1)

YIBUM AFTER THE DEATH OF A MACHAZIR GERUSHASO (cont.)

(דף יב,א) אמר ליה תניתוה היתה אחת כשרה ואחת פסולה אם היה חולץ חולץ לפסולה ואם היה מייבם מייבם לכשרה מאי כשרה ומאי פסולה אילימא כשרה כשרה לעלמא פסולה פסולה לעלמא כיון דלדידיה חזיא מאי נפקא ליה מינה אלא לאו כשרה כשרה ליה פסולה פסולה ליה ומאי ניהו מחזיר גרושתו וקתני אם היה מייבם מייבם לכשרה לא כשרה לעלמא פסולה לעלמא ודקאמרת כיון דלדידיה חזיא מאי נפקא ליה מינה משום דרב יוסף דאמר רב יוסף כאן שנה רבי לא ישפוך אדם מי בורו ואחרים צריכים להם ת"ש המחזיר גרושתו משניסת היא וצרתה חולצת היא וצרתה ס"ד אלא אימא או היא או צרתה ולאו תרוצי קא מתרצת לה תריץ הכי היא חולצת צרתה או חולצת או מתייבמת
(a)

The attempted answers 3:d and 3:e (Daf 11B) are proposed and rejected exactly as above.

2)

A MEMA'ENES [line 17]

אמר רב לילי בר ממל אמר מר עוקבא אמר שמואל צרת ממאנת אסורה
(a)

(Rav Lili bar Mamal): If Leah was married mid'Rabanan to Shimon, and she was Mema'enes (retroactively annulled the marriage), her Tzarah is forbidden.

למאן
(b)

Question: To whom is she forbidden?

אילימא לאחים השתא היא גופה שריא
1.

It cannot be to the brothers. Leah herself is permitted, all the more so her Tzarah is!

דאמר שמואל מיאנה בזה מותרת בזה צרתה מיבעיא
2.

(Shmuel): If she did Mi'un to one brother, she is permitted to a different brother.

אלא לדידיה
(c)

Answer: Her Tzarah is forbidden to Shimon.

ומאי שנא ממאנת דשריא לאחין דלא עבדא בהו מעשה צרה נמי לא עבדא בהו מעשה
(d)

Question: Leah is permitted to the brothers, since they did not do an action with her. Shimon should also be permitted to the Tzarah, since he did no act with her!

גזירה משום צרת בתו ממאנת
(e)

Answer: It is a decree to forbid her, lest one permit the Tzarah of Bito Mema'enes (the Yavam's daughter, who happened to do Mi'un).

וצרת בתו ממאנת מי אסירא
(f)

Question: The Tzarah of Bito Mema'enes is permitted!

והתנן וכולן אם מתו או מיאנו צרותיהן מותרות
1.

(Mishnah): In every case, if the Arayos died or did Mi'un, the Tzaros are permitted.

דמיאנה במאן
2.

Question: To whom did she do Mi'un?

אילימא דמיאנה בבעל היינו גרושה
i.

If she did Mi'un to her husband, this is the just like being divorced!

אלא לאו ביבם
3.

Answer: She did Mi'un to the Yavam.

לא לעולם בבעל ותרי גווני גירושין
i.

Rejection: Really, she did Mi'un to the husband. The Mishnah teaches about two kinds of divorce.

ומ"ש כי מיאנה בבעל דעקרינהו לנשואין כי מיאנה ביבם נמי נשואין קמאי קא עקרא
(g)

Question: Why is this different? When she does Mi'un to the husband, she uproots the marriage. Also when she does Mi'un to the Yavam, she uproots the original marriage!

משום דתני רמי בר יחזקאל
(h)

Answer: The Tzarah is forbidden for the reason of Rami bar Yechezkel.

דתני רמי בר יחזקאל מיאנה בבעל מותרת לאביו ביבם אסורה לאביו
1.

(Rami bar Yechezkel): If she did Mi'un to the husband, she is permitted to the father. If she did Mi'un to the brother, she is forbidden to the father;

אלמא משעת נפילה נראית ככלתו
2.

Because when she fell to Yibum she looked like his daughter-in-law, therefore she is forbidden.

ה"נ משעת נפילה נראית כצרת בתו
3.

Here too, when she fell to Yibum, she looked like the Tzarah of his daughter!

3)

TZARAS AILONIS [line 36]

אמר רב אסי צרת אילונית אסורה שנאמר (דברים כה) והיה הבכור אשר תלד פרט לאילונית שאינה יולדת
(a)

(Rav Asi): Tzaras Ailonis is forbidden. "Asher Teled" excludes an Ailonis, since she is sterile.

מתיב רב ששת שלשה אחין נשואין שלש נשים נכריות ומת אחד מהם ועשה בה שני מאמר ומת הרי אלו חולצות ולא מתייבמות
(b)

Question (Rav Sheshes - Mishnah): Three brothers were married to three unrelated women. Reuven died; Shimon gave Ma'amar (Kidushei Yevamah mid'Rabanan) to Reuven's widow and then he died. Shimon's widows do Chalitzah but not Yibum.

שנאמר (דברים כה) ומת אחד מהם יבמה יבא עליה מי שעליה זיקת יבם אחד ולא זיקת שני יבמין
1.

"And one of them died" - Yibum applies when she is widowed from one brother, not from two.

וקתני עלה אמר רב יוסף זו היא צרת אשת אח מאב שאיסור נפילה גרם לה שלא מצינו בכל התורה כולה כגון זאת
2.

(Rav Yosef): This is the case of Tzaras Eshes Ach which is forbidden because of the fall to Yibum. We do not find a case in the Torah like this.

זו היא למעוטי מאי לאו למעוטי צרת אילונית דשריא
3.

Suggestion: Rav Yosef comes to exclude Tzaras Ailonis, who is permitted!

לא למעוטי צרת אילונית דאסירא
(c)

Answer: No, he comes to exclude Tzaras Ailonis, who is forbidden.

ומאי זו היא
(d)

Question: If so, why did he say "this is the case"?

זו היא דאיסור נפילה גרם לה צרתה בעיא חליצה אילונית אפילו חליצה לא בעיא
(e)

Answer: In this case, the Tzarah needs Chalitzah. Tzaras Ailonis does not need Chalitzah.

מ"ט
(f)

Question: What is the reason?

הא דאורייתא הא דרבנן
(g)

Answer: The Isur to do Yibum in the Mishnah is only mid'Rabanan. An Ailonis is forbidden mid'Oraisa to do Yibum.

תנן וכולן אם מתו או מיאנו או נתגרשו או שנמצאו אילונית צרותיהן מותרות
(h)

Question (Mishnah): In any of these cases, if she died... or was found to be an Ailonis, the Tzaros are permitted.

לא קשיא כאן שהכיר בה כאן שלא הכיר בה
(i)

Answer: In the Mishnah, the husband did not know that she was an Ailonis (so they were never truly married); Rav Asi discusses when he knew that she was an Ailonis.

דיקא נמי דקתני שנמצאו ולא קתני שהיו שמע מינה
(j)

Support: The Mishnah says that she was found to be an Ailonis. It does not say she was (already known to be) an Ailonis.

12b----------------------------------------12b
אמר רבא (דף יב,ב) הלכתא צרת אילונית מותרת ואפי' הכיר בה ואפילו צרת בתו אילונית
(k)

(Rava): The Halachah is that Tzaras Ailonis is permitted, even if her husband knew that she was an Ailonis, and even if the Ailonis is the Yavam's daughter.

ואלא הא דקתני שנמצאו
(l)

Question: The Mishnah says if she was found (to be an Ailonis)!

תני שהיו
(m)

Answer: It should say "if she was".

כי אתא רבין אמר ר' יוחנן אחת צרת ממאנת ואחת צרת אילונית ואחת צרת מחזיר גרושתו כולן מותרות
(n)

(Ravin): The Tzarah of a Mema'enes, of an Ailonis, or of Machazir Gerushaso is permitted.

4)

CAN A MINOR GIVE BIRTH? [line 6]

תני רב ביבי קמיה דרב נחמן שלש נשים משמשות במוך קטנה מעוברת ומניקה
(a)

(Rav Bivi - Beraisa): Three women use a wad to prevent pregnancy: a minor, a pregnant woman, and a nursing woman. (Rashi - they may use a contraceptive wad at the time of Bi'ah. Tosfos - this is forbidden! Rather, they must use a wad after Bi'ah to remove the semen.)

קטנה שמא תתעבר ושמא תמות
1.

A minor does so, lest she get pregnant, and this might kill her;

מעוברת שמא תעשה עוברה סנדל
2.

A pregnant woman does so lest the fetus get mashed (Rashi - if a second fetus is conceived; Tosfos - this is impossible. Rather, we are concerned lest there are already two fetuses inside, and semen will enter between them);

מניקה שמא תגמול בנה וימות
3.

A nursing woman does so lest pregnancy force her to wean her baby, and it will die.

ואיזו היא קטנה מבת י"א שנה ויום אחד עד י"ב שנה ויום אחד פחות מכאן ויתר על כן משמשת כדרכה והולכת דברי ר"מ
(b)

R. Meir says, a girl between 11 and 12 years uses a wad. If she is younger or older, she has relations normally.

וחכ"א אחת זו ואחת זו משמשת כדרכה והולכת ומן השמים ירחמו משום שנאמר (תהילים קטז) שומר פתאים ה'
(c)

Chachamim say, at any age she has normal relations. Shamayim will have mercy on her - "Hash-m guards the simple."

מדקאמר שמא תתעבר ושמא תמות מכלל דאיכא קטנה דמיעברא ולא מתה
(d)

Inference: It says that pregnancy might kill an 11-year-old. This implies that a minor may get pregnant and not die!

א"כ מצינו חמותו ממאנת ותנן אי אתה יכול לומר בחמותו ואם חמותו ואם חמיו שנמצאו אילונית או שמיאנו
(e)

Question: If so, it is possible for a mother-in-law to do Mi'un i.e. she gave birth before 12). The Mishnah says that we cannot find this case!

אימא שמא תתעבר ותמות
(f)

Answer #1: Rather, the Beraisa should say 'lest she get pregnant and (certainly) die.'

דאמר רבה בר ליואי גבול יש לה קודם הזמן הזה אינה מתעברת כל עיקר תוך הזמן הזה היא מתה ועוברה מת לאחר זמן הזה היא חיה ועוברה חי
1.

(Rabah bar Livai): Before this age (11), she will not get pregnant at all; during this time (11 to 12), she and the fetus will die; after (12), she and the fetus will live.

איני והא תני רבה בר שמואל אי אתה יכול לומר בחמותו ואם חמותו ואם חמיו שנמצאו אילונית או שמיאנו שכבר ילדו
(g)

Question: Rabah bar Shmuel taught a Beraisa that says that one cannot say that the mother-in-law did Mi'un... because she already gave birth! (He did not say 'because she is already an adult.' This implies that a minor can give birth, just she may not do Mi'un afterwards.)

אלא לעולם שמא תתעבר ושמא תמות
(h)

Answer: Rather, our text 'lest she get pregnant, and this might kill her' is correct.

ואלא קשיא הך
(i)

Question: If so, how do we answer Question (e)?

אמר רב ספרא בנים הרי הם כסימנים
(j)

Answer #2 (Rav Safra): (Bearing) a child is like Simanim (two hairs that show adulthood).

ואית דאמרי בנים עדיפי מסימנים
(k)

Some say that a child is better than Simanim.

למאי נפקא מינה
(l)

Question: How is it better? (Also after Simanim she cannot do Mi'un!)

דאפילו לרבי יהודה דאמר עד שירבה השחור בבנים מודה
(m)

Answer: Even R. Yehudah, who permits Mi'un (after Simanim) until she has many hairs, agrees that she may not do Mi'un if she has given birth.