1)

BUILDING, DESTROYIING AND PASSING (Yerushalmi Halachah 2 Daf 53b)

והסותר.

(a)

(Mishnah): And one who destroys.

ובלבד לצורך.

(b)

This is only if it is for a need (in order to build).

רבי חמא בר עוקבא בשם רבי שמעון בן לקיש הגודל כלי (צורה) [צ"ל צורי - פני מאיר] חייב משום בונה.

(c)

(R. Chama bar Ukva citing Reish Lakish): One who weaves a wicker basket is liable for building.

ר' אילא בשם רבי שמעון בן לקיש הנופח כלי זכוכית חייב משום בונה.

(d)

(R. Ila citing citing Reish Lakish): One who blows [and makes] a glass Kli is liable for building.

רבנן דקיסרין בשם רבי שמעון בן לקיש יש דברים [צ"ל רחוקים וקרובים ויש דברים - פני מאיר] קרובים ורחוקים.

(e)

(Rabanan of Kisarin citing citing Reish Lakish): There are matters that are far (their actions are very different) and close (they are liable for the same Melachah), and there are matters that are close (their actions are similar) and far close (they are liable for different Melachos);

הגודל כלי (צורה) [צ"ל צורי - פני מאיר] והנופח כלי זכוכית העושה כלי בדפוס כולהון משום בונה.

1.

One who weaves a wicker basket, one who blows a glass Kli, and one who makes a Kli in a mold, all of them are [liable] due to building;

הבורר (והמשמר) [צ"ל והזורה - קרבן העדה] והמרקד כולהן משום מעביר פסולת. כל אחד ואחד חיובו בפני עצמו.

2.

One who selects, winnows, or sifts, all of them are [liable] due to removing waste. Each one is liable by itself.

ולמה לא תנינן הושטה עמהון.

(f)

Question: Why wasn't passing [from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Yachid and Reshus ha'Rabim is in the middle,] taught with [Avos Melachos]?

רבי סימון בשם ר' יהושע בן לוי מפני מחלוקת רבי עקיבה וחכמים.

(g)

Answer #1 (R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi) it is due to the argument of R. Akiva and Chachamim (our Tana did not teach matters that Tana'im argue about).

רבי חזקיה רבי יהודה בן לוי ר' יהושע בן לוי בשם רבי [דף נג עמוד א] יתר עליהן הושטה.

(h)

(R. Chizkiyah citing R. Yehudah ben Levi citing R. Yehoshua ben Levi citing Rebbi): Passing is an additional Melachah.

ולמה לא תנינתה עמהון.

(i)

[Repeat of previous] question: Why wasn't it taught with [the other Avos Melachos]?

כל המלאכות באחת וזו בשתים.

(j)

Answer #2: All [other] Melachos one person can do them. This requires two.

כל המלאכות יש להן תולדות וזו אין לה תולדות

(k)

Answer #3: All [other] Melachos have Toldos. This has no Toldos.

2)

HOTZA'AH DEPENDS ON WHAT PEOPLE SAVE (Yerushalmi Halachah 3 Daf 53a)

מתני' ועוד כלל אחר אמרו

(a)

(Mishnah): They said another great general rule of Shabbos:

כל הכשר להצניעו ומצניעין כמוהו והוציאו בשבת חייב חטאת עליו

1.

If an item is proper to store away, and people [normally] save [an amount] like this and one was Motzi it on Shabbos, he is Chayav Chatas for it;

וכל שאינו כשר להצניעו ואין מצניעין כמוהו והוציאו בשבת אינו חייב אלא המצניע:

2.

If an item is not proper to save, and people do not save like this, and one was Motzi it on Shabbos, only one who saves it is liable.

גמ' ר' חונה בשם ר"א לעכו"ם איתאמרת.

(b)

(Gemara) Opinion #1 (Rav Huna citing R. Elazar): ["Is proper to store away"] was said [to exclude] idolatry.

רבי יוחנן אמר לאיסורי הנייה איתאמרת.

(c)

Opinion #2 (R. Yochanan): It was said [to exclude] Isurei Hana'ah.

רב חסדא אמר לשיעורי איתאמרת.

(d)

Opinion #3 (Rav Chisda): It was said for Shi'urim (to exclude less than a Shi'ur).

אית תניי תני חייב חטאת. אית תניי תני כל שהוא.

(e)

Some teach [in the Reisha] "Chayav Chatas", and some teach "any amount";

מאן דאמר חייב חטאת מסייע לרב חסדא.

1.

The one who said Chayav Chatas, this supports Rav Chisda ("it is proper to store away" means that it is a Shi'ur, therefore he is Chayav Chatas);

מאן דאמר כל שהוא מסייע לרבי אלעזר ולרבי יוחנן.

2.

The one who said any amount, this supports R. Elazar and R. Yochanan (it discusses one who stored it, therefore he is liable for any amount. The Seifa discusses idolatry or other Isurei Hana'ah.)

רבנן דקיסרין בשם רבי יוסי ב"ר חנינא כגון המוך שהתקינה לנידתה:

(f)

(Rabanan of Kisarin citing R. Yosi bar Chanina): [The Seifa discusses] something like a tuft prepared for [absorbing blood] when she is Nidah.

3)

MATTERS THAT JOIN TO A SHI'UR OF HOTZA'AH (Yerushalmi Halachah 4 Daf 53a)

מתני' המוציא תבן כמלא פי פרה עצה כמלא פי גמל עמיר כמלא פי טלה עשבים כמלא פי גדי עלי שום ועלי בצלים לחים כגרוגרת יבשים כמלא פי גדי

(a)

(Mishnah): If one was Motzi [any of the following, he is liable] - enough Teven (hard straw that remains in the ground when harvesting) to fill a cow's mouth, a camel's mouth full of Etzah (straw of legumes), a lamb's mouth full of Amir (Kash, soft straw that is harvested with the grain), a kid's mouth full of grass, a k'Grogeres of moist leaves of garlic and onions (people eat them), or a kid's mouth of them if they are dry.

ואין מצטרפין זה עם זה מפני שלא שוו בשיעוריהן

(b)

[These] do not join with each other because the Shi'urim are different.

המוציא אוכלים כגרוגרת חייב ומצטרפין זה עם זה מפני ששוו בשיעוריהן

(c)

If one was Motzi k'Grogeres of [human] food, he is liable. Different foods join with each other because they have the same Shi'ur.

חוץ מקליפיהן וגרעיניהן ועוקציהן וסובן ומורסנן

(d)

Shells, pits, stems, bran and coarse bran do not help comprise the Shi'ur;

רי"א חוץ מקליפי עדשים שמתבשלות עמהן:

(e)

R. Yehudah says, shells of lentils that are cooked with the lentils join.

גמ' רבי יונה ר' יוסי גליליא בשם רבי יוסי בן חנינה חמור משלים לקל אין הקל משלים לחמור. עשבים משלימים לתבן. אין התבן משלים לעשבים.

(f)

(Gemara - R. Yonah and R. Yosi Geliliya citing R. Yosi ben Chaninah): A stringent matter joins with a light matter, but a light matter does not join with a stringent matter. Grass joins with Teven, but Teven does not join with grass.

תמן תנינן הבגד והשק השק והעור העור והמפץ מצטרפין זה עם זה.

(g)

(Mishnah): Beged (fabric) and Sak (sackcloth, made out of goat's hair), Sak and hide, hide and matting join with each other;

ר"ש אומר מפני שהן ראויין לטמא מושב.

(h)

R. Shimon says, it is because [for all of them, a Tefach] is proper to be Metamei Moshav (if one made a seat from it).

[דף נג עמוד ב] רבי ירמיה בעי ניחא יצטרפו למושב שכן שוו למושב בטפח (בהיסק) [צ"ל בהוצאה - מיכל המים מניין.

(i)

Question (R. Yirmeyah): Granted, they join for Moshav, for they are the same for Moshav [their Shi'ur is a square] Tefach. What is the source [that here they join] for Hotza'ah?

אמר ר' זעירא קומי רבי מנא שכן שוו בהיסק.

(j)

Answer (R. Ze'ira, to R. Mana): They are the same for burning (their Shi'ur is enough to cook a light egg).

א"ל אנן בעיי הוצאה ואת אמר היסק.

(k)

Objection (R. Mana): We ask about Hotza'ah, and you say [they are the same for] burning?!

א"ר לעזר בר יוסי קומי ר' יוסי שכן שוו בהיסק.

(l)

Answer (R. Lazar bar Yosi, to R. Yosi): They are the same for burning. (He gave the same answer to R. Yirmeyah's question as R. Ze'ira did.)

א"ל ניתני בהוצאת (כוס קטן) [צ"ל ביצה קלה - מיכל המים].

(m)

Objection (R. Yosi): [If so, the Tana] should teach [that they join to the Shi'ur to cook] a light egg!

, אמר ר' חנניה קופדה משלים לפיסתה. ופיסתה לא משלמה לקופדה. עשבים משלימים לתבן. אין התבן משלים לעשבים.

(n)

Answer (R. Chananyah): (Joining does not depend on a smaller Shi'ur, rather, on importance.) Meat (which is more important) joins with bread, but bread does not join with meat. Grass (which is more important) joins with Teven, but Teven does not join with grass. (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

תני ר' הושעיה הוציא תבן לפרה כמלא פי פרה הוציא תבן לגדי כמלא פי גדי חייב.

(o)

(R. Hoshayah): If one was Motzi Teven for a cow enough to fill a cow's mouth, or Teven for a kid enough to fill a kid's mouth, he is liable. (Our Mishnah teaches about Stam, but if he intends for an animal with a smaller Shi'ur, he is liable for the smaller Shi'ur, since it could eat it in pressed circumstances - PNEI MEIR, HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

רבי אילא אמר ר' יוחנן בעי מעתה הוציא אוכלין לחולה כמלוא פי חולה יהא חייב.

(p)

Objection (R. Ila citing R. Yochanan): If so, if one was Motzi for a Choleh (sick person) enough to fill a Choleh's mouth, he should be liable!

מודה רבי הושעיה שאם הוציא תבן ׁ(לפרה כמלא פי גדי שהוא פטור) [צ"ל כמלא פי פרה לגמל שהוא חייב - מיכל המים] דלא תיסבור כמה דאית ליה לחומרא אית ליה לקולא.

(q)

R. Hoshayah agrees that if one was Motzi Teven enough to fill a cow's mouth for a camel, he is liable. Do not say that just like he holds [that we follow one's intent] to be stringent, he holds to be lenient.

רבי בון בר חייה בעי הגע עצמך שאין בתבשיל כגרוגרת. וכגרוגרת (מבטל) [צ"ל מתבל - אור שמח יח:ג] כגרוגרת.

(r)

Question (R. Bun bar Chiyah): Exert yourself [and you will find the answer! A Mishnah (9:5) says that the Shi'ur of spices is in order to season a light egg, i.e. k'Grogeres of a light egg, like it says below (8:5). Why does our Mishnah require k'Grogeres of onion and garlic leaves?] Is k'Grogeres used to season k'Grogeres?!

זעירא בר חנניה בשם רבי חנינא הדא דאת אמר באדומות אבל בשחורות פורשות הן:

(s)

(Ze'ira bar Chananyah citing R. Chanina): (R. Yehudah says, shells of lentils that are cooked with the lentils join.) He refers to red [lentils], but black [lentils, the shells] separate (are not cooked with it, and do not join).

הדרן עלך פרק כלל גדול

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF