1)

THE KAPARAH OF YOM KIPUR (Yerushalmi Perek 8 Halachah 6 Daf 41b)

מתני' חטאת ואשם ודאי מכפרין מיתה ויום הכפורים מכפרין עם התשובה

(a)

(Mishnah): Chatas and Asham Vadai are Mechaper. Misah and Yom Kipur are Mechaper with Teshuvah.

התשובה מכפרת על עבירות הקלות על עשה ועל לא תעשה ועל החמורות הוא תולה עד שיבוא יום הכיפורים ויכפר:

(b)

Teshuvah is Mechaper for light Aveiros - for Aseh and Lo Sa'aseh, and for severe Aveiros, Teshuvah suspends until Yom Kipur comes and is Mechaper.

גמ' תמן תנינן ועל זדון מקדש וקדשיו שעיר הנעשה בפנים וי''כ מכפר ועל שאר עבירות שבתורה קלות וחמורות זדונות ושגגות הודע ולא הודע עשה ולא תעשה כריתות ומיתות ב''ד שעיר המשתלח מכפר

(c)

(Gemara): A Mishnah taught there "for Mezid [transgression of Tum'as] Mikdash and its Kodshim, the inner goat and Yom Kipur are Mechaper. For other Aveiros in the Torah, light and severe, Mezid and Shogeg, known and not known, Aseh and Lo Sa'aseh, Kerisos and Misos Beis Din, Se'ir ha'Mishtale'ach is Mechaper.''

לא היא קלות עשה ולא תעשה לא היא חמורות כריתות ומיתות ב''ד

(d)

Question: Are not light [Aveiros] Aseh and Lo Sa'aseh? Are not severe Kerisos and Misos Beis Din? (Why does the Mishnah list them separately?)

רבי יודה אומר כיני מתני' הקלות והחמורות אותן הקלות [צ''ל והחמורות - פני משה] בין שעשאן בזדון בין שלא עשאן בזדון אותן (החמורות) [צ''ל השגגות - פני משה] בין שנתוודע לו בהן בין שלא נתוודע לו בהן

(e)

Answer (R. Yehudah): Our Mishnah means as follows. Light and severe - those light and severe [Aveiros], whether he did them b'Mezid or he did not do them b'Mezid. Those Shegagos - whether they became known to him, or did not become known to him;

אלו הן הקלות עשה ולא תעשה אלו הן החמורות כריתות ומיתות בית דין

1.

These are light - Aseh and Lo Sa'aseh. These are severe - Kerisos and Misos Beis Din.

כשם שהשעיר הנעשה בפנים מכפר על הזדונות ותולה על השגגות [דף מב עמוד א] בדבר שיש בו חיוב קרבן אף שעיר המשתלח מכפר

2.

Just like the inner goat is Mechaper for Mezid and suspends for Shogeg, for something that has a Chiyuv Korban, also Se'ir ha'Mishtale'ach is Mechaper.

ניחא לא הודע הודע לא כן תנינן חייבי חטאות ואשמות וודאין שעבר עליהן יה''כ חייבין וחייבי אשמות תלויין פטורין

(f)

Question: This is fine for what did not become known. What became known - was it not taught that [Chiyuv to bring] Chata'os and Ashamos Vadai (he knows that he sinned), and Yom Kipur passed, one is obligated to bring them (Se'ir ha'Mishtale'ach was not Mechaper)! Ashamos Teluyim, [after Yom Kipur] he is exempt.

א''ר בון בר חייה בין שנתוודע לו בהן בין שלא נתוודע לו בהן

(g)

Answer (R. Bun bar Chiya): Whether [the Safek] it became known to him, or [the Safek] did not became known to him [in both cases, Se'ir ha'Mishtale'ach is Mechaper, but not when he found out that he sinned and he is Chayav Chatas or Asham Vadai].

[דף נו עמוד א (עוז והדר)] (למה לא אמר בשלא נתוודע לו בהן מילתיה אמרה ואפי' לא נתוודע לו בהן יה''כ מכפר -קרבן העדה מוחקו מכאן וגורסו לקמן) תמן תנינן על אלו חייבין על זדונן כרת ועל שגגתן חטא' ועל לא הודע שלהם אשם תלוי ולא כבר כיפר יה''כ

(h)

Question; A Mishnah teaches that for these, one is liable Kares b'Mezid, and Chatas for Shogeg, and Asham Taluy for [a Safek that] was not clarified. Didn't Yom Kipur already atone [for a Safek about eating or Melachah on Yom Kipur, which are among those listed]?!

ר''ש בשם רבי לוי סוכייה במורד ביוה''כ היא מתני'

(i)

Answer (R. Shimon citing R. Levi Sukiyah): Our Mishnah discusses one who rebels against Yom Kipur (does not want it to atone for him).

[צ''ל למה לא אמר בשלא נתוודע לו בהן

(j)

Question: Why didn't he say [that he is Chayav Asham Taluy] when [the Safek] did not become known to him [on Yom Kipur]?

מילתיה אמרה ואפי' לא נתוודע לו בהן ביה''כ יה''כ מכפר - קרבן העדה]

(k)

Answer: This teaches that even if [the Safek] did not become known to him on Yom Kipur, Yom Kipur atones.

עשה אף על פי שלא עשה תשובה לא תעשה ר' שמואל בשם רבי זעירא והוא שעשה תשובה:

(l)

[Yom Kipur is Mechaper for] an Aseh, even if he did not do Teshuvah. For a Lo Sa'aseh - R. Shmuel said in the name of R. Ze'ira, it is only if he did Teshuvah.