1)

THE MACHANOS IN SHILO

תניא רשב"י אומר עוד אחרת היתה וחיל עזרת נשים היא ולא היו עונשין עליה
(a)

(Beraisa - R. Shimon): There was a fourth Machaneh, Ezras Nashim. One who entered b'Tum'ah was not punished;

ובשילה לא היו אלא שני מחנות בלבד
(b)

In Shilo there were only two Machanos.

הי מינייהו לא הוה
(c)

Question: Which of the three was missing?

אמר רבה מסתברא דמחנה לויה הואי דאי סלקא דעתך מחנה לויה לא הואי (דף קיז,א) נמצאו זבין וטמאי מתים משתלחין חוץ למחנה אחת
(d)

Answer (Rabah): Presumably, Machaneh Levi was not missing, for this is the only Machaneh separating a Zav and a Tamei Mes (a Zav is forbidden there, a Tamei Mes is permitted);

והתורה אמרה (במדבר ה) ולא יטמאו את מחניהם תן מחנה לזה ומחנה לזה
1.

It says "v'Lo Yetam'u Es Machaneihem", i.e. they are expelled from different camps!

א"ל רבא אלא מאי מחנה ישראל לא הואי נמצאו זבין ומצורעין משתלחין למקום אחד
(e)

Objection (Rava): If so, you must say that Machaneh Yisrael was missing. If so, Zavim and Metzora'im are expelled from the same camps;

והתורה אמרה (ויקרא יג) בדד ישב שלא ישב טמא אחר עמו
1.

It says "Badad Yeshev" - other Teme'im may not be with a Metzora!

אלא לעולם כולהו תלתא הוו
(f)

Answer: Really, there were all three Machanos;

ומאי לא היו אלא שתי מחנות לקליטה
1.

The Beraisa means that in Shilo there were only two Machanos regarding Klitah. (I.e. one Machaneh (Levi) was 'Chaser', i.e. it was not a refuge for Shogeg murderers.)

מכלל דבמדבר הואי קלטה מחנה לויה
(g)

Inference: In the Midbar, Machaneh Levi was Kolet!

אין
(h)

Affirmation: Yes!

והא תניא (שמות כא) ושמתי לך מקום בחייך
1.

(Beraisa): "V'Samti Lecha Makom" - there will be a place of refuge in your (Moshe's) lifetime;

מקום מקומך
2.

"Lecha Makom" - it will be your place (Moshe was in Machaneh Levi).

(שמות כא) אשר ינוס שמה מלמד שמגלין במדבר
3.

"Asher Yanus Shamah" - this teaches that exile applied in the Midbar.

להיכן גולין
4.

Question: Where did Shogeg murderers go?

למחנה לויה
5.

Answer: They went to Machaneh Levi;

מכאן אמרו בן לוי שהרג גולה מפלך לפלך ואם גלה לפלכו פלכו קולטו
i.

If a Levi murdered b'Shogeg, he was exiled to a different neighborhood in Machaneh Levi. If he was exiled to a different part of his own neighborhood, he received refuge.

מאי קרא
6.

Question: What is the source of this?

אמר רב אחא בריה דרב איקא (במדבר לה) כי בעיר מקלטו ישב עיר שקלטתו כבר:
7.

Answer (Rav Acha brei d'Rav Ika): "Ki v'Ir Miklato Yeshev" (he has refuge even) in the city that already absorbed him (he was already living there.)

2)

DIFFERENCES BETWEEN THE MIDBAR AND GILGAL

באו לגלגל:
(a)

(Mishnah): When they came to Gilgal...

ת"ר כל נידר ונידב היה קרב בבמה שאין נידר ונידב אין קרב בבמה
(b)

(Beraisa): Only Nedarim and Nedavos may be offered on a Bamah;

מנחה ונזירות קריבין בבמה דברי ר"מ
(c)

R. Meir says, Menachos and (Korbanos of) Nezirus may be offered;

וחכ"א לא קרבו יחיד אלא עולות ושלמים בלבד
(d)

Chachamim say, individuals offered only Olos and Shelamim.

ר' יהודה אומר כל שהצבור והיחיד מקריבין באהל מועד שבמדבר מקריבין באהל מועד שבגלגל
(e)

R. Yehudah says, anything that the Tzibur and an individual could bring in the Ohel Mo'ed in the Midbar, they could bring in the Ohel Mo'ed in Gilgal;

מה בין אהל מועד שבמדבר לבין אהל מועד שבגלגל אהל מועד שבמדבר לא היו במות מותרות אהל מועד שבגלגל היו הבמות מותרות
1.

The difference between them was that Bamos were permitted when the Ohel Mo'ed was in the Midbar, but they were forbidden when it was in Gilgal;

ובמתו שבראש גגו לא היה מקריב עליה אלא עולה ושלמים
2.

One could offer only Nedarim and Nedavos on a Bamah on top of his roof (i.e. a private Bamah).

וחכ"א כל שהצבור מקריבין באהל מועד שבמדבר מקריבין באהל מועד שבגלגל
(f)

Chachamim say, anything the Tzibur brought in the Ohel Mo'ed in the Midbar, it brought in the Ohel Mo'ed in Gilgal;

וכאן וכאן לא קרבו יחיד אלא עולה ושלמים בלבד
1.

In both of them, individuals offered only Olos and Shelamim.

ר' שמעון אומר אף צבור לא הקריבו אלא פסחים (דף קיז,ב) וחובות שקבוע להן זמן
(g)

R. Shimon says, even the Tzibur offered only Pesach and Chovos (obligatory offerings) that have a fixed time.

117b----------------------------------------117b
מאי טעמא דר"מ
(h)

Question: What is R. Meir's reason?

דאמר קרא (דברים יב) לא תעשון ככל אשר אנחנו עושים פה היום אמר להן משה לישראל כי עייליתו לארץ ישרות תקריבו חובות לא תקריבו
(i)

Answer: "Lo Sa'asun k'Chol Asher Anachnu Osim Po ha'Yom" - Moshe told Yisrael 'when you come to Eretz Yisrael, you may offer Yashrus ("Kol ha'Yashar b'Einav", i.e. Nedarim and Nedavos, which are voluntary), but not Chovos';

מנחות ונזירות ישרות נינהו
1.

Menachos and Nezirus are voluntary.

ורבנן אין מנחה בבמה נזירות חובות נינהו
(j)

Chachamim hold that Menachos may not be offered on a Bamah, and (Korbanos) Nezirus are obligatory (a Nazir must bring them).

אמר שמואל מחלוקת בחטאת ואשם אבל בעולות ושלמים דברי הכל ישרות נינהו וקרבי
(k)

(Shmuel): They argue about Chatas and Asham (of a Nazir), but all agree that Olos and Shelamim are Yashrus, so they may be offered.

מותיב רבה
(l)

Objection (Rava - Beraisa): The following gifts to the Kohen apply on a Bamah Gedolah, but not on a Bamah Ketanah:

חזה ושוק ותרומת לחמי תודה נוהגין בבמה גדולה ואין נוהגין בבמה קטנה
1.

Chazeh v'Shok (the chest and thigh of Shelamim) and Terumas (one bread of each of the four kinds of) Lachmei Todah.

ואילו הזרוע בשלה שיירה
2.

The Beraisa omits the Zero'a Beshelah (the cooked foreleg of a Nazir's Shelamim).

אי אמרת בשלמא בעולה ושלמים פליגי הא מני רבנן היא
3.

Granted, if they argue (even) about Olah and Shelamim, the Beraisa is like Chachamim, who say that no Korbanos Nazir are offered on a Bamah;

אלא אי אמרת בחטאת ואשם פליגי הא מני
i.

However, if they argue only about Chatas and Asham, why was this omitted?

אלא אי איתמר הכי איתמר אמר שמואל מחלוקת בעולה ושלמים אבל בחטאת ואשם דברי הכל חובות נינהו ולא קרבי
(m)

Correction: Rather, Shmuel taught that they argue about Olah and Shelamim (of a Nazir), but all agree that Chatas and Asham are Chovos, so they may not be offered.

אמר מר וחכמים אומרים כל שהצבור מקריבין באהל וכו'
(n)

(Beraisa - Chachamim): Anything the Tzibur brought in the Ohel... (in the Midbar and Gilgal, individuals only offered Olos and Shelamim).

מאי טעמייהו דרבנן
(o)

Question: What is Chachamim's reason?

אמר קרא (שופטים יז) איש הישר בעיניו יעשה איש ישרות הוא דליקרוב חובות לא ליקרוב
(p)

Answer: "Ish ha'Yashar b'Einav"- they offered Yashrus, but not Chovos;

וצבור אפי' חובות ליקרוב
1.

The Tzibur brought even Chovos.