1)

WHAT IS CONSIDERED YETZI'AH?

רבה בר רב הונא מתני לה בגברי
(a)

Rabah bar Rav Huna explained that R. Elazar asked about people engaged in burning the Par;

במתעסקין בו חמשה בני אדם ונפקו תלתא ופשו להו תרי מאי
1.

Question: If five people were carrying the Par out, and three of them left and two are still inside (Rambam - half the Par is outside), what is the law? (Rashi and Rambam (and perhaps Tosfos) each explain this question like above.)

בתר רוב מתעסקין אזלינן
i.

Since the majority of people left, it is as if the Par left;

או בתר בהמה אזלינן
ii.

Or, perhaps (only) the majority of the animal is significant, but not the majority of people.

תיקו
2.

This question is not resolved.

בעי רבי אלעזר פרים ושעירים הנשרפים שיצאו וחזרו מהו
(b)

Question (R. Elazar): If a Par or Se'ir ha'Nisrafim left the Azarah and returned, what is the law?

מי אמרינן כיון דנפקי להו איטמו להו
1.

Version #1 (Rashi): Once it left, those who took it out became (and remain) Tamei?

2.

Version #2 (Tosfos): Once it left (even though it returned), it is Metamei all who engage in taking it out, even before they leave? (end of Version #2)

או דלמא כיון דהדור הדור
3.

Or, perhaps since it returned, it is as if it never left?

אמר ר' אבא בר ממל ת"ש היו סובלין אותן במוטות הראשונים יצאו חוץ לחומת העזרה והאחרונים לא יצאו הראשונים שיצאו חוץ לחומת העזרה מטמאין בגדים והאחרונים אין מטמאין בגדים עד שיצאו
(c)

Answer (R. Aba bar Mamal - Mishnah): If the animal was being carried out on poles, when the people in front have left the Azarah but not the people in back, those in front are Metamei Begadim, but those in back are not Metamei Begadim until they leave.

ואי ס"ד כיון דנפקי להו איטמו הנך דאיכא גואי ליטמא
1.

Version #1 (Rashi): If returning has no effect, once the Par leaves, all of them should be Tamei! (Rather, we must say that if it returns, it is as if it never left. Similarly, if those carrying it returned (and all the more so, if they did not leave yet) they are not Metamei Begadim!)

2.

Version #2 (Tosfos): If returning has no effect, all of them should be Tamei, as if they took it out!

אמר רבינא ותסברא הא בעינא (ויקרא יד) ואחר יבא אל המחנה וליכא
(d)

Objection (Ravina): This is unreasonable! "(He will immerse his clothes) v'Achar Yavo El ha'Machaneh" does not apply to one who did not leave yet! (The Gemara cites Bamidbar (19:7), which discusses Parah Adumah. Very similar verses (Vayikra 16:26 and 28) teach about Se'ir ha'Mishtale'ach (the goat sent to Azazel on Yom Kipur) and Parim and Se'irim ha'Nisrafim. The citation to Vayikra 14 is a mistake, that verse refers to a Metzora.)

אלא רבי אלעזר היכי בעי לה
(e)

Question: If so, Tum'as Begadim cannot apply to one who never left - what was R. Elazar's question?

כגון דנקיטי לה בבקולסי
(f)

Answer: He asks about someone outside the Azarah using a stick to pull out a Par that left the Azarah and returned. (Is he Metamei Begadim?)

2)

SOFO LITAMEI TUM'AH CHAMURAH

ת"ר פרים ופרה ושעיר המשתלח המשלח השורפן והמוציאן מטמא בגדים והן עצמן אין מטמאין בגדים אבל מטמאין אוכלין ומשקין דברי ר"מ
(a)

(Beraisa - R. Meir): One who takes out, sends or burns Parim ha'Nisrafim, Parah Adumah or Se'ir ha'Mishtale'ach is Metamei Begadim. The animals themselves are not Metamei Begadim, but they are Metamei food and drink.

וחכ"א פרה ופרים מטמאין אוכלין ומשקין שעיר המשתלח אינו מטמא שהוא חי והחי אינו מטמא אוכלין ומשקין
(b)

Chachamim say, Parah (Adumah) and Parim (ha'Nisrafim) are Metamei food and drink, Se'ir (ha'Mishtale'ach) is not, for it is alive, and a living animal is never Metamei.

בשלמא לרבי מאיר כדתנא דבי ר' ישמעאל
(c)

Question: Granted, R. Meir holds like R. Yishmael;

דתנא דבי רבי ישמעאל (ויקרא יא) על כל זרע זרוע מה זרעים שאין סופן ליטמא טומאה חמורה וצריכין הכשר אף כל שאין סופן ליטמא טומאה חמורה צריכין הכשר
1.

(Tana d'Vei R. Yishmael): "Kol Zera Zeru'a (is not Mekabel Tum'ah unless it was Huchshar)" - Hechsher is needed only for things like seeds, which will never have severe Tum'ah (to be Metamei people or Kelim);

יצתה נבלת עוף טהור שסופה ליטמא טומאה חמורה ואין צריכה הכשר
i.

This excludes Nivlas Of Tahor, for it is Metamei (one who eats it) severe Tum'ah, so it does not need Hechsher.

אלא לרבנן אי אית להו דתנא דבי רבי ישמעאל אפילו שעיר המשתלח אי לית ליה אפי' פרה ופרים מנלן
2.

However, if Chachamim hold like R. Yishmael, even the Se'ir should be Metamei. If they do not hold like him, what is their source for Parah and Parim?

כי אתא רב דימי אמר
(d)

Version #1 - Answer (Rav Dimi): They hold like R. Yishmael;

אמרי במערבא צריכין הכשר טומאה ממקום אחר
1.

Version #1A (Rashi): However, even though something that will have severe Tum'ah does not need any Hechsher, it must be (properly) Muchshar Lekabel Tum'ah from another source (i.e. it cannot be alive).

2.

Version #1B (Ra'avad): However, even though something that will have severe Tum'ah does not need Hechsher (Sheretz, i.e. to touch Tum'ah) it must be Muchshar Lekabel Tum'ah (water must come on it.)

(e)

Version #2 - Ra'avad - Answer (Rav Dimi): They do not hold like R. Yishmael. The Parim are Metamei only if they were Huchshar (through water) and touched Tum'ah. (end of Version #2)

בעי רבי אלעזר פרים ושעירים הנשרפים מהו שיטמאו אוכלין ומשקין בפנים כבחוץ מחוסר יציאה כמחוסר מעשה דמי או לא
(f)

Question (R. Elazar): Are Parim and Se'irim ha'Nisrafim Metamei food and drink before leaving the Azarah, just like after leaving?

בתר דבעיא הדר פשטה מחוסר יציאה כמחוסר מעשה דמי
(g)

Answer (R. Elazar): Before they leave, they are Mechusar Ma'aseh (an action must be done), therefore they are not Metamei.

בעא מיניה רבי אבא בר שמואל מרבי חייא בר אבא נבלת עוף טהור לר' מאיר מהו שיטמא בכזית
(h)

Question (R. Aba bar Shmuel): According to R. Meir, is a k'Zayis of Nivlas Of Tahor Metamei (food and drink)?

דמחתא לארעא לא תיבעי לך
1.

Clearly, if it is on the ground, it is not Metamei. (It is not destined for severe Tum'ah (Tum'as Begadim of one who eats it), for perhaps no one will eat it!)

דנקיט בפומיה לא תיבעי לך
2.

Clearly, if it is in a Yisrael's mouth, it is Metamei (other food and drink in his mouth. Surely he will swallow it, and it will be Metamei severe Tum'ah.)

כי תיבעי לך דנקיט ליה בידיה מחוסר קריבה כמחוסר מעשה דמי או לא
3.

He asks about when it is in a Yisrael's hand. Is Mechusar Kereivah (he must put it in his mouth) like Mechusar Ma'aseh (so it is not Metamei), or not?

105b----------------------------------------105b
<בתר דבעיא הדר פשטה> (דף קה,ב) מחוסר קריבה לאו כמחוסר מעשה דמי
(i)

Answer (R. Chiya bar Aba): Mechusar Kereivah is not like Mechusar Ma'aseh (it is Tamei immediately.)

איתיביה שלשה עשר דברים נאמרו בנבלת עוף טהור וזה אחד מהן צריכה מחשבה ואין צריכה הכשר ומטמא טומאת אוכלין בכביצה
(j)

Question (Mishnah): There are 13 laws of Nivlas Of Tahor. 1) It requires intent (to eat it, to join with other food to comprise a Shi'ur for Tum'as Ochlim). 2) It does not require Hechsher. 3) K'Beitzah (the volume of an egg) of it is Metamei Tum'as Ochlim...

מאי לאו ר"מ היא
1.

Suggestion: The Mishnah is like R. Meir.

לא רבנן היא
(k)

Answer: No, it is like Chachamim.

והא קתני רישא צריכה מחשבה ואין צריכה הכשר ומאן שמעת ליה האי סברא ר"מ
(l)

Question: The Reisha says that intent is needed, but Hechsher is not needed. This is like R. Meir; (R. Akiva Eiger and Mesoras ha'Shas question this, for we concluded that even Chachamim say so. They argue only about Se'ir ha'Mishtale'ach.)

ומדרישא ר"מ סיפא נמי ר"מ
1.

Since the Reisha is R. Meir, also the Seifa (clause 3, that k'Beitzah of it is Metamei Tum'as Ochlim...) is!

מידי איריא הא כדאיתא והא כדאיתא
(m)

Answer: No, the Reisha is like R. Meir, but the Seifa is like Chachamim.

והא מדקתני סיפא שחיטתה ומליקתה מטהרת טריפתה מטומאתה מאן שמעת ליה האי סברא ר"מ
(n)

Question (Seifa, i.e. a later clause): Shechitah or Melikah of a Treifah is Metaher it from becoming a Neveilah;

רישא וסיפא רבי מאיר ומציעתא רבנן
1.

This is like R. Meir. Can you say that the Reisha and Seifa are R. Meir, and the middle (clause 3) is Chachamim?!

אין רישא וסיפא רבי מאיר ומציעתא רבנן
(o)

Answer: Yes, the Reisha and Seifa are R. Meir, but the middle is Chachamim.

אמר ליה רב המנונא לרבי זירא לא תיתיב אכרעך עד דאמרת לי הא מילתא נבלת עוף טהור לר"מ מונין לה ראשון ושני או אין מונין ראשון ושני
(p)

Question (Rav Hamnuna): According to R. Meir, if Nivlas Of Tahor was Metamei a food, do we count degrees of Tum'ah (to call that food a Rishon, and what it touches is a Sheni...), or not (i.e. what it touches is not Metamei others)?

א"ל כל היכא דמטמא אדם במגע מונין בו ראשון ושני כל היכא דאין מטמא אדם במגע אין מונין בו ראשון ושני
(q)

Answer (R. Zeira): We count degrees of Tum'ah for precisely those Tum'os that Metamei people through touching (e.g. a Sheretz, but not Nivlas Of Tahor).

בעא מיניה רבי זירא מרבי אמי בר חייא ואמרי לה מר' אבין בר כהנא הא דתנן חיבורי אוכלין ע"י משקין חיבור לטומאה קלה ואין חיבור לטומאה חמורה
(r)

Question (R. Zeira - Beraisa): If foods (that are Avos ha'Tum'ah, e.g. Neveilos) are joined through liquids, they are considered joined (to complete the Shi'ur) to Metamei food and drink, but not for Tum'ah Chamurah (to be people and Kelim.)

מונין בו ראשון ושני או אין מונין בו ראשון ושני
1.

Do we count degrees of Tum'ah?

א"ל כל היכא דמטמא אדם מונין בו ראשון ושני אין מטמא אדם אין מונין בו ראשון ושני:
(s)

Answer (R. Ami bar Chiya): We count degrees of Tum'ah for precisely those Tum'os that Metamei people through touching (but foods joined through liquids do not join).

3)

TAKING THE PARIM OUTSIDE THE MACHANEH

יצאו אלו ואלו:
(a)

(Mishnah): When all have left, (all are Metamei Begadim).

מה"מ
(b)

Question: What is the source of this?

דת"ר להלן הוא אומר חוץ לג' מחנות כאן למחנה אחת
(c)

Answer (Beraisa) Question: The Torah teaches that Parim (of Helam Davar or Chatas Kohen Gadol) are burned outside of three Machanos, but it mentions burning and Tum'as Begadim of Par Yom Kipur after leaving one Machaneh (and we know that all are burned in the same place)!

לומר לך כיון שיצא חוץ למחנה אחת מטמא בגדים
1.

Answer #1: This teaches that Tum'as Begadim applies after leaving one Machaneh (the Azarah, but all the Parim are burned outside of three Machanos).

והיא גופה מנלן
2.

Question: What is the source that Parim are burned outside of three Machanos?

דת"ר (ויקרא ד) והוציא את כל הפר אל מחוץ למחנה חוץ לג' מחנות
3.

Answer: "V'Hotzi Es Kol ha'Par (of a Kohen Gadol) El mi'Chutz la'Machaneh" - it is taken outside of three Machanos.

אתה אומר חוץ לג' מחנות או אינו אלא מחנה אחת
i.

Suggestion: Perhaps it means outside of one Machaneh!

כשהוא אומר בפר העדה (ויקרא ד) מחוץ למחנה שאין צריך לומר שהרי כבר נאמר (ויקרא ד) כאשר שרף את הפר הראשון
ii.

Rejection: Regarding Par Helam Davar it says "mi'Chutz la'Machaneh." We already knew this, for it says "ka'Asher Saraf Es ha'Par ha'Rishon"!

ליתן לו מחנה שניה
iii.

Rather, the repetition teaches that Parim are burned outside a second Machaneh.

כשהוא אומר מחוץ למחנה בדשן שאצ"ל שהרי כבר נאמר (ויקרא ד) על שפך הדשן ישרף
iv.

Question: Regarding removing the ashes from the Mizbe'ach, it says "mi'Chutz la'Machaneh." We already knew this, for that is where the Parim are burned - "Al Shefech ha'Deshen Yisaref"!

ליתן לו מחנה שלישית
v.

Answer: The repetition teaches that Parim are burned outside three Machanos.

ור"ש האי מחוץ למחנה מאי עביד ליה
(d)

Question: Answer #1 is unlike R. Shimon. (He holds that there is no Tum'as Begadim (after leaving one Machaneh, rather,) until the animal catches fire.) How can he answer Question (c)?

מיבעי ליה לכדתניא
(e)

Answer: It teaches R. Eliezer's law.

רבי אליעזר אומר נאמר כאן חוץ למחנה ונאמר להלן (במדבר יט) חוץ למחנה מה להלן חוץ לג' מחנות אף כאן חוץ לג' מחנות
1.

(Beraisa - R. Eliezer): It says here (regarding Par Yom Kipur) "m'Chutz la'Machaneh", like it says there (regarding Parah Adumah). Just like here it is burned outside of three Machanos, also there.

ומה להלן למזרחה של ירושלים (דף קו,א) אף כאן למזרחה של ירושלים
2.

Just like there it is burned to the east of Yerushalayim (for it faces Pesach Ohel Mo'ed), also here. (Also the other Parim ha'Nisrafim are like Par Yom Kipur.)

אלא לרבנן היכא שריף להו
(f)

Question: According to Chachamim (who do not use "mi'Chutz la'Machaneh" for a Gezerah Shavah), where are Parim ha'Nisrafim burned?

כדתניא היכן נשרפין לצפון ירושלים חוץ לשלש מחנות
(g)

Answer: They are burned to the north of Yerushalayim (for Avodas Chatas is in the north), outside of three Machanos.