1)

TOSFOS DH Sandal Shel Sayadin

תוספות ד"ה סנדל של סיידין

(SUMMARY: Tosfos favors the Perush that it is of straw.)

פ''ה מוכרי הסיד וכשמתעסקין בסיד נועלין אותו ושל עץ הוא מפני שהסיד שורף את העור זה לשון רבותי

(a)

Explanation #1 (Rashi): Sayadin are vendors of plaster. When they work with plaster, they wear [such a sandal]. It is of wood, because plaster burns leather. My Rebbeyim explained like this.

ול''נ סנדל סיידין של קש הוא

(b)

Explanation #2 (Rashi himself): Sandal of Sayadin is of straw.

וכפי' זה נראה דהכי תניא בתוספתא סנדל של קש ר' עקיבא מטמא כו':

(c)

Support: It seems that this is correct. A Tosefta teaches that R. Akiva is Metamei a straw sandal.

2)

TOSFOS DH Tamei Midras v'Lo Hodu Lo

תוספות ד"ה טמא מדרס ולא הודו לו

(SUMMARY: Tosfos resolves this according to the two explanations above.)

וא''ת ואמאי לא הודו לו ומי גרע מכופת שאור שיחדו לישיבה דקיי''ל דטמא מדרס

(a)

Question: Why didn't they agree to him? Is it worse than a clump of Se'or (sourdough) that was designated for sitting (it will fill a hole in a seat)? We hold that it is Tamei Midras;

דגבי מדרס לא בעינן דומיא דשק דכל דבר המיוחד למדרס טמא מדרס

1.

Regarding Midras, we do not require that it is like a Sak. Anything special for Midras (to sit or lie on) receives Tum'as Midras!

וי''ל דללשון שפירש רש''י של קש הוא ניחא דכיון דלאו בר קיימא הוא אינו טמא ולא דמי לכופת שאור שהוא בר קיימא

(b)

Answer #1: According to the version in which Rashi explained that it is of straw, this is fine. Since it does not endure, it is not Tamei, for it is unlike a clump of Se'or, which lasts.

והכי אשכחן במשניות דקתני גבי האלון והאגוז ורימון שחקקום תינוקות למוד בהן עפר שמקבלין טומאה ואילו גבי לפת ואתרוג שחקקו קתני שאינן מקבלין טומאה לפי שאינן מתקיימין

(c)

Support: We find like this in Mishnayos. It teaches regarding oak, nut or pomegranate that children carved out to measure earth in them, they receive Tum'ah, whereas regarding a turnip or Esrog that was carved out, it teaches that they do not receive Tum'ah, because they do not last.

וללשון שפירש שסנדל הוי של עץ קשה שהרי ראוי הוא להתקיים כיון שהוא של עץ

(d)

Question: According to the version that the sandal is of wood, this is difficult. It is proper to last, since it is of wood!

ושמא י''ל דהיינו טעמא דמטהר סנדל דלא חשיב עביד להילוכא מה שמטייל בו הואיל ואין רגילות לעשות מנעל להילוך כמותו

(e)

Answer: Perhaps the reason he is Metaher the sandal is because it is not considered proper to walk in, this that he goes out with it, since it is not normal to make a shoe for walking like this.

דכוותה בשפופרת כיון שאין רגילות לעשותה מקנים לא חשיבה כלי ולא דמי לכופה שרגילות לעשות לישיבה כמותה

1.

Similarly, regarding a tube, since it is not normal to make it from [hollow] reeds, it is not considered a Kli. It is unlike a clump [of Se'or], which is it is common to make [things] for sitting like it.

3)

TOSFOS DH Kaveres ha'Kash u'Shefoferes Shel Kanim R. Akiva Metamei

תוספות ד"ה כוורת הקש ושפופרת של קנים ר''ע מטמא

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations why it receives Tum'ah.)

ואם תאמר והיכי מטמא (לענין טמא מת) כיון דלא חזי לישיבה לא מטמא מדרס

(a)

Question: How is [R. Akiva] Metamei? Since it is not proper for sitting, it is not Metamei Midras;

ולענין טומאת מת הא לא כתיב בפרשה אלא כלי עץ ועור ובגד ושק

1.

And regarding Tum'as Mes, in the Parshah are written only Kelim of wood, leather, fabric and Sak!

וי''ל דקש נמי חשיב של עץ כדאמר (ברכות דף מ.) פרי שאכל אדם הראשון חטה היתה

(b)

Answer #1: Also straw is considered of wood, like it says (Brachos 40a) that the fruit that Adam ha'Rishon ate was wheat.

1.

Note: Tosfos did not answer regarding a tube of reeds. Perhaps he asked only about a straw hive, for we can say that reeds are considered wood. Tosfos needed to cite that R. Akiva is Metamei, so he also brought the words in between "u'Shefoferes Shel Kanim." Alternatively, he asked also about a tube of reeds. We answer that even straw is considered wood, so all the more so reeds are considered wood.

אי נמי הך טומאה דרבנן היא

(c)

Answer #2: This Tum'ah is mid'Rabanan.

4)

TOSFOS DH v'R. Yochanan Metaher

תוספות ד"ה ורבי יוחנן מטהר

(SUMMARY: Tosfos explains the comparison according to the two explanations above.)

לפירוש אחרון שפי' בקונטרס דסנדל של קש הוא מדמי שפיר כוורת לסנדל של סיידין

(a)

Observation: According to the latter Perush of Rashi, that the sandal is of straw, we properly compare a hive to a sandal of plasterers;

ולאידך פירושא שפי' דסנדל של עץ הוא צ''ל דמייתי הכי דכי היכי דר' יוחנן מטהר בכוורת של קש לפי שאין רגילות לעשותה מקש הכי נמי במנעל של סיידין לפי שאין רגילות לעשות מנעל של עץ מטהר

1.

According to the other Perush, that the sandal is of wood, we must say that we bring [a comparison] as follows. Just like R. Yochanan is Metaher a straw hive, because it is not normal to make it of straw, similarly regarding a plasterers' shoe. Because it is not normal to make it of wood, he is Metaher.

5)

TOSFOS DH Ha Lav l'Hilucha Avid

תוספות ד"ה והא לאו להילוכא עביד

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations why it is not made to walk in it.)

הקשה הר''ר אליעזר ממיץ לרשב''א מאי פריך והלא בשעת מלאכתו הוא מהלך בו ולכך הוא נעשה

(a)

Question (R. Eliezer of Mitz, to the Rashba): What was the question? At the time of his work, he walks in it. It is made for this!

ותירץ לו דסנדל של סיידין לאו לנעול עשוי אלא אחד מכלי אומנתו של סיידין

(b)

Answer #1 (Rashba): A sandal of plasterers is not made to wear on the foot. It is one of the Kelim of plasterers;

הוא ועשוי כעין סנדל ויכול לתת רגלו בתוכו לנועלו אך אין עשוי רק לטוח בו את הבית ופעמים שנועל בו ומטייל בו עד שיגיע לביתו ולהכי פריך והא לאו להילוכא כו'

1.

It is made like a sandal, and he can put his foot in it to wear it. However, it is made only to plaster the house, and sometimes he wears it and walks in it until he gets to his house. This is why [the Gemara] asks "it is not made to walk in it...!"

ור''י פירש הואיל ואין עשוי כלל לנעילה רק לשמור מנעליו שלא ישרפו בסיד לאו להילוכא עביד

(c)

Answer #2 (Ri): [We ask that] since it is not made at all to wear on the foot, only to guard his shoes, lest they be burned from the plaster, it is not made to walk in it;

ומכל מקום משני לו שכן הסייד כו'

1.

Even so, [Rav Acha] answers that a plasterer walks home in it...

6)

TOSFOS DH Rava Amar Af Tamei Tum'ah Midras

תוספות ד"ה רבא אמר אף טמא טומאת מדרס

(SUMMARY: Tosfos explains why this was not taught in the Reisha.)

פי' הרב פור''ת הא דלא קתני ברישא דמתניתין ואם יש לו בית קיבול כתיתין טמא מדרס כדקתני בסיפא

(a)

Implied question (Rav Pores): Why didn't the Reisha of our Mishnah teach "if there is a receptacle for tufts, it is Tamei Midras", like the Seifa taught?

משום דהוה משמע אבל אם אין לו בית קיבול טהור מן המדרס אבל טמא טומאת מת ולא היא דהא פשוטי כלי עץ הוא

(b)

Answer: This would connote that if it does not have a receptacle, it is Tahor from Midras, but it receives Tum'as Mes, and this is not so, for it is a Pashut Kli Etz (it has no receptacle);

ולהכי תנא טמא סתמא דבכה''ג טמא הא אין לו בית קיבול כתיתין טהור לגמרי

1.

Therefore, he taught Stam Tamei, that in such a case it is Tamei, but if it does not have a receptacle for tufts, it is totally Tahor.

וא''ת למה לי בית קיבול כתיתין תיפוק ליה דכל הטמא מדרס טמא טומאת מת

(c)

Question: Why does it need a receptacle for tufts? It should suffice that anything that receives Tum'ah Midras, it receives Tum'as Mes!

וי''ל דבית קיבול כתיתין עושין אותו ראוי למדרס

(d)

Answer: The receptacle for tufts makes it proper for Midras.

7)

TOSFOS DH Agalah Shel Katan

תוספות ד"ה עגלה של קטן

(SUMMARY: Tosfos explains that it is made to train a child to walk.)

פ''ה עגלה שהקטן יושב עליה

(a)

Explanation #1 (Rashi): This is a wagon that a child sits on it.

ול''נ דא''כ מאי קמ''ל פשיטא דאין לך מיוחד למדרס גדול מזה

(b)

Objection: If so, this is obvious! There is nothing more proper for Midras than this!

לכך נ''ל דהיינו עגלה שעושין לקטן להתלמד להלך טמאה מדרס דנשען עליה:

(c)

Explanation #2: It is a wagon that they make for a child to train him to walk. It is Tamei Midras because he leans on it.

66b----------------------------------------66b

8)

TOSFOS DH Kishurei

תוספות ד"ה קישורי

(SUMMARY: Tosfos discusses what kind of stilts they are.)

פי' הקונטרס אשקצ''ש

(a)

Explanation #1: Rashi explained that [Kishurei] are short stilts [for walking through mud].

והקשה בקונטרס

(b)

Question: Rashi asked [why are they not Mekabel Tum'as Midras]?

ור''י תירץ דכיון שאינם עשויים אלא ללכת דרך העברה בטיט אינו טמא מדרס

(c)

Answer (Ri): Because they are made only for walking through mud (but not for walking in general), they are not Mekabel Tum'as Midras.

ובערוך פירש דקישורי היינו אשקצ''ש שעושין הליצני והן גבוהין מאד ואינן אלא לרקד עליהן ולא להילוך עבידי:

(d)

Explanation #2 (Aruch): They are jesters' stilts. They are very tall. They are made only for dancing on them, but not for walking.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF