1)

SHMUEL ON ROV IN PIKUACH NEFESH (cont'd)

ומי אמר שמואל הכי והתנן מצא בה תינוק מושלך אם רוב <כותיים> {גוים} כותי {גוי} ואם רוב ישראל ישראל מחצה על מחצה ישראל ואמר רב לא שנו אלא להחיותו אבל לייחסו לא (דף פה,א) ושמואל אמר לפקח עליו את הגל
(a)

Question: But Shmuel taught (on the Mishnah determining the status of an abandoned child) that we only permit saving the buried person when there is a Jewish majority!?

כי איתמר דשמואל ארישא איתמר אם רוב <כותיים> {גוים} <כותי> {גוי} אמר שמואל ולענין פקוח נפש אינו כן אם רוב <כותיים> {גוים} <כותי> {גוי}
(b)

Answer: Shmuel was qualifying the Reisha of that Mishnah (which presumes that the child is a Gentile when the majority of residents are non-Jews) by saying that regarding Pikuach Nefesh, we do not apply this majority rule and we do save the person (consistent with his earlier teaching).

2)

THE MISHNAH REGARDING AN ABANDONED CHILD

למאי הילכתא
(a)

Question: What application can be derived from assuming the child to be a non-Jew if the majority are non-Jews?

אמר רב פפא להאכילו נבלות
(b)

Answer: To permit feeding him non-kosher food.

אם רוב ישראל ישראל למאי הילכתא
(c)

Question: And of what consequence is the teaching that he is considered a Jew when surrounded by a Jewish majority (since we may not feed him non-kosher food even when it is 50-50)?

להחזיר לו אבידתו
(d)

Answer: We must return his lost articles (which we would not do if it was 50-50).

מחצה על מחצה ישראל למאי הילכתא
(e)

Question: What is the consequence of teaching that in a 50- 50 case we will see him as a Jew?

אמר ריש לקיש לנזקין
(f)

Answer: For the purposes of damages.

היכי דמי אי נימא דנגחיה תורא דידן לתורא דידיה נייתי ראיה ונשקול
1.

Question: If a Jew's ox gored his, he should have to bring proof of his Jewishness in order to collect (the burden of proof is always on the claimant)!?

לא צריכא דנגחיה תורא דידיה לתורא דידן פלגא יהיב ליה אידך פלגא נימא ליה אייתי ראיה דלאו ישראל אנא ושקול:
2.

Answer: It is speaking in a case when his ox (a Tam) gores that of a Jew, and the Jew is claiming full damages (which a gentile would be obligated to pay) and the Jew would have to prove that the child is a non-Jew to collect full damages.

3)

THE DOUBTS ARISING IN THE CASE OF THE TRAPPED PERSON

מי שנפל עליו מפולת וכו': מאי קאמר
(a)

Question: Why does the Mishnah list all of the possible doubts?

לא מיבעיא קאמר
(b)

Answer: The Mishnah is built in steps of not only...

לא מיבעיא ספק הוא שם ספק אינו שם דאי איתיה חי הוא דמפקחין אלא אפילו ספק חי ספק מת מפקחין
1.

Not only if we are in doubt if a person is there, but even if there is a doubt if he is alive;

ולא מיבעיא ספק חי ספק מת דישראל אלא אפילו ספק <כותי> {נכרי} ספק ישראל מפקחין:
2.

And not only if we are in doubt if he is alive, but even if we are in doubt if he is a Jew.

4)

SAVING THE BURIED MAN

מצאוהו חי מפקחין: מצאוהו חי פשיטא
(a)

Question: It is obvious that if they found the buried man alive, they continue to dig!?

לא צריכא דאפילו לחיי שעה:
(b)

Answer: We dig even if it would only be possible to keep him alive for a short period of time (however short).

ואם מת יניחוהו: הא נמי פשיטא
(c)

Question: It is obvious that if he is dead we leave him!?

לא צריכא לר' יהודה בן לקיש
(d)

Answer: We need to be taught this Din according to R. Yehudah b. Lakish.

דתניא אין מצילין את המת מפני הדליקה אמר רבי יהודה בן לקיש שמעתי שמצילין את המת מפני הדליקה
1.

R. Yehudah b. Lakish permits carrying a corpse [which is Muktzeh] from a fire, into a courtyard with an Eruv, lest one [out of respect for the dead person] come to extinguish the fire).

ואפילו רבי יהודה בן לקיש לא קאמר אלא מתוך שאדם בהול על מתו אי לא שרית ליה אתי לכבויי אבל הכא אי לא שרית ליה מאי אית ליה למעבד
2.

He did not permit digging up the corpse (even though there no Isur d'Oraysa which he might come to transgress).

תנו רבנן עד היכן הוא בודק
(e)

Question: How far do we dig to establish if he is alive?

עד חוטמו
(f)

Answer: Until his nose and check his breathing.

ויש אומרים עד לבו בדק ומצא עליונים מתים לא יאמר כבר מתו התחתונים
(g)

Answer: Until his heart, to check his pulse. If Many people were buried in an accident, and those above are found to be dead we are obligated to continue digging to check the ones below independently.

מעשה היה ומצאו עליונים מתים ותחתונים חיים
1.

The incident bears this out.

נימא הני תנאי כי הני תנאי
(h)

Question: Is this Machlokes hinged on the Machlokes regarding the creation of a person?

דתניא מהיכן הולד נוצר מראשו שנאמר (תהילים עא) ממעי אמי אתה גוזי ואומר (ירמיהו ז) גזי נזרך והשליכי
1.

The Tana Kama brings proofs that a baby is formed from the head.

אבא שאול אומר מטיבורו ומשלח שרשיו אילך ואילך
2.

Aba Shaul says from the navel (since Hash-m created everything from the middle).

אפילו תימא אבא שאול עד כאן לא קא אמר אבא שאול התם אלא לענין יצירה דכל מידי ממציעתיה מיתצר אבל לענין פקוח נפש אפי' אבא שאול מודי דעיקר חיותא באפיה הוא דכתיב (בראשית ז) כל אשר נשמת רוח חיים באפיו
(i)

Answer: Even Aba Shaul could agree here to check his respiration since they are only discussing the creation of the person, not saving the life of the person (which, the Pasuk indicates, lies in his breathing).

אמר רב פפא מחלוקת ממטה למעלה אבל ממעלה למטה כיון דבדק ליה עד חוטמו שוב אינו צריך דכתיב כל אשר נשמת רוח חיים באפיו
(j)

(R. Papa): The above Machlokes is speaking where we are digging from his feet.

1.

Tana Kama holds to dig all the way to his nose and not to rely on the absence of pulse.

2.

Yesh Omerim hold that the absence of pulse is sufficient indication of the absence of respiration.

וכבר היה ר' ישמעאל ורבי עקיבא ורבי אלעזר בן עזריה מהלכין בדרך ולוי הסדר ורבי ישמעאל בנו של רבי אלעזר בן עזריה מהלכין אחריהן נשאלה שאלה זו בפניהם מניין לפקוח נפש שדוחה את השבת
(k)

A group of Tana'im were asked for the source of the Halachah that saving human life (even be'Safek) takes precedence over Shabbos.

נענה ר' ישמעאל ואמר (שמות כב) אם במחתרת ימצא הגנב ומה זה שספק על ממון בא ספק על נפשות בא ושפיכות דמים מטמא את הארץ וגורם לשכינה שתסתלק מישראל ניתן להצילו בנפשו ק"ו לפקוח נפש שדוחה את השבת
1.

R. Yishmael derived it from the Pasuk "Im ba'Machteres Yimatzei ha'Ganav ... " (If one is permitted to kill [with all its implications] in place of Safek Piku'ach Nefesh, then one should certainly be permitted to break the Shabbos for that).

נענה ר"ע ואמר (שמות כא) וכי יזד איש על רעהו וגו' מעם מזבחי תקחנו למות מעם מזבחי ולא מעל מזבחי ואמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן לא שנו אלא להמית (דף פה,ב) אבל להחיות אפילו מעל מזבחי ומה זה שספק יש ממש בדבריו ספק אין ממש בדבריו ועבודה דוחה שבת קל וחומר לפקוח נפש שדוחה את השבת
2.

R. Akiva inferred it from the Pasuk "me'Im Mizbechi Tikachenu Lamus", (If we will even interrupt the Avodah (which over-rides Shabbos) to call a witness (whose testimony may not be of any value), to save someone's life then we should certainly break the Shabbos in order to do so.

85b----------------------------------------85b
נענה רבי אלעזר ואמר ומה מילה שהיא אחד ממאתים וארבעים ושמונה איברים שבאדם דוחה את השבת קל וחומר לכל גופו שדוחה את השבת
3.

R. Elazar responded from the Mitzvah of Milah - because if one may break Shabbos to rectify one limb then one may certainly do so to rectify the entire body.

רבי יוסי בר' יהודה אומר (שמות לא) את שבתותי תשמורו יכול לכל ת"ל אך חלק
4.

R. Yosi b. R. Yehudah learns it from the excluding word "Ach" (to teach us that there are cases where one is permitted to break the Shabbos).

רבי יונתן בן יוסף אומר (שמות לא) כי קודש היא לכם היא מסורה בידכם ולא אתם מסורים בידה
5.

R. Yonasan b. Yosef learns it from "Kodesh Hi Lachem" (Shabbos is handed over to us [to observe], and not us to it [to die]).

ר' שמעון בן מנסיא אומר (שמות לא) ושמרו בני ישראל את השבת אמרה תורה חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה
6.

R. Shimon b. Menasyah derives it from "ve'Shameru B'nei Yisrael Es ha'Shabbos" (one should break one Shabbos to enable the person who will otherwise die, to keep many Shabbasos).

א"ר יהודה אמר שמואל אי הואי התם הוה אמינא דידי עדיפא מדידהו (ויקרא יח) וחי בהם ולא שימות בהם
7.

Shmuel later asserted that it is best learned from the Pasuk "ve'Chai Bahem ("Live with the Mitzvos", 'and do not die with them').

אמר רבא לכולהו אית להו פירכא בר מדשמואל דלית ליה פירכא
(l)

Rava found a weakness with each of the sources (each could be understood to permit only Piku'ach Nefesh Vadai not Safek Pikuach Nefesh which we are seeking) other than that of Shmuel.

דר' ישמעאל דילמא כדרבא דאמר רבא מאי טעמא דמחתרת חזקה אין אדם מעמיד עצמו על ממונו והאי מידע ידע דקאי לאפיה ואמר אי קאי לאפאי קטילנא ליה והתורה אמרה בא להרגך השכם להרגו ואשכחן ודאי ספק מנלן
1.

R. Yishmael's source may be understood (as Rava understands it) to refer to a certainty that the thief will kill the homeowner (given the principle that a person does not stand idly by when his money is being taken away).

דר' עקיבא נמי דילמא כדאביי דאמר אביי מסרינן ליה זוגא דרבנן לידע אם ממש בדבריו ואשכחן ודאי ספק מנא לן
2.

R. Akiva's source may be understood (as Abaye understands it) that two Talmidei-Chachamim will check that his testimony is valuable, in which case, it is no longer a case of Safek Piku'ach Nefesh, but Vadai.

וכולהו אשכחן ודאי ספק מנא לן
3.

Similarly with the other sources mentioned.

ודשמואל ודאי לית ליה פירכא
4.

Shmuel's source is the only one which covers Safek Piku'ach Nefesh, because the Pasuk implies that the Mitzvos must be a source of life at all costs, whether one keeps them, or not.

אמר רבינא ואיתימא רב נחמן בר יצחק טבא חדא פלפלתא חריפא ממלא צנא דקרי:
(m)

This led Ravina to praise Shmuel's teaching (one sharp peppercorn is better than a basket-full of pumpkins).

5)

MISHNAH: THE ATONEMENT OF KORBANOS AND YOM KIPUR

חטאת ואשם ודאי מכפרין מיתה ויוה"כ מכפרין עם התשובה
(a)

Korbanos Chatas and Asham (Vadai), and Misah and Yom Kipur atone, together with Teshuvah.

תשובה מכפרת על עבירות קלות על עשה ועל לא תעשה
(b)

Teshuvah alone atones for Mitzvos Asei and Lo Sa'aseh.

ועל החמורות הוא תולה עד שיבא יוה"כ ויכפר
(c)

Aveiros which incur Misah require Yom Kipur (to suspend the afflictions) and Yom Kipur to atone, with Teshuvah.

האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה
(d)

One who plans to do an Aveirah and Teshuvah for it, is hindered from doing Teshuvah.

אחטא ויוה"כ מכפר אין יוה"כ מכפר
(e)

One who does an Aveirah relying on the atonement of Yom Kipur does not benefit from that atonement.

עבירות שבין אדם למקום יוה"כ מכפר עבירות שבין אדם לחבירו אין יוה"כ מכפר
(f)

Yom Kipur does not atone for sins between man and man.

עד שירצה את חבירו
1.

These require reconciliation between the parties.

דרש ר' אלעזר בן עזריה (ויקרא טז) מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו עבירות שבין אדם למקום יוה"כ מכפר עבירות שבין אדם לחבירו אין יוה"כ מכפר עד שירצה את חבירו
2.

R. Elazar b. Azaryah learns this from the Pasuk Lifnei Hash-m Tit'haru.

אמר רבי עקיבא אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרין מי מטהר אתכם אביכם שבשמים שנאמר (יחזקאל לו) וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם ואומר (ירמיהו יז) מקוה ישראל <ה'> מה מקוה מטהר את הטמאים אף הקב"ה מטהר את ישראל:
(g)

R. Akiva learns from the Pasuk that Hash-m purifies us from our sins just as a Mikvah purifies those who are impure.

6)

ASHAM TALUI

אשם ודאי אין אשם תלוי לא והא כפרה כתיבא ביה
(a)

Question: Asham Taluy should be mentioned together with Chatas and Asham Vadai - since the word "Kaparah" appears there, too!?

הנך מכפרי כפרה גמורה אשם תלוי אינו מכפר כפרה גמורה
(b)

Answer: An Asham Taluy, unlike an Asham Vaday, does not atone completely (it only holds off the punishment until he ascertains that he sinned and can bring his Chatas).

אי נמי הנך אין אחר מכפר כפרתן אשם תלוי אחר מכפר כפרתן דתנן חייבי חטאות ואשמות ודאין שעבר עליהן יוה"כ חייבין אשמות תלוין פטורין:
(c)

Alternate Answer: The Asham Taluy is not grouped with the others since Yom Kipur is a backup Kaparah for it.

7)

DEATH AND YOM KIPUR WITH OR WITHOUT TESHUVAH

מיתה ויוה"כ מכפרין עם התשובה: עם התשובה אין בפני עצמן לא נימא דלא כרבי דתניא רבי אומר על כל עבירות שבתורה בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר חוץ <מפורק עול> [מהלועג על חבירו] ומגלה פנים בתורה ומיפר ברית בשר שאם עשה תשובה יוה"כ מכפר ואם לא עשה תשובה אין יוה"כ מכפר
(a)

Question: If we infer that without Teshuvah Yom Kipur and Misah do not atone, then this would not follow the opinion of Rebbi (according to whom Yom Kipur atones even without Teshuvah, with the exception of one who denies Hash-m (Porek Ol), interprets the Torah however it suits him or negates the B'ris Milah).

אפילו תימא רבי תשובה בעיא יוה"כ יוה"כ לא בעיא תשובה:
(b)

Answer: Rebbi might agree with our Mishnah, which only says that Teshuvah alone needs Yom Kipur; it does not say that Yom Kipur needs Teshuvah.

8)

R. YEHUDAH ON ASEI AND LO SA'ASEI

תשובה מכפרת על עבירות קלות על עשה ועל לא תעשה: השתא על לא תעשה מכפרת על עשה מיבעיא
(a)

Question: If Teshuvah atones for Mitzvos Lo Sa'aseh, is it not obvious that it will atone for Mitzvos Asei as well!?

אמר רב יהודה הכי קאמר על עשה ועל לא תעשה שניתק לעשה
(b)

Answer: R. Yehudah therefore amends Lo Sa'aseh to Lav ha'Nitak la'Asei (which needs to be also taught as it does not incur Malkos, and is not more stringent than an Asei).

ועל לא תעשה גמור לא
(c)

Question: Does Teshuvah then not atone for a Lo Sa'aseh!?

ורמינהו אלו הן קלות עשה ולא תעשה
1.

The Beraisa teaches that Teshuvah does atone for Lo Sa'aseh.

(דף פו,א) חוץ (שמות כ) מלא תשא
2.

The only exception listed in Beraisa is "Lo Sisa" (swearing falsely).

לא תשא וכל דדמי ליה
(d)

Answer: The Tana means by "Lo Sisa" to include with it all comparable Lavin (which are not Nitak la'Asei).