1)

THE LAST THREE MATANOS OF A CHATAS (cont.)

אין
(a)

Answer: Indeed, we can prove this!

(דף לט,א) והתניא דמים הטעונין יסוד
1.

(Beraisa #1): The following apply to blood that must be put on the Yesod:

טעונין כיבוס ומחשבה מועלת בהן והמעלה מהן בחוץ חייב
i.

It must be washed, intent (Chutz) takes effect on it, and one is liable for it outside.

ודמים הנשפכין לאמה אין טעונין כיבוס ואין מחשבה מועלת בהן והמעלה מהן בחוץ פטור
2.

None of these apply to blood that is poured into the Amah.

מאן שמעת ליה דאמר מעלה מהן בחוץ חייב רבי נחמיה היא וקאמר טעון כיבוס ומחשבה מועלת בהן
3.

Conclusion: The Beraisa must be R. Nechemyah, for he is Mechayev for Shirayim outside, and it says that Shirayim must be washed and intent takes effect on them.

והתניא יצאו שירים והקטרת אימורין שאין מעכבין את הכפרה שאין מחשבה מועלת בהן
(b)

Contradiction (Beraisa #2): The law of Shirayim and Eimurim is different (than blood that is Mechaper). Since they are not Me'akev Kaparah, intent does not take effect on them.

כי תניא ההיא בשלש מתנות שבחטאת
(c)

Answer (and rejection of Answer (a)): Beraisa #1 refers to blood of the last three Matanos of a Chatas. (Therefore, we have no source that R. Nechemyah obligates washing Shirayim.)

אי הכי טעונין יסוד לקרן אזלי
(d)

Objection: The last three Matanos are put on the Keranos. The Beraisa (#1) says that they are put on the Yesod!

אימא ניטענין יסוד
(e)

Answer: It means that what remains of them is put on the Yesod.

ומחשבה מועלת בהן האמרת לא שרי' ולא מפגלא ולא עיילא לגואי כסופן
(f)

Question (against Rav Papa): The Beraisa says that intent takes effect on it. [Rav Papa] said that what does not permit anything, intent in it is not Mefagel, and it does not (disqualify the Korban if it) enters the Heichal, like Shirayim!

אלא כי תניא ההיא בדמים הפנימים
(g)

Answer: The Beraisa discusses blood of inner Chata'os.

אבל בדמים החיצונים מאי פטור
(h)

Inference: One is exempt for offering the last three Matanos of outer Chata'os outside the Mikdash, and it need not be washed.

אדתני דמים הנשפכין לאמה ליפלוג וליתני בדידה במה דברים אמורים בדמים הפנימים אבל בדמים החיצונים פטור
(i)

Question: If so, why did the Beraisa distinguish between (blood put on) the Yesod and (blood poured into) the Amah? It should have distinguished between inner and outer Chata'os!

הא מני רבי נחמיה היא דאמר שירי הדם שהקריבן בחוץ חייב
(j)

Answer: The Beraisa is R. Nechemyah. He is Mechayav for Shirayim (even of outer Chata'os) outside;

ולא מתני ליה תלתא פטורי לבהדי תלתא חיובי
1.

He distinguished between the Yesod and the Amah, for these differ in all three respects (washing, intent and outside). He could not teach that Shirayim of inner and outer Chata'os differ in all three respects (since one is liable for both of them outside).

רבינא אמר מן הקרן ממש מן היסוד מן הראוי ליסוד
(k)

Answer #2 (to Question 2:d (38b) - Ravina): The Mishnah said 'if blood splashed from the Keren or the Yesod...' This refers to blood that splashed off the Keren, or blood Ra'uy for the Yesod.

אמר ליה רב תחליפא בר גזא לרבינא אימא אידי ואידי ראוי הוא
(l)

Question (Rav Tachlifa bar Gaza): You should (be consistent and) say that it refers to blood Ra'uy for the Keren or for the Yesod!

האי מאי השתא ראוי לקרן אמרת לא ראוי ליסוד מיבעיא אלא מן הקרן מן הקרן ממש מן היסוד מן הראוי ליסוד:
(m)

Answer (Ravina): The Mishnah would not need to teach both of them. If blood Ra'uy for the Keren need not be washed, all the more so blood Ra'uy for the Yesod need not!

2)

BLOOD OF INNER CHATA'OS

כל הניתנין על מזבח הפנימי כו':
(a)

(Our Mishnah): A Korban whose blood must be put on the inner Mizbe'ach is not valid until all the Zerikos are done, etc.

ת"ר (ויקרא ד) ועשה כאשר עשה מה בא ללמוד לכפול בהזאתו ולמד שאם חיסר אחת מכל המתנות לא עשה ולא כלום
(b)

(Beraisa): "V'Asah (he will offer Par He'elem Davar) Ka'asher Asah (like the Chatas of a Kohen Mashu'ach)" is a second command to perform all the Matanos, therefore, all are Me'akev. If one was omitted, the Par did not atone at all.

אין לי אלא מתן שבע שמעכבות בכל מקום מתן ד' מניין
(c)

Suggestion: Perhaps this applies only to the seven Haza'os (on the Paroches), for seven Haza'os are always Me'akev. What is the source that the four Matanos (on the Keranos of the inner Mizbe'ach) are Me'akev?

ת"ל כן יעשה
(d)

Answer: "Ken Ya'aseh." (The Beraisa proceeds to expound the entire verse.)

39b----------------------------------------39b
לפר זה פר יום הכפורים (דף לט,ב) (ויקרא ד) כאשר עשה לפר זה פר כהן משיח החטאת אלו שעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(e)

"La'Par" refers to the Par of Yom Kipur (that atones for the Kohanim.) "Ka'Asher Asah la'Par" refers to the Par Chatas of a Mashu'ach (for transgressing through his own mistaken Hora'ah). "Ha'Chatas" refers to Se'ir Avodah Zarah (brought if most of Yisrael transgressed idolatry due to a mistaken Hora'ah of the Great Sanhedrin.)

יכול שאני מרבה אף שעירי הרגלים ושעירי ראשי חדשים
1.

Suggestion: The Musaf of festivals and Rosh Chodesh includes a Sa'ir Chatas. Perhaps also it is included (in this verse, and it is offered like an inner Chatas)!

תלמוד לומר לו
2.

Rejection: (He will do) "Lo" (to it, Se'ir Avodah Zarah, but not to other Se'irim).

ומה ראית לרבות את אלו ולהוציא את אלו
3.

Question: ("Ha'Chatas" and "Lo" do not connote one Sa'ir more than the other.) Why do we include Se'ir Avodah Zarah and exclude Se'irim of the festivals?

אחר שריבה הכתוב ומיעט מרבה אני את אלו שמכפרין על עבירת מצוה ידועה ומוציא אני אלו שאין מכפרין על עבירת מצוה ידועה
4.

Answer: It is more reasonable to include the former, for they atone for a known Aveirah (like Par He'elem Davar), whereas Se'irim of the festivals atone for Aveiros (of Tum'ah) that no one ever knew about.

וכפר אף על פי שלא סמך
(f)

"V'Chiper" - even if the Zekenim did not do Semichah on it;

ונסלח אף על פי שלא נתן שירים
(g)

"V'Nislach" - even if the Shirayim were not put on the Yesod.

ומה ראית לפסול בהזאות ולהכשיר בסמיכה ושירים
(h)

Question: (The verse did not specify which Avodos are Me'akev and which are not). Why do we say that Matanos are Me'akev, and Semichah and Shirayim are not?

אמרת פוסל בהזאות שמעכבות בכל מקום ומכשיר אני בסמיכה ושירים שאין מעכבות בכל מקום
(i)

Answer: Wherever the Torah requires Haza'ah it is Me'akev. Semichah and Shirayim are (usually) not Me'akev.