1)

A MAD DOG

מי שנשכו כלב שוטה וכו': ת"ר חמשה דברים נאמרו בכלב שוטה פיו פתוח ורירו נוטף ואזניו סרוחות וזנבו מונח על ירכותיו ומהלך בצידי דרכים וי"א אף נובח ואין קולו נשמע
(a)

The Beraisa lists five attributes of a mad dog.

ממאי הוי
(b)

Question: How did it become this way?

רב אמר נשים כשפניות משחקות בו
(c)

Answer (Rav): Witches fun.

ושמואל אמר רוח רעה שורה עליו
(d)

Answer (Shmuel): Evil spirits.

מאי בינייהו
(e)

Question: What difference does it make how it became mad?

איכא בינייהו (דף פד,א) למקטליה בדבר הנזרק
(f)

Answer: Whether to kill it only from a distance (Shmuel, lest the evil spirits attack the person) or even from close (Rav).

תניא כוותיה דשמואל כשהורגין אותו אין הורגין אותו אלא בדבר הנזרק דחייף ביה מסתכן דנכית ליה מיית דחייף ביה מסתכן
(g)

A Beraisa supports Shmuel, indicating also that it is dangerous to rub against a mad dog (and lethal to be bitten by one).

מאי תקנתיה נישלח מאניה ונירהיט רב הונא בריה דרב יהושע חף ביה חד מינייהו בשוקא שלחינהו למאניה ורהיט אמר קיימתי בעצמי (קוהלת ז) החכמה תחיה בעליה
(h)

The Gemara describes the procedure (removing one's coat, etc) for dealing with the dangers created by rubbing against such a dog (and R. Huna was able to save himself with this knowledge).

דנכית ליה מיית
(i)

The Gemara describes the incantation and procedure needed to save one who was bitten by such a dog.

מאי תקנתיה אמר אביי ניתי משכא דאפא דדיכרא וניכתוב עליה אנא פלניא בר פלניתא אמשכא דאפא דיכרא כתיבנא עלך כנתי כנתי קלירוס ואמרי לה קנדי קנדי קלורוס יה יה ה' צבאות אמן אמן סלה ונשלחינהו למאניה ולקברינהו בי קברי עד תריסר ירחי שתא ונפקינהו ונקלינהו בתנורא ונבדרינהו לקטמיה אפרשת דרכים והנך תריסר ירחי שתא כי שתי מיא לא לישתי אלא בגובתא דנחשא דילמא חזי בבואה דשידא וליסתכן
1.

During the 12 months of the procedure the victim should not drink from a cup in a manner which would allow the image of the offending spirit to endanger the victim who would see it.

כי הא דאבא בר מרתא הוא אבא בר מניומי עבדא ליה אימיה גובתא דדהבא:
2.

This precaution was taken in the case of Aba b. Marta.

2)

R. YOCHANAN AND THE CURE FOR TZAFIDNA

ועוד אמר ר' מתיא: ר' יוחנן חש בצפידנא אזל גבה דההיא מטרוניתא עבדא ליה מלתא חמשא ומעלי שבתא אמר לה בשבת מאי אמרה ליה לא צריכת אי מצטריכנא מאי
(a)

When a gentile matron administered a cure for R. Yochanan's Tzafidna for two consecutive days - he asked her for instructions on how to prepare it himself, should the need arise on Shabbos.

אמרה ליה אישתבע לי דלא מגלית אישתבע לאלהא דישראל לא מגלינא נפק דרשה בפירקא
(b)

She made him swear by the G-d of Israel that he would not divulge the formula; he swore and then divulged the secret.

והא אישתבע לה לאלהא דישראל לא מגלינא הא לעמו ישראל מגלינא
(c)

He did not break his promise - because when she demanded that he swear by the G-d of Israel that he would not so, he inverted her words, and swore that he would not divulge her secret to the G-d of Israel.

והא איכא חלול השם דמגלי לה מעיקרא
(d)

Neither did he create a Chilul Hash-m by causing her to think that he was breaking his promise - because he informed her immediately as to what he had done.

מאי עבדא ליה אמר רב אחא בריה דרב אמי מי שאור שמן זית ומלח
(e)

Some say that the secret cure was yeast-water, olive oil and salt.

(f)

There are two other opinions:

רב יימר אמר שאור גופיה שמן זית ומלח
1.

The first, replaces yeast-water with ... yeast.

רב אשי אמר משחא דגדפא דאווזא
2.

The second states only one ingredient - the oil from one of the feathers on a goose's wing.

אמר אביי אנא עבדי לכולהו ולא איתסאי עד דאמר לי ההוא טייעא אייתי קשייתא דזיתא דלא מלו תילתא וקלינהו בנורא אמרא חדתא ואדביק בככי דריה עבדי הכי ואיתסאי
(g)

(Abaye): None of the above methods work, however, an Arab told him to use date-stones that had not yet grown a third - which he was to burn in the fire produced by burning a new hoe, and to place the ashes on his teeth.

ממאי הוה
(h)

Question: How does one contract Tzafidna?

מחמימי חמימי דחיטי ומשיורי כסא דהרסנא
(i)

Answer: Tzafidna is caused by eating very hot bread and the remnants of fish fried in flour, in their own oil.

ומאי סימניה
(j)

Question: How does one know that he has contracted it?

כד רמי מידי בככיה ואתא דמא מבי דרי
(k)

Answer: When his teeth bleed easily.

3)

R. YOCHANAN AND R. MASYA B. CHARASH

רבי יוחנן כי חש בצפידנא עבד הכי בשבתא ואיתסי
(a)

R. Yochanan permitted this cure (for Tzafidna) on Shabbos.

ורבי יוחנן היכי עביד הכי
(b)

Question: In accordance with whom is this Heter?

אמר ר"נ בר יצחק שאני צפידנא הואיל ומתחיל בפה וגומר בבני מעיים
(c)

Answer: R. Masya b. Charash (who maintains in our Mishnah that any illness inside the mouth is considered life- threatening).

אמר ליה רב חייא בר אבא לר' יוחנן כמאן כר' מתיא בן חרש דאמר החושש בפיו מטילין לו סם בשבת
(d)

Question (R. Chiya b. Aba): But the Chachamim disagree (in the case of the Chatzar Kaved)!?

א"ל שאני אומר בזו ולא באחרת
(e)

Answer (R. Yochanan): The Chachamim argued only regarding that particular procedure, not regarding other medications.

לימא מסייע ליה
(f)

A Beraisa seems to support R. Yochanan's contention:

מי
1.

(R. Masya b. Charash): A person

שאחזו ירקון מאכילין אותו בשר חמור
i.

with jaundice is permitted to eat donkey's meat.

מי שנשכו כלב שוטה מאכילין אותו מחצר כבד שלו
ii.

bitten by a mad dog may eat part of its liver.

והחושש בפיו מטילין לו סם בשבת דברי ר' מתיא בן חרש
iii.

whose mouth hurts may take medicine.

וחכ"א באילו אין בהם משום רפואה
2.

(Chachamim): 'be'Eilu Ein Bahem Mishum Refu'ah' (These have no value as a remedy).

באלו למעוטי מאי
3.

Question: What are the Chachamim specifying (and excluding) with 'be'Eilu'(These)?

מאי לאו למעוטי סם
4.

Answer: The jaundice and mad dog bite are not a Refu'ah and the throat medicine is (like R. Yochanan).

לא למעוטי מקיזין דם לסרונכי
5.

No, the Chachamim are arguing with all three Refu'os, and only concede the efficacy of a fourth case, letting blood for someone who has Serunchi.

ה"נ מסתברא
(g)

This seems to be supported by the Beraisa.

דתניא שלשה דברים א"ר ישמעאל בר' יוסי ששמע משום רבי מתיא בן חרש מקיזין דם לסרונכי בשבת ומי שנשכו כלב שוטה מאכילין אותו מחצר כבד שלו והחושש בפיו מטילין לו סם בשבת וחכ"א באילו אין בהן משום רפואה
1.

The Chachamim (referring to three lenient rulings of R. Masya b. Charash, the first of which is letting blood for Serunchi) comment 'be'Eilu Ein Bahem Mishum Refu'ah'.

באילו למעוטי מאי מאי לאו אתרתי בתרייתא ולמעוטי דרישא
2.

Presumably 'be'Eilu' challenges the effectiveness of the last two stated cases, and excludes the first (allowing that it is effective).

לא אתרתי דרישא קמייתא ולמעוטי דסיפא
(h)

No, R. Yochanan may be defended, as 'be'Eilu' can refer to the first two cases, and the Chachamim are allowing for the effectiveness of the last case (medicine for oral pain).

84b----------------------------------------84b
(דף פד,ב) תא שמע
(i)

R. Yochanan may be supported from a third Beraisa.

דתני רבה בר שמואל
1.

(R. Elazar b. R. Yosi citing R. Masya b. Charash): It is permitted to feed:

עוברה שהריחה מאכילין אותה עד שתשוב נפשה
i.

a pregnant woman until she recovers;

ומי שנשכו כלב שוטה מאכילין אותו מחצר כבד שלו
ii.

Chatzar Kaved for a mad dog bite; and,

והחושש בפיו מטילין לו סם בשבת דברי ר"א בר' יוסי שאמר משום ר' מתיא בן חרש
iii.

medicine on Shabbos for oral pain.

וחכמים אומרים בזו ולא באחרת בזו
2.

(Chachamim): 'be'Zu ve'Lo ba'Acheres' (In this case and no other).

אהייא
3.

Question: To which case do the Chachamim refer?

אילימא אעוברה
4.

Answer: To the pregnant woman.

פשיטא עוברה מי איכא למאן דאמר דלא
5.

Question: Their agreement to this case is obvious!

אלא לאו אסם שמע מינה
6.

Answer: They must refer to, and agree with, the medicine for oral pain (they cannot refer to the Chatzar Kaved since the Chachamim explicitly argue in the Mishnah on this case).

רב אשי אמר מתני' נמי דיקא ועוד אמר רבי מתיא בן חרש החושש בפיו מטילין לו סם בשבת ולא פליגי רבנן עליה ואם איתא דפליגי רבנן עליה ליערבינהו וליתנינהו וליפלגו רבנן בסיפא ש"מ:
(j)

This, indeed, supports R. Yochanan, and R. Ashi infers this from the (manner in which the cases are listed that the Chachamim are arguing in the) Mishnah itself.

4)

SAFEK NEFASHOS

מפני שספק נפשות הוא וכו': למה לי תו למימר וכל ספק נפשות דוחה את השבת
(a)

Question: Why does the Mishnah tell us, again (after teaching that someone with mouth pains is a case of Safek Nefashos), that all Safek Nefashos is Docheh Shabbos?

אמר רב יהודה אמר רב לא ספק שבת זו בלבד אמרו אלא אפילו ספק שבת אחרת
(b)

Answer (R. Yehudah citing Rav): To permit breaking the Shabbos even if he might die on a different Shabbos (but would certainly survive this one).

היכי דמי
(c)

Question: What would be an example?

כגון דאמדוה לתמניא יומי ויומא קמא שבתא מהו דתימא ליעכב עד לאורתא כי היכי דלא ניחול עליה תרי שבתא קמ"ל
(d)

Answer: The doctors assessed that the patient needed to take cures for eight days and we might otherwise have thought that we may as well wait for night-fall and begin taking the medicine only after Shabbos, in order to avoid unnecessary Chilul Shabbos.

תניא נמי הכי מחמין חמין לחולה בשבת בין להשקותו בין להברותו ולא שבת זו בלבד אמרו אלא לשבת אחרת ואין אומרים נמתין לו שמא יבריא אלא מחמין לו מיד מפני שספק נפשות דוחה את השבת ולא ספק שבת זו אלא אפילו ספק שבת אחרת
(e)

This is borne out by a Beraisa, which permits breaking this Shabbos for a Safek Piku'ach Nefesh next Shabbos.

ואין עושין דברים הללו לא ע"י <נכרים> {גוים} ולא ע"י <כותיים> {קטנים} אלא ע"י גדולי ישראל
(f)

Where it is necessary to save a Jew's life, we do not rely on a gentile or a child to do so (in the most effective manner) but rather an adult Jew should do the Chilul Shabbos.

ואין אומרין יעשו דברים הללו לא ע"פ נשים ולא ע"פ כותיים אבל מצטרפין לדעת אחרת
(g)

We are not Mechalel Shabbos based only on the assessment of women or gentiles, however, they combine with another person to permit the patient to eat (even against two others saying that he need not).

5)

PIKUACH NEFESH ON SHABBOS

ת"ר מפקחין פקוח נפש בשבת והזריז ה"ז משובח ואין צריך ליטול רשות מב"ד
(a)

The Beraisa teaches in four cases that one who is quick to be Mechalel Shabbos and save a life is praiseworthy, and then teaches that he need not obtain permission from Beis Din.

הא כיצד
(b)

The Gemara explains by each case why one who is praiseworthy might think to nevertheless seek permission.

ראה תינוק שנפל לים פורש מצודה ומעלהו והזריז ה"ז משובח ואין צריך ליטול רשות מב"ד ואע"ג דקא צייד כוורי
1.

By a child who fell into the sea (even though the person who saves will also catch fish for himself).

ראה תינוק שנפל לבור עוקר חוליא ומעלהו והזריז ה"ז משובח ואין צריך ליטול רשות מב"ד אע"ג דמתקן דרגא
2.

By a child who fell into a deep pit (even though he fashions a ladder for himself).

ראה שננעלה דלת בפני תינוק שוברה ומוציאו והזריז ה"ז משובח ואין צריך ליטול רשות מב"ד ואע"ג דקא מיכוין למיתבר בשיפי
3.

By a child on whom the door closed and locked (even though he seeks to use the splinters from the door).

מכבין ומפסיקין מפני הדליקה בשבת והזריז ה"ז משובח ואין צריך ליטול רשות מב"ד ואע"ג דקא ממכיך מכוכי
4.

By someone who was trapped by an oncoming fire (even though he intends to preserve the coals thereby).

וצריכא
(c)

We need to be taught each of the four cases, owing to the peculiarities of each case.

דאי אשמועינן ים משום דאדהכי והכי אזל ליה אבל בור דקא יתיב אימא לא צריכא
1.

The child who fell in the sea would be swept away if time were allowed for questions, unlike the child in the pit.

ואי אשמועינן בור משום דקא מיבעית אבל ננעלה דלת אפשר דיתיב בהאי גיסא ומשביש ליה באמגוזי צריכא:
2.

The child in the pit may go into shock whereas we might be able to play games with the child on the other side of the door until after Shabbos.

מכבין ומפסיקין: למה לי דאפי' לחצר אחרת
3.

And we repeat the Heter regarding an oncoming fire even if the child is in another court-yard.

6)

ROV IN PIKUACH NEFESH

אמר רב יוסף אמר רב יהודה אמר שמואל לא הלכו בפקוח נפש אחר הרוב
(a)

(R. Yosef citing R. Yehudah citing Shmuel): In matters of life and death, we do not follow the majority.

היכי דמי
(b)

Question: Under what circumstances are we taught this Din?

אי נימא דאיכא תשעה ישראל <וכותי> {ונכרי} אחד בינייהו
1.

Answer 1: In the case of a wall which fell onto a group of nine Jews and one gentile, burying one beneath it, and we do not know which one.

רובא ישראל נינהו
2.

Question: But there it is obvious that we will follow the majority in order to save a life!?

<אלא> [אי נמי] פלגא ופלגא
3.

Answer 2: It speaks of the case where the group consists of five Jews and five gentiles.

ספק נפשות להקל
4.

Question: But that is a regular case of Safek Nefashos Lehakel!?

אלא דאיכא תשעה <כותיים> {נכרים} וישראל אחד
5.

Answer 3: It speaks where there are nine gentiles and one Jew.

הא נמי פשיטא דהוה ליה קבוע וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי
6.

Question: But the principle of 'Kol Kavu'a' makes that case obvious, as well (it is no different than 50-50)!?

לא צריכא דפרוש לחצר אחרת
(c)

Answer 4: It speaks of the case in Answer 3, however, where the wall fell on him after they had moved to another court-yard.

מהו דתימא כל דפריש מרובא פריש
1.

We should apply the principle 'Kol de'Parish, me'Rubah Parish' (making it forbidden to save him on Shabbos).

קמ"ל דלא הלכו בפקוח נפש אחר הרוב
2.

Shmuel has thus taught that we do not follow the Rov in matters of Piku'ach Nefesh.

איני והאמר ר' אסי א"ר יוחנן תשעה <כותיים> {נכרים} וישראל אחד באותה חצר מפקחין בחצר אחרת אין מפקחין
(d)

Question: But R. Yochanan has taught that in just such a case of nine Gentiles and one Jew, we only save the one person in that Chatzer, not in another Chatzer!?

לא קשיא הא דפרוש כולהו הא דפרוש מקצתייהו
(e)

Answer: Shmuel speaks where they all moved to the other Chatzer, thus we have established that a Jew is among the group in the new Chatzer, while R. Yochanan forbids where only some of the group moved to the new Chatzer.