1)

CHIBUREI OLIM

בעי רבא המעלה (דף קח,א) ראש בן יונה שאין בו כזית ומלח משלימו לכזית מהו
(a)

Question (Rava): If one is Ma'aleh a salted dove's head that is (in all) a k'Zayis (without the salt it is less than a k'Zayis), what is the law?

א"ל רבא מפרזקיא לרב אשי לאו היינו פלוגתייהו דר' יוחנן ור"ל
(b)

Suggestion (Rava of Parzikiya): R. Yochanan and Reish Lakish argue about this!

תיבעי לרבי יוחנן ותיבעי לר"ל תיבעי לר' יוחנן
(c)

Rejection (Rav Ashi): No, it is not clear how either of them would hold in Rava's case:

ע"כ לא קאמר ר' יוחנן התם אלא עצם דמינא דבשר הוא אבל מלח דלאו מינא דבר יונה הוא לא
1.

R. Yochanan said only that a bone can complete the Shi'ur, for it is the same Min (class) as meat. Perhaps salt (which is a different Min) does not complete the Shi'ur!

תיבעי לר"ל ע"כ לא קאמר ר"ל התם אלא דאי פריש מינה לאו מצוה לאסוקי אבל הכא דאי פריש מצוה לאסוקי לא
2.

Reish Lakish only said that a bone cannot complete the Shi'ur, for if it separated from the meat, there is no Mitzvah to offer it. Perhaps salt (which must be offered in any case) can complete the Shi'ur!

או דלמא ל"ש
3.

Or, perhaps we do not distinguish, and the law of salt is like the law of meat!

תיקו:
(d)

This question is not resolved.

2)

WHY R. YOSI EXEMPTS FOR SOMETHING PASUL

ר' יוסי הגלילי אומר
(a)

(Mishnah - R. Yosi ha'Galili): (If one slaughtered and was Ma'aleh b'Chutz, he is exempt for Ha'alah, for the Korban was Nifsal due to Shechutei Chutz.

כו':
(b)

Question (Mishnah - Chachamim): Even if he slaughtered inside and was Ma'aleh outside, it was Nifsal once it left the Azarah, yet R. Yosi agrees that he is liable for both in this case!)

השיב רבי תחת רבי יוסי הגלילי מה לשוחט בפנים ומעלה בחוץ שהיתה לו שעת הכושר תאמר בשוחט חוץ ומעלה בחוץ שלא היתה לו שעת הכושר
(c)

Answer #1 (for R. Yosi ha'Galili - Rebbi): The case of Shechitah inside and Ha'alah outside is different, for it had Sha'as ha'Kosher (to do Zerikah inside), but Shechutei Chutz did not!

השיב ר"א בר' שמעון תחת ר"י הגלילי מה לשוחט בפנים ומעלה בחוץ שכן קודש מקבלו תאמר בשוחט בחוץ שאין קודש מקבלו
(d)

Answer #2 (for R. Yosi ha'Galili - R. Elazar b'Rebbi Shimon): The case of Shechitah inside and Ha'alah outside is different, for even after it left the Azarah, Im Alah Lo Yered (if it was brought up the ramp, we would offer it). This does not apply to Shechutei Chutz!

מאי בינייהו
(e)

Question: What is the difference between these answers?

אמר זעירי שחיטת לילה איכא בינייהו
(f)

Answer #1 (Ze'iri): They argue about (R. Yosi ha'Glili's opinion about Ha'alas Chutz of) Kodshim slaughtered at night. (Rebbi exempts, for it never had Sha'as ha'Kosher. R. Elazar is Mechayev, for (he holds like R. Shimon, who says that) Lo Yered.)

רבה אמר קבלה בכלי חול איכא בינייהו:
(g)

Answer #2 (Rabah): They argue about (Ha'alas Chutz) when the Kabalah was in a Chulin Kli. (Rebbi exempts, and R. Elazar is Mechayev, like above.)

טמא שאכל בין קודש
(h)

(Mishnah): If a Tamei ate Kodesh, (whether it was Tahor or Tamei, he is liable;

(i)

R. Yosi ha'Galili exempts if he ate Tamei Kodesh, for he ate something Pasul.

כו':
1.

Mishnah - Chachamim: Even a Tamei who ate Tahor Kodesh (normally) was Metamei it by touching it!)

שפיר קאמרי ליה רבנן לרבי יוסי הגלילי
(j)

Question: This is a strong question. How can R. Yosi answer it?!

אמר רבא כל היכא דנטמא טומאת הגוף ואחר כך נטמא בשר דכולי עלמא לא פליגי דחייב שכן טומאת הגוף בכרת
(k)

Answer (Rava): All agree that if the person became Tamei (Tum'as ha'Guf) before the Kodesh, he is Chayav Kares;

כי פליגי בשנטמא בשר ואח"כ נטמא הגוף דרבנן סברי אמרינן מיגו
1.

Chachamim are Mechayev even when the Kodesh became Tamei first. Even though it was already forbidden to him (without Kares), when he later becomes Tamei, Migo (since) Tahor Kodesh becomes forbidden to him (with Kares), all Kodesh becomes forbidden to him with Kares;

ור' יוסי הגלילי סבר לא אמרינן מיגו
2.

R. Yosi ha'Galili exempts in this case. He argues with this application of Migo.

ורבי יוסי נהי דמיגו לא אמרינן תיתי טומאת הגוף דחמירא ותחול על טומאת בשר
(l)

Question: Even if R. Yosi argues with this application of Migo, he should agree that the Isur of Tum'as ha'Guf takes effect in addition to the exisiting Isur of Tum'as Basar, for Tum'as ha'Guf (is Kolel, i.e. forbids other things as well) and is more severe (has Kares!)

אמר רב אשי ממאי דטומאת הגוף חמורה דלמא טומאת בשר חמורה שכן אין לה טהרה במקוה:
(m)

Answer (Rav Ashi): Even though Tum'as ha'Guf has Kares, perhaps Tum'as Basar is more severe, for it has no Taharah (through a Mikvah or sprinkling Mei Chatas).

3)

DIFFERENCES BETWEEN SHECHITAH AND HA'ALAH

(משנה) חומר בשחיטה מבעלייה ובעלייה מבשחיטה
(a)

(Mishnah): In some ways Shechutei Chutz is more stringent than Ha'alas Chutz, and in some ways Ha'alah is more stringent;

חומר בשחיטה שהשוחט להדיוט חייב והמעלה להדיוט פטור
1.

Shechitah is more stringent. One who slaughters (Kodshim b'Chutz) for the sake of a person (to eat) is liable, whereas one who offers to a person is exempt (Rashi - for Ha'alas Chutz, but he is liable for idolatry);

חומר בעלייה שנים שאחזו בסכין ושחטו פטורים אחזו באבר והעלו חייבין
2.

Ha'alah is more stringent. If two people held a knife and slaughtered (Kodshim b'Chutz) together, they are exempt, but if two were Ma'aleh together, they are liable.

העלה חזר והעלה וחזר והעלה חייב על כל עלייה דברי ר"ש
(b)

R. Shimon says, if someone was Ma'aleh several times, he is liable for each;

ר' יוסי אומר אינו חייב אלא אחת ואינו חייב עד שיעלה לראש המזבח
(c)

R. Yosi says, he is liable only once. Also, he is liable only for offering on a Mizbe'ach;

ר"ש אומר אפילו העלה על הסלע או על האבן חייב:
(d)

R. Shimon says, even if he offered on a rock, he is liable.

מאי שנא המעלה להדיוט דפטור דכתיב (ויקרא יז) לה'
(e)

(Gemara) Question: Presumably, Ha'alah for a person is exempt, because it says "la'Shem";

בשחיטה נמי הכתיב לה'
1.

It says "la'Shem" also regarding Shechitah!

שאני התם דאמר קרא (ויקרא יז) איש איש
(f)

Answer #1: We obligate Shechitah for a person, for it says "Ish Ish."

גבי העלאה נמי כתיב איש איש
(g)

Question: Also regarding Ha'alah it says "Ish Ish"!

מיבעי ליה לשנים שהעלו באבר חייבין
(h)

Answer: That teaches that if two were Ma'aleh together, they are liable.

אי הכי ה"נ מיבעי ליה לשנים שאחזו בסכין ושחטו שחייבין
(i)

We should expound this similarly regarding Shechitah, to obligate two who held a knife and slaughtered together!

שאני התם דאמר קרא ההוא אחד ולא שנים
(j)

Answer: We cannot say so, for it says "v'Nichras ha'Ish ha'Hu" - one who slaughtered, not two.

אי הכי גבי העלאה נמי הא כתיב ההוא
(k)

Question: Also regarding Ha'alah it says "ha'Hu"!

108b----------------------------------------108b
מיבעי ליה (דף קח,ב) למעוטי שוגג אנוס ומוטעה
(l)

Answer: That excludes one who was Shogeg, Anus or Mut'eh (deceived).

אי הכי הכא נמי מיבעי למעוטי אנוס שוגג ומוטעה
(m)

Question: Also regarding Shechitah, we should expound "ha'Hu" to exclude Shogeg, Ones and Mut'eh!

תרי ההוא כתיבי
(n)

Answer: Regarding Ha'alah two verses say "ha'Hu".

ואלא לה' למה לי
(o)

Question: What does "la'Shem" exclude?

להוציא שעיר המשתלח:
(p)

Answer: It excludes Se'ir ha'Mishtale'ach (Tosfos - after the lottery determined that it will not be a "Chatas la'Shem"; Rambam - after confessing on it, there is no longer a Mitzvah to bring it to Pesach Ohel Mo'ed).

4)

ISURIM FOR HA'ALAH BA'CHUTZ

חומר בהעלאה כו':
(a)

(Mishnah): Ha'alah is more stringent...

ת"ר (ויקרא יז) איש איש מה ת"ל
(b)

(Beraisa - R. Shimon) Question: What do we learn from "Ish Ish"?

לרבות שנים שאחזו באבר והעלו שחייבין
(c)

Answer: This includes two who held a limb together and offered it (they are liable). A Kal va'Chomer would have exempted them;

שיכול והלא דין הוא ומה השוחט להדיוט שחייב שנים שאחזו בסכין ושחטו פטורין המעלה להדיוט שפטור אינו דין ששנים שאחזו פטורין
1.

One who slaughters for a person is liable, yet two who held a knife and slaughtered are exempt. One who offers to a person is exempt, all the more so two who offer together should be exempt!

ת"ל איש איש דברי ר"ש
2.

"Ish Ish" obligates them.

רבי יוסי אומר ההוא אחד ולא שנים
(d)

R. Yosi says, "ha'Hu" teaches that only one gets Kares.

א"כ מה ת"ל איש איש
(e)

Question: If so, what do we learn from "Ish Ish"?

דברה תורה כלשון בני אדם
(f)

Answer: Dibrah Torah bi'Leshon Bnei Adam (the Torah speaks like people do. Sometimes people repeat words needlessly. Therefore, we need not expound the extra occurrence.)

ור"ש האי ההוא מיבעי ליה למעוטי שוגג אנוס מוטעה
(g)

R. Shimon expounds that "ha'Hu" to exclude Shogeg, Anus and Mut'eh.

ורבי יוסי מהוא ההוא
(h)

R. Yosi learns this additional law from the extra 'Hei' in "ha'Hu".

ור"ש הוא ההוא לא דריש
1.

R. Shimon does not expound the extra Hei.

ורבי יוסי מדהאי איש איש דברה תורה כלשון בני אדם ההוא איש איש נמי דברה תורה כלשון בני אדם
(i)

Question: If R. Yosi does not expound this "Ish Ish" (because Dibrah Torah...), he should not expound "Ish Ish" regarding Shechitah either! What is his source to obligate for Shechitah for a person?

ואלא השוחט להדיוט מנא ליה דחייב נפקא ליה (ויקרא יז) מדם יחשב לאיש ההוא דם שפך ואפילו השוחט לאיש:
(j)

Answer (and Answer #2 to Question 3:e): "Dam Yechashev la'Ish ha'Hu" - even if the Shechitah was for a person.

העלה וחזר והעלה כו':
(k)

(Mishnah): If someone was Ma'aleh several times... (R. Shimon obligates for each, and R. Yosi obligates only once).

אמר ר"ל מחלוקת בד' וה' אברים
(l)

(Reish Lakish): They argue about offering several limbs:

דמר סבר כי כתיב לעשות אותו על השלם הוא חייב ואינו חייב על החסר
1.

All expound "La'asos Oso" - one is liable for a Shalem, but not for a Chaser;

אכל בהמה כתיב
i.

R. Yosi holds that this refers to a complete animal (Rashi - therefore, offering an animal limb by limb is all one Ha'alah; Tosfos - he is liable only when the full animal is here, i.e. for the first limb). R. Shimon holds that it refers to a complete limb.

ומר סבר אכל אבר ואבר כתיב
2.

All agree that he is liable only once for one limb (offered half at a time, or returned to the fire after it flew off. He is liable only for the last (Rashi; Tosfos - first) limb).

אבל אבר אחד דברי הכל אינו חייב אלא אחת
(m)

(R. Yochanan): They argue about offering one limb:

ור' יוחנן אמר מחלוקת באבר אחד
1.

R. Shimon obligates for (Ha'alas Chutz of) Kodshim slaughtered inside that became Chaser (we return such limbs to the fire. This shows that Chaser limbs are still important. Surely, "La'asos Oso" exempts only for a Chaser limb of Shechutei Chutz);

דמר סבר מוקטרי פנים שחסרו והעלה בחוץ חייב
2.

R. Yosi exempts for a Chaser limb, even if slaughtered inside (like R. Yishmael above).

ומר סבר פטור
3.

All obligate for every complete limb ("Oso" refers to a limb).

אבל בד' וה' איברין דברי הכל חייב על כל אבר ואבר
(n)

R. Yochanan argues with Ula;

ופליגא דעולא
1.

Version #1 (Ula): All are Mechayev for (Ha'alas Chutz of) Kodshim slaughtered inside that became Chaser;

דאמר עולא הכל מודים במוקטרי פנים שחסרו והעלו בחוץ שחייב
2.

They argue about Kodshim slaughtered outside that became Chaser. R. Shimon is Mechayev ("Oso" only exempts less than a k'Zayis), and R. Yosi exempts.

לא נחלקו אלא במוקטרי בחוץ שחסרו והעלו בחוץ דמר סבר פטור ומ"ס חייב
3.

Version #2 (Ula): All exempt for (Ha'alas Chutz of) Kodshim slaughtered outside that became Chaser;

איכא דאמרי אמר עולא הכל מודים במוקטרי חוץ שחסרו והעלו בחוץ שהוא פטור
4.

They argue about Kodshim slaughtered inside that became Chaser. R. Shimon is Mechayev, and R. Yosi exempts.

לא נחלקו אלא במוקטרי פנים שחסרו והעלו בחוץ דמ"ס פטור ומ"ס חייב
(o)

Shmuel's father argues with Ula according to Version #1;

ופליגי דאבוה דשמואל אלישנא קמא דעולא
1.

(Shmuel's father): If limbs fly off the fire, we return them. This is unlike R. Yosi. (According to Ula, all agree to this law.)

5)

IS A MIZBE'ACH NEEDED FOR HA'ALAS CHUTZ?

דאמר אבוה דשמואל כמאן מהדרינן פוקעין לגבי מזבח כמאן דלא כר' יוסי:
(a)

(Mishnah - R. Yosi): He is liable only for offering on a Mizbe'ach.

ואינו חייב עד שיעלה כו':
(b)

(Rav Huna): R. Yosi learns from "va'Yiven No'ach Mizbe'ach la'Shem" (i.e. even Ha'alas Chutz requires a Mizbe'ach).

אמר רב הונא מאי טעמא דרבי יוסי דכתיב (בראשית ח) ויבן נח מזבח לה'
(c)

(R. Yochanan): R. Shimon (is Mechayev even for offering on a rock. He) learns from "va'Yikach Mano'ach... va'Ya'al Al ha'Tzur."

א"ר יוחנן מ"ט דר"ש דכתיב (שופטים יג) ויקח מנוח את גדי העזים ואת המנחה ויעל על הצור לה'
(d)

Question: How does R. Shimon explain why No'ach built a Mizbe'ach?

ואידך נמי והכתיב ויבן מזבח לה'
(e)

Answer: That was merely to facilitate Ha'alah.

ההוא גובהה בעלמא
(f)

Question: How does R. Yosi explain why Mano'ach offered without a Mizbe'ach?

ואידך נמי הא כתיב ויקח מנוח
(g)

Answer: (The angel (who foretold the birth of Shimshon) told him that Hash-m permits.) It was a Hora'as Sha'ah (a special temporary ruling. We must say so to explain why he offered on a Matzevah (one rock).)

הוראת שעה היתה
(h)

Alternatively, R. Shimon learns as follows;

ואיבעית אימא ה"ט דר"ש
1.

(Beraisa - R. Shimon): "Mizbach Hash-m (is needed in) Pesach Ohel Mo'ed", but a Mizbe'ach is not needed for a Bamah;

כדתניא ר"ש אומר (ויקרא יז) מזבח פתח אהל מועד ואין מזבח בבמה
2.

Therefore, if one offered on a rock he is liable.

לפיכך העלה על הסלע או על האבן חייב
3.

Question: It should say that one was Yotzei (if he offered a Korban on a rock, when Bamos were permitted)!

יצא מיבעי ליה
4.

Answer: It means that when Bamos are forbidden, one is liable for offering a Korban on a rock.

ה"ק לפיכך בשעת איסור הבמות העלה על הסלע או על האבן חייב
(i)

Question (R. Yosi b'Rebbi Chanina): Are the following Me'akev on a Bamah - corners, a ramp, a Yesod, and being square?

בעי רבי יוסי בר' חנינא קרן וכבש ויסוד וריבוע מהו שיעכבו בבמה
(j)

Answer (R. Yirmeyah - Beraisa): The following are Me'akev on a Bamas Tzibur, not on a Bamas Yachid - it must have Keranos, a ramp, a Yesod, and it must be square.