1)

WHAT IS THE BEGINNING OF ACTIVITIES? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 7a)

ולא לאכול.

(a)

(Mishnah): And [he may not begin] to eat...

התחלת אכילה. איזו היא.

(b)

Question: What is the beginning of eating?

[דף ח עמוד ב (עוז והדר)] רב אחא רבי בא בשם רבי משיטול ידיו.

(c)

Answer #1 (Rav Acha citing R. Ba citing Rebbi): It is from when he washes his hands.

רבי אחא אמר לקידוש איתאמרת.

(d)

Opinion #1 (R. Acha): This was said regarding Kidush (if one washed his hands, he does not say Kidush).

רבי בא אמר לברכה איתאמרת.

(e)

Opinion #2 (R. Ba): It was said regarding Brachah (one may not interrupt between washing his hands and Birkas ha'Motzi);

רב נסב לידוי רמז חייא בריה למזוגא. בעא מיתן ליה.

1.

Source: [Once,] Rav washed his hands. His son Chiya hinted that he will mix [the wine with water, like was normally done]; he wanted to give to him [to drink];

אמר ליה כבר התחלנו בסעודה.

2.

Rav: We already began [the meal. I may not interrupt.]

דלמא ר' מיישא ורבי שמואל בר רב יצחק הוון יתבין אכלין בחדא מן כנישתא עילייתא. אתא ענתא דצלותא קם ליה רבי שמואל בר רב יצחק מיצלייא.

(f)

A case occurred in which R. Maisha and R. Shmuel bar Rav Yitzchak were sitting and eating in one of the Batei Kenesiyos, in the Aliyah. The time for Tefilah came. R. Shmuel bar Rav Yitzchak got up and prayed.

אמר ליה ר' מיישא ולא כן אלפן רבי אם התחילו אין מפסיקין.

1.

Question (R. Maisha): Did not Rebbi teach [in our Mishnah] that if one began, he need not interrupt?

ותני חזקיה כל מי שהוא פטור מן הדבר ועושהו נקרא הדיוט.

i.

And Chizkiyah taught that that anyone who is exempt from a matter, and he does it, he is called a commoner!

א''ל והתניא חתן פטור. חתן אם רוצה לקרות קורא.

2.

Answer (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): A Beraisa teaches that a Chasan is exempt [from Kri'as Shma]. If a Chasan wants to read, he reads!

א''ל יכיל אנא פתיר לה כרבן גמליאל דאמר איני שומע לכם לבטל ממני מלכות שמים שעה אחת:

3.

Rebuttal (R. Maisha): I can answer that it is like R. Gamliel, who said [when he married] "I will not heed you to be Mevatel from myself [Kabalas Ol] Malchus Shamayim [even] for a moment!'' (He holds that Kri'as Shma is unlike other matters from which one is exempt.)

2)

INTERRUPTING FOR KRI'AS SHMA AND TEFILAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 7b)

ולא לדין.

(a)

(Mishnah): One may not [begin to] judge.

רב ירמיה ורב יוסף. חד אמר משישבו בדין. וחורנה אמר משישמעו טענותיהן.

(b)

R. Yirmeyah and Rav Yosef [argued about this]. One of them said [that the start of Din is] from when they sit to judge, and the other said that it is from when they hear the claims.

אם התחילו אין מפסיקין. ומפסיקין לקרית שמע ואין מפסיקין לתפלה.

(c)

(Mishnah): If one began, he need not interrupt. We interrupt to say Shma, but we do not interrupt for prayer.

א''ר אחא ק''ש דבר תורה. ותפלה אינו דבר תורה

(d)

Explanation #1 (R. Acha): This is because Kri'as Shma is mid'Oraisa, and Tefilah is not mid'Oraisa.

. א''ר בא קרית שמע זמנה קבוע. תפלה אין זמנה קבוע.

(e)

Explanation #2 (R. Ba): This is because Kri'as Shma has a fixed time [mid'Oraisa], and Tefilah does not have a fixed time. (Also mid'Rabanan, there is more time for Tefilah than for Kri'as Shma.)

א''ר יוסה קרית שמע אין צריכה כוונה. ותפלה צריכה כוונה.

(f)

Explanation #3 (R. Yosah): This is because Kri'as Shma does not need Kavanah, and Tefilah needs Kavanah.

א''ר מנא קשייתה קומי דר' יוסה ואפילו תימא קרית שמע אינה צריכה כוונה. שלשה פסוקין הראשונים צריכים כוונה.

1.

Question (R. Mana, to R. Yosah): Even if you will say that one does not need Kavanah in [all of] Kri'as Shma, the first three verses (which contain the primary Kabalas Ol Malchus Shamayim and Ol Mitzvos) need Kavanah!

מן גו דאינן ציבחר הוא מכוין.

2.

Answer (R. Yosah): Since they are a small amount, he can have intent [while interrupting the matter that he started].

ר' יוחנן אמר בשם ר''ש בן יוחי כגון אנו שעסוקין בתלמוד תורה אפי' לקרית שמע אין אנו מפסיקין.

(g)

(R. Yochanan citing R. Shimon ben Yochai): People like us, who engage [constantly] in Talmud Torah, even for Kri'as Shma we do not interrupt.

רבי יוחנן אמרה על גרמיה כגון אנו שאין אנו עסוקין בתלמוד תורה אפי' לתפלה אנו מפסיקין.

(h)

(R. Yochanan, regarding himself): People like us, who do not engage in Talmud Torah [constantly; we interrupt for income], even for Tefilah we interrupt.

דין כדעתיה ודין כדעתיה. רבי יוחנן כדעתיה דר' יוחנן אמר הלואי מתפללין כל היום.]

1.

Each one said like he holds [elsewhere]. R. Yochanan holds like he taught, for R. Yochanan said "if only a person would pray the entire day''! (He holds that Tefilah is greater than Torah.)

למה שאין תפלה (מפסדת) [צ''ל נפסדת, ע''פ פסקי רי''ד ברכות כא:א].

i.

What is the reason? No Tefilah is lost.

ר''ש בן יוחי כדעתיה דר' שמעון בן יוחי אמר אילו הוינא קאים על טורא דסיני בשעתא דאיתהיבת אוריתא לישראל הוינא מתבע קומי רחמנא דאיתברי להדין בר נשא תרין פומין. חד דיהוי לעי באוריתא וחד דיתעבד בה כל צורכיי.

2.

R. Shimon ben Yochai said like he holds [elsewhere], for R. Shimon ben Yochai said "if I were standing on Har Sinai at the time the Torah was given to Yisrael, I would have asked from Hash-m that man should be created with two mouths - one for Torah, and one to do all his needs (including Tefilah. This shows that he holds that Torah is greater than Tefilah.

[דף ט עמוד א (עוז והדר)] וחזר ומר מה אין חד הוא לית עלמא יכול קאים ביה מן דילטוריא דיליה. אילו הוון תריי על אחת כמה וכמה.

3.

R. Shimon retracted and said "[man was created properly]. Now that he has only one [mouth], the world cannot stand due to all his Leshon ha'Ra. If he had two [mouths], how much more [Leshon ha'Ra he would speak]!''

א''ר יוסה קומי ר' ירמיה אתייא דרבי יוחנן כר' חנניה בן עקיבה.

(i)

R. Yosah (to R. Yirmeyah): R. Yochanan holds like R. Chananyah ben Akivah;

דתני כותבי ספרים תפילין ומזוזות מפסיקין לקרית שמע ואין מפסיקין לתפלה.

1.

(Beraisa): People who write Seforim, Tefilin and Mezuzos, they interrupt for Kri'as Shma, but they do not interrupt for prayer;

ר' חנניא בן עקיבה אומר כשם שמפסיקין לקרית שמע כך מפסיקין לתפלה ולתפילין ולשאר כל מצותיה של תורה.

2.

R. Chananyah ben Akivah says, just like they interrupt to say Shma, they interrupt for prayer, Tefilin and other Torah Mitzvos.

ולא מודי ר' שמעון בן יוחי שמפסיקין לעשות סוכה ולעשות לולב.

(j)

Question: Doesn't R. Shimon ben Yochai agree that we interrupt to make a Sukah or Lulav?

ולית ליה לרבי שמעון בן יוחי הלמד לעשות לא הלמד שלא לעשות נוח לו אילו לא נברא.

(k)

Question: Doesn't R. Shimon ben Yochai hold that one must learn in order to fulfill, and not learn without intent to fulfill? [The latter], it would be better had he not been created!

אמר רבי יוחנן [דף ז עמוד ב] הלומד שלא לעשות נוח לו אילו נהפכה שולייתו על פניו ולא יצא לעולם.

1.

(R. Yochanan): One who learns without intent to fulfill, it would be better had his fetal sac turned over on him, and he never entered the world!

טעמיה דר' שמעון בן יוחי זה שינון וזה שינון ואין מבטלין שינון מפני שינון.

(l)

Answer: [R. Shimon ben Yochai agree that one must learn in order to fulfill. Kri'as Shma is different,] for this (Kri'as Shma) is Shinun (speech, without an action - "v'Shinantam l'Vanecha''), and this (Divrei Torah) is Shinun. We are not Mevatel Shinun for the sake of Shinun. (Only Mitzvos of action override Talmud Torah. We explained this like R. YONAH, Brachos 9b.)

והא תנינן הקורא מיכן ואילך לא הפסיד כאדם שהוא קורא בתורה.

(m)

Question (Mishnah): If one recites [Shma after its time], he does not lose. He is like one who reads in the Torah.

הא בעונתה חביבה היא יותר מדברי תורה.

1.

Inference: Reciting [Shma] in its time is greater than Divrei Torah!

א''ר יודן רבי שמעון בן יוחי על ידי שהיה (חדיד) [צ''ל תדיר - פני משה] בדברי תורה לפיכך אינה חביבה עליו יותר מדברי תורה.

(n)

Answer #1: Since R. Shimon ben Yochai was constantly learning Divrei Torah, [Kri'as Shma] was not dearer to him more than [other] Divrei Torah. (The Mishnah discusses other people.)

אמר רבי בא מרי לא תנינן אלא כאדם שהוא קורא בתורה. הא בעונתה כמשנה היא.

(o)

Answer #2 (R. Ba Mari): Our Mishnah teaches only [that Kri'as Shma after its time is] like one who learns Mikra. In its time, it is like one who learns Mishnah;

רבי שמעון בן יוחי כדעתיה דר' שמעון בן יוחי אמר העוסק במקרא מדה שאינה מדה. ורבנן עבדי מקרא כמשנה:

1.

R. Shimon holds like he taught elsewhere, that one who engages in Mikra, it is a [good] Midah, but it is not [the best] Midah. Rabanan consider Mikra like Mishnah.