1)

TOSFOS DH Shechitas Laylah Ika Beinaihu

תוספות ד"ה שחיטת לילה איכא בינייהו

(SUMMARY: Tosfos explains that this is like R. Shimon, and unlike R. Yehudah.)

לכאורה רבי ורבי אלעזר בר''ש סברי כר''ש דאמר בפרק המזבח מקדש (לעיל דף פד.) נשחטה בלילה אם עלתה לא תרד דהשתא קדש מקבלו ולא היתה לו שעת הכושר

(a)

Inference: Seemingly, Rebbi and R. Elazar b'Ribi Shimon hold like R. Shimon, who said above (84a) that if a Korban was slaughtered at night, Im Alah Lo Yered, for now Kodesh accepts it, and it did not have Sha'as ha'Kosher;

אבל לרבי יהודה דאמר אם עלתה תרד בין לרבי בין לרבי אלעזר בר''ש שחט בלילה בפנים והעלה בחוץ לא מבעיא (ליה) לרבי יוסי הגלילי דפטור

1.

However, according to R. Yehudah, who says that Im Alah Yered, both according to Rebbi and R. Elazar b'Ribi Shimon, if he slaughtered at night inside and offered outside, he is exempt not only according to R. Yosi ha'Gelili...

אלא אפילו לרבנן נמי פטור כדמוכח בסוף פירקין (לקמן קיא:) גבי הא דתנן ר''ש אומר כל שחייבין עליו בחוץ חייבין על כיוצא בו בפנים שהעלה בחוץ

2.

Rather, even according to Rabanan he is exempt, like is proven below (111b) regarding the Mishnah "R. Shimon says, anything for which one is liable for it outside, one is liable if he did so inside and then offered it outside";

ומפרש זעירי גופיה שחיטת בהמה בלילה איכא בינייהו וה''ק השוחט בהמה בלילה בפנים והעלה בחוץ פטור

3.

Ze'iri himself explains that they argue about an animal slaughtered at night. It means as follows. If one slaughters an animal at night inside and offered it outside, he is exempt;

פירוש דאין מתקבל בפנים כר' יהודה דאמר אם עלה (לא) ירד

i.

Explanation: This is because it is not accepted inside. This is like R. Yehudah, who says that Im Alah Yered.

שחט בחוץ והעלה בחוץ חייב אלמא דאפילו לרבנן דמחייבי שוחט בחוץ ומעלה בחוץ מודו בשוחט בלילה בפנים ומעלה בחוץ דפטור לר' יהודה

4.

If he slaughtered outside and offered outside, he is liable. This shows that even Rabanan who obligate for Shechitah outside and Ha'alah outside, they argue about one who slaughters at night inside and offered it outside, which R. Yehudah exempts.

וקצת תימה זעירי ורבה אמאי נקטי הכא שחיטת לילה וקבלה בכלי חול דהיינו כמו נשפך דמה דלא הוי אלא לר''ש דלרבי יהודה תרוייהו ירדו

(b)

Question: Why did Ze'iri and Rabah discuss Shechitah at night and Kabalah in a Chulin Kli, which is as if the blood spilled? This is only according to R. Shimon, for according to R. Yehudah, both of them Yerdu;

הוי להו למימר איכא בינייהו נשחטה חוץ לזמנו וחוץ למקומו דלכולי עלמא לא ירד דהרי קדש מקבלו ולא היתה לו שעת הכושר

1.

They should have said that they argue about if it was slaughtered Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo, for all agree that Lo Yered, for Kodesh accepts it, and it did not have Sha'as ha'Kosher!

ושמא אגב דנקטי רבה וזעירי בסוף פירקין (שם) גבי פלוגתא דר''ש ורבנן שחיטת לילה וקבלה בכלי חול נקטי נמי הכא

(c)

Answer: Perhaps since Rabah and Ze'iri below (111b), regarding the argument of R. Shimon and Rabanan, discuss Shechitah at night and Kabalah in a Chulin Kli, they discussed this also here.

וצריך לדקדק לר' יהודה דאמר (לעיל דף פד.) ביצא דמה אם עלה ירד הרי זורק מקצת דמים בחוץ דחייב אע''ג דאין קדש מקבלו

(d)

Question: According to R. Yehudah, who said above (84a) that if the blood left, Im Alah Yered, if he threw some of the blood outside, he is liable, even though Kodesh does not accept it!

ושמא לרבי יהודה לא היה חייב

(e)

Answer #1: Perhaps according to R. Yehudah he would not be liable.

והא דדרשינן מקרא לרבות הזורק

1.

Implied question: We expound the verse to include [liability outside for] Zerikah!

דלמא בשחוטי חוץ ולא בשחוטי פנים מידי דהוה אשחיטת לילה בסוף פירקין

2.

Answer: Perhaps it refers only to what was slaughtered outside, but not to Shechutei Penim, like we find regarding Shechitah at night at the end of our Perek;

אבל לרבי יוסי הגלילי אליבא דרבי יהודה ודאי לא משכחת לה זורק בחוץ דחייב

i.

However, according to R. Yosi ha'Gelili, according to R. Yehudah, surely we do not find Zorek outside who is liable.

ועוד נראה דהא דמיפטר לר' יהודה משום דאין קדש מקבלו היינו כשאין קדש מקבלו מחמת פסול אחר מלבד פסול זה שיצא לחוץ והעלהו

(f)

Answer #2: According to R. Yehudah, he is exempt when Kodesh does not accept it, this is when Kodesh does not accept it due to another Pesul, other than this Pesul that it went outside and he offered it.

וניחא נמי דמתני' מחייב הקומץ והלבונה והקטרת ומנחת כהנים שהעלן בחוץ אף על גב דאמרינן בריש המזבח (לעיל דף פג:) דמנחות לר''י הגלילי ירדו

(g)

Support: It is fine that our Mishnah obligates for Kometz, Levonah, Ketores and Minchas Kohanim offered outside, even though we said above (83b) that according to R. Yosi ha'Gelili, [Pasul] Menachos Yerdu;

וכן נסכים הבאים עם הזבח דאמרינן לדברי כולן ירדו

1.

And similarly, Nesachim that accompany the Zevach, we say that all agree that Yerdu.

וברייתא דבסמוך (דף קט.) דמרבי פסולין לא חשיב נשחטה בלילה ונשפך דמה שמע מינה דרבי יהודה היא ולא מחייבי אהני משום דירדו

2.

In the Beraisa below (109a) that we include Pesulim, it does not count what was slaughtered at night and the blood spilled. This shows that [the Tana] is R. Yehudah, and he does not obligate for these because Yerdu;

ואפילו הכי מחייב אקומץ ומנחת נסכים וניסוך היין והמים והיינו טעמא כדפרישית

i.

Even so, he obligates for Kometz, Minchas Kohanim, and Nisuch of wine and water, like I explained (since their only Pesul is Yotzei).

וקצת קשה דלרבי יהודה אין מתיישב מה שהשיב ר' אלעזר בר''ש תחת ר''י הגלילי דאכתי תיקשי ליה אף הקומץ בפנים והעלה בחוץ כיון שהוציאו פסלו

(h)

Question: According to R. Yehudah, R. Elazar b'Ribi Shimon's answer does not resolve [the opinion of] R. Yosi ha'Gelili, for it is still difficult for him, even one who does Kemitzah inside and offers outside, since he took it out he disqualified it! (Yad Binyamin - Answer #2 above (if the only Pesul is Yotzei, he is liable outside) is not according to R. Yosi ha'Gelili. He disagrees! It only shows how R. Yehudah can explain how one is liable for Zerikah outside.)

2)

TOSFOS DH Rabanan Savrei Migo

תוספות ד"ה רבנן סברי מיגו

(SUMMARY: Tosfos brings from elsewhere that they argue about Isur Kolel.)

באיסור כולל פליגי כדמפרש בסוף גיד הנשה (חולין דף קא.):

(a)

Explanation: They argue about Isur Kolel, like it explains in Chulin (101a).

108b----------------------------------------108b

3)

TOSFOS DH Shogeg Anus u'Mut'eh

תוספות ד"ה שוגג אנוס ומוטעה

(SUMMARY: Tosfos explains why we need a verse for Ones and Shogeg.)

קצת קשה אנוס ל''ל קרא פשיטא דאונס רחמנא פטריה

(a)

Question: Why do we need a verse to teach about Anus! This is obvious. The Torah exempts for Ones!

ושמא האי אנוס פרט לאומר מותר

(b)

Answer: Perhaps this Anus excludes Omer Mutar (he thinks that it is permitted).

ותימה ל''ל קרא למיפטריה מכרת כשהוא שוגג פשיטא בר קרבן הוא

(c)

Question: Why do we need a verse to exempt from Kares when he is Shogeg? Obviously [he is exempt]. He brings a Korban!

י''ל ס''ד אמינא אי לא מייתי קרבן ליהוי בכרת דהא לאחר הבאת קרבן דוקא כתיב ונסלח לו

(d)

Answer: One might have thought that if he does not bring a Korban, he is Chayav Kares. Only after he brings a Korban it is written "v'Nislach Lo."

4)

TOSFOS DH veha'Maileh l'Hedyot Patur (pertains to Mishnah on Amud A)

תוספות ד"ה והמעלה להדיוט פטור (שייך למשנה בעמוד א)

(SUMMARY: Tosfos rejects Rashi's Perush that this is considered idolatry.)

פי' בקונטרס פטור משום העלאת חוץ וחייב משום עובד עבודת כוכבים

(a)

Explanation (Rashi): He is exempt for Ha'alas Chutz, and liable for serving idolatry;

ואם הזיד בעבודת כוכבים ושגג בהעלאת חוץ אינו מביא על שגגתו חטאת

1.

If he was Mezid about idolatry and Shogeg about Ha'alas Chutz, he does not bring a Korban for his Shegagah.

ותימה אמאי יתחייב מעלה לחבירו משום מעלה בחוץ כיון דמזיד בעבודת כוכבים לאו שב מידיעתו הוא דמומר לעבודת כוכבים מומר לכל התורה כולה

(b)

Objection: Why should he be liable for offering to his colleague due to Ha'alah? Since he is Mezid about idolatry, he would not refrain from knowing (that this is Ha'alas Chutz), for a Mumar to idolatry (he wantonly transgresses) is a Mumar to the entire Torah! (Machshavas Chayim - Rashi explains our Tana like the opinion in Horiyos (11a) that a Mumar brings a Korban if he would have refrained had he known.)

ובחנם דחק עצמו בקונטרס דמעלה לחבירו אין שייך לחייבו משום עבודת כוכבים כיון דאין מתכוין לשם עבודת כוכבים

(c)

Remark: There was no need for Rashi to say so. For Ha'alah to his colleague, it is not applicable to obligate him for idolatry, since he does not intend for idolatry! (Ohr ha'Chamah - he merely intends to honor him. Rashi holds that one does not honor people like this. Surely he intends to worship him.)

5)

TOSFOS DH Lehotzi Se'ir ha'Mishtale'ach

תוספות ד"ה להוציא שעיר המשתלח

(SUMMARY: Tosfos points out that this is only after it was selected through the lottery.)

היינו לאחר הגרלה דקודם הגרלה מיחייב אתרוייהו כדמוכח פרק שני שעירי (יומא דף סב:)

(a)

Explanation: This is after the lottery. Before the lottery he is liable for both of them, like is proven in Yoma (62b).

6)

TOSFOS DH Dibrah Torah k'Leshon Bnei Adam

תוספות ד"ה דברה תורה כלשון בני אדם

(SUMMARY: Tosfos explained this elsewhere.)

בפרק אלו מציאות (ב''מ דף לא:) פירשתי

(a)

Reference: I explained this in Bava Metzi'a (31b DH Dibrah. Tana'im say so only when there is a proof from the verse.)

7)

TOSFOS DH a'Kol Behemah Kesiv

תוספות ד"ה אכל בהמה כתיב

(SUMMARY: Tosfos explains the argument unlike Rashi.)

לפיכך העלה כמה אברים זה אחר זה אינו חייב אלא אחת אקמא מיחייב דאייתיה לכולה בהמה ואאחריני פטור דכבר חסרה דמה שהעלה הרי הוא כנאבד

(a)

Explanation #1: Therefore, if he offered several limbs, one after the other, he is liable only once. He is liable for the first, for the entire animal is intact (when it was offered), and exempt for the rest, since it was already Chaser. What was offered is as if it was lost;

ומ''ס אכל אבר ואבר אבל אבר אחד שהעלה לחצאין לכ''ע לא מיחייב אלא אחת ומיחייב אזית קמא

1.

The other opinion holds that [he is liable] for every limb, but for a limb offered half at a time, all obligate only once, and he is liable for the first k'Zayis.

ורבי יוחנן אמר מחלוקת באבר אחד דמר סבר מוקטרי פנים שחסרו והעלן בחוץ חייב וכי כתיב לעשות אותו אשחוטי חוץ אבל לא אשחוטי פנים דהא מהדרינן פוקעין

2.

R. Yochanan says that they argue about one limb. One holds that Mukterei Penim that became Chaser, and he offered them outside, he is liable. "La'asos Oso" was written about Shechutei Chutz, but not about Shechutei Penim, for we return Pok'in;

ומר סבר פטור כר' ישמעאל דלעיל וקסבר דלא מהדרינן פוקעין

3.

The other holds that he is exempt, like R. Yishmael above, and he holds that we do not return Pok'in;

[אבל בד' וה' אברים חייב על כל אבר] לכ''ע

i.

However, [if he offers] four or five limbs, all agree that he is liable for each.

וא''ת מאי טעמא לא מיחייב אכזית שני נהי דלא מהדרינן פוקעין מ''מ אם מחתך אבר אחד לכמה זיתים חייב להעלות את כולן א''כ הקטרה הוא ואמאי לא מיחייב עלה בחוץ

(b)

Question: Why is he not liable for the second k'Zayis? Granted, we do not return Pok'in. In any case, if he cuts a limb into several k'Zeisim, he is obligated to offer all of them. If so, this is Haktarah! Why is he not liable for it outside?

וי''ל דהא מיחייב להקטיר הכל לאו משום דתיהוי חשובה הקטרה בחצי אבר אלא משום דכולה חדא הקטרה היא וכיון שהתחיל בה גומר

(c)

Answer: The reason he must offer all of them is not because Haktarah of half a limb is considered Haktarah. Rather, it is all one Haktarah. Once he began, he finishes;

אבל אי מהדרי פוקעין שחסרה ונקטרה (שאר) (צ"ל עם השאר - צאן קדשים) מזה יש ללמוד דחשיבא הקטרה בחצי אבר וכ''נ שיטה זו

1.

However, if we return Pok'in, that it is Chaser and it is Huktar with the rest, from this we can learn that Haktarah of half a limb is considered Haktarah. It seems that this is correct.

ובקונטרס פי' בע''א

(d)

Explanation #2: Rashi explained differently. (Reish Lakish says that all agree that one is liable only for the last limb. The Tana'im argue about if the last limb was offered half at a time, or it flew off the fire and he returned it. R. Yochanan says that the verse discusses every limb. The Tana'im argue about whether or not one is liable for offering outside Mukterei Penim that became Chaser.)

8)

TOSFOS DH Lo Nechleku Ela b'Mukterei Chutz she'Chasru...

תוספות ד"ה לא נחלקו אלא במוקטרי חוץ שחסרו...

(SUMMARY: Tosfos defends Rashi's Perush, that a verse excludes less than a k'Zayis.)

פי' בקונטרס וכי כתיב אותו למעוטי פחות מכזית אתא שאין הקטרה שלימה וכדדריש לקמן

(a)

Explanation (Rashi): "Oso" excludes less than a k'Zayis, for it is not full Haktarah, like we expound below (109b).

וא''ת ומאי טעמא בעי קרא למעוטי פחות מכזית היכן מצינו שחייבה תורה בחצי שיעור

(b)

Question: Why do we need a verse to exclude less than a k'Zayis? Where do we find that the Torah obligates for Chetzi Shi'ur?!

וחצי זית חצי שיעור הוא דלא מצינו הקטרה להתחייב בפחות מכזית לא לענין מחשבה ושום דבר אלא דוקא גבי שאור ודבש דחייב בפחות מכזית למאן דאית ליה מכח קראי

1.

Half a k'Zayis is Chetzi Shi'ur, for we do not find liability for Haktarah of less than a k'Zayis, not for intent, and not for anything, except for [Haktarah of] Se'or or honey, according to one opinion, due to verses.

ויש לומר דשמא כיון דמהדרי' פוקעין פחות מכזית הוה אמינא דמחייב בחוץ אי לאו דכתיב אותו

(c)

Answer: Perhaps since we return Pok'in less than a k'Zayis, one might have thought that he is liable outside, if not that the Torah wrote "Oso".

9)

TOSFOS DH k'Man Mehadrinan Pok'in v'Chulei

תוספות ד"ה כמאן מהדרינן פוקעין כו'

(SUMMARY: Tosfos resolves this with other Gemaros.)

הא דמיחייבינן בריש פירקין (דף קז.) לר''ע מוקטרי פנים שחסרו והקריבן בחוץ

(a)

Implied question: Above (107a), R. Akiva obligates for Mukterei Penim that were Chaser and he offered them outside!

היינו דוקא כגון אימורי או איברי עולה שחסרו דלא מפסלי בהכי

(b)

Answer: That is only a case like Eimurim or limbs of an Olah that were Chaser. They are not disqualified through this;

אבל מנחה שחסרה וקטרת ולבונה שחסרו דמיפסלי מחמת חסרון פטור כדתנן לקמן (דף קט:) וכולן שחסרו כל שהוא והקריבן בחוץ פטור

1.

However, if a Minchah became Chaser, or Ketores or Levonah became Chaser, it is Pasul due to Chisaron. He is exempt (if he offered them outside), like the Mishnah below (109b) "if any of them became Chaser Mashehu, and he offered them outside, he is exempt";

וגבי עולה קתני המעלה (עולת כזית) (צ"ל כזית מן העולה ומן האימורין בחוץ - גליון) חייב ומצטרפין לכזית להעלותן בחוץ וליחייב עליהן משום פיגול נותר וטמא

2.

Regarding an Olah, it was taught (109a) that one is liable for Ha'alah of a k'Zayis of Olah and the Eimurim, and they join to a k'Zayis to offer them outside and to be liable for them for Pigul, Nosar and Tamei;

(ואימורים ומן האימורין בחוץ חייב) ומשמע בגמרא דבניתותרו מיירי דקתני בברייתא עולה ואימורין אין שלמים ואימוריהן (מכאן מדף הבא) לא ומוקי לה בניתותרו וכר' יהושע

3.

Inference: The Gemara [there] connotes that we discuss when they were left over (the blood was not thrown), for the Beraisa teaches Olah and Eimurim, yes (one is liable), but Shelamim and its Eimurim, no, and we establish it when they were left over, like R. Yehoshua.