זבחים דף קי"ז ע"א
מאיזה מחנות משתלחים הטמאים דלהלן?
ממחנה שכינה | ממחנה לויה | ממחנה ישראל | |
טמאי מתים | משתלחים | אינם משתלחים | אינם משתלחים |
זבין ובעלי קריין | משתלחים | משתלחים | אינם משתלחים |
מצורעים | משתלחים | משתלחים | משתלחים |
בן לוי שהרג גולה למקומות כדלהלן, האם זה לכתחילה? [תד"ה עיר].
גולה מפלך לפלך | גולה בפלכו לשכונה אחרת | |
לתי' א' בתוס' ומשמעות רש"י [1] | לכתחילה | בדיעבד |
לאי נמי בתוס' | לכתחילה | לכתחילה [2] |
איזה קרבנות קרבים על במה קטנה?
נדרים ונדבות - עולות ושלמים | חטאות ואשמות - חובות דיחיד ודציבור | מנחות [3] ונזירות | |
לר' מאיר | קרבים | אינם קרבים | קרבים |
לחכמים | קרבים | אינם קרבים | אינם קרבים [4] |
זבחים דף קי"ז ע"א [וע"ב]
איזה קרבנות קרבים על במה גדולה (בזמן היתר במה קטנה - גלגל [5])?
נדרים ונדבות - דיחיד | חובות דיחיד [6] | חובות ציבור הקבוע להם זמן - עולות | חובות ציבור - חטאות [7] | פסחים | |
לר' יהודה | קרבים | קרבים | קרבים | קרבים | קרבים |
לר"מ וחכמים | קרבים | אינם קרבים | קרבים | קרבים | קרבים |
לר' שמעון | קרבים | אינם קרבים | קרבים | אינם קרבים | קרבים |
זבחים דף קי"ז ע"ב.
האם קרבנות הנזיר קרבים בבמה?
חטאת ואשם | עולה ושלמים | |
להו"א דשמואל | קרבים | לר"מ: קרבים לחכמים: אינם קרבים |
למסקנא דשמואל | לר"מ: קרבים לחכמים: אינם קרבים |
אינם קרבים |
-------------------------------------------------
[1] הנה הוקשה לתוס' שמשמע שגבי בן לוי גולה מעיר לעיר [ולכאורה לא יכול להשאר בעירו]. ובתי' ראשון כתבו שלכתחילה יגלה לעיר אחרת, ובדיעבד אם גלה לפלכו לשכונה אחרת משכונתו פלכו קולטו.
[2] ורק עצה הוא לו לגלות לעיר אחרת כדי שיוכל להלך כל העיר, דבעירו אינו יכול לחזור לשכונתו - דהוי כיוצא מחוץ לתחום.
[3] כתבו תוס' בעמ' ב' בד"ה ורבנן, שלחכמים גם עופות לא קרבו. [והם וכן המנחות לא קרבו לא בבמה קטנה ולא בבמה גדולה].
[4] מבואר בעמ' ב' דס"ל דדוקא זבחים קרבים בבמה ולא מנחות. וכן בנזירות ס"ל שאינם חשובים נדר ונדבה, דהא הוא אסר עצמו ביין ותגלחת ומאליו נתחייב בקרבנות.
[5] אמנם באהל מועד שבמדבר שהיו אסורים הבמות הקטנות, היה קרב הכל במשכן בין קרבנות יחיד ובין ציבור.
[6] כגון חטאות ואשמות בכור ומעשר.
[7] בין הקבוע להם זמן כשעירי הרגלים וראשי חדשים, ובין שאין קבוע להם זמן, כפר העלם דבר ושעירי ע"ז, ועי' תד"ה ר"ש [הראשון].