1)

TOSFOS DH Mi Alim Kal va'Chomer Lemidchei l'Tzarah (cont.)

תוספות ד"ה מי אלים ק"ו למידחי לצרה (המשך)

(SUMMARY: Tosfos explains that we ask only about forbidding Yibum.)

כדאמרינן פ"ק דסוטה (דף ו. ושם) דספק סוטה חולצת ולא מתייבמת משום ק"ו.

(a)

Source: This is like we say in Sotah (6a) that a Safek Sotah does Chalitzah, but not Yibum, due to the Kal va'Chomer.

2)

TOSFOS DH Mi Amrinan Kal va'Chomer b'Mekom Mitzvah v'Chulei (pertains to 11b)

תוספות ד"ה מי אמרינן ק"ו במקום מצוה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not learn from a Mishnah.)

וא"ת תפשוט מפ"ק דסוטה (דף ב.) דקתני חולצת ולא מתייבמת ומפרש בגמ' משום ק"ו

(a)

Question: We can resolve this from Sotah 2a! [The Mishnah] says that she does Chalitzah, but not Yibum, and the Gemara says that this is due to the Kal va'Chomer!

וי"ל דאיכא התם טעמא אחרינא כדמפרש התם.

(b)

Answer: There is [also] another reason, like the Gemara explains there. (The Torah calls the latter husband "Acher", for he brought evil into his home. Surely the Torah does not command to do Yibum to such a woman!)

3)

TOSFOS DH Tzarasah Nami Lo Avdah Bei Ma'aseh

תוספות ד"ה צרתה נמי לא עבדה ביה מעשה

(SUMMARY: Tosfos questions the comparison.)

תימה נהי דלא עבדה ביה מעשה מ"מ כיון דהממאנת אסורה ליה הוי צרתה כצרת ערוה

(a)

Question: Granted, she did not do an action to him. However, since Mema'enes is forbidden to him, her Tzarah is like Tzaras Ervah;

והיכי מדמה לה לממאנת דשריא לאחין.

1.

How can we compare her to Mema'enes, who is permitted to the brothers?! (Tosfos ha'Rosh - since this is a mere stringency mid'Rabanan, we rely on even flimsy reasoning to permit.)

4)

TOSFOS DH Ela Lav b'Yavam u'ka'Tani Tzaroseihen Mutaros

תוספות ד"ה אלא לאו ביבם וקתני צרותיהן מותרות

(SUMMARY: Tosfos explains why now we were not bothered by the question we ask below.)

שהמיאון עוקר לנישואין קמאי

(a)

Explanation: Mi'un uproots the initial marriage.

תימה למאי דס"ד השתא תקשה ליה סיפא דקתני כל שיכולה למאן ולא מיאנה צרתה חולצת ולא מתייבמת

(b)

Question: According to the current Hava Amina, the Seifa is difficult! It says "anyone who could have done Mi'un, but did not do Mi'un, her Tzarah does Chalitzah, but not Yibum."

ואם איתא דעקרה נישואין קמאי תמאן השתא ותתייבם צרתה דהכי פריך עלה לקמן

1.

If it uproots the initial marriage, she should do Mi'un now and her Tzarah will do Yibum! We ask like this below.

וי"ל דלמאי דסלקא דעתך השתא מצי למימר דמתני' בדליתא קמן שתמאן או בגדולה

(c)

Answer: According to the current Hava Amina, we could say that the Mishnah discusses when she is not here now to do Mi'un, or she is an adult [and can no longer do Mi'un];

ולקמן דפריך עלה משום דבעי לאוקמי מתני' אפילו היא קטנה ואיתה קמן.

1.

Below we challenge this because we want to establish the Mishnah even if she is a minor and she is in front of us.

5)

TOSFOS DH Mai Lav Leme'utei Tzaras Ailonis d'Sharya

תוספות ד"ה מאי לאו למעוטי צרת אילונית דשריא

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask this above.)

וא"ת אמאי לא פריך מינה לעיל למאן דאסר צרת מחזיר גרושתו ולימא ליה מאי לאו למעוטי צרת מחזיר גרושתו דשרי

(a)

Question: Why didn't we ask from this above, according to the opinion that forbids Tzaras Machazir Gerushaso, and say to him "doesn't this exclude Tzaras Machazir Gerushaso, who is permitted!"?

וי"ל דלא משמע ליה למעוטי מזו היא אלא כיוצא בה

(b)

Answer: He holds that we exclude from "this is" only similar matters;

דאילונית דמיא לאשת שני מתים דזו וזו מותרות לבעליה

1.

An Ailonis is like Eshes Shnei Mesim, for both of them were permitted to their husbands;

אבל מחזיר גרושתו נאסרה לבעלה.

2.

Machazir Gerushaso was forbidden to her husband.

6)

TOSFOS DH Teni she'Hayu

תוספות ד"ה תני שהיו

(SUMMARY: Tosfos discusses why the law could change based on when it became known.)

וא"ת לרבא דשרי צרת בתו אילונית אפי' הכיר בה מה חידוש הוא לשנות בתוספתא וכולן שנמצאו אילונית בין בחיי הבעל בין לאחר מיתה

(a)

Question: According to Rava, who permits Tzaras Bito Ailonis even if he recognized that she is an Ailonis [and accepted to be married to her anyway], what is the Chidush to teach in the Tosefta "all of them who were found to be Ailonis, whether in the husband's lifetime or after death"?

בשלמא לרב אסי איצטריך לאשמועינן בחיי בעל

1.

Granted, according to Rav Asi, we need to hear about in her husband's lifetime.

דסד"א הואיל ובחייו נמצאת אילונית דלמא קיבלה

i.

One might have thought that since she was found to be Ailonis in his lifetime, perhaps he accepted [to be married to her anyway].

וי"ל דס"ד למיסרה כשנמצאת אחר מיתה משום דבשעת נפילה נראית כצרת בתו

(b)

Answer: One might have thought to forbid her when she was found [to be Ailonis] after death, because at the time she fell, she looks like Tzaras Bito;

כדאסר לעיל צרת בתו ממאנת

1.

This is like we forbid above Tzaras Bito Mema'enes [for this reason].

וא"ת מ"ש אילונית מממאנת

(c)

Question: Why is Ailonis different than Mema'enes (regarding their Tzaros)?

ויש לומר דהתם מיחסרא מיאון הכא לא מיחסרא מידי

(d)

Answer #1: There (Ailonis), she lacked Mi'un. Here (Mema'enes), she is not lacking anything.

א”נ ממאנת אין לה קול ובשעת מיאון נראית כצרת בתו

(e)

Answer #2: There is no Kol (publicity) to Mema'enes. At the time of Mi'un, she (her Tzarah) looks like Tzaras Bito;

אבל אילונית יש לה קול וידוע שלא היתה צרת בתו

1.

Ailonis has a Kol. It is known that she (her Tzarah) was not Tzaras Bito.

וא"ת מאי פריך הכא לרבא מדקתני שנמצאו נימא דנקט נמצאו לרבותא

(f)

Question: What was the question against Rava here, from the fact that it says "they were found to be"? We can say that it says "they were found" for a Chidush!

וי"ל דבהכיר בה איכא רבותא טפי להכי משני תני שהיו.

(g)

Answer: It is a bigger Chidush when he recognized her [to be an Ailonis]. Therefore, we answer "the Mishnah means that they were."

12b----------------------------------------12b

7)

TOSFOS DH Shalosh Nashim Meshamshos b'Moch

תוספות ד"ה שלש נשים משמשות במוך

(SUMMARY: Tosfos discusses whether the Moch is during or after Bi'ah.)

פי' הקונטרס מותר לשמש במוך אבל שאר נשים אסור משום השחתת זרע אע"ג דלא מיפקדה אפריה ורביה

(a)

Explanation #1 (Rashi): They are permitted to use a wad, but other women are forbidden, for this wastes seed, even though they are not commanded Peru u'Rvu.

וכן משמע בנדה (דף יג. ושם) דתנן בפ' כל היד המרבה לבדוק בנשים משובחת באנשים תקצץ

(b)

Support (Nidah 13a - Mishnah): It is praiseworthy for women to check themselves [for blood] often. If a man checks himself often [for emissions], his hand should be cut off!

ומפרש בגמרא משום דנשים לאו בנות הרגשה נינהו

1.

The Gemara explains that this is because women are not Benos Hargashah (sensation does not cause them to emit their seed).

משמע דאי הוו בנות הרגשה הוי אסור

2.

Inference: If they were Benos Hargashah, it would be forbidden [due to wasting seed]!

ומיהו מצינו לפרש דלאו בנות איסור הרגשה נינהו

(c)

Rejection (of Support): We could explain that they are not Benos Isur Hargashah (they have no Isur to cause sensation, for they may waste their seed).

ור"ת אומר דלפני תשמיש ודאי אסור ליתן שם מוך דאין דרך תשמיש בכך והרי הוא כמטיל זרע על העצים ועל האבנים כשמטיל על המוך

(d)

Explanation #2 (R. Tam): Surely, before Bi'ah she may not put a wad, for this is not the way of Bi'ah. When the man ejects his semen onto the wad, it is as if he spills his seed onto wood and rocks;

אבל אם נותנת מוך אחר תשמיש אין נראה לאסור דהאי גברא כי אורחיה משמש

1.

However, if she puts a wad after Bi'ah, it seems that we do not forbid. The man has Bi'ah normally;

מידי דהוה אקטנה ואילונית דלא איתסרו בתשמיש משום דלאו בנות בנים נינהו

i.

This is like Bi'ah with a minor or Ailonis. There is no Isur to have Bi'ah with them, just because they cannot bear children.

והאשה שנותנת אח"כ מוך לא הוזהרה אהשחתת זרע כיון דלא מיפקדה אפריה ורביה

2.

The woman who puts the wad in afterwards is not commanded about wasting seed, since she is not commanded Peru u'Rvu.

ומשמשות במוך דקתני הכא היינו צריכות לשמש במוך.

(e)

Explanation: [Any woman may put a wad after Bi'ah. we must say that the three women listed] have Bi'ah with a wad, i.e. they must use a wad.

8)

TOSFOS DH Shema Ta'aseh Ubrah Sandal

תוספות ד"ה שמא תעשה עוברה סנדל

(SUMMARY: Tosfos discusses how Bi'ah can lead to a Sandal.)

פירש בקונטרס דכשהיא מתעברת וחוזרת ומתעברת דוחק האחד את חבירו ופוחת צורתו

(a)

Explanation #1 (Rashi): When she becomes pregnant, and [during pregnancy] becomes pregnant [with another fetus], one fetus presses on the other and flattens its form.

והא דאמר בהמפלת (נדה דף כז.) דאין אשה מתעברת וחוזרת ומתעברת

(b)

Implied question: In Nidah (27a) we say that a pregnant woman cannot become pregnant again [during pregnancy]!

צ"ל דהיינו דוקא בן קיימא

(c)

Answer: We must say that she cannot become pregnant with a viable fetus.

ור"ת מפרש דסנדל הוא כשהאשה מתעברת תאומים אם משמשת בלא מוך נכנס השכבת זרע בין שני הולדות ודוחק אותם ועושה את האחד סנדל

(d)

Explanation #2 (R. Tam): Sandal is when a woman is pregnant with twins, and she has Bi'ah without a wad, the semen enters between the fetuses and presses them and makes one a Sandal.

וכן משמע בהמפלת (שם דף כה:) דבעיבור אחד הוי דקאמרינן ולמה הוזכר סנדל והלא אין סנדל שאין עמו ולד

(e)

Support: Nidah 25b connotes like this, that it is within one pregnancy. It asks, why did we mention a Sandal (regarding Tum'ah of childbirth)? There is never a Sandal without a child!

ומשני אי דאתיליד נקבה בהדיה ה"נ הב"ע דאתיליד זכר בהדיה

1.

Citation (25b) Answer: If a female was born with it (the Sandal), indeed [we would not need to mention it]. Here, a boy was born with it.

מהו דתימא הואיל ואמר רבי יצחק אשה מזרעת תחלה יולדת זכר ומדהאי זכר האי נמי זכר הוא

2.

Citation (cont.) Suggestion: R. Yitzchak bar Ami taught that if the woman was Mazra'as (emits her seed) before the man, the child will be a boy. (If not, the child will be a girl.) Since she gave birth to a boy, also the Sandal must be a boy!

קמ"ל אימור שניהם הזריעו בבת אחת

3.

Citation (cont.): The Mishnah teaches that this is not so. We are concerned lest both were Mazri'a at the same time [so the children can be either gender].

ואם סנדל בשני עיבורים למה ה"ל למימר מדהאי זכר האי נמי זכר ולמה לי נמי למימר שניהם הזריעו בבת אחת.

4.

Summation of Support: If a Sandal can result from a second pregnancy, why would we think that since one child was a boy, also the Sandal must be a boy?! Also, what forced the Gemara to say that [perhaps] both were Mazri'a at the same time?!

9)

TOSFOS DH Shema Tis'aber v'Tamus

תוספות ד"ה שמא תתעבר ותמות

(SUMMARY: Tosfos explains why we needed to alter the text.)

ולא בעי לשנויי דנקט שמא תמות משום דאינה ודאי מתה אלא כשילדה בקטנות אבל ילדה בגדלות אע"פ שנתעברה בקטנות פעמים חיה

(a)

Implied question: Why didn't we say that it taught "perhaps she will die" because it is certain only when she gave birth as a minor, but if she gave birth in adulthood, even if she became pregnant as a minor, sometimes she lives?

ולא משכחת חמותו ממאנת דאי ילדה בקטנות ודאי מתה ואי ילדה בגדלות שוב אינה יכולה למאן

1.

A mother-in-law cannot do Mi'un, for if she gave birth as a minor, she surely died. If she gave birth in adulthood, she cannot do Mi'un afterwards! ("Chamoso Mema'enes" connotes that she was already his mother-in-law at the time she did Mi'un, so we cannot say that she did Mi'un before adulthood, and later gave birth - Aruch l'Ner.)

משום דברייתא דרב ביבי לא מיפלגא מידי בעיבור שנת י"ב בין ילדה בגדלות בין ילדה בקטנות

(b)

Answer #1: Rav Bivi's Beraisa does not distinguish regarding one who became pregnant in the 12th year, whether she gave birth in adulthood, or while a minor.

ועוד לא מסתברא ליה שתגרום הלידה בקטנות מיתה אלא העיבור

(c)

Answer #2: It is unreasonable that birth while she is a minor would cause death. Rather, it depends on [the time of] pregnancy.

ועוד דמתרץ האמת כרבה בר ליואי דכל תוך הזמן היא מתה ועוברה מת.

(d)

Answer #3: We answer the truth, like Rabah bar Livai, that whenever she becomes pregnant in this time, she and the fetus die.

10)

TOSFOS DH Achar ha'Zman ha'Zeh Hi Chayah v'Ubrah Chai

תוספות ד"ה אחר הזמן הזה היא חיה ועוברה חי

(SUMMARY: Tosfos proves that this is after she brought hairs.)

ואומר ר"י דאין לפרש אחר הזמן אחר שנת י"ב ויום א' אפילו בלא הבאת ב' שערות

(a)

Suggestion: "After this time" is after 12 years and one day, even without two hairs.

דא"כ מצינו חמותו ממאנת דעד רוב שנותיה יכולה למאן אם לא הביאה ב' שערות למ"ד אין חוששין שמא נשרו

(b)

Rejection (Ri): If so, we find that a mother-in-law can do Mi'un, for one may do Mi'un until the majority of her years (36) if she did not bring two hairs, according to the opinion that is not concerned lest they fell out.

ואפילו למאי דפסקי' התם בפ' יוצא דופן (נדה דף מו.) דחוששין היכא דבעל אחר זמן דהויא ליה ספיקא דאורייתא משכחת חמותו ממאנת

1.

Even according to the opinion that we rule like (Nidah 46a), who is concerned when she had Bi'ah after the time, for it is a Safek mid'Oraisa, we find that a mother-in-law can do Mi'un;

כגון שפירש כשבעל אחר זמן שאין בועל לשם קידושין דהשתא לא הויא ספיקא דאורייתא

i.

E.g., he had Bi'ah after the time, and specified that it is not l'Shem Kidushin. Then, it is not a Torah Safek.

אלא כשהביאה ב' שערות איירי ולא חש לפרש משום דאורחא דמילתא הוא דאיכא שערות אחר זמן

(c)

Explanation: Rather, ["after this time" is after 12 years and a day, and] she brought two hairs. The Beraisa did not bother to specify, for normally there are hairs after this time.

וכן נמצא בירושלמי דתלי טעמא דרבה בר ליואי בשערות ולא בשנים.

(d)

Support: The Yerushalmi says that Rabah bar Livai's reason depends on hairs, and not on years.

11)

TOSFOS DH she'Kevar Yaldu

תוספות ד"ה שכבר ילדו

(SUMMARY: Tosfos explains the case, and the Makshan's Hava Amina.)

ומדקאמר שכבר ילדו משמע דבלא הביאה ב' שערות

(a)

Inference: Since it says she'Kevar Yaldu, this implies that she did not bring two hairs.

דאי איכא שערות כי לא ילדה נמי נפקא מתורת קטנות ואילונית ע"י שערות

1.

If she brought two hairs, even without birth [we know that] she is not a minor or Ailonis, due to the hairs!

וא"כ איכא קטנה דמיעברא ולא מתה

(b)

Inference: This shows that a minor can become pregnant and not die!

וא"ת מאי ס"ד דמקשה תקשה ברייתא דרבה בר שמואל גופיה דכיון דבלא הביאה ב' שערות איירי כי ילדה מאי הוי מ"מ תמאן

(c)

Question: What was the Hava Amina of the Makshan? He should question the very Beraisa of Rabah bar Shmuel. Since it is without two hairs, even if she gave birth, she should be allowed to do Mi'un!

ואר"י דסבר המקשה דאע"ג דבקטנה איירי לית בה מיאון מדרבנן לפי שנראית גדולה וסבורים העולם שהביאה ב' שערות

(d)

Answer (Ri): The Makshan holds that even though we discuss a minor, she may not do Mi'un, since she looks like an adult, and people think that she brought two hairs;

ולא פריך אלא לרבה בר ליואי דוקא דאמר דליכא קטנה דמיעברא ולא מתה

1.

He asks only according to Rabah bar Livai, who says that a minor cannot become pregnant and not die.

אבל לברייתא דרב ביבי לא קשיא מידי דאע"ג דקתני שמא תמות דמשמע דאיכא קטנה דמיעברא ולא מתה מ"מ לא מצינו חמותו ממאנת

2.

Rav Bivi's Beraisa is not difficult. Even though it says "lest she die", which implies that there is a minor who becomes pregnant and does not die, we do not find a mother-in-law who can do Mi'un;

שהלידה מונעתה מלמאן אע"פ שהיא קטנה כדפרישית

i.

The birth prevents Mi'un, even though she is a minor, like I explained.

אבל אין לפרש דלמקשה ניחא ליה ברייתא גופא דמסיק אדעתיה שפיר דלידה הרי הוא כסימנים ולכך אינה יכולה למאן

(e)

Suggested Answer #2: The Makshan was not bothered by the Beraisa itself. He considered that [perhaps] birth is like Simanim (signs of adulthood), therefore she cannot do Mi'un.

ולא פריך אלא לרבה בר ליואי ומשני דבנים הרי הן כסימנים משעת העיבור כמו שאפרש

1.

He asked only according to Rabah bar Livai, and answered that children are like Simanim from the time of pregnancy, like I will explain. (See the next Tosfos.)

דא"כ הל"ל בהדיא עיבור בנים הרי הם כסימנים כיון דמעיקרא נמי אסיק אדעתיה דלידה הרי היא כסימנים.

(f)

Rejection: If so, he should have explicitly said "pregnancy with children are like Simanim", since initially he considered that birth is like Simanim.

12)

TOSFOS DH Harei Hem k'Simanim

תוספות ד"ה הרי הם כסימנים

(SUMMARY: Tosfos explains when they count like Simanim.)

פי' משעת העיבור

(a)

Explanation: [They are like Simanim] from the time of pregnancy;

ושפיר תני רב ביבי שמא תמות דבשנת י"ב פעמים חיה אפי' לרבה בר ליואי ואז היתה גדולה משעת ההריון

1.

Rav Bivi's Beraisa properly says "lest she die", for in the 12th year, sometimes she lives, even according to Rabah bar Livai, and then she was an adult from the time of pregnancy.

ואע"פ דקי"ל בנדה דתוך הזמן כלפני הזמן ולא הויא גדולה בהביאה שערות בשנת י"ב

(b)

Implied question: [Even if pregnancy is like bringing hairs,] we hold (Nidah 46a) that "during the time is like before the time", i.e. bringing hairs during the 12th year does not make her an adult!

מ"מ עיבור בנים בני קיימא תוך הזמן כסימנים אחר הזמן

(c)

Answer: Even so, pregnancy with viable children during the time is like Simanim after the time.

והא דקאמר רבה בר ליואי תוך הזמן היא מתה ועוברה מת

(d)

Implied question: Rabah bar Livai said "during the time, she dies and the fetus dies"!

לא קאי אשנת י"ב דאז פעמים חיה כשהיא גדולה בשעת ההריון כדפרישית

(e)

Answer: He does not discuss the 12th year, for then, sometimes she lives when she was an adult at the time of pregnancy, like I explained;

אלא ה"פ דמלתא קודם הזמן פי' קודם שנה שלפני גדלות תוך הזמן היינו תוך שנה שלפני גדלות אחר זמן היינו אחר שגדלה כדפי' ר"י בתחלת הסוגיא.

1.

Rather, "before the time" is before the year before adulthood. "During the time", is during the year before adulthood. "After the time" is after she matured, like Ri explained at the beginning of the Sugya.

13)

TOSFOS DH d'Afilu l'R. Yehudah d'Amar v'Chulei

תוספות ד"ה דאפי' לר' יהודה דאמר כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we must say that children are better than Simanim.)

משום דבעי לאוקמי מתני' כר"י דלא מצינו חמותו ממאנת קאמר הכי

(a)

Explanation: Because we want to establish the Mishnah like R. Yehudah, that we cannot find a mother-in-law who can do Mi'un, we say this.

וא"ת אמאי קאמר דעדיפי מסימנים אפי' לא הוו משעת עיבור אלא כסימנים לא מצינו חמותו ממאנת לר' יהודה

(b)

Question: Why do we say that they are better than Simanim? Even if they were only like Simanim from the time of pregnancy, we cannot find a mother-in-law who can do Mi'un according to R. Yehudah!

דמשעת עיבור עד הלידה יש זמן מרובה יותר ממה שיש מהבאת שערות עד שירבה השחור

1.

From the time of pregnancy until birth there is a long time, more than from bringing hairs until an abundance of black (after which R. Yehudah does not allow Mi'un)!

ומיהו למ"ד התם דרבוי שחור היינו עד שיקיפו השערות משפה אל שפה אפשר שריבוי השחור מאחר יותר מזמן עיבור עד שעת לידה

(c)

Partial answer: According to the opinion there (Nidah 52a) that "an abundance of black" is until [two] hairs surround [the Ervah] from one end to the other, perhaps this requires more time than from pregnancy until birth;

אבל למ"ד שערות שוכבות ונראה כמו שריבה השחור קשיא

1.

However, according to the opinion there that it is hairs that lie flat, and it looks like there is more black, this is difficult!

ונראה דאם הביאה שערות ונשרו יכולה למאן אפילו שהה כדי ריבוי שחור

(d)

Answer: It seems that if she brought hairs and they fell out, she can do Mi'un, even if she delayed the time for an abundance of black;

דאין הזמן גורם אלא ריבוי שחור ממש בעינן שתהא נראית גדולה לכל ע"י כך

1.

The time does not cause [that we do not allow Mi'un]. Rather, we truly require an abundance of black, so she appears like an adult to all through this.

וא"ת אכתי בלא בנים עדיפי מסימנים מיתוקמא מתני' שפיר כר"י דהא מודה רבי יהודה כשבעל אחר גדלות דאינה יכולה למאן כדאמר בפ' בא סימן (נדה דף נב.)

(e)

Question: Even without "children are better than Simanim", we can establish the Mishnah like R. Yehudah, for he agrees that if they had Bi'ah after adulthood, she may not do Mi'un, like it says in Nidah (52a)!

וזאת החמותו שנבעלה בגדלות כשנתעברה דבנים הרי הם כסימנים משעת ההריון

1.

This mother-in-law had Bi'ah in adulthood when she became pregnant, for children are like Simanim from the time of pregnancy!

תריץ דאי לאו דבנים עדיפי מסימנים משכחת חמותו ממאנת כגון שעיברה באמבטי או שבעל בפירוש שלא לשם קידושין.

(f)

Answer: If not that children were better than Simanim, we would find a mother-in-law who can do Mi'un if she became pregnant [without Bi'ah, through semen] in a bathhouse, or a man had Bi'ah with her explicitly not for the sake of Kidushin.