1)

GOING OUT WITH A NEEDLE IN ONE'S GARMENT (Yerushalmi Perek 1 Halachah 3 Daf 7b)

מתני' לא יצא החייט במחטו סמוך לחשכה שמא ישכח ויצא ולא הלבלר בקולמסו

(a)

(Mishnah): Shortly before dark on Erev Shabbos, a tailor may not go outside with his needle (it informs people that he is a tailor), nor a scribe with his quill, lest he forget and come to carry it on Shabbos;

ולא יפלה את כליו ולא יקרא לאור הנר

(b)

[On Shabbos] one may not delouse clothing nor read by light of a lamp;

באמת אמרו החזן רואה היכן תנוקות קוראין אבל הוא לא יקרא

(c)

In truth, they said that a teacher of children may see where they are reading [by light of a lamp], but he himself may not read.

כיוצא בו לא יאכל הזב עם הזבה מפני הרגל עבירה:

(d)

Similarly, a Zav may not eat with a Zavah lest they come to have relations. (This will be explained.)

גמ' [דף ט עמוד ב (עוז והדר)] תני לא יצא החייט במחט שבכליו. ולא הלבלר בקולמוס שבאזנו. ולא הצבע בדוגמא שבאזנו. ולא השולחני בדינר שבאזנו. ואם יצא הרי אלו פטורין דברי ר''מ.

(e)

(Gemara - Beraisa): A tailor may not go outside with his needle in his garment, and not a scribe with his quill on his ear, not a dyer with a sample on his ear, and not a moneychanger with a coin on his ear. If [one of these] went out like this, he is exempt. R. Meir says so;

רבי יהודה אומר אומן דרך אומנתו חייב.

(f)

R. Yehudah says, if a professional went out like the way of his trade, he is liable.

הא שאר כל אדם יוצאין בכך [צ''ל פטורין - שערי תורת ארץ ישראל]

(g)

Inference: If anyone else goes out like this, he is exempt.

מחלפה שיטתיה דר''מ. דתנינן תמן יצאת חייבת חטאת דברי ר''מ. וכא הוא אמר הכין.

(h)

Contradiction: R. Meir contradicts himself! A Mishnah (below, 6:3) says that if [a woman] went out [with a needle with a hole], she is Chayav Chatas; R. Meir says so. Here he says so (even a professional is exempt)!

ר' מנא אמר לה סתם. רבי אבין בשם ר' יוחנן. תמן דרך הוצאה בנשים. ברם הכא טפילין יוצאין בכך.

(i)

Answer (R. Mana, and R. Avin citing R. Yochanan): It is normal for women to take things outside like this. However, here, Tefeilin (subordinates) go out like this. (SEFAS EMES 11b DH b'Tosfos - tailors are a minority. They are Batel to the majority. Women are a nation unto themselves, and it is normal for all of them.)

מחלפין שיטתין דרבנן תנינן תמן וחכמים פוטרים בכובלת ובצלוחית של פילייטון. הא במחט נקובה (חייב) [נראה שצ''ל חייבת] הדא הוא אומן באומנותו חייב

(j)

Contradiction: Rabanan contradict themselves! [The Seifa of that] Mishnah teaches that Chachamim exempt [one who goes out] with Koveles (spices bound together) or a flask of [fragrant] balsam oil. This implies that [they agree to R. Meir that] for a needle with a hole, she is Chayav. Here, they hold that [only] a professional like his trade is liable!

א''ר יוסי בר אבין תיפתר באשה גדלת:

(k)

Answer (R. Yosi bar Avin): [That Mishnah discusses] a woman who braids (she is like a professional).