זבחים דף נ"ח ע"א
קדשי קדשים [1] ששחטן בראש המזבח או תחתיו (כגון שקיצרו את המזבח) האם כשרים?
בראש המזבח [2] | במקום המזבח עצמו | |
לר' יוסי | כשר [3] | כשר [4] |
לר' יוסי בר' יהודה | בחציו הצפוני: כשר [5] בחציו הדרומי: פסול |
פסול [6] |
זבחים דף נ"ח ע"ב
לשיטות דלהלן, כמה אמות מזוית דרומית מערבית היתה משוכה המערכה שממנה נוטלים גחלים כדי להקטיר בהם את הקטורת במזבח הפנימי?
למ"ד המזבח כולו בדרום | למ"ד חציו בדרום וחציו בצפון | למ"ד המזבח כולו בצפון | |
למ"ד קדושת אולם והיכל אינה שוה | 27 [7] | 11 | 4 [8] |
למ"ד קדושת אולם והיכל חדא היא | 22 [9] | 6 | 4 |
-------------------------------------------------
[1] וקדשים קלים לכו"ע כשרים בכל המזבח - ככתוב: וזבחת עליו וכו' ואת שלמיך.
[2] וה"ה על הסובב או על היסוד.
[3] דילפינן מקרא: וזבחת עליו את עולותיך ואת שלמיך, וס"ל כולו לעולה וכולו לשלמים. ור' יוסי בר' יהודה ס"ל חציו לעולה וחציו לשלמים.
[4] ס"ל שמקום המזבח הוא בצפון, והכי אמר לה ר' יוחנן בשמו.
[5] ואף שהוא סובר שכל המזבח בדרום, מ"מ גזה"כ הוא להכשיר חצי המזבח להקרבת קדשי קדשים וכנ"ל.
[6] ס"ל שמקום המזבח הוא בדרום, והכי אמר לה ר' יוחנן בשמו.
[7] פי', דכל המזבח הוא ל"ב אמות, ולמ"ד כולו בדרום יוצא שכנגד פתח ההיכל (שהוא י' אמות) אין מהמזבח אלא חמש אמות הסמוכות לזוית צפונית מערבית, דהפתח חציו בצפון וחציו בדרום.
[8] פי', אם כל המזבח בצפון א"כ הזוית המערבית דרומית כולה נמצאת בצפון, וע"כ שארבע אמות שאמר התנא אין כוונתו שבתוכם יעשה את המערכה, דזה אי אפשר, שהרי בהם כבר יש: אמה יסוד, אמה סובב, אמה קרן, אמה הילוך רגלי הכהנים, אלא הכוונה שאחר ארבע אמות יכול לעשות את המערכה, וזה כנגד הפתח.
[9] פי', דכיון שפתח האולם הוא עשרים אמות, הרי שכנגד פתחו אין מהמזבח אלא עשר אמות.