1)

HOW SHEEP AND GOATS MAY GO OUT (Yerushalmi Halachah 2 Daf 31b)

מתני' חמור יוצא במרדעת בזמן שהיא קשורה לו

(a)

(Mishnah): A donkey may go out with a Marda'as (a small saddle left on it even when no one rides, for warmth. Donkeys are always cold) when it is tied to it.

הזכרים יוצאין לביבין [דף לח עמוד ב (עוז והדר)] רחילות יוצאות שחוזות כבולות וכבונות והעזים צרורות

(b)

Rams may go out Levuvim. Female sheep may go out Shechuzos, Kevulos and Kevunos (all of these will be defined). Goats may go out [with their udders] wrapped;

ר''י אוסר בכולן חוץ מן הרחלים הכבונות

(c)

R. Yosi forbids all of these, except for sheep Kevunos.

ר' יהודא אומר עזים יוצאין צרורות ליבש אבל לא לחלב:

(d)

R. Yehudah permits goats to go wrapped to be dry (not to produce milk), but not for milk (wrapped loosely, so it will not inhibit milk, or in order to catch drops; alternatively - to prevent dripping).

גמ' שמואל אמר בקשורה לו מערב שבת.

(e)

(Gemara- Shmuel): [A donkey may go out with a Marda'as] when it was tied to it from Erev Shabbos. (One may not tie on Shabbos, for this is using an animal.)

חנין מגופתייה אמר קומי שמואל רב חייא בר אשי לא נהיג כן.

1.

Chanina of Guftiyah (to Shmuel): R. Chiya bar Ashi did not do so (rather, he tied on Shabbos)!

א''ל נהיג [צ''ל רב - רא''ש ה:ב] בקלסטירין.

2.

Shmuel: Rav (his Rebbi) did so [only] for Kalastirin (a basket for it to eat from).

דתני זכרים יוצאין בקלסטירין.

i.

(Beraisa): Rams may go out with Kalastirin.

(התיר) [צ''ל התיב - רא''ש, קרבן העדה] רבי אחא בר פפא קומי ר' זעירא. והא תני חבל שהוא קשור בפרה קושרין אותו באבוס. באבוס קושרין אותו בפרה.

(f)

Question (against Shmuel - Rav Acha bar Papa, to R. Ze'ira - Beraisa): A rope tied [on one end] to a cow, one may tie [the other end] to a feeding trough. [If one end is tied] to a trough, one may tie [the other end] to a cow.

ניחא בפרה קושרין אותו באבוס. באבוס קושרין אותו בפרה ולא נמצא משתמש בצדדי בהמה בשבת.

1.

Granted, when it is tied to a cow, one may tie it to a trough. [However, when it is tied] to a trough, why may one tie it to a cow? Does it not turn out that he uses sides of an animal on Shabbos?!

אמר רבה תיפתר בקשרין שאינן של קיימא.

(g)

Answer #1 (Rabah): The case is, it is not a permanent knot (therefore we are not concerned for using sides of an animal).

א''ר יוסי שנייא הוא צדדי בהמה בין קשר שהוא של קיימא בין קשר שאינו של קיימא.

(h)

Objection (R. Yosi): Is there any difference about using sides of an animal, between a permanent knot and a non-permanent knot?!

א''ר שמי תיפתר כרשב''א.

(i)

Answer #2 (R. Shamai): [The Beraisa] is like R. Shimon ben Elazar;

דתני רבי שמעון בן אלעזר אומר מותר להשתמש על צדדי (בהמה) [צ''ל אילן - רא''ש] בשבת.

1.

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): One may use sides of a tree on Shabbos. (We explained this like the ROSH, Shabbos 5:2.)

היא צדדי בהמה היא צדדי אילן.

2.

Sides of an animal have the same law as sides of a tree.

א''ר מנא קיימתיה במספק חבל על חבל:

(j)

Answer #3 (R. Mana): I explain [the Beraisa to permit] tying a rope [tied to a trough] to a rope [tied to a cow. This is not called using an animal.]

זכרים יוצאין לבובין.

(k)

(Mishnah): Rams may go out Levuvim.

שהוא נותן עור מכורסינון כנגד לבו והוא מתריס כנגד חיה:

(l)

Explanation: Hard tanned hide is put over the Lev (heart) to protect from attacking Chayos.