זבחים דף נ"ז ע"א
מה הן הדינים השוים והשונים בקרבנות דלהלן המבוארים בסוגיא?
בכור | שלמים | חטאת ואשם | |
לכמה זמן נאכלים | שני ימים ולילה | שני ימים ולילה | יום ולילה |
איזו קדושה יש להם | קדשים קלים | קדשים קלים | קדשי קדשים |
איזה מהם מתנה לכהן | מתנה לכהן | אינו מתנה לכהן | מתנה לכהן |
האם באים על חטא | אינו בא על חטא | אינו בא על חטא | בא על חטא |
האם באם בנדר ונדבה | אינו בא בנדר ונדבה | בא בנדר ונדבה | אינו בא בנדר ונדבה |
מהיכן ילפינן זמן אכילת קרבנות דלהלן?
שני ימים ולילה בבכור | יום ולילה דתודה | חזה ושוק דתודה | |
לר' עקיבא | מהייתור דלך יהיה [1] | כתוב בה בפירוש | מההיקש לשלמים [2] |
לר' ישמעאל | מההיקש לשלמים [3] | כתוב בה בפירוש | מההיקש לשלמים |
זבחים דף נ"ז ע"ב
עד מתי זמן אכילת הפסח?
מדאורייתא | מדרבנן | |
לרבי אלעזר בן עזריה | עד חצות | עד חצות |
לר' עקיבא | עד הבוקר | עד חצות |
-------------------------------------------------
[1] ר"ע ס"ל דמ"ש בפסוק [במדבר י"ח י"ח] ובשרם יהיה לך כחזה התנופה ושוק הימין, הוא היקש לחזה ושוק של תודה ולא לחזה ושוק של שלמים - דתפסת מועט תפסת [או משום דלחומרא מקשינן - תוס']. אמנם מזה שסיים הפסוק הנ"ל וכתב: לך יהיה, הוסיף לך הכתוב בזה עוד הויה אחרת כמו זו הבאה לו בהיקש - ומכאן אני יודע שבסך הכל זמנו הוא שני ימים ולילה אחד.
[2] וס"ל לר"ע דהגם שלומדים את עצם ענין נתינת חזה ושוק לכהן בתודה מההיקש לשלמים, מ"מ מה שזמן אכילתם הוא יום ולילה הוא כתוב בתודה בעצמה, ולכך לא חשובה תודה דבר הלמד בהיקש - דהא הימנו ודבר אחר לא הוי היקש.
[3] ס"ל לר' ישמעאל שהימנו ודבר אחר הוי היקש, וא"כ תודה עצמה חשובה דבר הלמד בהיקש וודאי שאינה יכולה לחזור וללמד בהיקש לבכור, ועל כרחך שקרא דובשרם וגו' הוא היקש לשלמים ולא לתודה.