא יביאנו לעשות כל המתקבל בפתח אהל מועד חייבין עליו בחוץ:
6.

Answer: "Lo Yevi'enu" teaches that anything Kosher for Pesach Ohel Mo'ed (at the least, Im Alah Lo Yered), one is liable for it outside.

המעלה כזית מן העולה כו':
(d)

(Mishnah): One is liable for Ha'alah of a k'Zayis... (of limbs and Eimurim of an Olah).

עולה ואימוריה אין שלמים ואימוריהן לא
(e)

Inference: One is exempt for Ha'alah of limbs and Eimurim of Shelamim.

תנינא להא דת"ר
(f)

Our Mishnah implicitly teaches the Chidush of a Beraisa;

עולה ואימוריה מצטרפין לכזית להעלותן בחוץ ולחייב עליהן משום פיגול נותר וטמא
1.

(Beraisa): Limbs and Eimurim of an Olah join to a k'Zayis to be liable for Ha'alas Chutz, and for Pigul, Nosar and Tamei.

בשלמא העלאת עולה דכליל אין שלמים לא אלא פיגול ונותר וטמא מ"ט
2.

Question: We understand why limbs and Eimurim of Shelamim do not join for Ha'alas Chutz (limbs are not Kosher for Haktarah in the Mikdash), but why don't they join for Pigul, Nosar and Tamei?

והא תנן כל הפגולין מצטרפין וכל הנותרין מצטרפין
i.

(Mishnah): All Pigulim join. All Nosarim join.

קשיא פיגול אפיגול קשיא נותר אנותר
ii.

The Beraisa implies that Pigulim of Shelamim do not join, and Nosarim of Shelamim do not join!

פיגול אפיגול לא קשיא כאן בפיגול כאן במחשבת פיגול
3.

Answer #1 (regarding Pigul): All Pigulim join to be liable for eating (a k'Zayis). Limbs and Eimurim of Shelamim do not join regarding intent Chutz li'Zmano (since eating and Haktarah do not join).

נותר אנותר לא קשיא כאן בנותר כאן בשניתותרו עד שלא נזרק הדם
4.

Answer #2: (We distinguish between 'standard' Nosar (meat that was permitted, but not eaten or offered in the allotted time) and Nosar 'remnants' that were never permitted, i.e. remaining limbs and Eimurim of Shelamim that was partially lost before Zerikah.) All standard Nosar joins (to be liable for eating a k'Zayis). Nosar remnants do not join (if there is not a k'Zayis of Emurim or meat left, we do not Zerikah, even if together there is a k'Zayis. Tosfos - this answer also resolves Pigul. Limbs and Eimurim do not join to allow Zerikah, therefore, Pigul cannot apply.)

ומני רבי יהושע היא
5.

This is like R. Yehoshua;

דתניא ר' יהושע אומר כל הזבחים שבתורה שנשתייר בהן כזית בשר (דף קט,ב) וכזית חלב זורק את הדם
i.

(Beraisa - R. Yehoshua): If a k'Zayis of meat or a k'Zayis of Chelev of a Korban remains, we may throw the blood;

109b----------------------------------------109b
חצי זית בשר וחצי זית חלב אינו זורק את הדם
ii.

If half a k'Zayis of meat and half a k'Zayis of Chelev remain, we may not throw the blood;

ובעולה חצי זית בשר וחצי זית חלב זורק את הדם מפני שכולה כליל
iii.

The exception is Olah. Since all is Huktar, even in this case we do Zerikah.

ומנחה אפילו כולה קיימת לא יזרוק
iv.

Regarding a Minchah, even if it is totally intact we do not do Zerikah.

מנחה מאי עבידתה
v.

Question: There is no Zerikah in a Minchah!

אמר רב פפא מנחת נסכים הבאה עם הזבח:
vi.

Answer (Rav Papa): It means that (if a k'Zayis of meat or Chelev does not remain,) we may not do Zerikah for the sake of Minchas Nesachim, even all of the Minchah is intact.

2)

PARTIAL HAKTARAH

(משנה)
(a)

(Mishnah): If one offered a k'Zayis of any of the following outside, he is liable:

הקומץ והלבונה והקטרת ומנחת כהנים ומנחת כהן משיח ומנחת נסכים שהקריב מאחת מהן כזית בחוץ חייב
1.

A Kometz, Levonah, Ketores, the Minchah of a Kohen, Minchas Chavitim, or Minchas Nesachim;

ר"א פוטר עד שיקריב את כולן
(b)

R. Elazar exempts, unless he offered all of it. (This Tana is R. Elazar (ben Shamu'a). It is the same Tana cited in the Mishnah 110b (see Daf 42a), and there the Gemara calls him a Talmid of R. Akiva. Rashi cites 'R. Eliezer' (the Rebbi of R. Akiva); this is a printing mistake (Shitah Mekubetzes 12).)

וכולן שהקריב בפנים ושייר מהן כזית והקריבו בחוץ חייב
(c)

If any of them was offered inside except for a k'Zayis, and the k'Zayis was offered outside, he is liable;

וכולן שחסרו כל שהו והקריבו בחוץ פטור
(d)

If any of them became Chaser (it was lost or burned) before Haktarah, and (part or all of) the rest was offered outside, he is exempt.

המקריב קדשים ואימורים בחוץ חייב:
(e)

If one offered (outside) Kodshim with the Eimurim attached, he is liable.

ת"ר המקטיר כזית בחוץ חייב חצי פרס בפנים פטור
(f)

(Gemara - Beraisa): If one is Maktir a k'Zayis outside, he is liable. If he is Maktir half a Pras (i.e. less than the required amount, even though it is more than a k'Zayis) inside, Patur (he is exempt.)

קס"ד מאי פטור פטור זר
1.

Assumption: The latter clause exempts a Zar for deficient Avodah in the Mikdash.

אמאי הקטרה היא
(g)

Question: Why is a Zar exempt? A k'Zayis is considered Haktarah!

א"ר זירא אמר רב חסדא אמר רב ירמיה בר אבא אמר רב מאי פטור פטור ציבור
(h)

Answer #1 (R. Zeira): No, the Seifa teaches that the Tzibur is Patur (from bringing another Korban, for it fulfilled its obligation).

א"ר זירא אי קשיא לי הא קשיא לי הא דאמר רב עלה בהא אפילו ר' אליעזר מודה
(i)

Question (R. Zeira): This is unlike Rav, who taught that even R. Elazar agrees to the Seifa of the Beraisa;

דהא ר' אליעזר לאו הקטרה היא קאמר
1.

R. Elazar exempts partial Haktarah (b'Chutz), for he holds that it is not considered Haktarah!

אמר רבה בהקטרה דהיכל דכולי עלמא לא פליגי
(j)

Answer #2 (Rabah): All agree that Haktarah of a k'Zayis of the Ketores burned (every morning and afternoon on the inner Mizbe'ach) in the Heichal is considered Haktarah (the Tzibur fulfills its obligation with this, and one is liable for a k'Zayis b'Chutz. In the Mikdash, each time we offer a Pras or Ketores, i.e. half a Maneh (about a quarter kilo) - Kerisus 6a, which we say with Parshas ha'Ketores in Korbanos. This Shi'ur is only mid'Rabanan.)

כי פליגי בהקטרה דפנים דמר סבר (ויקרא טז) מלא חפניו דוקא ומ"ס מלא חפניו לאו דוקא
1.

They argue about Haktarah of a k'Zayis of the Ketores burned Lifnim (in the Kodesh ha'Kodoshim on Yom Kipur). R. Elazar holds that the Shi'ur of a double handful is Me'akev, and Chachamim say that it is not.

א"ל אביי והא כי קא כתיבא חוקה בהקטרה דפנים הוא דכתיב
(k)

Objection (Abaye): The Torah says "Chukah" concerning this! (All agree that it is Me'akev.)

אלא אמר אביי בהקטרה בפנים כ"ע לא פליגי
(l)

Answer #3 (Abaye): True, all agree that Haktarah of a k'Zayis of 'outer' Ketores (of the Heichal) is considered Haktarah (to fulfill the Mitzvah, and to be liable for Ha'alas Chutz);

כי פליגי בהקטרה דחוץ מ"ס ילפינן פנים מחוץ ומ"ס לא ילפינן
1.

They argue about whether we learn Ha'alas Chutz of Ketores Panim from that of Chutz (the Heichal). Chachamim learn (that a k'Zayis is considered Haktarah), and R. Elazar does not. (He holds that only the Shi'ur for the Mitzvah (a double handful) is considered Haktarah.)

אמר רבא השתא חוץ מחוץ לא ילפי רבנן פנים מחוץ מיבעי
(m)

Objection (Rava): Chachamim do not learn outer Haktaros (of the outer Mizbe'ach) one from another! (The Shi'ur for Ha'alas Chutz of water is three Lugim. They do not learn from Chelev, for which the Shi'ur is a k'Zayis.) All the more so they do not learn Panim from the Heichal!

מה היא דתניא יכול המעלה פחות מכזית קומץ ופחות מכזית אימורין והמנסך פחות משלשת לוגין יין [פחות] מג' לוגין מים יהא חייב
1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps one is liable for Ha'alas Chutz of the following: less than a k'Zayis of a Kometz or Eimurim, or less than three Lugim of wine or water.

תלמוד לומר לעשות על השלם חייב ואינו חייב על החסר
2.

Rejection: "La'asos" - one is liable for a complete Shi'ur, but not for a partial Shi'ur.

והא פחות משלשת לוגין דאית בהו כמה זיתים ולא ילפי רבנן חוץ מחוץ
i.

One is exempt for a k'Zayis of wine or water (this is less than three Lugim, even though one is liable for this Shi'ur of Eimurim). This shows that Chachamim do not learn outer from outer.