1)

BLOOD OF INNER CHATA'OS (cont.)

(דף מ,א) אמר מר אין לי אלא מתן שבע שמעכבות בכל מקום
(a)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps this applies only to the seven Haza'os, for they are always Me'akev...

היכא
1.

Question: Where do we find that seven Haza'os are Me'akev?

אמר רב פפא בפרה ובנגעים
2.

Answer (Rav Papa): They are Me'akev in Parah Adumah and Taharah of a Metzora.

מתן ארבע מנין
(b)

(Beraisa) Question: What is the source that the four Matanos are Me'akev?

ת"ל כן יעשה
1.

Answer: "Ken Ya'aseh".

מ"ש מתן ז' דכתיבן וכפילן
(c)

Question: We know that seven Matanos are Me'akev because it says 'seven', and "Ka'asher Asah" repeats the command for seven;

מתן ד' נמי כתיבן וכפילן
1.

Likewise, the Torah teaches four Matanos, and "Ka'asher Asah" repeats the command!

א"ר ירמיה לא נצרכא אלא לר"ש
(d)

Answer #1 (R. Yirmeyah): The Beraisa is like R. Shimon (who needs Ka'asher Asah to teach four Matanos).

דתניא למעלה אומר קרן קרנות שתים למטה הוא אומר קרן קרנות ארבע דברי ר"ש
1.

(Beraisa - R. Shimon): It says (regarding Par Mashu'ach) Keranos, teaching two, and also regarding Par He'elem Davar. "Ka'Asher Asah" teaches that these are in addition to the two of Par Mashu'ach.

ר' יהודה אומר אינו צריך הרי הוא אומר באהל מועד על כל האמור באהל מועד
2.

R. Yehudah says, "b'Ohel Mo'ed" teaches that we must put on all the (four) Keranos in the Ohel Mo'ed.

ורבי יהודה כן יעשה מאי עביד ליה
(e)

Question: What does R. Yehudah learn from "Ken Ya'aseh"?

מיבעי ליה לכדתניא
(f)

Answer: It teaches like the following Beraisa.

לפי שלא למדנו לפר יוה"כ לסמיכה ושירי הדם מנין
1.

(Beraisa) Question: What is the source for Semichah and pouring Shirayim of the blood of the Par of Yom Kipur?

ת"ל כן יעשה
2.

Answer: "Ken Ya'aseh".

ולפר יוה"כ לא למדנו הא אמרת לפר זה יוה"כ
(g)

Question: The Beraisa above (39a-b) learned this from "la'Par"!

איצטריך סד"א הני מילי עבודה דמעכבא כפרה אבל עבודה דלא מעכבא כפרה אימא לא קמ"ל
(h)

Answer: That teaches only about Avodos that are Me'akev Kaparah. We need Ken Ya'aseh to teach about Semichah and Shirayim, which are not Me'akev Kaparah.

ור"ש האי באהל מועד מאי עביד ליה
(i)

Question: How does R. Shimon expound "b'Ohel Mo'ed"?

באהל מועד מבעי ליה שאם נפחתה תקרה של היכל לא היה מזה
(j)

Answer: This teaches that if there was a break in the ceiling of the Heichal, the Haza'os may not be done.

ואידך
(k)

Question: What is R. Yehudah's source for this?

מאשר
(l)

Answer: He learns this from "Asher".

ואידך אשר לא דריש
1.

R. Shimon does not expound "Asher".

אביי אמר לר' יהודה נמי איצטריך סד"א מידי דהוה אסמיכה ושירי הדם דאע"ג דכתיבן וכפילן לא מעכבא מתן ארבע נמי לא תתעכב קמ"ל
(m)

Answer #2 (to Question (c) - Abaye): The Beraisa is even like R. Yehudah. One might have thought that even though the four Matanos are written and repeated, they are not Me'akev, just like Semichah and Shirayim.

2)

THE PAR OF YOM KIPUR

לפר זה פר יום הכפורים
(a)

(Beraisa): "La'Par" refers to the Par of Yom Kipur.

למאי הילכתא
(b)

Question: What do we learn from this?

אי לעכב
(c)

Answer #1: It teaches that the Haza'os of the Par of Yom Kipur are Me'akev.

פשיטא חוקה כתיבה ביה
(d)

Objection: We already know this. It says "Chukah"! (This always teaches that a Parshah is Me'akev.)

אמר רב נחמן בר יצחק לא נצרכא אלא לרבי יהודה דאמר כי כתיבה (ויקרא טז) חוקה אדברים הנעשים בבגדי לבן בפנים שאם הקדים מעשה לחבירו לא עשה ולא כלום
(e)

Defense of answer (Rav Nachman bar Yitzchak): It teaches this according to R. Yehudah, who says that "Chukah" applies only to Avodos in the Kodesh ha'Kodoshim done in the white garments, and if anything was done out of order, it was not Mechaper;

אבל דברים הנעשים בבגדי לבן בחוץ הקדים מעשה לחבירו מה שעשה עשוי אימא מדכסידרן לא מעכבי הזאות נמי לא מעכבי קמ"ל
1.

He holds that Avodos outside the Kodesh ha'Kodoshim are Mechaper even if done out of order. One might have thought that since "Chukah" does not apply to them, they are not Me'akev. "La'Par" teaches that this is not so.

מתקיף לה רב פפא ומי מצית אמרת הכי והתניא (ויקרא טז) וכלה מכפר את הקודש אם כיפר כילה ואם לא כיפר לא כילה דברי ר"ע
(f)

Objection (Rav Papa - Beraisa - R. Akiva): "V'Chilah mi'Kaper Es ha'Kodesh" - if the Kohen did all the Avodos normally necessary to be Mechaper, Chilah (he finished the Kaparah, even if some Avodos were omitted);

א"ל רבי יהודה מפני מה לא נאמר אם כילה כיפר ואם לא כילה לא כיפר
1.

R. Yehudah says, we expound the words in order. If the Kohen Chilah (finished all the Avodos); he was Mechaper. If not, he was not. (This is R. Yehudah's source that all the Avodos are Me'akev!)

אמר רב פפא לא נצרכא אלא לאת דם ובטבילה
(g)

Answer #2 (Rav Papa): "La'Par" teaches that the laws learned from "Es", "ba'Dam" and "v'Taval" apply to the Par of Yom Kipur (we proceed to explain them):

את אמר רב אחא בר יעקב לא נצרכא להכשיר (דף מ,ב) אמין שבאצבע
1.

(Rav Acha bar Yakov): (The blood must be put with his index finger.) "Es" teaches that a wart on his finger is Batel to (and considered part of) his finger. It may be used;

40b----------------------------------------40b
בדם שיהא בדם שיעור טבילה מעיקרא
2.

"Ba'Dam" teaches that he must receive enough blood in the Keli to dip his finger in (Rashi - from the beginning. He cannot add to it blood received in another Keli);

וטבל ולא מספג
3.

"V'Taval" teaches that he must dip his finger into the blood. He may not scrape blood from the wall of the bucket onto his finger.

ואיצטריך למכתב בדם
4.

The Torah must teach both of these.

דאי כתב רחמנא וטבל הוה אמינא אע"ג דליכא שיעור טבילה מעיקרא כתב רחמנא בדם
i.

Had it said only v'Taval, one might have thought that even if he did not initially receive enough blood in the Keli, it is Kosher. Therefore, it says ba'Dam;

ואי כתב רחמנא בדם ה"א אפי' מספג כתב רחמנא וטבל
ii.

Had it said only ba'Dam, one might have thought that he may scrape blood onto his finger. Therefore, it says v'Taval.

מזבח קטרת סמים למה לי שאם לא נתחנך המזבח בקטורת הסמים לא היה מזה
(h)

"Mizbach Ketores ha'Samim" teaches that the Haza'os may not be done on a (new) inner Mizbe'ach until incense has been offered on it.

תניא כוותיה דרב פפא ועשה כאשר עשה מה ת"ל לפר לרבות פר יום הכפורים לכל מה שאמור בענין דברי רבי
(i)

Support (for Rav Papa - Beraisa - Rebbi): "V'Asah la'Par Ka'asher Asah..." teaches that everything (done to Par He'elem Davar) is done to the Par of Yom Kipur;

א"ר ישמעאל ק"ו ומה במקום שלא הושוה קרבן לקרבן השוה מעשים למעשים מקום שהשוה קרבן לקרבן אינו דין שישוה מעשה למעשה
1.

R. Yishmael says, a Kal va'Chomer teaches this. We find (two) Korbanos for which different animals are brought, yet the Avodos are the same. Korbanos for which when the same animal is brought, all the more so the Avodos are the same! (This will be explained.)

אלא מה ת"ל לפר זה פר העלם דבר של צבור לפר זה פר כהן משיח
2.

Rather, the first "la'Par" refers to Par He'elem Davar, and the Torah equates it to Par Mashu'ach (the second "la'Par" in the verse).

אמר מר ומה במקום שלא הושוה קרבן לקרבן מאי לא הושוה קרבן לקרבן
(j)

Question: Which Korbanos of different animals does R. Yishmael refer to?

אילימא פר יוה"כ ושעיר יום הכפורים
1.

Suggestion: He refers to the Par and Sa'ir of Yom Kipur.

איכא למיפרך מה להנך שכן נכנס דמם לפניי ולפנים
2.

Rejection: The blood of both of them is brought into the Kodesh ha'Kodoshim, therefore all their Avodos are the same. This is no source to equate the Avodah of Par Yom Kipur to a Par (He'elem Davar) that is not brought inside!

אלא פר העלם דבר של צבור ושעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(k)

Answer #1: Rather, he refers to Par He'elem Davar and a Se'ir Avodah Zarah.

איכא למיפרך מה להנך שכן מכפרין על עבירות מצוה ידועה
(l)

Rejection: Both of them atone for a known Aveirah. We cannot learn from them to the Par of Yom Kipur, which atones for Aveiros (of Tum'ah) that are not yet known!

אלא פר העלם דבר של צבור ושעיר של יום הכפורים
(m)

Answer #2: Rather, he refers to Par He'elem Davar and Se'ir Yom Kipur;

והכי קאמר ומה במקום שלא הושוו קרבן לקרבן דהאי פר והאי שעיר הושוו מעשים למעשים למאי דכתב בהו
1.

Different animals are brought for them, yet the Avodos are the same (e.g. dipping the finger in the blood and sprinkling on the Paroches and the inner Mizbe'ach. Even though there are more Matanos of the blood of the Sa'ir, every Avodah of the Par applies to the Sa'ir);

מקום שהושוה קרבן לקרבן דהאי פר והאי פר אינו דין (דף מא,א) שהושוו מעשים למעשים ואתא ליה פר יוה"כ <נמי> לאת בדם וטבילה מפר כהן משיח
2.

A Par is brought on Yom Kipur, just like for a sin through Hora'ah of a Mashu'ach (our text, Rashi; Tosfos - of the Tzibur). All the more so the Avodos of these Korbanos should be the same regarding Es, ba'Dam and Tevilah!

ואתי ליה שעיר יוה"כ משעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} מק"ו
3.

This Kal va'Chomer enables us to learn Se'ir Yom Kipur from Se'ir Avodah Zarah.