YOMA 54 - Today's Daf is dedicated to the memory ofֲ Mosheֲ Grunֲ (Mosheֲ Shlomo ben Michael) by his friend in Jerusalem. His Yahrzeit is 17 Sivan.

1)

TOSFOS DH Keruvim d'Tzursa

תוספות ד"ה כרובים דצורתא

(SUMMARY: Tosfos discusses which images are forbidden to make.)

נשאלתי על אותם שמציירים במחזורים צורות חיות ועופות אם יפה עושים אם לאו

(a)

Question: Some make pictures of Chayos and birds in their Machzorim. Is this acceptable?

והשבתי נ"ל דודאי לא יפה עושים שמתוך שמסתכלים בצורות הללו אין מכוונין לבם לאביהם שבשמים

(b)

Answer: This is improper. Since they look at the pictures, they do not direct their hearts to Hash-m;

מיהו אין כאן איסור דלא תעשה לך פסל וגו' (שמות כ) דהא מסקינן בפרק כל הצלמים (ע"ז דף מג:) שאני רבן גמליאל דאחרים עשו לו

1.

However, there no Isur of "Lo Sa'aseh Lecha Pesel..." We conclude in Avodah Zarah (43b) that R. Gamliel (who had pictures of the moon, to interrogate witnesses who say that they saw the new moon) was different, for others made them for him.

ואפילו חשדא ליכא (עמוד ב) בציורים שהם מיני צבעים בעלמא ואין בהם ממשות כלל

2.

There not even suspicion about pictures that are mere dyes, without any substance (thickness).

54b----------------------------------------54b

דלא חיישינן לחשדא אלא בחותם בולט ולא בחותם שוקע וכל שכן בדבר זה שאינו לא שוקע ולא בולט אלא מין צבע בעלמא

1.

We are concerned for suspicion only regarding a signet ring that protrudes, but not if it recesses, and all the more so if it neither protrudes nor recesses, rather, mere dyes.

ונראה לי דאפילו ישראל מותר לצור צורות במיני צבעים ואין בזה משום לא תעשה לך פסל

(a)

Assertion: Even a Yisrael may draw pictures with dyes, and Lo Sa'aseh Lecha Pesel does not apply;

דלא אסר אלא פרצוף גמור חקוק בששר אבל במיני צבעים מותר

1.

Only a full face carved out [and colored] with dye is forbidden, but pictures are permitted.

כדאמר בחזקת הבתים (ב"ב דף נד.) הצר צורה בנכסי הגר קנה

(b)

Support: It says in Bava Basra 54a that one who draws a picture in the property of a convert (who died without heirs) acquired it;

דרב לא קנה לגינתא דבי רב אלא בצורתא

1.

Rav acquired the garden for Talmidim through drawing a picture in it. (Surely, Rav did not transgress!)

והקשה שם רבינו שמואל והאמרת דכיור לא קנה אלא באמה כנגד הפתח

(c)

Question (R. Shmuel): We say that Kiyur (making a picture) acquires only if it is an Amah opposite the opening!

ותירץ דהתם לאו היינו צורת בריה אלא ציורין בעלמא מעשה צעצועים ופרחים

(d)

Answer (R. Shmuel): That does not refer to pictures of creations, rather, mere drawing for decoration or flowers;

אבל צורת חיה או עוף חשיבא ולא בעינן אמה כנגד הפתח

1.

A picture of a Chayah or bird is important. It need not be an Amah and opposite the opening in order to acquire.

אלמא דרב צייר צורת חיה ועוף

2.

Inference: Rav drew a Chayah or bird!

אלא ודאי במיני צבעים מותר

3.

Conclusion: Rather, surely, mere dyes are permitted.

והא דתניא במכילתא לא תעשה לך פסל וכו' עד לא יעשה לו גלופה אבל יעשה לו אטומה

(e)

Implied question (Mechilta) Suggestion: Perhaps Lo Sa'aseh Lecha Pesel... - forbids making Glufah, but one may make Atumah (these will be explained);

תלמוד לומר וכל תמונה וכו' עד אפילו בהמה חיה ועוף ודגים וחגבים ואפילו הבובים ואפילו הסורזירים

1.

Citation (ibid.) Answer: "V'Chol Temunah" [forbids...] even Behemos, Chayos, birds, fish, grasshoppers, and even Buvim and even Surzirim...

כו' נראה לי דהכי פירושו גלופה היינו צורה בולטת אטומה צורה שוקעת

(f)

Explanation: It seems that Glufah is a protruding image, and Atumah is a recessed image;

ואשר במים מתחת לארץ להביא את הבוביא פי' שעושה צורה וחוקק דמות בבואה שבמים

1.

"Asher ba'Mayim mi'Tachas la'Aretz" includes Buviya, i.e. he draws a picture and carves an image like a reflection in the water;

דסד"א דוקא אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת לרקיע אבל צורת דמות בבואה שבמים לא

i.

One might have thought that only what is "ba'Shamayim mi'Ma'al va'Asher ba'Aretz mi'Tachas la'Raki'a" is forbidden, but the form of an image of a reflection in the water is permitted;

תלמוד לומר ואשר במים ויש אומרים להביא הסורזירים

2.

Citation: "Va'Asher ba'Mayim" forbids this. Some say that it includes Surzirim...

נראה שהוא מין שרץ (הגהת שיח יצשק) שבמים שקורין נינס' בלשון אשכנז

3.

It seems that this is a Sheretz in the water called Ninsa.

וכל אילו אינן אסורין לעשותם אלא פרצופים חקוקין אבל לא ממין הצבעים כמו שהוכחתי

(g)

Assertion: All these, the Isur is only making carved faces, but not dyes, like I proved.

אמנם על כסא שלמה אני תמיה דכתיב ושנים אריות עומדים אצל הידות ושנים עשר אריים וגו' (מלכים א י)

(h)

Question: However, Shlomo's throne is difficult. It says "u'Shnayim Arayos Omdim Etzel ha'Yados u'Shneim Asar Arayim..."!

ואין לומר דעל פי הדיבור הוה כדכתיב וישב שלמה על כסא ה' למלך (דה"א כט)

1.

Suggestion: This was Al Pi ha'Dibur (Hash-m permitted it through prophecy) - "va'Yashev Shlomo Al Kisei Hash-m l'Melech"! (Perhaps "Kisei Hash-m" connotes that Hash-m commanded about it.)

שהרי אין נביא רשאי לחדש דבר מעתה

2.

Rejection: From now (after Moshe died), a prophet cannot be Mechadesh new Halachos.

ואיכא למימר בהא מיגדרא מילתא שאני כמו אליהו בהר הכרמל

(i)

Answer #1: We can say that Migdar Milsa is different (one may temporarily permit an Isur in order to fence a breach), like Eliyahu [was permitted to offer a Korban outside the Mikdash] on Har ha'Karmel;

ושמא בהא מילתא נמי איכא למיגדר מילתא שכשהיו עדים באים להעיד בפניו היו אריות שואגים ונוהמים כמו שיש במדרש ומתוך כך היו מתפחדים להעיד עדות שקר

1.

Perhaps also here there was Migdar Milsa. When witnesses came to testify in front of Shlomo, the lions would roar, like it says in the Midrash, and they feared to testify falsely;

אי נמי יש לומר אחרים עשו לו

(j)

Answer #2: Others made the lions for him.

וחשדא ליכא דרבים שכיחי גביה כדאמר גבי ר"ג

1.

There was no concern for suspicion, since many people were frequently by him, like we say about R. Gamliel.

ומה שעשו בכותלי היכל וקדשי קדשים ציורים חקוקים בכותל סביב פני הכפיר אל התימורה מפה ופני אריה אל התימורה מפה

(k)

Implied question: Why were they allowed to make carved pictures in the walls around the Heichal and Kodesh ha'Kodoshim? The face of a young lion faced the form of a date tree on one side, and the face of a [mature] lion faced the date tree on the other side.

1.

Note: Si'ach Yitzchak points out that no verse says so about the walls of the Bayis. Melachim 1:6:29 mentions Keruvim and Timoros, and regarding the Mechonos (bases of the fountains) it mentions (1:7:36) Keruvim, lions and Timoros. In Yechezkeil, regarding the walls of the future Mikdash, mentions a human face on one side of the date tree, and the face of a young lion on the other side. He questions why Tosfos did not bring the verse about Bayis Rishon.

יש לומר על פי הדיבור הכל בכתב (דה"א כח)

(l)

Answer #1: This was Al Pi ha'Dibur - "ha'Kol bi'Chsav."

אי נמי יש לומר דלא שייך לא תעשה לך פסל אלא בתלוש אבל על הכותל במחובר לא דאינו אלא לנוי בעלמא ובטל לגבי הכותל

(m)

Answer #2: "Lo Sa'aseh Lecha Pesel" applies only to what is detached, but not to walls of an attached building. It is merely for beauty. It is Batel to the wall.

ואף על גב שאני מדמה לא הייתי עושה מעשה כמו זה התירוץ האחרון

(n)

Disclaimer: Even though I propose this last answer, I would not act based upon it.

ועוד נראה לי דלפי סוגיית פרק כל הצלמים (ע"ז דף מג:) מוכח דכל מיני פרצופין מותר לעשות אפילו חקוקין וחותמה בולט

(o)

Answer #3: Based on the Sugya in Avodah Zarah (43b), it is clear that all faces are permitted, even if they are carved and protruding;

חוץ מפרצוף אדם לחודיה או דמות ארבעה פרצופין בהדי הדדי שבכסא הכבוד אדם אריה שור נשר ודמות שמשין שבמדור העליון ושבמדור התחתון

1.

The only exceptions are a human face, or an image of the four faces on the Kisei ha'Kavod together - a person, lion, bull and Nesher (eagle or vulture), and images of Hash-m's servants in the higher abode (angels) and the lower abode (sun, moon and stars)...

ותשמישי מקדש לעשות כמותו בית תבנית היכל אכסדרה תבנית אולם כמדתן בארכו ורחבו שולחן תבנית שולחן מנורה תבנית מנורה

2.

.... And matters [of, or] used for the Mikdash, e.g. to make a house in the form of the Heichal, and Achsadra (house without four walls) like the Ulam, like their length and width, a table like the Shulchan, a candelabra like the Menorah.

אבל מילי אחריני שרי

3.

Other matters are permitted.

תדע דאמר אביי התם לא אסרה תורה אלא שמשין שאפשר לעשות כמותן והדר אמר אביי לא אסרה תורה אלא דמות ארבעה פנים בהדי הדדי והדר אמר אביי לא אסרה תורה אלא שמשין שבמדור העליון

(p)

Proof: Abaye said there "the Torah forbids only servants that one could make like them", and then he said "the Torah forbids only an image of the four faces together", and then he said "the Torah forbids only servants in the higher abode."

ופריך ושבמדור התחתון מי שרי

1.

Citation (43b) Question: Are [servants] in the lower abode permitted?!

והתניא אשר בשמים (שמות כ) לרבות חמה ולבנה כוכבים ומזלות ממעל לרבות מלאכי השרת

i.

Citation (cont.) (Beraisa): "Asher ba'Shamayim" includes the sun, moon, stars and constellations. "Mi'Ma'al" includes angels.

ומשני כי תניא ההיא לעובדם

2.

Citation (cont.) Answer: The Beraisa forbids [making them] in order to worship them.

ופריך לעבדם אפילו שלשול קטן נמי

3.

Citation (cont.) Question: One may not make anything to worship it, even a small worm!

ומשני אין הכי נמי ומסיפא דקרא נפקא אשר בארץ לרבות ימים ונהרות הרים וגבעות מתחת לרבות שלשול קטן

4.

Citation (cont.) Answer: Indeed, that is correct. We learn from the end of the verse, "Asher ba'Aretz" to include seas, rivers, mountains and hills. "Mi'Tachas" includes even a worm.

ופריך ועשייה גרידתא מי שרי

5.

Citation (cont.) Question: Is it permitted to merely make them [without intent to worship them]?!

והתניא לא תעשון אתי לא תעשון כדמות שמשיי המשמשין לפני כו'

i.

Citation (cont.) Beraisa: "Lo Sa'asun Iti" - do not make like My servants who serve in front of Me...

ומשני שאני רבן גמליאל דאחרים עשו לו וכו'

6.

Citation (cont.) Answer: R. Gamliel was different, for others made them for him.

והשתא מדלא קאמר אלא ככל הנך שנויי שמע מינה דלא הדר ביה מכל מאי דשני מעיקרא ולא מסרו הכתוב אלא לחכמים

(q)

Inference: The Gemara did not say "Ela" (to show a retraction), like it says regarding all the other answers. This shows that it did not retract from the initial answer. The Torah authorized Chachamim [to decide what is forbidden];

ושמשין שבמקדש לא אסירי אלא כמותן דוקא כמדת ארכו ורחבו

1.

Matters used to serve in the Mikdash, we forbid only what has the same length and width as them;

דאי לאו הכי לא יוכל שום אדם לעשות בית ושלחן וכלים לפי שהיו במקדש אלא ודאי לא אסרה תורה אלא כמותן ממש

2.

Support #1: If not, no one would be allowed to build a house, table or Kelim, since they were in the Mikdash! Rather, surely the Torah forbids only what is truly like them.

ועוד כיון דאפשר לעשות כמותן מסתמא לא אסרה אלא כיוצא בה

3.

Support #2: Also, since it is possible to make like them, presumably the Torah forbade only like them.

ן אבל שמשין שברקיע שאי אפשר לעשות כמותן אסרה תורה לעשות דוגמתן ואף על פי שאינו עושה כמדת ארכו ורחבו לפי שאי אפשר

i.

However, servants in the sky, which one cannot make like them, the Torah forbids their likeness, even though it is not the same length and width, since this is impossible.

ושמשין שבמדור העליון כגון חיות שרפים ואופנים ומלאכי השרת אסור אפילו היכא דאחרים עשו לו

4.

[Images of] Hash-m's servants in the higher abode, e.g. (kinds of angels, i.e.) Chayos, Serafim and Ofanim, and serving angels, they are forbidden even if others made them for him.

ואפילו ליכא חשדא היכא דשכיחי רבים גביה משום דכתיב לא תעשון לא תעשון תרי זימני לדרשה לא תעשון אתי שמשין שאתי דהיינו שבמדור העליון לא תעשון כלל

5.

This is even if there is no suspicion, when many are frequent by him, for it says "Lo Sa'asun" twice to expound "do not make with Me", i.e. servants with Me in the higher abode, do not make them at all;

וקרי ביה לא תעשון אותי ולהכי פרצוף אדם לחודיה אסור

i.

We read this like "Lo Sa'asun Osi." (Man was created b'Tzelem Elokim.) Therefore, a human face is forbidden;

וארבעה פרצופין אדם אריה שור ונשר אסור ולעבור עליו בשתים משום פרצוף אדם ומשום ארבעה פרצופין בהדי הדדי דהיינו דמות החיות

ii.

The four faces, i.e. a person, lion, bull and Nesher, are forbidden to make one transgress twice - for a human face, and for the four faces together, i.e. the image of the Chayos.

ולא תעשו לכם איצטריך לשמשין שבמדור התחתון כגון חמה ולבנה כוכבים ומזלות ודוקא לכם לעצמכם אבל אחרים עושין לכם

6.

We need "Lo Sa'asu Lachem" for servants in the lower abode, e.g. the sun, moon, stars and constellations. This is only Lachem, i.e. for yourselves, but others may make for you.

אי נמי דרשינן איפכא כי מן השמים דברתי עמכם וסמיך ליה לא תעשון דהיינו כל שמן השמים לא תעשון דהיינו אפילו שמשין שבמדור התחתון

7.

Alternatively, we expound oppositely. It says "Ki Min ha'Shamayim Dibarti Imachem", and nearby it says "Lo Sa'asun." I.e. do not make anything from Shamayim, even servants in the lower abode;

ודוקא אתם לא תעשון אבל אחרים עושין לכם ואת אלהי כסף ואלהי זהב לא תעשו לכם נדרוש לשמשין שבמדור העליון לאסור אפילו כשאחרים עושין לכם

8.

Only you may not make, but others may make for you. We expound "Es Elohei Kesef vEi'lohei Zahav Lo Sa'asu Lachem" to forbid servants in the upper abode, even if others make them for you;

דמשמע לכם לא ימצא לכם

i.

"Lachem" connotes that there will not be found for you.

וכי האי גוונא דריש בתורת כהנים בפרשת קדושים תהיו אלהי מסכה לא תעשו יכול יעשו אחרים

(r)

Support - Citation (Toras Kohanim) Suggestion: It says "Elohei Masechah Lo Sa'asu." Perhaps others may make them!

תלמוד לומר לכם

1.

Citation (ibid.) Rejection: It says "Lachem".

והא דתניא אשר בשמים לרבות חמה ולבנה כוכבים ומזלות ממעל לרבות מלאכי השרת ומוקי לה לעובדם

2.

A Beraisa expounded "Asher ba'Shamayim" to include the sun, moon, stars and constellations. "Mi'Ma'al" includes angels, and we establish this to forbid in order to worship them;

היינו אפילו כשאחרים עשו לו לעובדם לעבור עליהם משעת עשיה

i.

This is even if others made them for him to serve, he transgresses from when they were made.

ואף על גב דמלאכי השרת עובר בלא לעבדם (גירסת הרש"ש) אפילו כשאחרים עשו לו (הגהת מהרש"א)

(s)

Implied question: One transgresses for angels even without intent to worship them, even if others made them for him!

יש לומר לעבור עליו בשתים

(t)

Answer #1: [Mi'Ma'al] adds a second Lav that he transgresses [if it is in order to worship them].

אי נמי אפילו אם הוא של פרקים דמשום עשייה לחודה לא עבר כדאיתא בפרק כל הצלמים (ע"ז דף מג:) מכל מקום כי עביד להו לעובדם חייב

(u)

Answer #2: This forbids even if they are in parts that can be assembled. He does not transgress for merely making them (Avodah Zarah 43b), but if he made them in order to worship them, he is liable.

2)

TOSFOS DH Elu v'Elu mi'Tziyon Nivra'u

תוספות ד"ה אלו ואלו מציון נבראו

(SUMMARY: Tosfos explains which two matters were created from Tziyon.)

פירוש שאמצעיתן של עולם והצדדין מציון נבראו.

(a)

Explanation: This means that both the middle of the world and the sides were created from Tziyon. (Maharsha - Tosfos did not want to say that Shamayim was created from Tziyon, so he had to say that "both of these" refers to the sides and the middle, which were discussed in the Beraisa above.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF