1)

RABID DOGS (Yerushalmi Perek 8 Halachah 5 Daf 41b)

סימני כלב שוטה פיו פתוחה רירו יורד אזניו סרוחות זנבו נתון בין שתי יריכותיו מהלך לצדדין והכלבין נובחין בו וי''א אף הוא נובח ואין קולו נשמע

(a)

Signs of a rabid dog are that its mouth is open, its saliva drips down, its ears are big and folded over, its tail is between its two thighs, it walks on the side [of the path], and [other] dogs bark at it. Some say, also it barks, and its voice is not heard.

מה עיסקיה דהדין כלב שוטה

(b)

Question: What causes a dog to be rabid?

רב ושמואל חד אמר רוח חזזית עולה עליו וחורנה אמר אשה עושה כשפים ובודקת בו

(c)

Answer: Rav and Shmuel argued about this. One said that an evil spirit comes upon it. The other said that a woman tests her witchcraft on it.

גרמני עבדיה דר' יודן נשייא נשכו כלב שוטה והאכילו מחצר כבד שלו ולא נתרפא

(d)

Germani, the slave of R. Yudan the Nasi, was bitten by a rabid dog. They fed to him from its Chatzer Kaved, and he was not healed.

מימיו אל יאמר לך אדם שנשכו כלב שוטה וחיה שעקצו חוורבר וחיה שבעטתו פרדה וחיה ובלבד פרדה לבנה

(e)

No one will ever tell you that a rabid dog bit him, and he lived, or that Chavarbar (a kind of snake) bit him and he lived, or that a mule kicked him and the wound healed. This is only if it was a white mule.

2)

PIKU'ACH NEFESH OVERRIDES SHABBOS

מניין שספק נפשות דוחה את השבת

(a)

Question: What is the source that Safek Nefashos is Docheh Shabbos?

ר' אבהו בשם ר' יוחנן [שמות לא יג] אך את שבתתי תשמרו מיעוט

(b)

Answer #1 (R. Avahu citing R. Yochanan): "Ach Es Shabsosai Tishmoru'' - [Ach] limits (sometimes we need not observe Shabbos, i.e. in a case of Safek Nefashos).

אית דבעי מימר אמרה תורה חלל עליו שבת והוא יושב ומשמר שבתות הרבה

(c)

Answer #2: Some want to say [we know from reasoning]. The Torah said, desecrate one Shabbos for him, and he will observe many Shabbosos.

רבי זעירא רבי חייא בשם רבי יוחנן מבוי שכולו עכו''ם וישראל אחד דר בתוכו ונפלה בו מפולת מפקחין עליו בשביל ישראל של שם

(d)

(R. Ze'ira citing R. Chiya citing R. Yochanan): A Mavuy (alley) that is all Nochrim, and one Yisrael lives there, and a house caved in, we dig it out due to the Yisrael there (perhaps he is there).

עד איכן

(e)

Question: Until where [do we uncover him]?

תרין אמורין חד אמר עד חוטמו וחורנה אמר עד טיבורו

(f)

Answer: Two Amora'im [answered this]. One said, until his nose. The other said, until his navel;

מאן דאמר עד חוטמו בהוא דהוה קיים ומאן דאמר עד טיבורו בהוא דהוה (רבון) [צ''ל רכין - פני משה, הגר''ח קניבסקי שליט''א]

1.

[They do not argue.] The one who said until his nose, this is when he is standing (we uncover his nose before his torso. If there is no breath through his nose, surely he is dead.) The one who said until his navel, this is when he is lying (we uncovered from his legs. If we feel his navel and sense that he is not breathing, surely he is dead - HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

תני הזריז משובח והנשאל מגונה והשואל הרי זה שופך דמים

(g)

One who is zealous [to be Mechalel Shabbos in order to save a life], he is praiseworthy. [A Chacham] who is asked, he is despised [for not having taught people that Safek Nefashos is Docheh Shabbos]. One who asks, he kills.

תני כל דבר שהוא של סכנה אין אומר יעשו דברים בעכו''ם ובקטנים אלא אפילו בגדולים בישראל

(h)

(Beraisa): Any matter of danger, we do not say that matters [of Chilul Shabbos] should be done through Nochrim and minors, rather, even through adult Yisraelim (alternatively - great Chachamim).

מעשה שנפלה דליקה בחצירו של יוסי בן סמאי בשיחין וירדו בני קצרה של ציפורין לכבותו ולא הניח להן אמר הניחו לגבאי שיגבה את חובו

(i)

A case occurred in which a fire erupted in the Chatzer of Yosi ben Simai (the king's overseer) in Sichin [on Shabbos. There was no mortal danger.] People of the kingdom came to extinguish it. He did not let them. He said, the Gabai (Hash-m) will collect His debt (I deserve to suffer this loss);

מיד קשר עליו הענן וכיבהו ובמוצאי שבת שלח לכל אחד ואחד מהן סלע ולאיפרכוס שלהן חמשים דינר

1.

Immediately, a cloud came there and extinguished it. On Motza'ei Shabbos, he sent to everyone [who came to extinguish] a Sela, and 50 Dinarim to the officer over them.

אמרו חכמים לא היה צריך לעשות כן

2.

Chachamim said, he did not need to do so (tell them not to extinguish, since they came by themselves).

[דף נה עמוד ב (עוז והדר)] חד נפתיי הוה מגיריה דר' יונה נופלת דליקתא במגירותיה דר' יונה אזל ההוא נפתייא בעי מטפתה ולא שבקיה ר' יונה א''ל בגדך מדלי א''ל אין ואישתיזב כולה

(j)

A Nochri from Nafti lived in the vicinity of R. Yonah. A fire erupted in the vicinity of R. Yonah. The Nafti wanted to extinguish it. R. Yonah did not let him. [The Nafti] said "in your fate is my property'' (if you do not let me extinguish, you must accept liability for any loss I suffer)! R. Yonah accepted. [Miraculously,] everything was saved.

ר' יודן דכפר אמי פרס גולתיה על גדישא ונורא ערקא מיניה:

(k)

R. Yudan of the village Ami spread his garment on a stack [on fire], and the fire departed from it.