1)

THE SEPARATE MA'ARACHAH FOR EIVARIM AND PEDARIM

א"ר אלעזר משום בר קפרא אומר היה רבי מאיר איברי עולה שנתותרו עושה להן מערכה בפני עצמה וסודרן ואפילו בשבת
(a)

(R. Elazar citing b. Kapara reporting that R. Meir taught): The leftover Eivarim of the Olos were brought on a specially lit Ma'arachah, even on Shabbos.

מאי קמ"ל תנינא בכל יום היו שם ארבע מערכות
(b)

Question: Our Mishnah already mentioned that Ma'arachah?!

א"ר אבין לא נצרכה אלא לפסולין
(c)

Answer: We would not have known that the Pesulin are also treated likewise.

ודוקא שמשלה בהן האור אבל לא משלה בהן האור לא
1.

This is providing they had been somewhat burnt.

איכא דאמרי אחד כשירין ואחד פסולין אי משלה בהן האור אין ואי לא לא ואפילו בשבת
2.

Alternately, both Kosher and Pasul Eivarim are treated alike.

תנינא והיום חמש
(d)

Question: Our Mishnah already taught that the Ma'arachah was made on Yom Kipur (the fifth Ma'arachah)!?

אמר רב אחא בר יעקב איצטריך סלקא דעתך אמינא הני מילי היכא דחל יום הכפורים להיות אחר השבת דחלבי שבת קרבין ביוה"כ אבל באמצע שבת לא קמ"ל
(e)

Answer: We would not have known to do so on Yom Kipur which falls during the week.

אמר רבא מאן האי דלא חייש לקמחיה הא בכל יום תנן
(f)

Question: What!? The Mishnah says every day?!

קשיא
(g)

Answer: Good question.

2)

A SEPARATE MA'ARACHAH ON SHABBOS FOR FRIDAY'S KORBANOS

ופליגא דרב הונא דאמר תחילתו דוחה סופו אינו דוחה
(a)

The teaching of R. Elazar above argues with R. Huna who taught that the end of the Tamid is not Docheh.

גופא אמר רב הונא תמיד תחילתו דוחה סופו אינו דוחה מאי אינו דוחה
(b)

Question: What is the end not Docheh, Tum'ah or Shabbos?

רב חסדא אמר דוחה את השבת ואינו דוחה את הטומאה <ורבא> [רבה] אמר דוחה את הטומאה ואינו דוחה את השבת
(c)

Answer: R. Chisda holds it is Docheh Shabbos but not Tum'ah while Rava holds the opposite.

אמר ליה אביי <לרבא> [לרבה] לדידך קשיא ולרב חסדא קשיא לדידך קשיא מאי שנא טומאה דכתיב במועדו ואפי' בטומאה שבת נמי במועדו ואפי' בשבת ולרב חסדא קשיא מאי שנא שבת דכתי' במועדו אפי' בשבת טומאה נמי במעדו ואפי' בטומאה
(d)

Question: Whichever D'rashah teaches one should teach the other (a question on both Rava and R. Chisda)!?

46b----------------------------------------46b
אמר ליה לא לדידי קשיא ולא לרב חסדא קשיא לדידי לא קשיא סופו כתחילתו (דף מו,ב) טומאה דתחילתו בר מידחא טומאה הוא סופו נמי דחי שבת דתחילתו לאו בר מידחא שבת הוא סופו נמי לא דחי
(e)

Answer (Rava for himself): The concluding Avodah (Haktaras Eivarim) is learned from the starting Avodah (Shechitah and Zerikah which can be done be'Tum'ah but not on Shabbos).

לרב חסדא לא קשיא סופו כתחילתו <תחילתו> לית ליה שבת דהותרה היא בציבור סופו נמי דחי טומאה דדחויה היא בציבור תחלתו דעיקר כפרה דחי סופו דלאו עיקר כפרה לא דחי
(f)

Answer (Rava for R. Chisda): Shabbos is Hutrah (creating greater Heter) whereas Tum'ah is Dechuyah by Korbanos Tzibur (creating minimal Heter [only the starting Avodah]).

3)

EXTINGUISHING COALS REMOVED FROM THE MIZBE'ACH

איתמר המכבה אש מחתה ומנורה אביי אמר חייב רבא אמר פטור דכבייה בראשו של מזבח דכולי עלמא לא פליגי דחייב כי פליגי דאחתיה אארעא וכבייה
(a)

Abaye says one is Chayav for extinguishing, Rava says one is Patur (speaking when the coals have been taken down from the Mizbe'ach, not when they are still on the Mizbe'ach, where one is certainly Chayav).

אביי אמר חייב אש המזבח הוא רבא אמר פטור כיון דנתקה נתקה
(b)

Abaye still considers it Eish ha'Mizbe'ach while Rava sees it as separated from its source.

אלא הא דאמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה המוריד גחלת מעל גבי המזבח וכיבה חייב כמאן כאביי
(c)

Question: Is the Halachah of R. Nachman (citing Rabah b. Avuhah that one is Chayav for extinguishing a removed coal) then only according to Abaye?!

אפילו תימא כרבא התם לא אינתיק למצותה הכא אינתיקה למצותה
(d)

Answer: Even Rava could subscribe to R. Nachman since those coals were not removed for their Mitzvah.

איכא דאמרי דאחתיה אארעא וכבייה דכולי עלמא לא פליגי דפטור כי פליגי דכבייה בראשו של מזבח
(e)

Alternate Rendition: Rava and Abaye agree that one is Patur for extinguishing a removed coal, they argue when one extinguishes the coal on the Mizbe'ach.

אביי אמר חייב אש המזבח הוא רבא אמר פטור כיון דנתקה נתקה
1.

Abaye still considers it Eish... Rava sees it as separated.

אלא הא דאמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה המוריד גחלת מעל גבי המזבח וכבה חייב כמאן לא כאביי ולא כרבא
2.

Question: R. Nachman is then not like Abaye or Rava?!

התם לא אינתיק למצותה הכא אינתיק למצותה:
3.

Answer: Those coals were not removed for their Mitzvah.