YOMA 54 - Today's Daf is dedicated to the memory of Moshe Grun (Moshe Shlomo ben Michael) by his friend in Jerusalem. His Yahrzeit is 17 Sivan.
1)WAS THE ARON HIDDEN OR EXILED?
משנגנז לא קתני אלא משניטל תנן כמאן דאמר ארון גלה לבבל
(a)The Mishnah implies that the Aron was exiled.
דתניא רבי אליעזר אומר ארון גלה לבבל שנאמר (דברי הימים ב לו) ולתשובת השנה שלח המלך נבוכדנאצר ויביאהו בבלה עם כלי חמדת בית ה' רבי שמעון בן יוחאי אומר ארון גלה לבבל שנאמר (ישעיהו לו) לא יותר דבר אמר ה' אלו עשרת הדברות שבו רבי יהודה <בן לקיש> אומר ארון במקומו נגנז שנאמר (מלכים א ח) ויראו ראשי הבדים מן הקדש על פני הדביר ולא יראו החוצה ויהיו שם עד היום הזה
(b)There are two opinions (R. Eliezer and R. Shimon b. Yochai) which maintain that it was exiled (based on two different Pesukim) and one which maintains that it was hidden in its place, and remains so, based on the words "Ad ha'Yom ha'Zeh".
ופליגא דעולא
1.According to Ula, R. Shimon b. Yochai is of the opinion that the Aron is hidden.
דאמר עולא שאל רבי מתיא בן חרש את רבי שמעון בן יוחאי ברומי וכי מאחר שרבי אליעזר מלמדנו פעם ראשונה ושניה ארון גלה לבבל ראשונה הא דאמרן (דברי הימים ב לו) ויביאהו בבלה עם כלי חמדת בית ה' שניה מאי היא דכתיב (איכה א) ויצא מבת ציון (דף נד,א) כל הדרה מאי כל הדרה חדרה אתה מאי אתה אומר אמר לו שאני אומר ארון במקומו נגנז שנאמר (מלכים א ח) ויאריכו הבדים וגו'
2.Ula reported an exchange between R. Masia b. Charash and R. Shimon b. Yochai.
אמר ליה רבה לעולא מאי משמע דכתיב (מלכים א ח) ויהיו שם עד היום הזה וכל היכא דכתיב עד היום הזה לעולם הוא
(c)Question: Are all occurrences of "Ad ha'Yom ha'Zeh" meant to be taken literally?
והכתיב (שופטים א) ואת היבוסי יושב ירושלים לא הורישו בני בנימין וישב היבוסי את בני בנימין בירושלים עד היום הזה הכי נמי דלא גלו
1.The Pasuk speaks of the Yevusi living in Yerushalyaim "Ad ha'Yom ha'Zeh".
והתניא רבי יהודה אומר חמשים ושתים שנה לא עבר איש ביהודה שנאמר (ירמיהו ט) על ההרים אשא בכי ונהי ועל נאות מדבר קינה כי נצתו מבלי איש עובר ולא שמעו קול מקנה מעוף השמים ועד בהמה נדדו הלכו בהמה בגימטריא חמשין ושתים הוו
2.We know from Yirmeyahu that there were 52 years of total desolation (like the numerical value of 'Beheimah').
ותניא ר' יוסי אומר שבע שנים נתקיימה גפרית ומלח בארץ ישראל ואמר רבי יוחנן מאי טעמא דרבי יוסי אתיא ברית ברית כתיב הכא (דניאל ט) והגביר ברית לרבים שבוע אחד וכתיב התם (דברים כט) ואמרו על אשר עזבו את ברית ה' אלהי אבותם
3.We also know (from R. Yosi in the Beraisa) that Gafris and Melach alone reigned in Eretz Yisrael for seven years (compare "B'ris"-"B'ris").
אמר ליה הכא כתיב שם התם לא כתיב שם
(d)Answer: The word "Sham" adds the real impression of forever.
וכל היכא דכתיב שם לעולם הוא מיתיבי (דברי הימים א ד) ומהם מן בני שמעון הלכו להר שעיר אנשים חמש מאות ופלטיה ונעריה ורפיה ועזיאל בני ישעי בראשם ויכו את שארית הפלטה לעמלק וישבו שם עד היום הזה וכבר עלה סנחריב מלך אשור ובלבל כל הארצות שנאמר (ישעיהו י) ואסיר גבולות עמים ועתודותיהם שושתי
(e)Question: But we find an instance of "va'Yeishev Sham" which was interrupted by Sancheriv?
תיובתא
(f)Answer: Good question.
2)WHERE WAS THE ARON HIDDEN?
אמר רב נחמן תנא וחכמים אומרים ארון בלשכת דיר העצים היה גנוז
(a)Chachamim (cited by R. Nachman) taught that the Aron is beneath the wood-checking Lishkah.
אמר רב נחמן בר יצחק אף אנן נמי תנינא
(b)A tragic incident reported in the Beraisa supports the claim that the Aron is not beneath the Kodesh ha'Kodoshim.
מעשה בכהן אחד שהיה מתעסק וראה רצפה משונה מחברותיה ובא והודיע את חבירו ולא הספיק לגמור את הדבר עד שיצתה נשמתו וידעו ביחוד ששם ארון גנוז
1.In the incident a Kohen, engaged in another activity, died while trying to point out the place of the Aron to the other Kohanim.
מאי הוה עביד
2.Question: What was that Kohen doing?
אמר רבי חלבו מתעסק בקרדומו היה תנא דבי רבי ישמעאל שני כהנים בעלי מומין היו מתליעין בעצים ונשמטה קרדומו של אחד מהם ונפלה שם ויצתה אש ואכלתו
3.Answer: He was using his ax (as confirmed by the tragic incident reported by a Tana d'bei R. Yishmael).
3)THE VISIBLE/INVISIBLE BADIM
רב יהודה רמי כתיב (מלכים א ח) ויראו ראשי הבדים וכתיב (מלכים א ח) ולא יראו החוצה הא כיצד
(a)Question: The (cited) Pesukim seem to contradict one another?!
נראין ואין נראין
(b)Answer: The Badim were both visible and invisible.
תניא נמי הכי ויראו ראשי הבדים יכול לא יהו זזין ממקומן ת"ל ויאירכו הבדים
1.Further, they miraculously extended in order to be visible from without.
יכול יהו מקרעין בפרוכת ויוצאין ת"ל ולא יראו החוצה הא כיצד דוחקין ובולטין ויוצאין בפרוכת ונראין כשני דדי אשה שנא' (שיר השירים א) צרור המור דודי לי בין שדי ילין
2.The refrained from extending too far (which would tear the Paroches) and only pushed out slightly, like a woman's breasts through her garment.
4)THE INTIMATE BOND BETWEEN THE PEOPLE AND HASH-M
אמר רב קטינא בשעה שהיו ישראל עולין לרגל מגללין להם את הפרוכת ומראין להם את הכרובים שהיו מעורים זה בזה ואומרים להן ראו חבתכם לפני המקום כחבת זכר ונקבה
(a)(R. Katina): The bond was revealed to the people by opening the Paroches during Aliyas Regel (the embracing Keruvim).
מתיב רב חסדא (במדבר ד) ולא יבואו לראות כבלע את הקדש ואמר רב יהודה אמר רב בשעת הכנסת כלים לנרתק שלהם
(b)Question: But the Pasuk teaches that the Keilim of the Mishkan may not be seen!?
אמר רב נחמן משל לכלה כל זמן שהיא בבית אביה צנועה מבעלה כיון שבאתה לבית חמיה אינה צנועה מבעלה
(c)Answer: The Mishkan was likened to a Kalah before her wedding while the Beis ha'Mikdash was like a Kalah after her wedding.
מתיב רב חנא בר רב קטינא מעשה בכהן אחד שהיה מתעסק וכו'
(d)Question: But we find that a Kohen was killed in order to prevent the possible exposure of the Aron!?
אמר ליה נתגרשה קא אמרת נתגרשה חזרו לחיבתה הראשונה
(e)Answer: That was during the second Mikdash, when the remarried wife is, again, like the Kalah before the Chupah.
במאי עסקינן
(f)Question: Then R. Katina's teaching cannot apply to either Mikdash!?
אי נימא במקדש ראשון מי הואי פרוכת
1.The first Beis ha'Mikdash did not have a Paroches.
אלא במקדש שני מי הוו כרובים
2.The second Beis ha'Mikdash did not have Keruvim.
לעולם במקדש ראשון ומאי פרוכת פרוכת דבבי דאמר רבי זירא אמר רב שלשה עשר פרוכות היו במקדש שבעה כנגד שבעה שערים שתים אחת לפתחו של היכל ואחת לפתחו של אולם שתים בדביר ושתים כנגדן בעליה
(g)Answer: He spoke of the first Beis ha'Mikdash and the Paroches refer to the (many door) coverings (as enumerated).
רב אחא בר יעקב אמר לעולם במקדש שני וכרובים דצורתא הוו קיימי
(h)Alternate Answer: He spoke of the second Beis ha'Mikdash and they showed the people the Keruvim as part of the wall decorations.
דכתיב (מלכים א ו) ואת כל קירות הבית מסב קלע כרובים ותמרות ופטורי ציצים וצפה זהב מישר על המחוקה
1.Those Keruvim were very noticeable as supported by two Pesukim.
וכתיב (מלכים א ז) כמער איש ולויות
2.The second of those Pesukim refers to the Keruvim as being made "ke'Ma'ar Ish ve'Loyos".
מאי כמער איש ולויות
3.What is "ke'Ma'ar Ish ve'Loyos"?
54b----------------------------------------54b
אמר רבה בר רב שילא (דף נד,ב) כאיש המעורה בלוייה שלו
4.Like a man embracing his wife.
אמר ריש לקיש בשעה שנכנסו נכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה הוציאון לשוק ואמרו ישראל הללו שברכתן ברכה וקללתן קללה יעסקו בדברים הללו מיד הזילום שנאמר (איכה א) כל מכבדיה הזילוה כי ראו ערותה:
(i)The destroyers of the Mikdash mocked the intimate Keruvim (thus fulfilling the prophecy of "Kol Mechabdehah Hiziluhah").
ושתיה היתה נקראת: תנא שממנה הושתת העולם
(a)It was called 'Shesiyah' because the world was founded on it.
תנן כמאן דאמר מציון נברא העולם
(b)This is consistent with view of Chachamim that the world was created from Tzion.
דתניא
1.This is a four-way Machlokes in the Beraisa.
רבי אליעזר אומר עולם מאמצעיתו נברא שנאמר (איוב לח) בצקת עפר למוצק ורגבים ידובקו רבי יהושע אומר עולם מן הצדדין נברא שנאמר (איוב לז) כי לשלג יאמר הוי ארץ וגשם מטר וגשם מטרות עזו רבי יצחק <נפחא> אמר אבן ירה הקב"ה בים ממנו נשתת העולם שנאמר (איוב לח) על מה אדניה הטבעו או מי ירה אבן פנתה וחכמים אומרים מציון נברא שנאמר (תהילים נ) מזמור לאסף אל אלהים ה' ואומר מציון מכלל יפי ממנו מוכלל יפיו של עולם
2.R. Eliezer (it was created from its center), R. Yehoshua (it was created from its sides), R. Yitzhok (from the stone which Hash-m fired into the sea), and the Chachamim (from Tzion).
תניא ר' אליעזר הגדול אומר (בראשית ב) אלה תולדות השמים והארץ בהבראם ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים תולדות שמים משמים נבראו תולדות הארץ מארץ נבראו וחכמים אומרים אלו ואלו מציון נבראו שנאמר מזמור לאסף אל אלהים ה' דבר ויקרא ארץ ממזרח שמש עד מבואו ואומר מציון מכלל יפי אלהים הופיע ממנו מוכלל יופיו של עולם:
(c)R. Eliezer ha'Gadol taught that the Shamayim was created from Shamayim and the Aretz from Aretz, while the Chachamim say that they were both created from Tzion.